Yksi puhtaasti positiivinen muutos sentään saatiin: Ajan säästäminen samanaikaisella mulligoinnilla ilman, että ei-aloittavan pelaajan hienoinen etu mulligoidessa silti säilyy ainakin osittain.
Muista muutoksista voikin olla yhtä jos toista mieltä. Itse haluan katsoa uudistuksia positiivisella asenteella, ja seuraavat asiat mainitsisin:
-Lifelink ja deathtouch staattisiksi abilityiksi. Olivat melko suotta triggered abilityinä, ja mielestäni intuitiivisempia uudessa muodossaan. Ei kukaan witheriäkään haluaisi triggeriksi.
-Uusi termistö. Kyllä niihin tottuu, ja onhan nimenmuutoksen kokeneet asiat järkevämmän nimisiä nykyään, vaikka itseäni ei pelin flavor kiinnosta. Ja uusien pelaajien kannalta varmasti helpompi tehdä ero eri zoneille tämän myötä.
-Mana burn pois. On totta, että jotkut kortit suotta muuttuivat paremmiksi (Mana Drain) tai huonommaksi (Spectral Searchlight), mutta nyt alkoikin kiinnostaa minkälaisia uusia kortteja/mekaniikoita tämä mahdollistaa, kun omaa life totalia ei ainakaan ilman vaivaa saa huvikseen alemmaksi. Ainakin Mark Rosewaterin mielestä mana burn rajoittaa paljon enemmän kuin lisää kortti-ideoita.
Yksi muutos, jonka olisin halunnut jäävän tekemättä, on tietenkin tämä combat damagen stackiin menemättömyys. Flavorin kannalta tietenkin tämä uudistus on täysin perusteltu, mutta varsinkin meille limitediä enimmäkseen pelaaville tämä on ikävä jymäys. Taidon tai sen puutteen havaitsee useimmiten limited-pelien combat-osuudessa. Kaiken maailman pumppu/prevent/bounce/poisto-spellien oikeanlainen ajoitus on usein mahdollista optimoida tilanteen mukaan. Joskus declare blockersissa, joskus combat damage -stepissä. Pian ei ole käytännössä kuin yksi järkevä ikkuna siihen, kun toinen näistä stepeistä häipyy, joten ei voi tehdä sitä "oikeata" valintaa. Tämä myös heikentää jo valmiiksi riskialttiiden pumppuspellien käyttökelpoisuutta (tilanteissa, joissa niitä pelaa ei-reaktiivisesti), koska nyt joutuu aina riskeeraa antamaan 2for1:n vastustajalle, mikäli hällä on manaa auki.
Tämän uudistuksen myös oli myös pakko tuoda uusi proseduuri peliin lisää, eli useamman blokkerin jonottaminen. Itse en pidä ajatuksesta, että en saa jakaa hyökkääjän damageja haluamallani tavalla, vaan blokkereihin on lyötävä lethalit järjestyksessä kunnes ukolta loppuu voima. Poikkeuksena soppaa hämmentää deathtouch, joka tuo heti kivan poikkeuden tähän uuteen sääntöön. Olikohan tämä siltikään hienoisen flavorin lisäyksen arvoista?
Siltikin, olettaa voi että ne heikommat pelaajat tekevät muita virheitä, ja vahvemmat vastustajat kuitenki osaisivat ajoittaa temppunsa oikein combatissa. Eli ehkä tämänkään muutoksesn seuraukset eivät ole niin radikaalit, ja vuoden päästä voi olla jo täysin tottunut uuteen, mutta ehkä aavistuksen verran yksinkertaistetumpaan Magiciin. Kyllähän se nyt on kuitenkin selvää, että kämmäily on silti mahdollista jatkossakin.