Poromagia

Kirjoittaja Aihe: SMQ Mikkeli raporttia + HL lista.  (Luettu 4657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Triack

SMQ Mikkeli raporttia + HL lista.
« : 30.03.09 - klo 00:52 »
Olin pitkään kahden vaiheilla lähteäkkö Mikkeliin pelailemaan vaiko ei. Ratkaisin tilanteen kuitenkin saatuani auton lainaan ja nähtyäni turnausta edeltävässä gateway-liigassa Allun kalat.deck:in. Pakko se oli lähteä. Ja menin vielä voittamaan koko höskän, eli kannatti.

Olen tässä jo jokusen aikaa testaillut MWS:llä ja gateway liigoissa RW-larkkia, ja siitä tulikin lopullinen dekkivalintani. Tosin kilahtelin pari päivää ennen turnausta BW-toksujen mauttomuuteen metassa ja olisin sitä pelannut jos olisin jaksanut lainata/hankkia puuttuvat laput.

Anteeksi Lunarille että petin ja en pelannut BG:tä. Olen tottunut pelaamaan näitä "tasaisen paskoja" Rock-deckejä, ja tämä on nyky standardissa lähimpänä sellaista.

Dekkilistaa:

4 Figure of Destiny
4 Knight of the White Orchid
3 Ranger of Eos
3 Reveillark
3 Siege-Gang Commander
2 Mogg Fanatic
1 Burrenton Forge-Tender
1 Flamekin Harbinger

4 Spectral Procession
2 Banefire

4 Ajani Vengeant
1 Elspeth, Knight-Errant

4 Path to Exile

4 Rugged Prairie
4 Battlefield Forge
4 Windbrisk Heights
3 Reflecting Pool
4 Mountain
5 Plains

Side:
4 Fulminator Mage
2 Burrenton Forge-Tender
3 Wrath of God
2 Ignite Disorder
2 Wispmare
1 Martial Coup
1 Balefire Liege

Jos dekkianalyysi ei kiinnosta, tämän kohdan voi skipata:

Aloitin netdekkaamalla Jan Ruessin Kyoto PT top8 listan vähän PT:n jälkeen, ja hiljalleen sitä muokkaamalla olen päätynyt tähän listaan. Pari pointtia korttivalinnoista:

Mindstone on ihan hyvä kortti joissakin dekeissä, tässä dekissä se on mielestäni kuraa.

Maini on tehty siten, että voin hyvinkin voittaa 5cc:n. Elspeth toimii dekissä Ajani numero viitosena, Planeswalkkereiden ollessa 5cc ja muille paskadekeille yleensä “vähän pahoja”. Tästä syystä Banefiretkin ovat mainissä, vaikka niiden paikka ei välttämättä siellä ole. Tosin siden jälkeen mahdollinen Swerve tai Wild Ricochet tekee tästä vähän riskikkään kortin pitää sisällä.

Olen huomannut sidettäväni Mogg Fanaticit hyvin usein ulos. Fanaticit ovatkin metassa hyviä ainoastaan keijuja vastaan ja mauttomia Linnuilla, Tontuilla tai Jaloilla Hierarkeilla kiihdyttäviä aggro(kontrol)-läjiä vastaan, eli metassa on liian vähän pakkoja joita vastaan se tekee tarpeeksi. Ensin kuttasin ne kolmeen, mutta viimehetkellä kuttasin ne kahteen jotta saan Flamekin Harbingerin mahtumaan. Fanatic on usein parhaimmillaan post-combat Ranger of Eos targettina, jolloin olen usein saanut ammuttua alas vastustajan blokeista lämää ottaneita miehiä.

En aluksi pitänyt Flamekin Harbingeristä yhtään, sen huutaessa dekissä satunnaisuutta ja win-morea, mutta tajuttuani Wispmaren lisäksi myös Fulminator Magen olevan elemental, alkoi kortti vaikuttamaan paljon paremmalta.

White Orchideistä pidän Meadowgrainiä enemmän koska niillä saan takaisin tempoa vastustajan aloittaessa, ja koska ne kombottaa Path to Exilen kanssa. Ne dekit, joita vastaan Meadowgrain tekee jotain, pystyvät lyömään pahimmillaan niin törkeän paljon lämää (läjä toksuja + anthem, Rafiq jne.), että lifegainia ennemmin kaipaan hyvää pöytätilannetta, ja sitä edistää enemmän Orchidien semi-akselerointi. 

