Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vintage-formaatin esittely (vanhentunut)  (Luettu 49846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sauron

Vintage-formaatin esittely (vanhentunut)
« : 02.09.07 - klo 21:33 »
Tämä artikkeli on tarkoitettu lähinnä niille pelaajille, jotka eivät tiedä minkälainen formaatti Vintage on. Artikkelin ydinajatus on selvittää formaatin perusteet ja esitellä muutamia yleisimpiä pakkoja ja niiden toimintaa.

Vintage sääntöteknisesti:
Vintage on toinen Magicin Eternal-turnausformaateista, joissa kaikki Magicin turnauskäyttöön julkaistut sarjat sekä Portal- ja Starter-setit ovat käytössä (Un-setit sekä Vanguard ja muut vastaavat ovat kielletty). Vintagessa on kokonaan kielletty
vain ei-turnauskäyttöön tarkoitetut kortit, eli Chaos Orb
, Falling Star
, Shahrazad
sekä ante-kortit. Kaikki muu on sallittua, tosin kaikkein voimakkaimmat kortit on rajoitettu yhteen kappaleeseen per pakka (restricted card). Täysi lista kielletyistä korteista löytyy täältä: http://www.wizards.com/default.asp?x=judge/resources/sfrvintage

Yleiskatsaus:
No, Vintagessa voi siis pelata lähes kaikilla Magic-korteilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että parin euron draftipakalla voi pärjätä. Vintagessa  kilpailukykyiset pakat ovat kohtuullisen kalliita verrattuna muiden formaattien pakkoihin, hinnan liikkuessa n.200 euron hinnasta jopa 5000 euroa maksaviin rahakasoihin. Jos haluaa harkita Vintagen aloitusta, kannattaa aloittaa halvemmista pakoista ja siirtyä vähitellen kohti kalliimpaa, mikäli haluaa. Vintagessa kalleimpien pakkojen hinta tulee suureksi osaksi Power 9-korttisarjasta. Nämä 9 Alpha, Beta ja Unlimited-seteissä olevista korteista ovat pääsyy siihen, mikä tekee Vintagesta Vintagen: nopeus. Power 9 koostuu seuraavista korteista: Black Lotus
, Mox Sapphire
, Mox Jet
, Mox Ruby
, Mox Emerald
, Mox Pearl
, Ancestral Recall
, Time Walk
ja Timetwister
. Nämä kortit ovat uskomattoman rikkinäisiä; Lotus ja Moxit mahdollistavat mitä rikkinäisimpiä aloituskäsiä tuottean uskomattoman määrän manaa, Ancestral Recall
antaa halpaa korttietua ja Time Walk
on 2:n manan ilmainen vuoro. Timewister taas on lähinnä combopakoissa pelattava draw7-vehje. Ne ovat kaikki rajoitettuja (restricted), ja suurin osa pakoista pyrkii pelaamaan 8:aa listan ensimmäistä korttia, viimeinen löytyy lähinnä comboista. Nämä kortit maksavat paljon, halvimmillaankin Lotus on n. 700 euron hintainen, Moxit n. 300-350 euroa kappale, Ancestral Recall
ja Time Walk
n. 400 euroa kappale ja Timetwister
n. 200 euroa. Jos hinta hirvittää, ei paniikkia, Vintagesta löytyy paljon pakkoja, jotka ovat kilpailukykyisiä ilman näitä kortteja. Vaikka Vintagesta löytyy enemmän kuin tarpeeksi nopeutta vuorolla yksi tapahtuviin voittoihin, formaatti ei kuitenkaan ole täydellinen combojen temmellysformaatti, kiitos yhden kortin: Force of Will
(lyhennetään FoW). Tämä countteri, jonka voi pelata ilman manaa, mahdollistaa ensimmäisistä vuoroista selviämisen, suojelee omaa peliäsi ja tekee kaiken mitä ilmainen countteri nyt yleensä tekee. Se on liima, joka pitää formaatin kasassa.

Vintagen aloitus:
Vintage kannattaa aloittaa pelatuimpien korttien hankinnalla. Koska Vintagessa ei tapahdu rotaatiota, kaikki kortit yleensä säilyttävät arvonsa jan useimpien arvo myös nousee, Vintagekäyttiksistä pääsee aina eroon suunnilleen samalla hinnalla kuin millä ne on ostetuu, usein pienen koron kanssa. Jos haluat pärjätä Vintagessa ja pelata muillakin pakoilla kuin Goblineilla, hanki heti setillinen FoWeja (hinta n. 80 euroa setille). Ilman niitä tulet olemaan helppoa riistaa kilpailukykyisille pakoille. Muita yleishyödyllisiä kortteja, jota pelataan suuressa osassa Vintagen pakoista, on setillinen Brainstorm
eja (n. 2 euroa setti) sekä vähintään neljä Flooded Strand
ia ja/tai Polluted Delta
a (n. 10 euroa kappale) sekä pari sinistä dual-landia (Underground Sea
, Volcanic Island
, Tundra
ja Tropical Island
, jotka maksavat n. 25-30 euroa kappale). Näillä korteilla pääsee hyvin alkuun, ja mahdollistavan todella monien erilaisten pakkojen kasailun. Muita yleisiä ja kohtuullisen halpoja kortteja ovat kaikki Restricted-listan kortit, jotka eivät kuulu Power9-sarjaan sekä mm. Wasteland
ja Leyline of the Void
. Jos et heti halua tai pysta sijoittamaan Powereihin, kannattaa hankkia setillinen joko Chalice of the Void
eja tai Null Rod
eja. Molempien avulla pystyy tuhoamaan Powereiden edun ja näin ollen pystaa taistelemaan tasaveroisesti Powerillisia pakkoja vastaan. Chalice of the Void
ja Null Rod
ovat budjettipelaajan ystäviä.

