Nähdessäni ketjun herättyä eloon tulikin mieleeni tapahtuma, joka on jäänyt kalvaamaan mieltäni. Tukholman GP:llä 2007, formaattina Time Spiral - Planar Chaos - Future Sight - sealed (eli Time Spiralin startteri ja buusterit pikkusettejä), jollain tanskalaisnassikalla oli poolissaan TSP-rareinaan Teferi, Vesuvan Shapeshifter ja Deep-Sea Kraken. Faktaa on, että nämä kolme korttia eivät ole vierekkäin rarejen printrunissa. TS. yhdestä startterista ei noita pysty avaamaan. Mainitsin aiheesta muutamallekin tuomarille, mutta kukaan heistä ei reagoinut olankohautusta voimakkaammin ja annoin asian olla.
Kieltämättä aika erikoinen saavutus olisi lisäillä kortteja rekisteröityyn pooliin, etenkin kun kaveri taisi 9-0 tai 8-1 mennä, joutuen näin koko päivän pelattuaan todennäköisemmin deck checkatuksi.. Yksi vaihtoehto on yhden korteista oleminen foili, jolloin oletettavasti hän saisi proksata ko. korttia normaaliversiolla (tämä kaikki spekulaatiota, onko tälläinen muuten mahdollista?).
Mikä on näkökantanne asiaan näin jälkikäteen? Voiko printruneja käyttää todisteena mihinkään?
Mitä itseeni tulee, olen luonnostani aika huolimaton ja tämä on johtanut muutamaan tilanteeseen, jossa olen syystäkin joutunut syyniin. Mieleeni tulee eräs PTQ, sekin Time Spiral-aiheinen. Rakentelin pooliswapin jälkeen pakkaani ja tyytyväisenä aloin rekisteröimään pakkaani. Ikäväkseni huomasin, että poolista oli jäänyt merkkaamatta muutamia kortteja; koin tuolloin olevani liian kiireinen tarkistamaan korttien yhteneväisyyden listan kanssa pakan rakennusajan ollessa Hyvin lyhyt muutenkin. Kutsuin tuomarin, joka normaalikäytännön mukaan meni kyselemään poolin rekisteröijältä korttien olemista poolissa. Tyyppi oli aivan naapurissani ja järkytykseni oli suuri, kun hän kielsi Spectral Forcen olleen poolissa. Tutkittuani asiaa tuomarin kanssa kävi ilmi, että poolistani tosiaan puuttui yksi rare ja muutenkin sopiva määrä kortteja. Kävi myös ilmi, että rekisteröijä oli jollain tapaa "hidas" ja oli antanut kaverinsa tehdä osan hommasta. Selvisipä siis tämä asia kerralla kuntoon, mutta olen kyllä tuosta eteenpäin käyttänyt sen pari minuuttia saamani limitedpoolin asianmukaiseen tarkitamiseen. Muitakin huolimattomuusvirheitä on tullut tehtyä, enkä ole aiheesta erityisen iloinen

Toisena huijaamisaiheesta tuli mieleen ~huijaus, jota olen saattanut tehdä tietämättäni potentiaalisesti useinkin. Kultakalastelin keväällä jollain uudelleen rakentamallani sealedpoolilla, ja huomasin kunnollakin sekoitettuani nostavani samoja kortteja aloituskäsiini. Kiinnostuin aiheesta ja suoritin pienimuotoisen tutkimuksen; pileshufflasin kortit kaksi kertaa 8 pinoon ja side/rifleshufflasin parillisen määrän ja lopputulos oli joka kerta hämmästyttävä: samat pari-kolme-neljä olivat jokaisessa aloituskädessä, tai viimeistään kymmenen ensimmäisen kortin joukossa! Olin kuvitellut sekoittavani selvästi "tarpeeksi", itse asiassa minulle huomautellaan sekoitusajastani aika useinkin, ja silti pystyin täysin yrittämättäni tälläiseen nostojen manipulointiin. En ole mikään taikuri, sormimotoriikkani on itse asiassa samaa tasoa kolmivuotiaan kanssa, ja pystyin silti tähän. Kuka tahansa siis pystyy. Tutkimukseni tuloksena olen monipuolistanut sideshuffleani enkä enää koskaan piletä parilliseen määrään muuta kuin korttien laskemismielessä, tahi japanilaistyyliin sen ollessa kunnolla tehtyn' nopein tuntemani tapa sekoittaa (valitettavasti se sormimotoriikkani...). _Sekoittakaapa_ siis aina vastustajan pakka, hän ei välttämättä itsekään tiedä satunnaistavansa pakkansa kortit lähinnä näennäisesti.
Lisään lopuksi, että en ikinä huijaisi mätsikissä, enkä missään muussakaan pelissä tietoisesti ja näemmä näen myös vaivaa olla huijaamatta epätietoisestikaan. Edellä mainitut ja kaikki ne muutamat muutkin "hämäryydet" (Tästä saa nyt sellaisen kuvan, että jotain kummempaa olisi tapahtunut. Näin ei kuitenkaan ole, vaan muutaman kerran on ollut dekkilistojen kanssa ongelmia ja jokunen muu erikoinen tapahtuma sattunut.) ovat osuneet kohdalleni omaa huolimattomuuttani, ja jokainen yksittäinen tapaus harmittaa minua.
.olli
ps. 2 muuta rarea olivat Numot ja Venser.