Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Ropecon 2009 - Highlander *suolasija*  (Luettu 3033 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peikko

Ropecon 2009 - Highlander *suolasija*
« : 01.08.09 - klo 17:00 »
Päätinpä raportoida turnauskokemuksestani, vaikkakin natseista tulee koko ajan huiman paljon mielenkiintoisampaa luettavaa. Ainakin jos niitä vertaa satunnaisen pelaajan hupiformaatin peluuseen.

Pyydän jo etukäteen anteeksi etten muista kaikkien vastustajieni nimiä. Sanottakoon puolustuksekseni että ikinä en oo turnausrapsua kirjottanu ja emmä.

SM-kisojen sivuturnauksessa pelaamani suikkamusta oli kamalaa pelattavaa ja päätinkin ropeconissa pelata jotain hauskaa pakkaa, combo ois kiva. Time Sieve näytti itse kisoissa olevan mukavan oloinen veijari ja päätin kokeilla miten se kääntyy saksaksi. Aikani testailtuani totesin dekkini olevan huiman paljon parempi jos vain heitän sieven ja sitä tukevat faksit pellolle. SM-Kisoissa joku on pelannut Thopter Foundry + Sword of the Meek + Ashnod’s Altar comboa ja heitän sen läpällä pakkaan. Pari kertaa pyöriteltyäni totean sen olevan yllättävän toimiva ja muokkaan loppudekkini tukemaan sitä. Lopputulos:

lolthoper, or how I stopped playing aggro and learned to love the combo:

Bloodstained Mire
3 Island
2 Plains
Sunken Ruins
2 Snow-Covered Swamp
4 Snow-Covered Island
1 Swamp
3 Snow-Covered Plains
Flooded Strand
Seat of the Synod
Polluted Delta
Windswept Heath
Scrubland
Tundra
Underground Sea
Darksteel Citadel
Vault of Whispers
Ancient Den
Mishra's Workshop
Skycloud Expanse (Pitäisi olla Mystic Gate)
Fetid Heath

Trinket Mage
Solemn Simulacrum
Jace Beleren
Tezzeret the Seeker
Myr Retriever

Mistvein Borderpost
Phyrexian Furnace
Demonic Tutor
Sensei's Divining Top
Fieldmist Borderpost
Sword of the Meek
Thopter Foundry
Force of Will
Gifts Ungiven
Intuition
Lotus Bloom
Wildfield Borderpost
Veinfire Borderpost
Telling Time
Ponder
Deep Analysis
Defense Grid
Orim's Chant
Tainted Pact
Tsabo's Web
Mind Stone
Pentad Prism
Reshape
Transmute Artifact
Fabricate
Thoughtcast
Krark-Clan Ironworks
Condescend
Dimir Signet
Azorius Signet
Orzhov Signet
Talisman of Progress
Talisman of Dominance
Thirst for Knowledge
Argivian Find
Brainstorm
Serum Visions
Impulse
Frantic Search
Sleight of Hand
Ensnaring Bridge
Prismatic Lens
Muddle the Mixture
Engineered Explosives
Remand
Repeal
Myr Incubator
Thran Dynamo
Reconstruction
Duress
Opt
Fact or Fiction
Compulsive Research
Gilded Lotus
Condemn
Path to Exile
Swords to Plowshares
Merchant Scroll
Thoughtseize
Coldsteel Heart
Fellwar Stone
Worn Powerstone
Ritual of Restoration
Mana Drain
Entomb

Nille joille combo ei aukea, tässä hieman rautalankaa: Pelataan Thopter Foundry, säcätään sille Sword of the Meek ja lopputuloksena saadaan 1/1 lenturi jolla on miekka. Säccäät miekan, saat thopterin… jne. KCI:n kanssa saadaan loputtomat manat, lifet ja 1/1 tokenit uhraamalla toksu KCI:lle ja käyttämällä toinen saaduista manoista miekan uhraamiseen foundrylle. KCI ei ole todellakaan tarpeellinen voittamiseen, mutta yhden faksiRegrowthin ollessa kädessä ennen giftsin pelaamista voi hakea seuraavalle vuorolle infiniten. KCI enabloi myös nopeamman plan B:n eli Myr Incubatorin. Harmittavasti plan B oli aivan kaameaa paskuutta ja sen tilalle olisi saatava joku oikea alt.win. Workshop ja Lotus Bloom olivat myös alisuorittajia, sillä dekki haluaa pelaa manaa joka pysyy pöydässä ja jota voi käyttää johonkin.