Ruel on mauton, mutta välillä tukkii käden, etenkin kun Fanaticceja on vähemmän. Kuttasin siis yhden ja laitoin Elspethin tilalle, voi olla virhe.

Side ei varmasti ole optimi. Tällä buildillä skooppaan hyvälle fairy-pelaajalle, mutta kaikkea muuta vastaan on vehkeitä ihan riittävästi. One-off Martial Coup on neljäs Wrath lähinnä mirroriin ja kithkineitä vastaan, joissa peli usein pysähtyy hirveään stalliin kummankin odotellessa jotain hyvää nousua. Martia Couppia parempaa ei näissä tilanteissa ole.

Balefire Liege on mirroriin, kithkineitä ja BW-tokeneita vastaan, koska on kivaa jos mun tokenit on edes joskus samaa kaliiberia 8tai jopa isompia) kuin vastustajan. Ja se Lightning Helix ability on todella hyvä juuri noissa matchupeissa. Mainissa en halua sitä kuitenkaan pelata koska esim. 5Cc:tä vastaan se on aika kauhea.

Wispmaret on Blossomeita ja Athemeita vastaan, ja sen saa tutoroitua Harbingerillä ja Larkattua takas.

Ignite Disorder on valkoisia dekkejä vastaan aika usein vähintään kahden manan vastaus Spectal Processioniin, joka on usein vähän paha.

Wrath of God: kun haluat pelata kontrollia ja että pakassasi on reset nappula.

Burrenton Forge-Tender: Punainen on väri.

Fulminator Mage on mauton, sitä voisi pelaa melkein mainissa jos keksisin miten niille saa tilaa.

Mikkelistä odotin samankaltaista metaa kuin Jyväskylässä eli paljon 5cc, RW ja randomaggro.

Matsikuvauksiin:

R1: Joona Tiinus 5cc

On hienoa ajaa Mikkeliin pelaamaan Porvoolaista vastaan, jota saa harjata ihan tarpeeksi Shopin Gayway turnauksissakin. En ollut varma mitä Tiinus pelaa, koska se ruoja yritti pissata linssiin ja väitti ettei pelaa 5cc:tä, joten epäilin että se pelaa 5cc, Swanssia tai Keijua.

Tiinus taisi resolvaa koko matchissa 5 loitsua.

G1: Aloitan, ja aloitan tupla heightsilla ja kolmos vuoron Spectral Processionilla päin kahta auki olevaa manaa. Prossu resolvaa, Tiinukselta ei tule poistoa, jolloin nelos vuorolla tiskiin tulee Ajani ja Reveillark. Pari Crypticciä fogaa, mutta ei enää mitenkään riitä.

Sisään 4 Fulminator Magea, ulos 1 Path, 2 Mogg Fanatic ja 1 Ranger of Eos,

G2: Tiinus pitää käden jossa on 5 lääniä, Esper charm ja Broodmate Dragon. Pelaan jälleen tylysti Fulminator Magen päin Ambitionssia, jota ei ole näyttää. Saan tempoa, pelaan lihaa, Tiinus nostelee lääniä, voitan.

1-0, 2-0

R2: RW Lark  Rauli Laatikainen

Mirrori on aina vähän tympeä, pelissä ei oikein tapahdu mitään kunnes toinen pelaa viiden manat pommit tai saa Heightsit eka aktiiviseksi tai jotain, ja sitten vaan voittaa.

G1: Vastustaja aloittaa Mindstonella, hakee Harbingerilla Fulminator Magen (Gulp) ja rikkoo läänin. Itse pelaan samalla Figuren ja jotain. Fulmiksella läänin tuhoaminen aiheuttaa melkein manakusut, mutta nostan onnekkaasti pari ländiä putkeen ja saan kädestäni pelattua ensin Ruelin, ja myöhemmin tupla Reveillarkit, samalla kun Raulilta loppuu kaasu.