Vintagen pakat:
Vintagepakkojen idea on usein melko yksinkertainen, mutta Vintagen manakiihdytys antaa niille turautusvoimaa joka tekee kunkin pakan strategiasta tehokkaan. Tästä seuraa se, että suurimmaksi osaksi spellit joiden pelaaminen maksaa 4 manaa tai enemmän ovat pelikelvottomia elleivät ne ole sinisiä, artifakteja, storm-mekaniikalla tai vaihtoehtoisella maksutavalla varustettuja. Listaan tähän muutamia yleisimpiä pakkoja ja selitän samalla niiden toimintaperiaatteen lyhyesti.  Pakat on kopioitu muilta nettisivustoilta melko häikäilemättömästi, kaikki krediitti alkuperäisille kirjoittajille.

Hieman lisäystä pakkojen budjetointimahdollisuuksista. Olen merkannut jokaisen pakan nimen perään 1-3 tähteä riippuen pakan poweritarpeesta/kalliiden semipowerien tarpeesta (kalliita semipowereita ovat Mana Drain
, Bazaar of Baghdad
ja Mishra's Workshop
):

*=pakka toimii kutakuinkin täydellä teholla ilman Powereitakin, kelpo valinta Powereita omistamattomille. Moxit ja Lotus korvataan usein landeilla ja/tai häirintäkorteilla.

**=pakka toimii vielä ilman Powereita, mutta teho on selvästi heikompi kuin Powereita sisältävällä versiolla. Näiden pakkojen powerit voidaan korvata samalla tavalla kuin *-kohdan pakoissakin, mutta esimerkiksi Merchant Scroll
ia hyödyntävät pakat menettävät kortin tehosta todella paljon, kun Ancestral Recall
puuttuu pakasta. Tähän kategoriaan kuuluvat myös pakat, jotka käytännössä vaativat kalliita semipowereita toimiakseen.

***=ilman Powereita tämä pakka on kuuhaa. On melkeimpä turha yrittää saada toimivaa versiota aikaan ilman powereita. Powerit ovat olennainen osa tämän pakan pelistrategiaa.

Aggro:
Puhdas aggro ei yleensä pärjää Vintagessa, koska combo on nopeampaa ja puhtaita kontrollipakkoja ei juurikaan ole, vaan kaikkiin on rakennettu sisään jonkinlainen combovoitto. Aggrossakin on oltava siis muutamia häirintäkortteja; ilman niitä häviää. Tästä syystä suurin osa pakoista, jotka voittavat kasalla creatureja, listautuu Aggro-Control strategioiden alle. Muutamat ovat kuitenkin ansainneet puhtaan Aggro-nimikkeen.

Goblins:*
Goblines by ICBM
Courtesy of www.teamicbm.com

4 Leyline of the Void

4 Goblin Lackey

4 AEther Vial

3 Mogg Fanatic

4 Goblin Piledriver

1 Stingscourger

1 Gempalm Incinerator

3 Siege-Gang Commander

4 Goblin Matron

4 Goblin Warchief

4 Goblin Ringleader

1 Red Elemental Blast
/Meta Choice

1 Black Lotus

1 Mox Ruby

1 Mana Crypt

1 Lotus Petal

4 Wasteland

1 Strip Mine

2 Rishadan Port

2 Barbarian Ring

10 Mountain
s/Fetches

Sideboard:
4 Sudden Shock

4 Pyrokinesis

3 MaGus of the Moon
/Blood Moon

1 Stingscourger

3 Pyrostatic Pillar
/Shattering Spree
(Meta Dependent)

Pelataan miehiä, ajellaan päin. AEther Vial
ja Goblin Lackey
mahdollistavat Goblineiden tunkemisen peliin ilman pelkoa counttereista, Goblin Matron
ja Goblin Ringleader
antavat korttietua ja Goblin Piledriver
lyö liikaa päähän. Leyline of the Void
hidastaa comboja, jolloin Goblinit ehtivät ajella voittoon.

Ichorid
**

4 Chalice of the Void

4 Serum Powder


2 Cephalid Sage

2 Flame-Kin Zealot

4 Golgari Grave-Troll

4 Golgari Thug

4 Ichorid

4 Narcomoeba

4 Stinkweed Imp


4 Bridge From Below

4 Leyline of the Void

4 Cabal Therapy

4 Dread Return

4 Unmask


4 Bazaar of Baghdad

4 Dryad Arbor


Sideboard:
2 Ancient Grudge

4 Contagion

3 Emerald Charm

4 Reverent Silence

2 Taiga


Autopilottipakka parhaimmillaan. Kaikki aloituskädet, joissa ei ole Bazaaria, mulligoidaan kunnes löytyy, ja sitten aktivoidaan Bazaar. Pakka tunkee puolet itsestään gravelle Dredge
-mekaniikkaa hyödyntäen ja nostattaa miehiä hautausmaalta lyömään päin. Pakka on todella tehokas, mutta kuolee lähestäydellisesti hautausmaavihaan. Juttua pakasta suomeksi: http://mtg.bore.org/article.php?id=193

Aggro-Control:
Estetään vastustajaa voittamasta ennen kuin miehet ovat ajelleet riittävästi vahinkoa kaaliin. Yleinen strategia budjettipakoille, koska ei vaadi Powereita toimiakseen.

