Pohjoismaalaiset ovat melkoisen rehellistä porukkaa muuhun maailmaan verrattuna. Usein kansainvälisissä turnauksissa kun kestää niin usein kuulee toteamuksen "taas on joku banaanivaltiolainen säätäny". Ja kun katsoo pelipuolelle niin siellä on joku yksittäinen matchi jonka ympärillä on n. 5 tuomaria, mukaanlukien päätuomari ja ainakin toinen pelaajista on jostakin eteläisestä maasta. Ei ku oikeasti, tää on nähty monia kertoja.
Tämä ei tosiaankaan tarkoita sitä että esim. Etelä-Eurooppalaiset pelaajat olisivat kusettajia. Niitä vain vaikuttaa olevan enemmän sielläpäin.
Turnauksen tasosta riippuen käytetään tarkempia keinoja kusetuksen estämiseksi. Dekkilistat ja deck checkit ovat pakollisia GPT/PTQ+ - turnauksissa ja muissakin käytettävissä tuomarin niin päättäessä. Samoin pienissäkin turnaukissa on aina pelin alussa nostettava vastustajan pakka, GPT-tasosta eteenpäin pelin alussa on sekoitettava vastuksen pakka. Jotkut ajattelevat nostamatta jättämisen osoittavan luottamusta vastustajaan. Se on sääntöjen vastaista. DCI haluaa estää kusettamisen aina ja siksi vaatii vähintään pakan nostamista.
EDIT: Turnauksen tasosta riippuen myös virheistä jaettavat rangaistukset vaihtelevat. Rangaistuksia virheistä annetaan sen mukaan, kuinka todennäköisesti pelaaja hyötyi / voisi hyötyä siitä, poislukien Cheating- ja Unsporting Conduct - osiot. Ylimääräisen kortin nostamisesta saa pienessä turnauksessa warningin, isossa game lossin koska siitä saatavan hyöty on todennäköisesti suuri. Ylimääräisen kortin katsomisesta taas saa cautionin (huomautus) tai warningin. Rangaistuksia ei jaeta miten vain - niiden jakamiseen on tarkat ohjeet (DCI Penalty Guidelines), joissa on määritelty oikea rangaistus virheestä. Jos taas kutsut tuomarin omasta virheestäsi on päätuomarilla mahdollisuus alentaa siitä annettavaa rangaistusta.
Jos vastustajasi kusettaa, hän ei kuseta ainoastaan sinua vaan myös kaikkia turnauksen pelaajia, tuomareita ja järjestäjiä. Kaikilla pelaajilla on oma osansa vastuusta tämän estämiseksi.
Jos vastustajasi tekee jotakin outoa, kutsu tuomari. AINA. Jos vastustaja pelaa vaikka sorceryn sinun vuorollasi, pelaa toisen landin vuorossa vuorolla 8, pudottaa kortin sinun pakasti sekoittaessaan sitä matchin alussa tms., kutsu tuomari. Et ole sääntöjen nillittäjä, vaan edistät rehellistä pelaamista. Vastustaja voi yrittää sitä ja kun tilanne huomataan "ohoh, kappas se olikin sorcery" ja ottaa pelaamisen takaisin. Ja seuraavalla kerralla yrittää samaa uudestaan ja tämä yritys voikin mennä läpi. Tuomarin tullessa paikalle tilanne korjataan ja vastustaja saa oletettavasti warningin, joka ei yksinään tee mitään (paitsi kannustaa vastustajaa olemaan tarkempi jatkossa).
Jos näitä epäilyttäviä warningeja kertyy turnauksesta toiseen, ryhtyy DCI toimenpiteisiin. Mm. vuoden 2005 maailmanmestari Mori on tällä hetkellä suspendattu (= pelikielto kaikkiin turnauksiin) huomattavan suuren warning historyn vuoksi. Kuka tahansa voi tehdä virheen kerran, ajan kuluessa toisen, mutta jos näitä kertyy turnauksesta toiseen on syynä joko aivan liian suuri huolimattomuus tai röyhkeä, pienissä asioissa toistuvasti tapahtuva kusetus. Tuomarin kutsuminen on ainoa tapa saada nämä pelaajat kiinni, oli kyseessä sitten FNM tai MM-kisat.