Sisään 3 Wrath, 1 Martial Coup, 1 Balefire Liege, 2 Ignite Disorder
Ulos. 1 Elspeth, 2 Fanatic, 1 Path, 1 Reveillark, 2 Banefire. Larkin sidetin ulos koska molemmat pelaa patheja, jolloin larkilta loppuu välillä targetit, ja en keksinyt mitä muutakaan heittää ulos.

G2:

Vastustaja pelaa nopean figuren, Spectralin ja Ajanin. Itse pelaan figuren ja forge-tenderin. Rauli ajelee kahdella toksulla jättäen yhden tokenin ja 2/2 Figuren blokkimaan omaa figureani (forge-tender oli uhrautunut ja estänyt Ajani ampumasta figureani rikki). Endissä Ignite Disorderilla tokeni ja figure rikki, omalla vuorolla ajan Ajanin pois kentältä. Kädessäni on tässä vaiheessa ainakin Liege, Siege-gang ja Martial Coup, joten tilanne on varsin hyvä. Seuraavilla vuoroilla resolvatut Ruel, Liege ja Siege-gang tekevätkin nopeasti varsin paljon vahinkoa.

2-0, 4-0

R3: Mono W Kithkin Ville Lintunen

G1: Pieniä miehiä tulee kuin sieniä sateella, pelaan parhaani mukaan Mirrorweaven ympäri, mutta  blokkailuja vaikeuttaa kun Anthem tekee miehistä nalleja. Vastustaja lähtee all-in ajolle kahdella auki olevalla manalla päin larkkiani ja paria muuta blokkeria. Blokkaan siten että pari pääsee läpi, mutta samalla pari kithkiniä kuolisi ja saisin heightsin aktiiviseksi vuorollani. Vastus pelaa Surge of Thoughtweftin kahdella manallaan.

O_O WTF, ei voi tommosta muistaa olevan formaatissa (Thrill of the Hunt @ viime SM kisat flashback).

Eipä olekaan kovin hyvät blokit enään.

Tarkemman laskutoimituksen jälkeen huomaamme että sieltähän pamahtaa tasan lethalit. Hyvä kortti, cantrippaskin vielä.

Sisään 3 Wrath, 1 Martial Coup, 1 Balefire Liege, 2 Ignite Disorder, Ulos lähtee 2 Banefire, 2 Mogg Fanatic, 1 Path to Exile, 1 Burrenton Forge-Tender, 1 Ranger of Eos.

G2: Otan alussa vähän lämää päähän ja pelaan Ajanin, joka tosin treidaa heti vastustajan Ajanin kanssa. Skitsofreenisten kissafurryjen paluu. Pöytään ilmestyy jossain välissä Militia's Pride ja luulen hävinneeni kun vastustajalla riittää Procession ja Cloudgoat toksuja, kunnes osaan lukea kortin tarkkaan ja huomaan sen kivan “Nontoken”-sanan. Jaa, ei se ollutkaan niin hyvä lappu.
Syntyy järjetön ötöstalli kun vastustaja pelailee kolme cloudgoattia ja itse kostan kolmella tai neljällä Spectral Processionilla. Martial Couppia tai edes Wrathia odotellessa.

Pelin ratkaiseekin sitten vastustajan tilttaus ja ainoilla lentoblokkereillaan (cloudgoat ja procession toksut) ajamaan lähtö, itsensä lähes tapouttaaminen precombat Rangeriin (ei tarvitse pelätä Mirrorweavea tai Surgea), sekä viimeisen kahden manan käyttö Prideen. Chumppaan lenturit ja syön Orchideilla kithkin toksut. Omalla vuorolla 8/8 pumpattu Figure ja Reveillark ajelee tasalämät.

Tämänkin matsin olisi voinut voittaa vähän nopeammin pelaamalla oikein, eli näin:

On the draw ekalla vuorolla pathia vihun figureen, tokalla vuorolla White Orchidilla akselerointi kolmeen lääniin, kolmos vuorolla Ajani Vengeant. Uskon että peli olisi näillä pelauksilla voitettu aika paljon nopeammin, olenpa paisti. Hyvä pelata komboa pakassa ja missata se vaikka kortit kirkuu aloituskädessä.