Kala:
*
UWb Fish by Dave Feinstein
4th place at TMD Open Day One in Stratford, Ct (July 22, 2007)

3 On Color Moxen
1 Lotus Petal

1 Black Lotus

3 Wasteland

1 Strip Mine

4 Flooded Strand

2 Polluted Delta

1 Island

4 Tundra

3 Underground Sea


4 Dark Confidant

3 Jotun Grunt

4 Meddling Mage

2 Kataki, War's Wage

3 Aven Mindcensor


4 Force of Will

4 Brainstorm

1 Ancestral Recall

1 Time Walk

3 Duress

3 Daze

3 Swords to Plowshares

2 Stifle


Sideboard:
1 Kataki, War's Wage

4 Leyline of the Void

3 Seal of Cleansing

1 Swords to Plowshares

2 Threads of Disloyalty

2 Yixlid Jailer

2 Chalice of the Void


Kala on Vintagen tyypillinen vihapakka, joka aseistetaan voittamaan kulloinenkin metagame. Heikkous on siinä, että jos jokin pakka tulee "puun takaa", kalalla ei välttämättä ole tehokkainta mahdollista strategiaa voittoon. Perusidea on kuitenkin sinipohjainen pakka, joka pelaa halpoja, häiritseviä miehiä, joita suojellaan counttereilla. Counttereilla häiritään tietenkin myös vastustajaa tarpeen tullen.

The Mountain
s Win (Again):
*
TMWA v. 39.3 by Dan Yarrington
10th Place at Vintage Championships

4 MaGus of the Moon

4 Jagged Poppet

3 Gathan Raiders

4 Goblin Vandal

4 Pyrokinesis

4 Duress

4 Leyline of the Void

4 Snuff Out

4 Unmask

2 Contagion

4 Simian Spirit Guide


1 Black Lotus

2 On Color Moxen
4 Badlands

4 Bloodstained Mire

2 Polluted Delta

6 Swamp


Sideboard:
4 Shattering Spree

4 Pyroblast

3 Greater Gargadon

2 Blood Moon


Punapohjainen pakka, joka muistuttaa toiminnallaan kalaa, mutta häirintä perustuu mustaan discardiin ja suoraa tuhoa tekeviin miehiin, joista osa ei edes häiritse, ainoastaan lyö kovaa. Pakka on perinteistä sinipohjaista kalaa tehokkaampi Aggro-painotteisessa metassa. Heikkous on se, ettei vastauksia 1. vuoron comboihin juuri ole.

Aggro-Combo:
Aggropakkoja, joissa on myös jonkinlainen combotöräys mausteena.

FCG*
Food Chain
Goblins

4 Taiga

4 Wooded Foothills

3 Mountain

4 Wasteland

1 Strip Mine

4 Elvish Spirit Guide

1 Mox Ruby

1 Mox Emerald

1 Black Lotus

1 Mana Crypt


4 Skirk Prospector

4 Goblin Lackey

4 Goblin Recruiter

4 Goblin Piledriver

4 Goblin Warchief

3 Goblin Matron

2 Gempalm Incinerator

2 Goblin Sharpshooter

4 Goblin Ringleader

2 Siege-Gang Commander


4 Food Chain


Sideboard:
4 Red Elemental Blast

3 Pyroblast

4 Leyline of the Void

4 Meta Call

Idea on sama kuin normaalissa Goblinpakassa, mutta Goblin Recruiter
saa Food Chain
in kanssa aikaan combon, joka päättää pelin kerralla (pelataan Food Chain
, sitten Goblin Recruiter
ja saadaan Recruiterista manaa, jolla pelataan Goblin Ringleader
, joka nostaa pakan päältä lisää Goblineita (joiden seassa on lisää Ringleadereita) ja pelaa Goblin Warchief
in ja kasan Goblin Piledriver
eitä ja ajelee voittoon).

Control:
Otetaan peli haltuun ja voitetaan. Yksinkertaista, eikö? Puhdas Control on harvinaista Vintagessa, koska pakkojen yleinen nopeus on niin suuri, eikä aika pelin haltuunottoon oikein tahdo riittää, koska pitäisi pystyä myös voittamaan.

Landstill:**
Richard Mattiuzzo, Landstill
2007 Vintage Championship Top 8
Volcanic Island

Wasteland

Mishra's Factory

Faerie Conclave

Flooded Strand

Polluted Delta

Island

Steam Vents

Strip Mine

Library of Alexandria


Force of Will

Mana Drain

Stifle

Misdirection

Standstill

Fire // Ice

Chain of Vapor

Null Rod

Ancestral Recall

Time Walk

Black Lotus

Mox Sapphire

Crucible of Worlds


Sideboard:
Chalice of the Void

Red Elemental Blast

Pyroblast

Rack and Ruin

Threads of Disloyalty


Countteroidaan vustustajan taikoja, nostetaan kortteja Standstill
in avulla ja ajellaan man-landeilla päähän. Tällä hetkellä ainoita Vintagen puhtaita controlleja.

Combo-Control:
Suurin osa  perinteistä kontrollia muistuttavista strategioista laskeutuu tähän kategoriaan. Koska Vintage on niin nopea kuin se on, pitää Controllin voittokeinon olla nopea ja tehokas. Suurin osa käyttää siihen jonkinasteista comboa.

Oath*
ICBM Oath by Dan Carp
9th Place at TMD Open Day One in Stratford, CT (July 22, 2007)

4 Chalice of the Void

1 Engineered Explosives

1 Trinisphere


2 Platinum Angel


3 Oath of Druids


2 Duress

4 Force of Will

4 Mana Drain

1 Wipe Away

1 Gaea's Blessing

1 Life from the Loam


1 Ancestral Recall

1 Demonic Tutor

1 Tinker

1 Vampiric Tutor

1 Time walk

4 Brainstorm

3 Thirst for Knowledge


1 Island

2 Flooded Strand

4 Forbidden Orchard

2 Mishra's Factory

2 Polluted Delta

1 Strip Mine

2 Tropical Island

2 Underground Sea

2 Wasteland

1 Black Lotus

5 Moxen

Sideboard:
2 Null Rod

1 Darksteel Colossus

2 Tidespout Tyrant

3 Leyline of the Void

1 Oath of Druids

2 Trickbind

2 Duress

2 Mishra's Factory


Pelataan nopea Oath of Druids
, joka aktivoituessaan tuo peliin creaturen, jonka avulla peli voitetaan. Koska vastustaja ei välttämättä pelaa creatureja, pakassa on setillinen Forbidden Orchard
eja varmistamassa sen, että vastustajalla ON creatureja. Gaea's Blessing
estää sen, että Oath ei aktivoituessaan saa Oath-pelaajaa dekkaamaan itseään. Runsaat controllielementit estävät vastustajan voiton ennen Oath-pelaajan häviötä. Yleisimmät creature-yhdistelmät ovat: Akroma, Angel of Wrath
+ Razia, Boros Archangal tai 2*Platinum Angel
tai 1-2 Tidespout Tyrant
tia tai 2*Simic Sky Swallower
, riippuen metagamesta.

