Palataanpa vielä tuohon mekaniikkojen höysteisyyteen eli flavoriin sen verran, että sille on kyllä muitakin perusteita kuin tarinaulottuvuuden tuominen peliin ja siten "nuorison" houkuttelu. Ytimekkäiden ja jotenkin pelimaailmaan liittyvien (diegeettisten) termien käyttö auttaa pelaajia hahmottamaan mekaniikan toimintaa ja muistamaan asiat helpommin. Asiasta on aikoinaan tarinoinut esimerkiksi Matt Cavotta:
http://www.wizards.com/magic/Magazine/Article.aspx?x=mtgcom/daily/mc1 . Vaikka Mattin henkilöstä olisi monenlaista mieltä ja vaikka mies vetääkin homman liikaa yli rajan toiselle puolen, kyllä tuossa on järkipuhettakin mukana.
Onhan höysteistä terminologiaa muissakin lajeissa: shakissa lyödään, uhrataan, tornitetaan; pesäpallossa haavoitutaan ja poltetaan; laivanupotus on konkretisoitu meritaisteluksi, vaikka siinä voitaisiin ihan hyvin vain puhua eri pituisista möhkäleistä koordinaatistossa. On helpompi sisäistää, että lentävää miestä ei voi blokata maaukolla kuin että nimetään tukku ominaisuuksia vaikka "evasion ability A-E" (flying, trample, landwalk, fear, shadow) ja sitten yritetään muistella, mitäs kukin näistä tekikään.
Tämän siis on tarkoitus osoittaa osassa kirjoittajista esiintyvä ajatus siitä, että tarina-aspektiin liittäminen olisi pahasta, vääräksi ainakin puhtaimmillaan: ilman minkäänlaista höysteterminologiaa tämän pelin säännöstöä olisi todella vaikea muistaa. Ihmisen muisti ja ajattelu toimivat sillä tavalla, että käsitteellistäminen, luokittelu ja jo tuttuihin asioihin palauttaminen ovat keskeisiä.
Käytännössä jossain tietysti menee raja, miten paljon tuota terminologiaa kannattaa sitoa näihin fantasiamaailman sankarointeihin. Olemme kuitenkin kauan sietäneet flyingiä, graveyardia, libraryä ja sen sellaista, joten battlefield ja exile vielä mennevät samoilla höyryillä. Varsinkin kun ne molemmat myös jämäköittävät terminologian käyttöä.
Jarilla sen sijaan oli oikeasti järkevä näkökanta siinä, että muutoksesta seuraa myös oikeasti huonoja asioita: säännöstöä ja erityisesti säännöstöä selittäviä kirjoituksia on taas kerran muokattava. Lisäksi takaisin päin yhteensopimattomuus on ihan oikeutettu huoli, mutta ei tässä nyt ensimmäistä kertaa olla tekemässä isoa muutosta, joka "tuhoaa" asioita takautuvasti. Vuonna 1999 tuli 6E säännöstö ja se oli ihan valtaisa muutos. Tuli stackiä sun muuta. Moni muukin asia on muuttunut niin, että taaksepäin yhteensopivuus on iäksi menetetty. Eihän monista korteista edes itse korttia lukemalla tiedä, mitä ne tekevät!
Nähtäväksi jää, ovatko nyt muutoksen hyödyt oikeita (ei kuvitteellisia tai muutosvastarinnasta johtuvia) haittoja suuremmat. Minä veikkaan huvikseni ensimmäistä. Perustelen aiemmin mainitulla kaksoismerkitysten yms. vähenemisellä. Exile on myös mukavan lyhyt termi (tosin "enters the battlefield" taas pitkähkö). Tunnustan myös Jarin mainitsemat sääntöihin kajoamisen hankaluudet, mutta omasta puolestani veikkaan niitä ohimeneväksi harmiksi.
-- Nute
Oulu