G3: Aloitamme pelin kun rundia on 5min jäljellä. Laitan turbovaihteen päälle ja pelaan niin nopeasti kuin voin. Ilmeisesti tämä tehoaa, koska vastustajakin nopeuttaa huomattavasti tahtiaan ja pitää one-landerin parilla Figurella ja Pathilla. Itse lähden nopeahkolla kädellä, joskin Figureni  ajetaan polulle maanpakoon ja samalla nakkaa vuoren tiskiin. Pelaan nelos vuoron Siege-Gangiin samalla kun vastustajalla kusee manat. Voitan lisävuoroilla.

R4 5cc Mikko Airaksinen

G1: On the play mullaan kuuden kortin käteen jossa on kaasua ja ainoina lääneinä 2 Rugged prairieta. Nostan mountainin vuorolla neljä (vuoron myöhässä), ja häviän Ajani Vengeanttiin.

Sama sidetys kuin Tiinusta vastaan, sillä erotuksella että sisään tulee yksi ylimääräinen Forge-tender ja ulos lähtee jotakin mitä en enää muista.

G2:
Pelaan miehiä, hidastan vastustajaa Fulminator Magella ja ajelen vähän kunnes vastustaja Plumistelee pöydän tukkoon. Vastustaja Fallouttaa, johon responssina pathaan kaksi omaa äijääni. Vuorollani nostan pakan päältä landin ja pelaan Siege-Gangin kahdella auki olevalla manalla vastustajan tap-outtiin. Vastustaja taas omalla vuorollaan Fallouttaa, responssina goblinia suuhun ja hän tippuu kuuteen. Omalla vuorollani pelaan Banefiren kuudella.

G3: Nostan aggressiivisen käden ekan vuoron figurella ja kolmannen vuoron Orchidilla (en halunnut ajaa figurella Plumeveiliä tai muuta päin), mutta yritän posauttaa peliä hakiessani Orchidillä läänin peliin, mutta unohdan pelata myös kädestä maata. Ajojani hidastaa ikävästi Wall of Reverence. Vastustaja ei onneksi nosta poistoa, ja saan ammuttua Wallin alas nelosen banefirellä sen jälkeen kun Wallilla on blokittu Ritaria. Vastustaja kountteroi jotakin epärelevanttia ja näen pakan päältä Elspethin. Blokkaamaan pelatut Loharit ei riitä ja ajelen vastustajan kumoon 8/8 Figurella ja Elspeth pumpatulla Ritarilla. Pelit oli ekaa lukuunottamatta varsin tiukkoja, vastustaja hyvä, mutta hän hävisi ainakin kolmospelin siihen että ei nostanut mitään poistoa.

Vastustaja valitteli karman lakia, kun oli voittanut Oksasen Millausdekin, ja hävisi nyt hyvälle matchupille. Tiinus oli samaa mieltä että 5cc > RW lark. Olen eri mieltä, matchup on aika tasanen, tällä versiolla jopa RW:lle edullinen. RW pelaa liikaa asioita johon 5cc vaan skooppaa, tai sitten joutuu vähintään epäedulliseen asemaan.

R5 BW Tokens Sami Valkamaa

Id riittää topkasiin, mutta vastustaja ei SA-INT palvelukseen astumisen vuoksi pääse kuitenkaan SM:iin, haluaa pelata pusseista ja on liikeellä tervehenkisellä (ei, tämä ei ole sarkasmia) asenteellä jotta pelaamaan tänne on tultu.

G1: Vastustaja pitää käden jossa on vähän kaikkea, patsi creatureita. Ajelen nopsaan lethalit parin yksinäisen Anthemin katsellessa vierestä. Jossain välissä Pathasin vastustajalta Kitchen Finksin, mutta vastustaja ei huomannut hakea landia. Pari vuoroa myöhemmin mainitsen asiasta ja Sami jo melkein ottaakin dekin käteen lääniä etsiäkseen. “Meni jo”.
Totean sideni olevan ihan hyvä matchuppia ajatellen: Sisään tulee kaikki paitsi kaksi forge-tenderiä, ulos lähtee 4 Ajania, 4 Pathia, 2 Banefire, 1 Elspeth, 2 Mogg Fanatic. Ajanit olisi tosin voinut pitääkin sisällä,