Control Slaver**

1 Black Lotus

1 Mana Crypt

1 Memory Jar

1 Mox Emerald

1 Mox Jet

1 Mox Pearl

1 Mox Ruby

1 Mox Sapphire

1 Sol Ring

1 Tormod's Crypt


1 Duplicant

1 Sundering Titan

1 Triskelion


3 Goblin Welder

1 Gorilla Shaman

3 Magus Of The Moon


1 Ancestral Recall

4 Brainstorm

1 Echoing Truth

4 Force Of Will

4 Mana Drain

4 Thirst For Knowledge


1 Mindslaver

1 Memnarch


1 Demonic Tutor

1 Time Walk

1 Tinker

1 Yawgmoth's Will


4 Island

2 Flooded Strand

1 Library Of Alexandria

3 Polluted Delta

1 Underground Sea

3 Volcanic Island

1 Academy Ruins

1 Tolarian Academy


Sideboard:
1 Platinum Angel

1 Magus Of The Moon

4 Leyline Of The Void

1 Pyroblast

2 Red Elemental Blast

3 Spell Snare

3 Shattering Spree


Control Slaver on pakka, joka pyrkii ottamaan täydellisen controllin pelistä. Se käyttää hyväkseen Thirst for Knowledge
n ja Goblin Welder
in synergiaa, jolloin se saa nopeasti peliin kalliita ja tuhoisia artifakteja (esim. Mindslaver
ja Sundering titan
), joilla peli voitetaan. Force of Will
ja Mana Drain
ovat tehokkaita kontrollielementtejä, jotka pitävät Slaver-pelaajan mukana alkupelissä. Mana Drain
auttaa myös kalliiden artifaktien pelaamisessa suoraan kädestä.

Combo:
Vintagen combot ovat Magicin rikkinäisimpiä ja nopeimpia pakkoja. Kaikki pyrkivät voittamaan vuoroilla 1 ja 2, mutta niiden suurin potentiaali tulee siitä, että ne voivat yrittää uudestaan jo parin vuoron päästä, jos ensimmäinen turautus epäonnistuu. Comboilla on kaikkein vaikein pelata, mutta harjoitus tekee mestarin. Vintagecombojen pelaaminen on myös uskomattoman hauskaa; mikä olisikaan parempaa kuin voittaa peli ennen kuin vastustaja saa ensimmäistäkään korttia tiskiin?

Flash
:
**
Flash
by Justin Timoney
Day 1 TMD Open XI in Stratford, CT (July 22nd, 2007)

1 Black Lotus

1 Lotus Petal

5 Moxen
1 Elvish Spirit Guide

2 Island

4 Flooded Strand

1 Polluted Delta

2 Tropical Island

3 Underground Sea


2 Heart Sliver

4 Protean Hulk

3 Street Wraith

4 Virulent Sliver


4 Force of Will

2 Misdirection

3 Pact Of Negation


1 Chain of Vapor

1 Ancestral Recall

2 Summoner's Pact

1 Vampiric Tutor

1 Demonic Tutor

4 Flash

4 Brainstorm

4 Merchant Scroll


Sideboard:
2 Elvish Spirit Guide

4 Tarmogoyf

4 Leyline of the Void

1 Echoing Truth

2 Rebuild

2 Reverent Silence


Tämä pakka pyrkii käyttämään Protean Hulk
in kykyä mahdollisimman nopeasti, yleensä vuorolla 1 tai 2. Idea on pelata Flash
, joka laittaa peliin Protean Hulk
in, jonka manacostia ei makseta, Protean Hulk
menee hautausmaalle ja ability triggeroituu ja hakee peliin 4 Virulent Sliveriä ja Heart Sliver
in (jolloin kaikilla slivereillä on Poisonous 1, Poisonous 1, Poisonous 1, Poisonous 1) ja jotka ajelevat päin ja antavat vastustajalle 20 poison countteria ja voittaen näin ollen pelin. Force of Will
, Misdirection
ja Pact of Negation
suojelevat comboa häirinnältä. Pakan pahin uhka on Leyline of the Void
, joka estää Protean Hulk
in abilityn toiminnan.

Vaihtoehtoinen Protean Hulk
-tappo, jota myös paljon käytetään, tai ainakin ennen käytettiin: Kiki-Jiki, Mirror Breaker
, Karmic Guide
, Carrion Feeder
.
Karmic Guide
-tappo toimii näin.

0. Pelataan Flash
, pistetään tiskiin Protean Hulk
eikä makseta 3GG:tä. Protean Hulk
kuolee.
1. Haetaan Protean Hulk
illa Karmic Guide
ja Carrion Feeder
.
2. Nostetaan Karmic Guide
lla Protean Hulk
haudasta peliin.
3. Uhrataan Protean Hulk
Carrion Feeder
ille.
4. Haetaan Protean Hulk
illa Kiki-Jiki, Mirror Breaker
.
5. Kopioidaan Kiki-Jiki, Mirror Breaker
illä Karmic Guide
, responssina uhrataan Kiki-Jiki, Mirror Breaker
Carrion Feeder
ille.
6. Nostetaan kopio-Karmic Guide
Kiki-Jiki, Mirror Breaker
haudasta.
7. Jos Karmic Guide
-kopioita ei ole vielä tarpeeksi, palataan kohtaan 5.
8. Ajetaan Karmic Guide
-kopioilla riittävästi vahinkoa sisään.