Combo on äärimmäisen halpa ja bonuksena toinen combopala voi olla gravella ennen kun aletaan viuhua. Gameplan controllia vastaan onkin nopea foundry tiskiin ja ennemmin tai myöhemmin pelataan miekka jonka countteroiminen on yksi ja sama. Hauskana lisäbonuksena Gifts Ungiven hakee koko combon yksinään.

Saavun paikalle vajaan tunnin ennen turnauksen alkua ja saan metsästettyä Pyyhtiän Tuomaksen käsiini muutaman lainalapun toivossa. Turnaus alkaa landerille totuttuun tapaan ~30 min myöhässä ja tämä tietää pitkää iltapuhdetta jos päätyy pelaamaan kaikki kierrokset.



Round 1 - Allu – Goblin UW merfolk


Allu hieman harmittelee pöytään saapuessaan pairingseja. "Missä mun ekan kierroksen bye?" Vastaan että "Tässähän minä" ja valmistaudun pelaamaan goblineita vastaan, jonka kuvittelisin olevan hyvä MU muutamasta hankalasta kortista huolimatta (Goblin Sharpshooter ja se Jester’s Cap prowl-goblin). Allun ekan vuoron pelaus onkin sitten UW dualin saattelema Cursecather. Äkkiä ekan kierroksen byenä oleminen tuntuu varsin realistiselta ajatukselta.

Pelailen manafakseja ja stallaan hieman manassa. Kun täppään itseni ulos manakivien kanssa, tiskiin saapuu Seahunter. Pelaan jotain irrelevanttia ja Seahunter hakee Wake Thrasherin. Jään Winter Orbin taakse jumiin ja vaikka tässä vaiheessa saisin muutaman thopterin battlefieldille, tutoroitu Lord of Atlantis varmistaa etten pääse edes chumppailemaan.

Toinen peli alkaakin huomattavasti mukavammin kun pelaan seizen, joka osuu Ancestral Visioniin. Allu pelaa kikkisen, minä manakiven. Kikkis nostaa kortin ja Tidal Warrior tulee tiskiin. Pelaan Jacen ja aloitan itsekin korttien nostamisen. Tidal Warrior saa seurakseen Sygg, River Cutthroatin, ja kikkis jatkaa laputtamistaan. Pelaan foundryn ja se pitää Syggiä lukuunottamatta hyökkääjät kurissa kunnes löydän sword of the meekin ja voitan parissa vuorossa.

Kolmannessa pelissä Allu ei Floodaa.


0-1


Round 2 - ?? – MBC


Ekan rundin huonon pairauksen vastapainoksi saan seuraavaan oikeinkin hyvän, ainakin teoriassa. Ekassa pelissä ei muutamaan ensimmäiseen vuoroon tapahdu oikein mitään manakiihdyttelystä poikkeavaa, kunnes vastustajani pelaa Yawgmoth’s Bargainin. Näytän vihreää valoa ja kortteja nostetaan urakalla. Ennen pitkää Tainted Pactini kuitenkin löytää Giftsin ja Thopter Foundryn ollessa pelissä haen Argivian Find, Reconstruction, KCI, Sword of the Meek – pinon. Combotan vastuksen endissä ja siirrymme seuraavaan peliin.

Toisessa pelissä aikainen Necropotence vie korttietuni. Saan tiskiin Thopter Foundryn ja KCI:n, mutta Oblivion Stone vie moiset pois ja palauttaa minut manan määrässä keskiajalle. Muutaman draw-go vuoron jälkeen käteni häviää Mind Sludgelle. Seuravalla vuorolla tiskiin livahtaa Tombstalker ja Debtor’s Knell. Tutoroin Ensnaring Bridgen ja siirrymme lisävuoroille. Nostan Intuitionin ja Cabal Coffers + Magus of the Coffers tarjoilee 22 pisteen Drain Lifeä minun ollessani 21:ssä elämässä. Intuition löytää viimeiset kolme countteriani, jotka voin pelata kahdella manalla: Ränni, Muddle the Mixture ja Condescend. Onneksi ei pelattu Force Spiken ohi.