G2: Otan alussa lämää suuhun, tuhoan kahdella Wispmarella ensin blossomin ja myöhemmin anthemin,  kunnes saan stabiloitua Liegellä, spectraleilla ja Siege-gang Commnanderilla sekä hiljalleen grindattua etua itselleni. Peli kaatuu posautukseeni kun menen all-in uskoessani että saan joko lethalit, tai vastustajan pöydän pois. Olen väärässä, ja omalla vuorollaan vastustaja kostaa ajelemalla toksuilla sekä  auttaa niitä  heightsin alta ja kädestä pelatulla tupla anthemeilla. Hävisinpä sitten siihen. Olisin voittanut ajamalla pelkillä procession toksuilla ja jättämällä kaiken muun blokkimaan ja manat auki jotta voin ampua Siege-gangilla. Olen paisti, vastustajalla oli dekissä varmaan 0 outtia jos olisin vaan pelannut varovaisesti. Kämmäyksen jälkeenkin vastustajan ainoa outti oli tupla anthemit, mutta sekin on laiha lohtu kun pakka pelaa aika montaa sellaista efektiä.

G3: Taas rundia jäljellä 5min, ja alan pelaamaan nopeasti. Taas tämä tehoaa, kun vastustaja  tekee virheen pitämällä hitaan käden parilla Blossomilla ja pelaamalla molemmat blossomit, jolloin pääsen juuri ja juuri kolmannella lisävuorolla ajamaan lethalit päähän. Jos vastus ei olisi pelannut niin nopeasti, olisi hän varmaan tehnyt oikeampia päätöksiä ja matsi olisi ollut tasuri. Nyt tuplablossomit oli “vähän” itsesabo.

R6: Faeries Jukka Lehtinen
ID voittoon ja mestarin ratkaisu Highlanderillä

Decklist:

Tonttuja:

Birchlore Rangers
Llanowar Elves
Fyndhorn Elves
Nettle Sentinel
Scattershot Archer
Boreal Druid
Heritage Druid
Quirion Ranger
Elves of Deep Shadow

Viridian Zealot
Wirewood Herald
Seeker of Skybreak
Coiling Oracle
Heart Warden
Elvish Visionary
Priest of Titania
Tribal Forcemage
Devoted Druid
Wren's Run Vanquisher
Rofellos, Llanowar Emissary
Wellwisher
Imperious Perfect
Wood Elves
Elvish Champion
Mirror Entity
Elvish Harbinger
Caller of the Claw
Timberwatch Elf
Elvish Spirit Guide
Gilf-leaf Ambush

Chameleon Colossus
Nullmage Shepherd
Sylvan Messenger
Hunting-Triad
Wirewood Channeler
Wren's Run Packmaster
Deranged Hermit

Muut ötöt:

Wirewood Symbiote
Eternal Witness
Skyshroud Poacher
Genesis
Reveillark
Kamahl, Fist of Krosa
Regal Force
PROGENITUS

Muut loitsut:

Concordant Crossroads
Sensei's Divining Top
Enlightened Tutor
Relic of Progenitus
Crop Rotation
Worldy Tutor
Regrowth
Eladamri's Call
Sylvan Library
Survival of the Fattest

Thousand-Year Elixir
Fecundity
Staff of Domination
Intruder Alarm
Natural Order
Opposition
Garruk Wildspeaker
Summoner's Pact
Gifts Ungiven
Plow Under
Chord of Calling

Läänit:

Windswept Heath
Flooded Strand
Wooded Foothills
Polluted Delta
Tempe Garden
Breeding Pool
Savannah
Tropical Island
Mutavault
Treetop Village
Gaea's Cradle
Wirewood Lodge
Horizon Canopy
Wasteland
Seaside Citadel
Yavimaya Hollow
Flooded Grove
Yavimaya Coast
Island
Plains
Snow-Covered Forest
12 Forest