Long***
Long by Alex Franson
T8 at Vintage World Championship (August 8, 2007)

1 Black Lotus

1 Lion's Eye Diamond

1 Lotus Petal

1 Mana Crypt

1 Mana Vault

5 Moxen
1 Sol Ring

4 Cabal Ritual

4 Dark Ritual

1 Island

1 Swamp

1 Badlands

3 Flooded Strand

2 Polluted Delta

2 Underground Sea

1 Tolarian Academy


3 Street Wraith

4 Duress


1 Memory Jar

1 Necropotence

1 Yawgmoth's Bargain

1 Ancestral Recall

4 Brainstorm

1 Chain of Vapor

1 Hurkyl's Recall

1 Mystical Tutor

1 Rebuild

1 Vampiric Tutor

1 Demonic Tutor

2 Grim Tutor

1 Mind's Desire

2 Tendrils of Agony

1 Timetwister

1 Tinker

1 Wheel of Fortune

1 Yawgmoth's Will


Sideboard:
2 Simian Spirit Guide

4 Leyline of the Void

1 Chain of Vapor

4 Extirpate

1 Hurkyl's Recall

1 Rebuild

2 Empty the Warrens


Pakan idea on pelata vähintään 10 spelliä samalla vuorolla, joista viimeisen pitäisi olla pelin voittava Tendrils of  Agony. Pakalla on vaikea pelata, mutta se tulee palkitsemaan osaavan pelaajan. Vaikka pakalla on älyttömästi erilaisia tapoja saavuttaa tappava Storm, 1. vuoron tappo voisi olla esimerkiki seuraava:

Voitat aloituksen ja aloituskädessäsi on Underground Sea
, Island
, Duress
, Dark Ritual
, Cabal Ritual
, Demonic Tutor
ja Black Lotus
. Miten käsi kannattaa pelata? Itse pelaisin seuraavasti: Pelataan Underground Sea
, pelataan Underground Sea
n avulla Duress
, jolla poistetaan vastustajan kädessä mahdollisesti lymyilevä countteri, pelataan Black Lotus
, uhrataan se mustaksi manaksi ja pelataan Dark Ritual
ja Cabal Ritual
(storm 4, manaa BBBBBB), pelataan Demonic Tutor
joka hakee Yawgmoth's Will
in, pelataan Yawgmoth's Will
(storm 6, manaa B), pelataan hautausmaalta Black Lotus
ja sen avulla hautausmaalla olevat Dark Ritual
ja Cabal Ritual
(storm 9 ja manaa BBBBBB), pelataan hautausmaalta Demonic Tutor
ja haetaan Tendrils of Agony
(storm 10 ja manaa BBBB) ja sitten pelataan Tendrils vastustajaan, jolloin vastustaja menettää 22 lifeä ja voitat pelin.

Long-pakasta on myös toinen versio, Pitch Long, jossa on Duress
ien ja Street Wraithien tilalla 4 Force of Will
iä ja 3 Misdirection
ia comboa suojelemassa.

Belcher:**
Belcher by David Kleppinger
10th at Star City Games in Roanoke, VA (June 17, 2007)

1 Black Lotus

4 Chromatic Star

1 Grim Monolith

1 Lion's Eye Diamond

1 Lotus Petal

1 Mana Crypt

1 Mana Vault

1 Mox Emerald

1 Mox Jet

1 Mox Pearl

1 Mox Ruby

1 Mox Sapphire

1 Sol Ring

3 Elvish Spirit Guide

3 Simian Spirit Guide

2 Cabal Ritual

4 Dark Ritual

1 Channel

1 Bayou

1 Taiga


4 Street Wraith


4 Goblin Charbelcher

3 Goblin Welder

3 Cabal Therapy


1 Necropotence

1 Yawgmoth's Bargain

1 Demonic Consultation

1 Vampiric Tutor

1 Demonic Tutor

1 Empty the Warrens

2 Grim Tutor

4 Land Grant

2 Living Wish

1 Yawgmoth's Will


Sideboard:
1 Dark Confidant

1 Goblin Welder

1 Viridian Shaman

1 Yixlid Jailer

4 Leyline of the Void

2 Seething Song

3 Shattering Spree

1 City of Brass

1 Tolarian Academy


Pelataan Goblin Charbelcher
tai Empty the Warrens
mahdollisimman nopeasti ja voitetaan sen avulla peli. Pakka pelaa samantyyppisesti kuin Long. Goblin Charbelcher
in aktivointi yleensä riittää voittoon, koska pakassa on vain 2 landia.

GPS
***
GPS by Justin Bransfield
David Feinstein's FIRST MOX TOURNAMENT in Johnstone, RI (August 12, 2007)

2 Island

3 Underground Sea

1 Volcanic Island

2 Tropical Island

1 Black Lotus

1 Mox Emerald

1 Mox Jet

1 Mox Ruby

1 Mox Sapphire

1 Lotus Petal

1 Mana Crypt

1 Ancestral Recall

1 Time Walk

1 Library of Alexandria

4 Brainstorm

4 Merchant Scroll

4 Gush

4 Force of Will

2 Misdirection

1 Fact or Fiction

3 Dark Ritual

1 Tendrils of Agony

1 Regrowth

1 Fastbond

1 Empty the Warrens

4 Duress

1 Mind's Desire

1 Yawgmoth's Will

1 Vampiric Tutor

1 Demonic Tutor

1 Mystical Tutor

1 Rebuild

1 Chain of Vapor

3 Polluted Delta

2 Flooded Strand


Sideboard:
1 Hurkyl's Recall

1 Echoing Truth

4 Leyline of the Void

1 Pyroblast

1 Hydroblast

2 Red Elemental Blast

1 Massacre

1 Darkblast

1 Pyroclasm

1 Brain Freeze

1 Submerge


Taas kerran voittoa kohti mennään Storm korteilla (Empty the Warrens
ja Tendrils of Agony
), mutta nyt hyödynnetään Gush
in ja Fastbond
in synergiaa. Kun Fastbond
on saatu pöytään, pystytään pelaamaan vuorossa useita Gush
eja, jotka takaavat valtaisan korttiedun ja niiden avulla myös saadaan manaa (Island
it täpitään ennen Gush
in pelaamista). Merchant Scroll
it takaavat uusien Gush
ien löytymisen, ja kun ketju jatkuu tarpeeksi pitkään, storm count on jo tappavan suuri ja Tendrils of Agony
takaa voiton.

