Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Humility + miesländit = paljon sekaannusta ja pahennusta  (Luettu 3343 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Genesis

Moi, tämä ei ole varsinaisesti kysymys vaan selvennys kun en itse osaa selittää pelitovereille asiaa niin että se tulisi oikein ymmärretyksi :) Eli tiedän sen että humility toimii miesländien kanssa erilailla, eli m.factorystä tulee animoitaessa 2/2 ilman abilityjä. Nantuko monasterysta taas 4/4 first strike. Tämä liittyy jotenkin timestamp juttuun ja siihen missä vaiheessa humility toimii ja animointi tulee kehiin. Joten voisiko tähän saada jonkun tarkemman selvennyksen miksi näin tapahtuu ja minkä poikkeuksen miesländit tekee "normiukkoihin" verrattuna. Minä kiitän!

Poissa Polari

Vs: Humility + miesländit = paljon sekaannusta ja pahennusta
« Vastaus #1 : 09.05.08 - klo 17:17 »
Layerit ovat melko yksinkertainen jos tilanteet osaa jäsennellä oikein, mutta se aiheuttaa vaikeita tilanteita jos asiaan ei ole perehtynyt. Nyt on siis kyse siitä mitä tapahtuu jos pelissä on useampia staattisia abilityjä (vaikka Humility ja Meishin, Mind's Cage) ja miten ne vaikuttavat keskenään. Vastaus on että tiettyjen sääntöjen mukaan selvitetään missä järjestyksessä nuo vaikuttavat, käydään ne läpi yksitellen, ja lopputuloksena saadaan sen hetkinen pelitilanne. Eli:

1. Määritä mitä efektejä pelissä vaikuttaa ja jaa ne 'kerroksiin' (layer) (kts. pitkä lista viestin lopussa*)
2. Järjestele efektit jokaisen layerin sisällä timestampin mukaan.*** Timestamp on hetki jolloin objekti on tullut peliin (tai Angerin tapauksessa gravelle jne.), tai jolloin aura tai equipment on kiinnittynyt nykyiseen kohteeseensa. - edit:
3. Efektin sanotaan riippuvan toisesta jos nämä ovat 1) samassa layerissa, 2) toinen efekti vaikuttaisi ensimmäisen olemassaoloon (esim. Blood Moon ja Urborg, Tomb of Yawgmoth) tai mihin objekteihin se vaikuttaa (esim. March of the Machines ja Mycosynth Lattice) ja 3) kumpikaan ei ole characteristic-defining ability, ts. ability joka asettaa objektin ominaisuudet jotka normaalisti löytyisivät kortista painettuna, kuten tyyppiin tai poweriin ja toughnessiin. Esimerkkeinä Tarmogoyf, Transguild Courier, Woodland Changeling. Jos näin on, siirrä riippuvainen efekti vaikuttamaan vasta toisen abilityn jälkeen, esim. March of the Machines vaikuttaisi vasta Mycosynth Latticen jälkeen.
4. Käsittele kaikki efektit yksitellen edellä määritellyssä järjestyksessä.

Tästä päästäänkin alkuperäiseen kysymykseen. Humilityn ja Nantuko Monasteryn tapauksessa efektit ovat siis "All creatures lose all abilities and are 1/1" josta abilityjen menetys menee layeriin 5 ja kaikki 1/1:ksi layeriin 6b, sekä "Nantuko Monastery becomes a 4/4 green and white Insect Monk creature with first strike until end of turn." joka jakautuu layereihin 4 (Insect Monk creature), 5 (with first strike) ja 6b (4/4). Mitkään näistä efekteistä eivät ole riippuvaisia**, joten järjestykseksi tulee

-Monasterystä Insect Monk creature
-Creatureilta kaikki abilityt pois
-Monasterylle first strike
-Creatureista 1/1
-Monasterystä 4/4

ja lopputuloksena Monasteryn ability käytännössä kumoaa Humilityn vaikutuksen. Huomaa että tässä ei ole mitään 'poikkeusta' tavallisten otusten ja manlandien välillä - jos esim. vastustaja animoi Mutavaulttinsa combatissa ja pelaat Humilityn sen jälkeen, vaultin efekti käsitellään ensin ja siitä tulee 1/1. Vastaavasti jos Grizzly Bearsiin pelataan Wings of Velis Vel Humilityn ollessa pöydässä, siitä tulee lentävä 4/4. "Humility ei vaikuta manlandeihin" ei siis tarkalleen ottaen pidä paikkaansa, mutta johtuen siitä miten nuo abilityt yleensä pelataan, useimmiten tilanne sattuu menemään noin.

Ja vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen Mishra's Factorystä tulee 2/2 ilman abilityjä koska sen abilityt ovat kortissa "jo valmiiksi" jolloin Humility poistaa ne, sen sijaan että animointikyky antaisi ne Factorylle Humilityn vaikutuksen jälkeen.

Yritin pitää edellisen selityksen siedettävän tiiviinä joten sivuutin pari hämärämpää yksityiskohtaa (kuten phasingin ja dependency loopit) ja jätin selittämättä tarkemmin parissa kohtaa jossa olisi ehkä voinut, mutta pääkohdat tuossa pitäisi olla kohdallaan.


*418.5a. The values of an object's characteristics are determined by starting with the actual object, then applying continuous effects in a series of layers in the following order: (1) copy effects (see rule 503, "Copying Objects"); (2) control-changing effects; (3) text-changing effects; (4) type-, subtype-, and supertype-changing effects; (5) all other continuous effects, except those that change power and/or toughness; and (6) power- and/or toughness-changing effects. Inside each layer from 1 through 5, apply effects from characteristic-setting abilities first, then all other effects. Inside layer 6, apply effects in a series of sublayers in the following order: (6a) effects from characteristic-setting abilities; (6b) all other effects not specifically applied in 6c, 6d, or 6e; (6c) changes from counters; (6d) effects from static abilities that modify power and/or toughness but don't set power and/or toughness to a specific number or value; and (6e) effects that switch a creature's power and toughness. See also the rules for timestamp order and dependency (rules 418.5b-418.5g).

** Hieman yksinkertaisempana esimerkkinä samasta tilanteesta "target creature gains flying" ja "target creature loses flying" eivät ole riippuvaisia toisistaan, koska "loses flying" vaikuttaa creatureen riippumatta siitä poistaako se oikeasti flyingia vai ei. Mikäänhän ei estä esim. pelaamasta Canopy Clawsia Tarpaniin.

edit - *** Tämän unohdin alkuperäisestä viestistä, eli characteristic-defining abilityt (CDA:t) käydään joka layerissa läpi aina ennen mitään muuta. CDA:t ovat staattisia abilityjä jotka määrittävät objektin ominaisuuksia jotka normaalisti löytyisivät muualta kortista, eli sellaisia jotka määrittävät objektin itsensä powerin, toughnessin, tyypin tai värin. Esim. Tarmogoyfin, Crimson Koboldsin ja Woodland Changelingin abilityt ovat CDA:ta, kun taas vaikkapa Mutavaultin ja Evil Presencen eivät.
« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo 20:44 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)