Guw Elf-kombo vs. Rgw (?) Zoo

G1 Aloitan poistamala Spirit Guiden ja pelaamalla ekan vuoron Wellwisherin (en ollut varma mitä Jukkis pelaa, mutta muistelin joskus nähneeni tämän Zoo-listan täällä, joten pelaan sen mukaan). Jukkis pelailee vialista ukkoja, fanaticcaa multa wellwisherin, hakee Witnessillä fanaticin ja ampuu toisenkin tontun. Jossain vaiheessa saan pelattua Intruder Alarmin, joka ei oikein tee oiekin mitään. Nostan kuitenkin viime hetkillä Natural Orderin, ja harkitsen Progenituksen hakemista. Totean että en ehdi reissaa kun Jukkiksella on 22 lifeä, joten haen Regal Forcen ja nostan viisi korttia. Osunkin ihan hyvin, pelaan paljon tonttuja sekä Mirror Entityn. GG

G2 Vastustaja pelaa rkan vuoron Jackal Pupin, poistoa tonttuihin ja cursed scrollin. Olen lievältä floodiltani valmis skooppaamaan, muttea jotenkin saan Wirewood Heraldin avulla tutoroidulla Deranged Hermitillä stallattua pöytää, wastelandilla tuhottua jukkiksen ainoan vihreän sourcen ja sitten grindattua voiton itselleni läjällä manaa, blokkereita ja proteus staffilla.

RW:tä:

+Allu kun sai mut lähtemään ja qualifoitui myös itse. Ja oli hyvää matkaseuraa.
+Rayenni, joka oli parista paistikkaasta/trollaavasta foorumiviestistä huolimatta varsin mukava kaveri
+Allun dekki
+KalleMcNalle kun autto testaamaan ja tuunaamaan dekkiäni.
+Volvo, kun ajokeli Hesaan oli Nastolan jälkeen vähän heikko.
+Keli menomatkalla & Mikkelissä
+Olen viimeinkin saanut HL elffeistä dekin, jolla voi voittaa. Ainakin kun vastustajalla on manapissa.
+Jukkis kun otti vikalla kiekalla ID:n, ja pelas highlanderia.
+turnausjärjestäjille, turnaus meni nappiin ja etenkin ruoanhaku systeemi oli kiva idea ulkopaikkakuntalaisen näkökulmasta. Se järkkäri-läppä meni vähän ehkä överiksi, vai onko Mikkelin pelaajakunta niin hurjaa?

5cc:tä:

-Rayennin suolasija
-Posautukseni Kithkineitä, tokaa 5cc:tä ja BW toksuja vastaan.
-Oksasen Millausdekki hävis
-Ajokeli paluumatkalla
-Paikallisen pitsapaikan pitsa (Angela mikälie)
« Viimeksi muokattu: 30.03.09 - klo 00:56 kirjoittanut Triack »

Poissa Rancid-

Vs: SMQ Mikkeli raporttia + HL lista.
« Vastaus #1 : 30.03.09 - klo 01:39 »
Raportin raportilliseen osuuteen sen enempää puuttumatta voisin sanoa, että mun mielestä Mind Stonen dissaaminen tuntuu vähän oudolta dekissä, jonka kaikki relevantit asiat maksaa jotain viiden manan hujakoilla ja alkuvuoroista selviämisen gameplan on huonompi kuin "counteroidaan vastustajan threatit ja poistetaan ne mitä ei counteroitu". 24 ländiä ja muutama ehdollinen ländihaku on aika vähän. Myös Stonen laputusominaisuus on aika maukas. Omassa tämän hetken buildissani olen tehnyt kiville-joita-kiinnostaa tilaa kaimapojan versioon verrattuna yhden Knightin, kahden Ajanin ja yhden Elspethin verran. Viime aikojen pelailun tuloksena tosin haluaisin itse sen kolmannen Ajanin takaisin, joten ehkä testaan yhden Fanaticin leikkaamista.

Banefiren paikka on mielestäni mainissa, siitä propsit. Onko Reflecting Poolien määrään (jotain muuta kuin 4) joku hyvä syy?
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Teroin

« Vastaus #2 : 30.03.09 - klo 01:51 »
Johan surkutellaan Ollin suolasijaa.

