Aika vaikea kysymys vastata mutta helposti jo pelkästään settejä katsomalla ja muistelemalla voi päätellä mikä ovat olleet hittejä ja mitkä floppeja mutta seuraavat hittikaudet ja aallonpohjat tulevat ainakin mieleen:
1994 - Alkuräjähdys
Unlimited viimeistään räjäyttää pankin koska on huomattavasti laajemmalti saatavilla kuin Alpha ja Beta jotka eivät koskaan tulleet myyntiin esim. Suomessa. Ensimmäiset expansiot myyvät myös hyvin ja kun Legends julkaistaan, se suurin piirtein revitään käsistä. Kun verrattaen pieni printtimäärä yhdistetään hurjan kokoiseen settiin, singlejen hinnat pomppaavaat kovasti. The Darkkia printataankin jo enemmän mutta sekään ei tunnu riittävän. Yksi huippu saavutetaan kun Fallen Empiresiä odotetaan kuin seuraava messiasta, mutta sitä yliprintataan raskaasti ja setti on yleisesti ottaen pettymys (vaikka jälkikäteen ajatellen sieltä hyviä lappuja löytyykin).
1995 - Epäonnistumisia
Ice Age ei ole mikään jättimäinen menestys, mutta ainakin Suomessa Chronicles oli hitti koska se sisälsi paljon lappuja joita pelaajat eivät aiemmin helposti näppeihinsä saaneet. Todellisten keräilijöiden keskuudessa siitä ei pidetty koska se dumppasi muutamien vanhojen korttien arvoja roimasti (lähinnä Erhnam Djiin ja City of Brass). Homelands oli todellinen notkon pohja 1995 loppuvuonna ja syystäkin.
1996-1998 kesä - Uuteen nousuun
Alliancesia odotettiin kuin kuuta nousevaa 1996 kesällä ja kun se lopulta tuli (8kk Homelandsin julkaisun jälkeen!) se oli hitti ja nosti suosion takaisin ylöspäin. Mirage-blokin suosiosta en kauheasti kykene sanomaan mutta ymmärtääkseni varsinkin näihin aikoihin organisoitu (DCI) turnauspelaaminen alkoi olla voimissaan Suomessa ja varsinkin turnauksissa pelaajamäärät kasvoivat voimakkaasti. 1997 lopussa Tempest tuli ja näytti närhenmunat, setti oli todella suosittu eikä vähiten Slivereiden ansiosta.
1998 syksy-2000 kevät : Odottamaton ala- ja alamäki
Exodus toi kortteihin raritysymboolit ja tämä uudistus (kuten lähes kaikki uudistukset) jakoivat kansaa kahtia. Lopulta uudistus koettiin ihan hyväksi asiaksi. Käsittääkseni tähän pisteeseen asti suosio oli tasaisesti nouseva kunnes saapui Urza's Saga joka kerralla nosti power curven ihan uusiin sfääreihin. Settiin onnistui uimaan käsittämättömän paljon rikkinäisiä kortteja samaan aikaan ja kun yhdistettiin "Free Spellit", ländit joista sai enemmän kuin yhden manan täppäämällä, halvat artifaktit ja edullista kortinnostoa, oli turnauspelaaminen kerralla siirretty uuteen aikakauteen. Ensimmäisen ja toisen vuoron voitot eivät olleet mitenkään vieraita ja usein nopanheitto määritteli kumpi voitti matsin. 1999 keväällä asia palautettiin aisoihin bännäämällä ns. Academy-pakan ainesosia mutta ei kuitenkaan kaikkia. Kaiken tämän kalabaliikin sekaan ujutettiin myös Unglued joka jäi vähän Sagan varjoon ja sen huumoriarvoa ei ihan alkuun oikein ymmärretty. Urza's Legacy ei tuonut kauhean suurta parannusta koska sisälsi jälleen uuden tuholaisen, Memory Jarin, joka bännättiin ennätysnopeasti. Urza's Destiny paikkaili keväällä sitä mikä oli korjattavissa, henkilökohtaisesti se on eräs rakkaimmista seteistä. Muutenkin pidin Urza blokista kovasti mutta ilmeisesti suuri yleisö ei pitänyt.
Syksyllä 1999 julkaistiin Mercadian Masques joka oli selvä floppi johtuen erittäin alhaisesta powerlevelistä ja kun se vielä oli erittäin korkean powercurven omaavan blokin perässä, kontrasti oli monille pelaajille liikaa. Setin paras kortti, Rishadan Port oli vielä sattumoisin harvinaisen vittumainen vastaanpelattava. Nemesis pahensi tilannetta nostamalla Rebelit selkeästi ylivertaiseksi pakkavalinnaksi ja Prophecy oli Masquesin tapaan pettymys alhaisen powercurven takia.