Dragon**

4 Force of Will

3 Duress

2 Xantid Swarm

1 Chain of Vapor

4 Worldgorger Dragon

1 Shivan Hellkite

1 Sundering Titan

3 Intuition

1 Dance of the Dead

3 Necromancy

3 Animate Dead

2 Deep Analysis

1 Crop Rotation

1 Entomb

2 Lim-Dul's Vault

1 Vampiric Tutor

1 Demonic Tutor

1 Ancestral Recall

1 Mox Sapphire

1 Mox Pearl

1 Mox Emerald

1 Mox Ruby

1 Mox Jet

1 Black Lotus

1 Mana Crypt

1 Sol Ring

4 Bazaar of Baghdad

4 Forbidden Orchard

4 Gemstone Mine

3 City of Brass

2 Glimmervoid


sideboard
2 Sacred Ground

3 Null Rod

1 Sundering Titan

1 Tinker

2 Ray of Revelation

2 Ancient Grudge

4 Leyline of the Void


Dragon on pakka, joka pyrkii käyttämään hyväksi Worldgorger Dragon
in kykyä. Bazaar of Baghdad
in avulla Worldgorger Dragon
saadaan hautausmaalle, josta se sitten tuodaan peliin esimerkiksi Animate Dead
in avulla, jollin saadaan loputon mana, jolla sitten voitetaan peli. Miten? Esimerkiksi näin:

1. vuoro:
Pelataan Bazaar of Baghdad
ja aktivoidaan se ja heitetään pois Worldgorger Dragon
, Vampiric Tutor
, ja Extirpate
.

2. vuoro:
Pelataan Underground Sea
ja Mox Pearl
, joiden avulla pelataan Animate Dead
. Animate Dead
palauttaa Worldgorger Dragon
in peliin, ja poistaa kaikki muut permanentit pelistä, jolloin Worldgorger Dragon
kuolee ja kaikki muut permanenttisi tulavat peliin untapissa, ja animate yrittää taas animoida Worldgorger Dragon
in. Voit kuitenkin vastata tähän ottamalla manaa Moxista ja landistasi ja käyttää bazaarin kykyä. Kun tämä looppi toistuu, saat näin loputtomasti manaa ja kortteja. Kun saat ambassador laquatuksen hautausmaallesi, otat sen Animate Dead
in kohteeksi Worldgorger Dragon
in sijasta ja käytät manan vastustajan pakan poistamiseen, jolloin vastustaja häviää, koska ei voi enää nostaa korttia.

Dragon on tehokas pakka, mutta se on turhan helppo vihata metagamesta pois Leyline of the Void
ien ja Tormod's Crypt
ien avulla. Tosin silloin tällöin, jos Dragon on ollut poissa metagamesta jo aikansa, se voi aina silloin tällöin yllättää...

Aggro-Combo-Control:
Nämä pakat ovat hyvin moniulotteisia, ja pystyvät kohtuullisella menestykseää pelaamaan kaikkia rooleja aina pieksuttelusta pelin hallintaan ja siitä turahteluun.

GAT:**
Steve Menendian, Gro-A-Tog
2007 Vintage Championship Top 8, Winner

Flooded Strand

Polluted Delta

Island

Volcanic Island

Tropical Island

Underground Sea

Library of Alexandria


Quirion Dryad

Psychatog


Brainstorm

Gush

Duress

Merchant Scroll

Force of Will

Mana Drain

Misdirection

Ancestral Recall

Time Walk

Mystical Tutor

Demonic Tutor

Yawgmoth's Will

Fastbond

Cunning Wish

Opt

Red Elemental Blast

Vampiric Tutor

Mox Jet

Mox Ruby

Mox Emerald

Mox Sapphire

Black Lotus


Sideboard:
Pithing Needle

Island

Yixlid Jailer

Ancient Grudge

Berserk

Fire // Ice

Oxidize

Pyroblast

Rack and Ruin

Red Elemental Blast

Rushing River


Hallitaan peliä, voitetaan Quirion Dryad
illa, kasvatetaan sitä joko hitaasti peliä controlloiden tai nopeasti Fastbond
in ja Gush
ien avulla comboten. Pakasta löytyy paljon artikkeleita, myös suomeksi: http://mtg.bore.org/article.php?id=193

Bomberman**
Bomberman by Kevin Binswanger
7th Place at Star City Games Power 9 Event in Roanoke, VA (June 17, 2007)