HAHA OTAPPA OLLI TUOSTA (_)_)IIISUOLASIJAIIIIID ARSEANAL ..|.,

<3
23:35 <@Rancid-> lekahomo tarjoo muna pystyssä cursecalan foilista
23:35 < ilpo-> mulla on semmonen

23:10 <@teemuhy> surffaan muiden osaamisella

Poissa Triack

« Vastaus #3 : 30.03.09 - klo 01:54 »
Raportin raportilliseen osuuteen sen enempää puuttumatta voisin sanoa, että mun mielestä Mind Stonen dissaaminen tuntuu vähän oudolta dekissä, jonka kaikki relevantit asiat maksaa jotain viiden manan hujakoilla ja alkuvuoroista selviämisen gameplan on huonompi kuin "counteroidaan vastustajan threatit ja poistetaan ne mitä ei counteroitu". 24 ländiä ja muutama ehdollinen ländihaku on aika vähän. Myös Stonen laputusominaisuus on aika maukas. Omassa tämän hetken buildissani olen tehnyt kiville-joita-kiinnostaa tilaa kaimapojan versioon verrattuna yhden Knightin, kahden Ajanin ja yhden Elspethin verran. Viime aikojen pelailun tuloksena tosin haluaisin itse sen kolmannen Ajanin takaisin, joten ehkä testaan yhden Fanaticin leikkaamista.

Banefiren paikka on mielestäni mainissa, siitä propsit. Onko Reflecting Poolien määrään (jotain muuta kuin 4) joku hyvä syy?

Itse myös pelasin Mindstoneja aluksi, mutta en tykännyt niistä koska landejä ei mitenkään voi leikata kovin montaa, ja yli 26 (tai 27) mana sourcen pelaaminen tässä dekissä johtaa helposti floodiin, jota tosin tietty lieventää kivien laputus mahdollisuus, mutta kuitenkin jokainen lisätty manasource on yksi "business" loitsu vähemmän. Manabase ei itselleni ole tuottanut ongelmia, mutta 25 landin pelaaminenkin olisi ihan perusteltua. En ymmärrä miksi kutata Ajaneita Mielikivien tieltä, kun juuri parasta niissä on kolmosvuoron Ajaniin kiihdytys. Kivi on myös vähän huono (= ei synergiaa) Figuren kanssa.
Dekki pelaa kyllä aika paljon relevantteja loitsuja jotka maksaa alle viisi manaa, mutta se on tietysti siitä kiinni miten ja minkälaista dekkiä pelaa. Jos esim. mainissa on larkkien ja commanderien lisäksi Lieget, taitaa Mind stone olla vähän pakollinen lisäys. Ajania en pelaisi alle kolmea koskaan, se on ollut lähes aina todella hyvä.

Olin hyvin lähellä että olisin laittanut yhden mountainin tilalle Reflecting Poolin, mutta sen enempää testaamatta järkeilin että se johtaa liian usein käsiin joissa en saa ekalla vuorolla joko punaista manaa (omassa versiossani tosin aika huono syy), tai sitten en punaista manaa ollenkaan (jos käsi on vaikka Pool + valkoiset sourcet). Tietysti suuri määrä basiccejä takaa sen että pitkässäkin pelissä Pathista löytyy aina lääni, mutta eiköhän niitä jo muutenkin ole ihan riittävästi. Lisähuomiona manabase on identtinen Ruessin vastaavan kanssa, ja en nähnyt syytä muokata tai testata sitä.

Todennäköisesti kuitenkin omassa versiossani yhden mountainin voi ja kannattaa muuttaa Reflectin Pooliksi, jos joku tätä listaa haluaa kokeilla.

Edit: Korjasin ajatusvirheen josta Rancid jo viestissään huomautti.

« Viimeksi muokattu: 30.03.09 - klo 02:07 kirjoittanut Triack »

Poissa Rancid-

« Vastaus #4 : 30.03.09 - klo 02:00 »
Lainaus käyttäjältä: Triack
käsi on vaikka Pool + Prairie

Tuolla kombolla saa mitä vaan. Oikeat ongelmakädet ovat Pool+Pool ja Prairie+Prairie. Palaan muihin pointteihin myöhemmin.
Lainaus

Poissa Andros

« Vastaus #5 : 30.03.09 - klo 02:10 »
Kiva lukea välillä tälläisiä enemmän asiapainoitteisiakin raporttejan ihan vaan vaihtelun vuoksi, propsit myös slotista. Kieltämättä oli surullista että en slottia saanut mauttomalla millausläjällä, tästä voi sitten syyttää Karjanvarastajaa joka pelasi niin huonoa dekkiä että en voinut sitä juuri voittaa :(