1-1


Tässä vaiheessa ei ole kovinkaan positiivinen kuva dekistä. Ekan kierroksen tappio oli nyt odotettavissa, mutta hyväkin MU meinattiin hetki sitten tasuroida.


Round 3 - Ihonen – Battle of Wits


Viiden lyhyen vuoron jälkeen Ihonen pyytelee anteeksi koska nosti aloituskäteen Fowin ja Battlen. ”Dekkini toimi, anteeksi” :)

Jos dekistä ei ollut positiivinen kuva äsken, nyt sitäkin vähemmän.

Toisessa pelissä minulta countteroidaan kaikki relevantti ja crematoidaan Thopter Foundry reponssina Reconstructioniin. Kummallakaan ei kuitenkaan ole painetta sillä Control Magic vei Solemn Simulacrumini ja jäi istumaan Moatin taakse Intuitionilla haetun Myr Incubatroin pelossa. Jenssi raukka saa vielä Damnationista kun draw-go:ta ollaan pelattu muutama vuoro. Vaihdan Orim’s Chantin Counterspelliin ja yritän Tezzeretiä. Tessu saa toisesta countterista jonka Condescendaan. Tessun resolvattua pelaan Gilded lotuksen avulla neljän sunburstin Engineered Explosivesin ja untappaan pari faksia. Seuraavalla vuorolla EE vie Moatin ja tezzeret pelin.

Kolmannessa pelissä en osaa mulligoida tarPeeksi syvälle manojen toivossa ja onnisäkki FoW tarjoutuu pelastamaan minut nopealta Battlelta. Tainted Pactini löytää jälleen giftsin jonka pelaan Ihosen ollessa täpout. Mies käkläilee kun pelaa relic of progenituksen vieden molemmilta voittokeinot ensimmäisen lisävuoron kunniaksi. En nosta Tezzeretiä tai Myr Incubatroia, joten tasuroimme.


1-1-1



Round 4 - ?? – survival/lark


Näistä peleistä ei ole paljoa muistikuvaa, pyörähdän suhteellisen vaivattomasti molemmissa peleissä, vaikka Hermit Druid tekeekin pahojaan. Ekassa pelissä Reveillark ja Karmic Guide ovat pakan viimeisen neljän kortin joukossa ja toisessa äärimmäisen kriittinen Duress vie Pernicious Deedin.


2-1-1



Round 5 - ?? – UG Ramp


Ekassa pelissä vasustajani Floodaa nostaen yli kymmenen manaa ja viisi bisnestä. Nonländeistä yksi on Nature’s Lore ja toinen Life from the Loam. Kun Duress vie pact of negationin, olen vapaa combottamaan.

Toiseen peliin saan vastaan räjähtävän lähdön. Ekan vuoron Search for Tomorrow, toisen Edge of autumn, kolmannnen Plow Under, neljännen Garruk. Muuta painetta ei kuitenkaan näy ja saan resolvattua giftsin. Gifts löytää kaksi Regrowthia, foundyn ja swordin. Saan Regrowthit, joista toisella saan thopter foundryn ja pelaan sen. Tässä vaiheessa minulla on manaa auki yhteensä viisi ja kämmään aivan totaalisesti pitäen peliä voitettuna. Passan vuoron tekemättä mitään. Puun takainen Krosan Grip tulee endissä ja beastit lyövät tasarahaa. Lisää suolaa haavoihin kaataa oma dekki kun muutan Phyrexian Furnacen kortiksi combatissa ja nostan Engineered Explosivesin.

