Regenerationin antava ability pitää pelata ja sen pitää resolvata nimenomaan ENNEN creaturen tuhoutumista. Regeneration on replacement effect. Sellaiset korvaavat jonkin pelin tapahtuman jollain muulla tapahtumalla. Regenerationin tapauksessa korvattava tapahtuma on creaturen tuhoutuminen, joka voi tapahtua jonkin "destroy"-efektin vuoksi tai tarpeeksi suuren vahingon vuoksi. Tuhoutuminen korvautuu sillä, että creaturesta poistetaan kaikki vahinko, se menee tappiin ja se poistetaan combatista. Sillä ei tarvitse olla vahinkoa, se saa olla jo valmiiksi tapissa eikä sen tarvitse olla combatissa, mutta tuhoutuminen korvautuu silti noilla asioilla.
Otetaan alkuun esimerkiksi toisenlainen replacement efekti, jotta nähdään mitä ne ovat.
Furnace of Rath korvaa tapahtuman "tee N vahinkoa" tapahtumalla "tee 2*N vahinkoa". Jos jonkin abilityn efekti on siis vaikkapa kolme vahinkoa, muutetaan tämä tapahtuma kuudeksi vahingoksi.
Olkoon esimerkkinä tuo Ancient Silverback.
Silverback on combatissa, jossa sitä blockaa
Shivan Dragon. Combat Damage (assingmentit) laitetaan stackiin. Jos vahingon annetaan resolvata, tuhoutuvat molemmat creaturet, eikä regeneration enää tässä vaiheessa tee mitään. Jos taas combat damage stepissä, sen jälkeen kun vahingot on laitettu stackiin, pelataan Ancient Silverbackin ability, se antaa resolvatessaan sille "regeneration shieldin", joka säilyy kunnes se käytetään tai korkeintaan vuoron loppuun, jos sitä ei käytetä. Nyt kun Silverback on tuhoutumassa Shivan Dragonista saamaansa vahinkoon, se ei tuhoudukaan vaan siitä poistetaan kaikki vahinko, se menee tappiin ja se poistuu combatista.
Otetaan toinen tilanne, jossa Ancient Silverback hyökkää. Declare attackers stepissä siihen pelataan Lightning Axe. Kun Lightning Axe on vielä stackissa, pelataan Ancient Silverbackin ability. Se resolvaa, ja Apina saa regeneration shieldin. Kun Lightning Axe resolvaa, se tekee Apinaan viisi vahinkoa, mutta regenerationin vuoksi Silverback ei tuhoudu tähän vahinkoon, vaan sen sijaan siitä poistetaan kaikki vahinko, se menee tappiin ja se poistetaan combatista. Koska se on poistettu combatista, se ei enää ole hyökkäämässä.
Regeneration on yleensä activated ability, joka pelataan normaalisti kuten mikä tahansa activated ability. Se menee stackiin, siihen voi responsata ja niin edelleen. Ancient Silverbackin regeneroimiseen voisi siis responsena pelata vaikka tuon Lightning Axen (oletetaan vaikka että Apinan pelaajalla oli vain yksi vihreä mana käytössä).
Ja vielä yksi. Vihollinen targetoi Ancient Silverbackia
Erratic Explosionilla. Erratic Explosionin resolvatessa pakan päältä käännellään kortteja ja ensimmäisen nonlandin osuessa tehdään sen converted mana costin verran vahinkoa. Tämä tapahtuu siis spellin resolvatessa, joten Ancient Silverbackin controllerin on päätettävä käyttääkö hän regenerationia vai ei. Jos hän ei käytä sitä ja antaa Erratic Explosionin resolvata, on Silverback kuollut mikäli paljastettu kortti maksaa viisi manaa tai enemmän. Hänen on siis pelattava regenerationin antava ability ENNEN kuin hän edes tietää onko se tuhoutumassa vai ei.
Toivottavasti selventää hieman regenerationin toimintaa.
~jari