1 AEther Spellbomb

1 Engineered Explosives

1 Pithing Needle

1 Tormod's Crypt


3 Auriok Salvagers

3 Aven Mindscencor

4 Trinket Mage


1 Echoing Truth

2 Misdirection

4 Force of Will

4 Mana Drain


1 Demonic Tutor

1 Merchant Scroll

1 Time walk

1 Yawgmoth's Will

1 Ancestral Recall

3 Thirst for Knowledge

4 Brainstorm


1 Black Lotus

1 Sol Ring

5 Moxen
3 Island

1 Plains

4 Flooded Strand

1 Library of Alexandria

1 Strip Mine

4 Tundra

2 Underground Sea


Sideboard:
1 Skullclamp

1 Tormod's Crypt

1 Aven Mindscensor

2 Exalted Angel

4 Honor the Fallen

2 Hurkyl's Recall

1 Rebuild

3 Duress


Pelaa yleisesti peliä välillä Aggro-Control - Control. Pystyy myös comboamaan Auriok Slavagerssin avulla, kyseinen ötö saa aikaan loputtoman manan Black Lotuksen/Lion's Eye Diamond
in kanssa. Sitten tehdään se, mitä loputtomalla manalla noin yleensä tehdään (tässä tapauksessa nostetaan koko pakka käteen AEther Spellbomb
in avulla, pelataan kaikki pakassa olevat creaturet, bouncetetaan kaikki vastustajan creaturet AEther Spellbomb
illa takaisin käteen, pelataan Time Walk
ja ei sitten muuta kuin päin).

Prison:
Artifakteja pelaava pakkatyyppi, joka pyrkii sulkemaan vastustajan täysin ulos pelistä. Lukkoon käytetään muun muassa Trinisphere
ä, Sphere of Resistance
a, Crucible of Worlds
ia ja Chalice of the Void
ia. Kallis rahassa, koska tarvitaan sekä Mishra's Workshop
it (800-900 euroa setti) sekä Powereita.

Stax:**
Jeremy Seroogy
6th Place at TMD Open Day 2 in Stratford, CT (July 23, 2007)

4 Mishra's Workshop

4 City of Brass

3 Gemstone Mine

3 Wasteland

3 Mishra's Factory

1 Strip Mine

1 Tolarian Academy

5 Moxen
1 Black Lotus

1 Mana Crypt

1 Mana Vault

1 Sol Ring

4 Leyline of the Void

4 Chalice of the Void

4 Sphere of Resistance

3 Crucible of Worlds

3 Smokestack

1 Trinisphere

1 In the Eye of Chaos

1 Ancestral Recall

1 Tinker

1 Demonic Tutor

1 Vampiric Tutor

2 Goblin Welder

1 Balance

1 Powder Keg

2 Triskelion

1 Platinum Angel

1 Sundering Titan


Sideboard:
3 Red Elemental Blast

1 In the Eye of Chaos

3 Juggernaut

1 Time Walk

1 Duplicant

2 Viashino Heretic

1 Powder Keg

2 Ray of Revelation

1 Pithing Needle


Pelataan lukkokortteja pöytään->vastustaja ei tee enää mitään->voitto. Lukkoja on monenlaisia, esimerkiksi Trinisphere
, Crucible of Worlds
ja Strip Mine
muodostavat yhdessä lähes voittamattoman lukon. Pakan heikkous on FoWittomuus ja nostokorttien puute, mutta hyvillä nostoilla erittäin ikävä vastustaja. Stax tuhoaa oikein rakennettuna Aggron ja Controllin perin tehokkaasti, mutta on altavastaajana combopakkoja vastaan.

Pakoista vielä yleisesti:
Kaikista pakoista on ylle listattu vain ja ainoastaan esimerkkilista. Jokainen lista on hyvä tuunata omaan pelityyliin (ja korttivalikoimaan) sopivaksi. Tässä ei todellakaan ole listattu kaikki kilpailukykyiset pakat, vain yleisimmät. Ja mikään ei estä juuri sinua luomasta sitä seuraavaa formaatin rikkovaa pakkaa. There is still much work to be done...

Linkkejä:

Parhaat lähteet Vintagepelaajalle ovat:
www.starcitygames.com
www.themanadrain.com
www.morphling.de

Loppusanat:

Toivottavasti tästä artikkelista on tai oli jotain apua jollekulle. Olen täysin avoin kysymyksille ja parannusehdotuksille niin artikkelia kuin Vintagea yleisesti koskien. Vintagea kannattaa kokeilla, sitä on perin hauska pelata!
« Viimeksi muokattu: 03.11.09 - klo 10:28 kirjoittanut Sauron »

Poissa Rancid-

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #1 : 02.09.07 - klo 22:18 »
Tämmöisiä pieniä pilkunviilauksia löytyi:

1. 4x Virulent Sliver + 1x Heart Sliver = 20 poison counteria. Myös vaihtoehtoisista Hulk-tapoista voisi ehkä mainita.
2. Jos viitsisit poistella ylimääräisiä autocard-tageja (**TUN TEK!) ja lisätä puuttuvat (lähinnä Future Sightin lappuihin), luettavuus paranisi suuresti. Etenkin Morphling.de -linkki menee sattuneesta syystä pas2.
3. Sinisen Moksin nimi on kirjoitettu väärin heti artikkelin alussa -> autocard kusahtaa.
4. FC:ttömässä Goblin-läjässä on Goblin Piledriverin nimi väärin kirjoitettuna -> autocard kiittää taas.
5. Parissa dekkilistassa heittomerkki ei ole selvinnyt copypastesta.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa duracel

Re: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #2 : 02.09.07 - klo 22:22 »
Listoja en tietenkään jaksanut alkaa selaamaan läpi, mutta vaikutti ihan kohtuulliselta katsaukselta vintagen dekkeihin. Dekkien sideboardeista voisi taas mainita, että niistä on varmasti osa tehty ihan paikallista metagamea ennakoiden, joten niitä ei kannata ottaa suoraan, jos on yhtään mitään hajua mahdollisista vihollisista. Esimerkiksi vaikka tuo GAT: samassa turnauksessa, kuin mistä tuo lista on, pelasi finaalissa Rich Shay, joka varautui sideboardillaan hyvin eri tavalla. Molemmat näyttivät genconissa toimivan tosin.

Sellaisen lisäyksen tekisin myös, että tälläkin foorumilla palstatilaa saanut ilpo smäsh on oikeastaan controllidekki. Dekki syö ensin vihollisen resurssit puhki ja voittaa sen jälkeen EtW:llä (tai jollain muulla, ehkä).