Erittäin huonoksi pelaukseni tekee mm. seuraavat asiat: Kädessäni on Ponder jonka castaamatta jättämisessä ei ole minkään valtakunnan järkeä, sillä manani riittäisivät senkin jälkeen luomaan tarPeeksi blokkereita että saisin yhden beastin ja garrukin särki ja toisen beastin taas seuraavalla vuorolla, vaikka foundryyn tulisikin Disenchantia. Ponderista olisin myös nähnyt E.E:n, joka olisi todellakin kuulunut pelata tiskiin nollalla, koska gameplaaniini kuuluu lähinnä elää yksi vuoro jonka jälkeen thopterit valtaavat maailman. Saan pelin jälkeen kuulla että vastustajalla olisi ollut vielä cloudthresher, mikä ei hirveästi helpota, koska neljällä manallakin olisin selvinnyt sen kriittisen vuoron. Todellakin ansaittu häviö.

Kolmannessa pelissä pelaan aluksi pari borderpostia ja kun vastus täppää ulos kiihdyttääkseen, pelaan Transmute Artifactin foundryyn. Pari vuoroa draw-go:ta, ja Floodailen hieman. Saan resolvattua Fabricaten, joka hakee miekan, johon tulee Dismiss. Endiin uhraan faksiländin foundrylle ja miekka tulee takaisin gravelta. ”Ai niin”. Foundryyn tulee vielä primal command + shuffle, mutta Reshape löytää sen taas vuoroa myöhemmin ja ajan voittoon parissa vuorossa.


3-1-1



Round 6 - Max Sjöblom – Staxx


Ennen kierrosta näen kun Max pelaa WWtä vastaan ja pairausten selvitessä veikkaan pelaavani mirroria sillä erotuksella että minulla on Isojen Lihojen ja jumifaksien tilalla combopaloja ja tutoria.

Ensimmäisessä pelissä nostan about niin hyvin kun voin vain nostaa.

Vuoro 1: Borderpost
Vuoro 2: Merchant Scroll (haetaan Gifts)
Vuoro 3: Fabricate (haetaan foundry)
Vuoro 4: Foundry ja Tsabos’ Web (jumitetaan Academy Ruins)
Vuoro 4 ja œ: Fowataan Mindslaver
Vuoro 5: Giftsataan Kci, miekka ja Regrowthit. Max antaa Miekan ja KCI:n
Vuoro 5 ja œ: Max hakee Intuitionilla Mind Twistin, Duressin ja Pithing Needlen. Annan Duressin ja respondaan siihen Brainstormilla.
Vuoro 6: Combo

Toinen peli alkaa Maxin demonicilla ja muutamaa vuoroa myöhemmin paljastuu että se todennäköisesti löysi Mishra’s Helixin. Max pelaa Sphinx Summonerin hakien Sundering Titanin. Yritän ostaa aikaa Orim’s Chantilla, mutta en saa mitään pelattua Helixin takaa ja suntio vie ländejä. Pelaan manafakseja ja transmutean thopter foundryn. Viimeinenkin oljenkorteni menee kuitenkin menojaan E.E:n mukana, ja siirrymme seuraavaan peliin.

Viimeisessä pelissä kiihdyttelen Maxin stallattua kolmessa manassa ilman mustaa. Tainted Pactaan Giftsin, jolla haetaan foundy ja miekka. Combo livahtaa tiskiin ja kun kädestäni löytyy sekä Ränni Mishra’s Helixiin että Engineered Explosives Pithing Needleen, on peli sitä vaille pelattu. Max ei löydä manaa vieläkään ja homma kuivuu siihen.


4-1-1

Lopullisessa standingseissä olen kuudentena. Kummallisesti viisi parasta saa palkintoja vaikka olen samassa recordissa kun viidenneksi sijoittunut. En jaksa asiaa sen kummemmin ihmetellä sillä palkintopoolissa on ~80euroa ja kuuden parhaan kesken jaettuna olisi palkintona ollut vajaan kymmenen euron lahjakortti (!). Preferoin kotiin pääsyä ilman sen kummempia seremonioita.

Ensi vuonna toivoisin että highlander saataisiin sijoitettua joko lauantaille tai sunnuntaille. Väkeä turnaus kuitenkin tuntuu kiehtovan ja pelaajamäärän kasvaessa säätäminen ja hitsaaminen kasvaa. Viideltä aloitettu turnaus kestää pitkälle yli puolenyön ja jos tarkoituksena on hankkiutua vielä kotiin niin morjens. Palkintojakin olisi ihan mukava saada enemmän, mikäli se on millään lailla mahdollista kun "ilmaisesta" turnauksesta on kyse. Muutoin järjestelyt olivat hyvät, ei moitteen sijaa. Kiitän omasta puolestani.

