Eipä Thoughtseizet mitenkään pakollisia ole. Lifeloss on oikeasti Gush-pakassa sellainen asia, jota haluaa välttää, sillä combomodessa tarvii aina jokaisen mahdollisen lifen eli manan ja kortin. Goblin Welder on ainoa syy, miksi pelaisin Thoughtseizeä yli Duressin. Kaikki muut hyvät creaturet kerkeää Drainata. Lisäksi Ingot Cheweria ja Togia/Colossusta ei tarvitse, sillä voittokeinoja tarvii korkeintaan kaksi. Ingot Chewer on kiva temppu stäksiä vastaan, mutta oikeasti yksi pistepoisto on pieru saharassa kymmentä jarrua vastaan ja siksi maindeck Rebuild/Hurkyl's on suoraan parempi. Molemmat niistä saa tarvittaessa Scrollattua kouraan, kun taas Cheweriä ei. Timetwister on yksi pakan kortti, joka yllättää rikkinäisyydellään tässä dekissä. Fact or Fiction kuuluu samaan sarjaan. Mana Draineja varten haluaa jotain manasinkkiä, ja Facta, Twister ja Gifts on aivan sairaita siihen tarkoitukseen. Lista ilman Factaa tai Twisteriä on paska lista. Kumpikaan noista Gush-läjistä ei näytä hyvältä, koska molemmat keskittyy epäolennaiseen ja pelaa huonoja kortteja, blankkeja. Smäsh pärjää siksi, että siinä ei ole blankkeja.
Tässä dekkien viat:
Ei Twisteriä tai Factaa
Liikaa voittokeinoja (yksi riittää voittoon, yksi korkeintaan backupiksi)
Äärimmäisen huonot artifactipoistot; Ancient Grudgea eikä Cheweriä voi scrollata, massabouncen voi. Grudge kaiken lisäksi vaatii Wasteland-targetit tiskiin.
Gush-pakassa ei kannata pelata Sol Ringiä, koska se ei enabloi ekavuoron Scrollia, pakan parasta korttia.
Smäshin isoin ongelma on jarru, jota vastaan on tosi raskasta. Spheren läpi ei käytännössä voi combottaa, joten side kannattaa rakentaa hyvin. Aikaisemmin harkitsemani Tarmo-plän toimi Nykissä tosi hyvin, ja olisi varmaan sidellä Lol Lkolien, bouncen ja random-jörssin kaverina seuraavalla kerralla, kun pelaisin Smäshiä. Onkelma vain on, että en omista Tarmoja. Malin Gushaili nykissä parhaiten, kannattaa pelata siis tuunattuja dekkejä eikä jenkkien testaamattomia jätekasoja, joita intterweb tarjoilee läjäpäin. Kannattaa pitää mielessä, että Smäsh on vaikea pakka pelata. Jos multa kysytään, Smäsh on kaikista vaikein pakka, mitä olen koskaan pelannut ja vielä kevyesti. Valintojen määrä vuoroa kohden on enemmän kuin monessa kokonaisessa constructed-pelissä, oikeasti. Jos dekki tuntuu helpolta pelata, pelaat sitä väärin ja syy helppouden tunteelle on se, että et ota huomioon kaikkia optioita ja vastustajaa tarpeeksi hyvin. Pelivirheitä voi tehdä kahdella tavalla: Rikolamaisia turttauksia, jotka näkee heti ja tekee mieli itkeä, ja kauaskantoisia virheitä, jotka vaikuttaa vasta pitemmän ajan kuluttua (olipa se samalla vuorolla tai muutaman vuoron päästä) eli strategisia virheitä. Useimmat hävityt pelit menee sillä tavalla, että kun pelin jälkeen vähän analysoi, huomaa, että olisi voittanut suoraan, jos olisi pelannut eri taktiikalla. Misassignement of role = game loss, kuten smemmen sanoo.