Poissa Rancid-

« Vastaus #6 : 30.03.09 - klo 02:27 »
Noniin, eli: Ajani on mauton 5cc:tä vastaan ja poistaa kivasti vastustajan Ajani Valkoisen, mutta se Helix-kyky ei mun kokemuksen mukaan tee ihmeitä. Ai niin joo, ja kyllähän se jumittaa vastustajan Heightsiä kivasti. Mut en varmaan silti pelais niitä neljää, sovitaan siis että kolme on oikea määrä ;) Kiotossa meillä oli poikien kanssa Knightien tilalla Fulminatorit mainissa, mutta en tiedä miten hyvä sekään idea loppujen lopuksi on, kun sitten tarvii joskus olla kolmosvuorolla tarjolla WWW ja joskus 1RR. Prairien kanssahan tuo toki onnistuu helposti :)

Aivokiven huono synergia Figuren kanssa on mun mielestä relevanttia aika harvoin, sen sijaan hyvät synergiat nopean SGC:n, Larkin, Ajanin, Ruelin tai vaikka Banefiren kanssa on ihan poikaa. Etäisesti asiaan liittyvänä sivuhuomiona pitää mainita, että tää formaatti on kyllä siitä jännä, että joutuu pelaamaan kaikkea jörssiä (Path to Exile, kipuländit, mitä noita nyt on, luuta ja nahkaa) kun ei vaan ole parempaakaan tarjolla.

Sidestä sen verran vielä, että oisko sinne jotenkin mahdollista survoa pari-kolme Guttural Responsea auttamaan Faerie-matsissa ja tekemään 5cc:stä vielä paremmin jauhelihaa? Ja miksei se Balefire vitu-Liege voi olla elementaali, hä? JUMALAUTA!
Lainaus

Poissa Kavu

« Vastaus #7 : 30.03.09 - klo 09:38 »
Propsit harjauksesta ja kiitos HL listasta. Itselläkin on ollut elf HL pitkään vaiheessa ja vaikka se onkin parhaimmillaan aivan sairas, se ei voita kovin luotettavasti. Tuosta sain paljon hyviä ideoita sen parantamiseksi.

Poissa Shere

« Vastaus #8 : 30.03.09 - klo 14:54 »
Lintusen surge of thoughtweft <3 formaatin paras lappu. Hyvä raportti oli muutenkin :)

Poissa Triack

« Vastaus #9 : 30.03.09 - klo 18:37 »
Propsit harjauksesta ja kiitos HL listasta. Itselläkin on ollut elf HL pitkään vaiheessa ja vaikka se onkin parhaimmillaan aivan sairas, se ei voita kovin luotettavasti. Tuosta sain paljon hyviä ideoita sen parantamiseksi.

Tuo oma elffini pyörähtää jo aika luotettavasti, jos ei tule poistoa tai distruptia. Tosin dekki sitten helposti häviää suoraan nopeaan kelloon ja pariin poistoon avain elffeihin, tai sitten massapoistoon jos ei ole Caller of the Clawia tai Fecundityä näyttää. Dekissä on niin monta eri komboa, joissa silti on yhteisiä osia joten kohtuu luotettavasti osuu aina johonkin. Haittapuolena aivot räjähtelee välillä sen kombottamisen vaikeuteen.

Olen harkinnut josko splashaisi mustaa, saisi ainakin demonic tutorin ja diabolic intentin pakkaan. Valkoisen kuttaisin kokonaan, paitsi että Mirror Entity pakottaa pelaamaan edes vähän valkoista, ja on pakassa mauton.

Poissa Jukkis

« Vastaus #10 : 31.03.09 - klo 15:50 »
No kyllähän nyt Highlanderia aina! Hyyty vaan dekki, kun en nostanu a) equipmentteja, b) auroja, c) vihreitä maakortteja. Ei ollut dekki kovin vauhdikas sillä kertaa. Tosin elffit on mu:eista niitä kauheimpia. Tai no, ehkä goblinien jälkeen..

Kiitokset Pathin treidaamisesta.  :)
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)