Joops, aikani testailin deckiä mws ja vihdoin päätin koota sen. Pidin tosiaan sen 3,5 vuotta taukoa pelin parista, joten on vähän ollut opettelemista tämänkin formaatin pakoissa, uusia lappuja kun on tullut aika paljon. Joensuussa kävin lokakuussa katsomassa yhden turnauksen, jotta näin vähän millaisia pakkoja pelataan. Vähän olen nyt kaikellaista enemmän tai vähemmän casual mielessä säätänyt, mutta nyt sitten tällä olisi tarkoitus turnauksiin lähteä.
Mutta itse deckiin sitten, aloitetaan tämän hetkisellä pakkalistalla:
Lands (20)
4
Mountain4
Plains4
Wooded Foothills4
Windswept Heath4
Plateau Creatures (22)
4
Figure of Destiny3
Isamaru, Hound of Konda4
Goblin Legionnaire3
Jötun Grunt3
Savannah Lions3
Duergar Hedge-Mage2
Grim Lavamancer Spells (18)
4
Lightning Bolt4
Incinerate3
Magma Jet4
Lightning Helix3
FireblastSideboard
-
Aluksi pelasin ihan R/W versiota jossa oli enemmän 1-droppeja ja vialit. Nostoenginena toimi Mask of Memoryt jotka toimi aika hyvin. Vialien ja maskin tuoman korttiedun avulla sitten heitettiin pöytään älytön kasa pieniä miehiä jotka sitten pieksivät ja vastus finishattiin poltolla. Nykyisessä versiossa on kokeilussa Grim Lavamancereiten tilalla Jötun gruntit ja lisäksi kokeilun alla ovat myös Keldon Maraudersit. Mustaa splashattiin myös ja laitettiin paavot sisään.
Eniten tällä hetkellä huolestuttaa match-upit jotka pelaavat chalicea / counterbalancea sekä tietysti combot. Sideboard olisi tarkoitus rakentaa näitä varten, nyt kun mustaa splashattiin niin mieleen tulee Leyline of the Void / Extirpate (Leyline tosin syö vähän gruntin / lavamancerin käyttöä). Counterbalancea vastaan taas Duergar Hedge-mage vaikuttaa mielestäni parhaalta vaihtoehdolta, se rikkoo myös Chalicen. Ja Chalice menee aika nätisti rikki myös Shattering Spree:lla. Comboa vastaan olen miettinyt Ethersworn Canonistia, Rule of the lawia ja orim's chantia. Orim's chantissa vaan huonona puolena on se, että aina pitäisi pitää se yksi valkoinen mana auki joka hidastaa melko paljon omaa peliä.
Alussa myös kun pelasin kahdella värillä, pelasin enemmän basiceja. Mana base tuntui sillon aika hyvältä, kolmivärisenä se on aika heikko LD:lle. 20 Landia tuntuu muuten kyllä sopivalta määrältä, confidant tuo sen verran lappua ja ylimääräistä manaa saa syötettyä hyvin myös figureille. Lisäksi aina on kiva pitää vähän manaa auki poltolle. Swords to Plowshares oli ennen MD, mutta siirsin ne nyt toistaiseksi pois.
Korttianalyysia:
Figure of Destiny: Tämä nyt vaan on niin kiva mies. Hyvä kortti alkuvuoroilla, mutta tehokas myös myöhemmässä vaiheessa peliä.
Isamaru, Hound of Konda: Hyvä ykkösvuoron droppi, pienenä drawbackina tulee legendaarisuus, mutta ei tuo ole tähän mennessä vielä ongelma ollut, ensimmäinen kuitenkin kerää melko hyvin dazeja / poistoa jos toinen sattuu olemaan kädessä.
Mogg Fanatic: Laitoin nämä Savannah Lionien tilalle. Pingaa hyvin pieniä miehiä ja kaataa tarvittaessa itse */2 miehenkin. Hyvällä tuurilla kaataa kaksikin miestä.
Goblin Legionnaire: Fanaticin ilkeä isoveli. Lyövät vähän lujempaa ja kaataavat isompiakin miehiä. Tarvittaessa toimii myös finisherina.
Dark Confidant: Syy miksi mustaa splashattiin. Lyö kahta ja antaa lappua. Lifeloss ei ole kovin paha, Helixit kun antavat lifea ja pakan manacurve on melko pieni. Parikin lisälappua saattaavat usein ratkaista pelin.
Jötun Grunt: Yksi niistä syistä miksi pelataan valkoista eikä vihreää (myös se että nämä maksaavat vain 10% siitä mitä tarmot
). Lyövät lujaa ja ovat todella päteviä lappuja esim Thresholdia, Dredgea ja Loam virityksiä vastaan. Tai yleensä mitä tahansa joka pelaa tarmoja / käyttää gravea hyväkseen. Pelaan MD kolmea toistaiseksi.