2000 syksy-2001 kevät : Uuteen nousuun, part deux
Invasion nosti Magicin takaisin ylös hienolla tavalla. Setti oli erittäin haastava limitedissä ja sisälsi runsaasti pelikelvollisia kortteja constructediin. Koko blokki oli suuri hitti ja Apocalypse oikeastaan kruunasi sen. Ehdottomasti yksi Magicin kultakausista.
2001 syksy-2003 kevät : Tasaisesti eteenpäin
Odyssey ja Onslaught blokit olivat kohtuullisen menestyksellistä aikaa. Setit eivät kauheasti yllättäneet mutta eivät myöskään aiheuttaneet äärimmäisen karvaita pettymyksiä. Tormentin värivääristymästä selvittiin, Judgment sisälsi muutamat herkut. Onslaught nosti suosiota ylöspäin kiitos Morphin ja cyclingin jotka helpottivat sekä constructed että limited pelaamista, myös tribal oli kohtuullisen suosittu juttu. Legions oli selkeä pettymys, all-creature setti oli juuri niin tylsä kuin voi kuvitella huolimatta muutamasta suositusta lapusta. Scourge onneksi pelasti homman ja olikin huomattavasti suosituin näiden kahden blokin seteistä johtuen korkeammasta powercurvestaan ja monista suosituista lapuista.
2003 syksy-2005 kevät : Pientä taantumaa ja toipumista
Mirrodin tuli ja nosti jälleen powercurven ylöspäin ja kas kummaa, taas olivat artifaktit kuvassa mukana. Affinity oli loppuviimein liian kova ability vaikka sitä yritettiin hillitä artifaktivihan muodossa. Sekä Mirrodin että Darksteel olivat ilmeisesti menestyksiä huolimatta powercreepistä, Fifth Dawn ei niinkään. Kamigawa blokki taisi kuitenkin lopulta olla pettymys. Itse en pitänyt teemasta hirveästi, powerleveliäkin oli pakko tuoda alas Mirrodinin jälkeen ja vaikka homma ei ollutkaan yhtä juosten kustu kuin Masques blokki aikanaan, hieman samanlainen kuva siitä jäi. Oma pelaamiseni koki ison uuvahduksen juuri Kamigawa blokin puolivälissä mutta siihen vaikutti enemmänkin ulko-Magicilliset syyt, ei settien heikko laatu.
2005 syksy - nykyhetki : Takaisin oikealle radalle
Samaan tapaan kuin Invasion aiemmin, Ravnica kertoi että värillä on väliä ja pelaajien mielestä tämä oli hyvä. Koko blokki oli iso hitti eikä vähiten kiltarakenteen myötä. Olen aavistuksen harmistunut että missasin koko homman lukuunottamatta hyvin satunnaista pre-release pelaamista Magic Onlinessä. Time Spiral jatkoi siitä mihin Ravnica jäi ja ilmeisesti toi muutamat naavaparrat pois luolistaan kiitos timeshiftattujen lappujen ja vanhojen teemojen paluun. Itse pidän blokista kovasti ja se on Ravnican tapaan ollut erittäin miellyttävä limitedissä (pois lukien vammainen sealed deck rare distribuutio) ja ymmärtääkseni myös suosittu myös constructedissa koska pakkavaihtoehdot ovat olleet moninaisia.
Tulevaisuus, tuo kaapissamme istuva rusinoita naposteleva mörkö
Lorwyn on aivan nurkan takana hobitteineen, räkänokkaisine boggarteineen ja muine halikavuineen. Setin spoileria katsellessa tulee mieleen että limitedissä tämä tulee olemaan erittäin hauska setti mutta jotenkin jää kuva että Standardissa "kavu, sun" tulee olemaan peliliikkeistä yleisin kunhan Timespiral blokki aikanaan rotatoituu ulos. Ymmärrettävistä syistä kun setti pyörii Tribalin ympärillä. Planeswalkerit ovat vähän irtonaiselta tuntuva mauste tähän soppaan. Morningtide tuonnee lisää samaa tavaraa, ehkä vähemmän creaturepainotteisesti. Isoimmat odotukset kohdistuvat tuohon toiseen Mini-blokkiin Jelly-Doughnut josta nyt tiedetään että isomman setin nimi on Shadowmoor joka viittaa ainakin vähemmän halipusisöpöily-teemaan. Kannattaa myös huomata että powerlevel on Lorwynissa alempana kuin Timespiralissa joten varautukaa siihen että Spiralin kortteja näkyy vielä runsaasti Standardissa.