Poissa so not

Vs: Ropecon 2009 - Highlander *suolasija*
« Vastaus #1 : 01.08.09 - klo 20:23 »
Lainaus
valmistaudun pelaamaan goblineita vastaan, jonka kuvittelisin olevan hyvä MU muutamasta hankalasta kortista huolimatta (Goblin Sharpshooter ja se Jester’s Cap prowl-goblin)

Mun mielestä toi dekkilista näyttää siltä, että just nopeet aggrodekit tuottaa ongelmia, koska tossa ei ole paljoa aggrovihaa ja ton combon löytäminen ja resolvaaminen vie ilman vastavihaankin (gravehatea, counttereita, discardia) aika monta vuoroa. En oo tietenkään testannu, tuli vaan mieleen :)

Lainaus
Kolmannessa pelissä Allu ei Floodaa.

Itse asiassa tässä pelissä tapahtui ehkä kaikkein eniten jänniä juttuja. Öhman pelasi Defense Gridin, jonka seurauksena mun countterit olisi olleet vähän huonoja. Ainoa countteri kädessä tosin oli Venser, niin ei haitannut. Tämän jälkeen Öhman resolvasi Giftsin, jolla haettiin vähän combon osia ja tilanne näytti jo rahtusen pahalta. Kädessä lymyilevät Opposition ja Ranger of Eos antoivat kuitenkin toivon kipinän lukottaa vastuksen manat ja propellaajan lailla kuorin vielä Back to Basicsin dekin päältä, mikä vähensikin vastuksen outteja melko reippaasti. Pari vuoroa myöhemmin perkeleen iso Wake Thrasher + Mother of Runes combo tappoi vastuksen. Öhmanin oma Defense Grid suolaili kivasti kun siellä kädessä taisi olla pelin päätteksi Mana Drain ja FoW :)

Ihan helvetin mehukas dekki kaikesta huolimatta! Propsit vaan dekistä. Kalat menivät turnauksen päätteksi jostain käsittämättömästä syystä 5-0-1. Homosteltiin vähän Sabon kanssa ja otettiin viisnollassa tasuri kun väsytti ja nälätti (+muita paskoja tekosyitä). Rapsua ja jättellä mehustelua seuraa jos jaksan kirjoittaa.
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa pyyhttu

Re: Ropecon 2009 - Highlander *suolasija*
« Vastaus #2 : 03.08.09 - klo 17:20 »
Lainaus käyttäjältä: allu
Mun mielestä toi dekkilista näyttää siltä, että just nopeet aggrodekit tuottaa ongelmia, koska tossa ei ole paljoa aggrovihaa ja ton combon löytäminen ja resolvaaminen vie ilman vastavihaankin (gravehatea, counttereita, discardia) aika monta vuoroa. En oo tietenkään testannu, tuli vaan mieleen

Oon samaa mieltä vaikka en ehtinytkään testaamaan tuota Jannen kanssa muuta kuin Dragonstormia vastaan, kun muuta pakkaa ei ollut.

Lainaus käyttäjältä: Öhman
Harmittavasti plan B oli aivan kaameaa paskuutta ja sen tilalle olisi saatava joku oikea alt.win. Workshop ja Lotus Bloom olivat myös alisuorittajia, sillä dekki haluaa pelaa manaa joka pysyy pöydässä ja jota voi käyttää johonkin.

Meinasin aluksi ehdottaa Karnia ja Moattia mutta noi ei oikein ole kätevät yhdessä. Mutta Moat ainakin mun enchantressissa ownaili parikin goblin-aggroa, ja toimis tuollakin kun sun thopterit kuitenkin lentää. Karnin tilalle pitäis kaivaa pari saksastäxxilistaa ja bongata niistä jotain. Jos moattia pelaat niin silloin kanssa Myr Incubator lähtee.