Keldon Marauders: Helppo castata ja tekeevät aina sen 2-5 vahinkoa ja toimiivat yhden vuoron ajan blockaajana. Nämä on ollut vähän aikaa käytössä, toistaiseksi ei mitään valittamista mutta jos pakasta lähtisin miehiä poistamaan niin tästä miehestä lähtisi harvenemaan.
Lightning Bolt: Punainen aggropakka. Ei ole mitään syytä olla pelaamatta.
Incinerate: Instant speed on kova sana, mutta olen harkinnut korvaavani jollain 1cc poltolla (Chain Lightning?). Harvemmin näkyy miehiä jotka regenaroivat, mutta plussaa yhtä kaikki.
Magma Jet: 2 manalla 2 vahinkoa ei ole kova sana, mutta tunnetusti tälläisissä pakoissa ei ole kovin montaa keinoa controlloida nostamisia joten tämä lappu hoitaa kyllä hommansa paremmin kuin hyvin.
Lightning Helix: Kahdella manalla 3 vahinkoa vastustajalle ja 3 elämää itselle. Lisäksi instant. Lifegain auttaa toisia aggro match-uppeja vastaan ja neutralisoi paavon ja fetchien antamaa lifelossia.
Manabase: Toimii tällä hetkellä melko hyvin. En pelaa basic swampia, sillä toistaiseksi sitä ei tarvitse muuhun kuin paavon castaamiseen ja sen saa hoidettua dualeillakin, olkootkin sitten että se mustaa tuottava landi syötetäänkin sitten wastelandille. Basic Swamp kuitenkin tuntuu vähän jarruttelevan peliä kun pakan kortit ovat melko ahneita punaiselle / valkoiselle manalle. 8 fetchiä tuntuisi ihan sopivalta.
Muita lappuja?
Equipmentit on jätetty pois, ovat vähän liian hitaita tähän pakkaan. Siinä vaiheessa kun on jittella alkaa tehdä jotain, pitäisi pelin olla jo siinä vaiheessa että vastustajan saa finishattua poltolla.
Grim Lavamancer: Otin pois ja laitoin Jötun Gruntit tilalle. Enkä ole kyllä toistaiseksi vielä katunut. Täsmäpoistoa pakassa on ihan tarpeeksi jo muutenkin ja Grunt lyö kovempaa + tarjoaa kovan palan purtavaksi tarmoille ja kumppaneille.
Swords to Plowshares: Olivat ennen maindeckissä mutta päätin ottaa pois. Viholliselle tämä pakka ei juurikaan halua antaa lifea, lisäksi toisin kuin poltto, tämä kortti on kuollut tiettyjä pakkoja vastaan.
Oblivion Ring: Melko kallis ja vastustaja saa korttinsa takaisin tuhoamalla tämän. Toimii kuitenkin kaikkeen kohdistettavaan ja harvemmin on kuitenkaan ihan kuollut.
Price of Progress: Tulee aika paljon nykyisellä kokoonpanolla lämää omaankin nassuun, mutta resolvattuaan tiettyjä deckejä vastaan on peli kyllä aika finito.
Fireblast: Aluksi pelasin melko paljon basiceja ja vähemmän landeja, silloin tämä kortti ei oikein sopinut pakkaan. Nyt tämä kyllä vaikuttaisi jo ihan mukavalta poltolta, onhan se ikävä jättää vastustaja 1-4 lifeen oman vuoron jälkeen kun landit ja miehet on täpissä.
Orim's Chant: Hyödyllinen melkeimpä pakkaa kuin pakkaa vastaan. Mutta valkean manan auki pitäminen ei ole pitemmän päälle kovin edullista minulle, erityisesti alkupelissä jossa tämä lappu on kaikkein hyödyllisin. Lisäksi pakka ei tällä hetkellä juurikaan tykkää controlloida vaan se on puhdas aggro.
Isochron Scepter: Liian hidas?
Duergar Hedge-Mage: 3cc 2/2 kahdella hyvällä abilitylla. Myös helppo castata. Ei tule äkkiä mieleen match-uppeja joissa tämä mies ei rikkoisi mitään ja tulee erityisesti mieleen sellaisia joissa sen halutaan rikkovan jotain. Väistää aika hyvin counterbalancen ja resolvatessaan pistää sitten rikki sekä CB:n että topin.
Blood / Black / Silver Knight: Jos jotain pelaisin niin se olisi Silver Knight. Tupla valkea -manacost vaan tuppaa jarruttelemaan vähän. First strike ja protit on ihan kiva asia, mutta ovatko ne todella syitä pelata niitä?
Savannah Lions: Ihan hyvä ykkösvuoron droppi, mutta parin vuoron päästä ovat sitten melko hyödyttömiä. Kuoleevat käytännössä mihin tahansa.
Duress / Thoughtseize: Hyvä lappu, mutta tämä lappu voisi vastustajan käden nuuskimisen sijaan iskeä kolme päähän?
Apua nyt kaivattaisiin erityisesti tuon Sideboardin kanssa. Ja kaikki vinkit ylipäätään ihmisiltä jotka tunteevat formaattia vähän paremmin on tervetulleita.