Jos huomaat itse tehneesi väärin kutsu tuomari HETI. Molemmilla pelaajilla on vastuu pelitilanteen oikeudesta. Jos vastustaja tekee virheen ja huomaat sen on sinulla velvollisuus kutsua tuomari vaikka hyötyisit vastustajan virheestä. Jos et huomaa sitä -> et kutsu tuomaria niin saat warningin päästettyäsi pelitilanteen virheelliseksi ja vastustaja saa rikkeen mukaisen rangaistuksen.
Kutsumatta jättäminen on kusettamista ja pienestäkin virheestä tulee samantien kusettamista sen ollessa tahallista -> DQ. Tuomareilla on keinonsa saada pelaajat kiinni tästä jos on syytä epäillä pelaajan toimineen väärin. Jos taas kutsut tuomarin omaan virheeseesi on päätuomarilla mahdollisuus alentaa siitä annettavaa penaltyä.
Tarina tosielämästä (
http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgevent/worlds06/ddq). Pelaaja huomasi sidekorttinsa kadonneen eikä kutsunut tuomaria vaan pelasi _tahallaan_ laittomalla (14 kortin side) dekillä. Matchin jälkeen tämä selvisi -> DQ vaikka virhe oli hyvin pieni MUTTA TAHALLINEN. Ja vastustaja väitti tokeniensa joukossa olevan kortin kuuluvan hänelle vaikka vastus juuri totesi kadottaneensa sen. Selvisi että kortti kuului toiselle pelaajalla -> valehteminen tuomarille -> DQ. Jos tuomari olisi kutsuttu paikalle heti kun 14 kortin side huomattiin ei kumpikaan pelaaja olisi saanut mitään.
Vielä vaikka stallauksesta. Hitaasti pelaaminen ei ole sallittua ja siitä saa warningin, toistuvasti tapahtuessa se upgradetaan game lossiin. Stallauksesta saa DQ:n. Kriittinen ero: hitaasti pelaaminen ei ole tahallista edun tavoittelua vaan vain pelaajan kyvyttömyyttä pelata nopeasti. Stallaus on EDUN TAVOITTELUA AIKARAJAN AVULLA. Stallaus ei aina ole hitaasti pelaamista - pelaaja voi stallata pelaamatta liian hitaasti. Oikeasti. Taas esimerkki MM-kisoista (
http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgevent/worlds06/dq2, Max Brachin DQ) sekä Sheldon Meneryn (Head Judge) haastattelu aiheesta
http://www.planetmtg.de/articles/artikel.html?id=2619. Jälkimmäinen sisältää pari mainiota lainausta:
TobiH: I have never before seen a player being disqualified for stalling without getting at least one warning for slow play before. Has there been a change in DCI-policy lately?
SheldonM: No, there is a precise difference between slow play and stalling. Slow play is unintentionally taking to long, while stalling implies intent, intentionally taking advantage of the time limit, for example by changing the pace of your game.
A stalling penalty is NEVER given easy. Never without judges (with coniderable experience) being absolutely sure of the infraction.
One common mistake is to think that there is a gradual progression from slow play to stalling Instead there is a concise difference and that is intent.
And that is as easy for a judge to figure out as it might be for a player (at least in the rather extreme cases). You could probably tell someone who is obviously stalling not to lose a game from someone who is just playing slowly.
TobiH: The rules talk about timely manner and reasonable amount of time. What does that mean? And why isn't it more clearly specified?
SheldonM: Good judges will always give players a little leeway to make their decisions. It is not easy to define, what is reasonable.
But unreasonable is easy. If a player radically changes pace between game 2 and 3 from break-neck speed in his winning game 2 to glacial when about to lose game 3 that's certainly not okay!
Loppuun myönnän toimineeni väärin. Onslaughtin prelikassa (??) rundilla jotakin mulligoin, nostin vahingossa 7 korttia ja mulligoin heti uudestaan viiteen kutsumatta tuomaria (tämä olisi penalty mikä tapahtuisi kutsuttaessa tuomari). Ei näin.
Pitäisiköhän sääntökoulun puolelle laittaa jotakin turnaussäännöistäkin, Universal Tournament Rules kun ei ole kaikilla tuttu kuten ei Magic Floor Ruleskaan johon sääntökoulu pääasiassa keskittyy.