Ja kalliinhan vintagesta tekevät oikeasti kaikki mehufoilit, jotka ovat tarpeellisia pärjäämistä ajatellen.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Sauron

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #3 : 03.09.07 - klo 08:07 »
Virheitä poisteltu, Control Slaver lisätty yleisön pyynnöstä.

Poissa Kavu

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #4 : 03.09.07 - klo 11:14 »
Koska karmaplussat ovat täynnä, kehun suullisesti. Forumin nykytasoon verraten useammankin plussan arvoinen artikkeli.

Poissa Jetch

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #5 : 03.09.07 - klo 16:23 »
Koska karmaplussat ovat täynnä, kehun suullisesti. Forumin nykytasoon verraten useammankin plussan arvoinen artikkeli.
Samat sanat, miehen työn teit. Selkeyttää varmasti monien alkajien tietoutta vintagesta.

Poissa oltrak

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #6 : 03.09.07 - klo 22:40 »
Hienoa että tällaista jaksetaan väsätä. Yleiskatsauksessa olisi voinut olla jotain muutakin kuin korttien rahojen arviointia. Jotain yleistä olisi kiva lukea formaatin nopeudesta tai jotain reunaehtoja mitä vintagepakan pitää täyttää, jos yrittää itse turnauskelpoisen rakentaa. Ihan vain jatkokehittelyyn heittelen, hyvä on näinkin.

Kannattaisiko tämä pistää stickyksi vintagepakkaosastolle (ja ehkä uudemman Andarin T2-listankin vastaavasti standardipuolelle)?

Poissa duracel

Re: Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #7 : 03.09.07 - klo 22:45 »
Kannattaisiko tämä pistää stickyksi vintagepakkaosastolle (ja ehkä uudemman Andarin T2-listankin vastaavasti standardipuolelle)?

No sitä on tässä päivän mittaan yritetty ehdottaa, mutta ei kuulema kuulu sinne Pakka-osastolle, josta tämä on siirretty tänne. Tämä ketju ei kuitenkaan ole paikka jatkaa keskustelua siitä miksi näin on.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Sauron

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #8 : 09.09.07 - klo 19:48 »
Kiitos huomautuksesta, virhe poistettu.

Poissa Genesis

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #9 : 09.09.07 - klo 20:02 »
Oliko tälläinen lisäys mahdollinen, että tulisi maininta decin perään tarvitseeko se välttämättä toimiakseen powerit jos niitä on listassa (eli taisi olla melkein kaikissa listoissa), vai onko budjettiversio myös mahdollinen? Ennen kun joku ehtii sanoa tätä, niin kyllähän melkein jokaisesta dekistä voi vääntää sen budjetti-version mutta toinen juttu onko se enään tarpeeksi nopea / toimiiko se sen jälkeen. Kiitos!

Poissa Sauron

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #10 : 09.09.07 - klo 20:22 »
Juu, voisihan sitä lisäillä jotain sen suuntaista tyyliin:

*=pakka toimii kutakuinkin täydellä teholla ilman Powereitakin, kelpo valinta Powereita omistamattomille.
**=pakka toimii vielä ilman Powereita, mutta teho on selvästi heikompi kuin Powereita sisältävällä versiolla.
***=ilman Powereita tämä pakka on kuuhaa. On melkeimpä turha yrittää saada toimivaa versiota aikaan ilman powereita.

Jotain tuon suuntaista voisin lisäillä huomenna, nyt ei vaan jaksa...

Poissa Genesis

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #11 : 09.09.07 - klo 21:11 »
Juu, voisihan sitä lisäillä jotain sen suuntaista tyyliin:

*=pakka toimii kutakuinkin täydellä teholla ilman Powereitakin, kelpo valinta Powereita omistamattomille.
**=pakka toimii vielä ilman Powereita, mutta teho on selvästi heikompi kuin Powereita sisältävällä versiolla.
***=ilman Powereita tämä pakka on kuuhaa. On melkeimpä turha yrittää saada toimivaa versiota aikaan ilman powereita.

Jotain tuon suuntaista voisin lisäillä huomenna, nyt ei vaan jaksa...

Tuollaista juurikin meinasin :)

Poissa miinin

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #12 : 10.09.07 - klo 11:26 »
Juu, voisihan sitä lisäillä jotain sen suuntaista tyyliin:

*=pakka toimii kutakuinkin täydellä teholla ilman Powereitakin, kelpo valinta Powereita omistamattomille.
**=pakka toimii vielä ilman Powereita, mutta teho on selvästi heikompi kuin Powereita sisältävällä versiolla.
***=ilman Powereita tämä pakka on kuuhaa. On melkeimpä turha yrittää saada toimivaa versiota aikaan ilman powereita.

Tässä olisi paikallaan myös antaa hieman esimerkkiä siitä, kuin powerien "poistaminen" pakasta tapahtuu - se että powerit korvataan lähes samaa heikommin tekevällä vaihtoehdolla ei ikinä ole sama, kuin pakan raketaminen uudestaan ilman niitä. Eli siis Mox Sapphire
n korvaaminen Sapphire Medallion
illa ei ole peliliike, vaan vaan pakan toimintaperiaate täytyy miettiä uudestaan, kun paras nopea mana on poissa vaihtoehdoista.

Poissa vilzu

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #13 : 06.04.08 - klo 19:50 »
Saisiko UG Madnessin listalle, kiitos.

Poissa teemuhy

Vs: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #14 : 06.04.08 - klo 22:24 »
ei
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa duracel

Re: Vintage-formaatin esittely
« Vastaus #15 : 02.06.08 - klo 08:06 »
No niin, seuraavaksi toivomme nopeaa päivitystä noihin dekkeihin, jotka 20. päivä lakkaavat olemasta relevantteja.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!