Ja Workshopista oon samaa mieltä: se vaan kiihdyttää tuolla toisiin manafakseihin eikä mihinkään kunnon uhkiin (Smokestack jne.) kuten staxxissa. Academy Ruins olis parempi kun ainakin toinen sun kombopalasista kiertää usein graven kautta. Ruins kanssa parantaa rahtusen Entombia tutorina ja jopa joissakin marginaalitapauksissa auttaa gravevihaa vastaan.

edit: Joo, enkä Tezzeretiä huomannut joten toi Moat on kanssa moot.
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo 18:30 kirjoittanut pyyhttu »

Poissa Peikko

Vs: Re: Ropecon 2009 - Highlander *suolasija*
« Vastaus #3 : 03.08.09 - klo 19:24 »
Öhmanin oma Defense Grid suolaili kivasti kun siellä kädessä taisi olla pelin päätteksi Mana Drain ja FoW :)

Totuuden nimissä täytyy myöntää että failasin niiden pois heittämisessä compulsive researchin peluun jälkeen, koska olin vainoharhainen enkä osannut aavistaa oppositionia ja kuvittelin gridin päätyvän faksipoistolla pönttöön. En usko että pois heittäneet korttini olisivat peliä pelastaneet, mutta virhe on aina virhe ja tappio ansaittu.

Ihan helvetin mehukas dekki kaikesta huolimatta! Propsit vaan dekistä. Kalat menivät turnauksen päätteksi jostain käsittämättömästä syystä 5-0-1.

Kiitän ja propsit myös sinne. Merfolkit hylkäsin huonona ideana, mutta hyvältähän nuo näyttivät. Recordi puhuu myös puolestaan.

Lainaus käyttäjältä: allu
Mun mielestä toi dekkilista näyttää siltä, että just nopeet aggrodekit tuottaa ongelmia, koska tossa ei ole paljoa aggrovihaa ja ton combon löytäminen ja resolvaaminen vie ilman vastavihaankin (gravehatea, counttereita, discardia) aika monta vuoroa. En oo tietenkään testannu, tuli vaan mieleen

Oon samaa mieltä vaikka en ehtinytkään testaamaan tuota Jannen kanssa muuta kuin Dragonstormia vastaan, kun muuta pakkaa ei ollut.

Pelikokemuksen vähyyden takia en osaa sanoa mitään varmaksi, mutta jos combon kanssa pääsee untäppäämään, saadaan 5-6 thopteria ja saman verran elämää joka vuoro. Hommaa helpottaa jos aggro pelaa olemattomien sweepereiden ohi.

Meinasin aluksi ehdottaa Karnia ja Moattia mutta noi ei oikein ole kätevät yhdessä. Mutta Moat ainakin mun enchantressissa ownaili parikin goblin-aggroa, ja toimis tuollakin kun sun thopterit kuitenkin lentää. Karnin tilalle pitäis kaivaa pari saksastäxxilistaa ja bongata niistä jotain. Jos moattia pelaat niin silloin kanssa Myr Incubator lähtee.

Ja Workshopista oon samaa mieltä: se vaan kiihdyttää tuolla toisiin manafakseihin eikä mihinkään kunnon uhkiin (Smokestack jne.) kuten staxxissa. Academy Ruins olis parempi kun ainakin toinen sun kombopalasista kiertää usein graven kautta. Ruins kanssa parantaa rahtusen Entombia tutorina ja jopa joissakin marginaalitapauksissa auttaa gravevihaa vastaan.

edit: Joo, enkä Tezzeretiä huomannut joten toi Moat on kanssa moot.

Jep. Moat ei ole optimia, mutta aggroa vastaan ennemmin pistää vastuksen miehet ja oman plan B:n tilliin kun häviää. Incubatoria kun ei yleensä lähdetä hakemaan vasta kun ei ole oikeasti muuta vaihtoehtoa, ja sen cuttaaminen on muutenkin edessä.

Academyn cuttasin muutamaa tuntia ennen turnausta kun tajusin borderpostien kysyvän nimenomaan basiclandia. Pelkäsin etteivät riitä nykyiselläänkään, mutta hyvin tuntuivat riittävän. Workshop <-> Academy Ruins.

Kiitokset aivoruoasta, viedään dekkiä eteenpäin.