Arh, joutuu nöyränä kysellä taasen täällä, kun vanhat (kenties väärin opitut ?) säännöt rassaavat.
Pelaajaalla A on pöydässä tarmogoyf, ja kädessä Smother.
Pelaajaalla B on pöydässä kaksi Llanowar Elvesiä ja Relic of Progenitus.
A decleeraa tarmon hyökkääväksi ja passaa.
B decleeraa yhden lantuista blokkivaksi ja responsaa end of blockingiin relicin remove all graveyards abilityllä.
Näkisin että tähän on kaksi etenemisvaihtoehtoa:
1) A responsaa smotherilla reliciin, targetoiden toista llanowar elvesiä, (tahtoen tarmon näin pieksevän jäljelle jäävän),
mutta kämmäsi näppärästi stäkin ja täten smotheri tappaa kyllä toisen lantun, mutta tämän jälkeen tuleva relicin ability hävittää kuitenkin
gravelle menevän toisen lantun ja smotherin, ja näin tarmo on ottaa nöyränä 0/1:senä lantulta selkään.
2) A odottaa relicin abilityn resolvaavan ja tämän jälkeen ns. tyhjään stäkkiin pelaa smotherin toiseen lanttuun, jonka
ansiosta gravelle päätyvät kortit tekevät tarmosta ansiokkaan 2/3, joka antaa pienemmälle viherpeukalolle selkään.
Onnistuvatko molemmat mahdollisuudet ?
Tässäkin pohdintaa aiheutti vain se että kun pelaaja A odottaa viimeisen abilityn resolvaavan (että stäkki on tyhjä), saako hän vielä lisätä sinne spelliä ja abilityä.
Tämä ongelma tilanne on nyt vaikea pukea sanoiksi, mutta kirjotanpa tähän vastaväitteen josta saa ehkä paremmin kuvan.
Eli vastaväitteenä oli että välittömästi kun stäkki on tyhjä mennään end of blockista damage steppiin, eikä sitä stäkkiä voi tyhjästä "käynnistellä" useaan kertaan. Ja tämäkin perustelu oli ihan järkeenkäypä, koska aikoinaan pelailtiin siten kuten tuossa PC:n Shandalar Magic pelissä, jossa phasen vaihto periaatteessa käytti stäkkiä.
Eli phasen vaihto meni stäkkiin, johon pystyi responsata, ja kun viimenen spelli tai efekti resolvasi ennen phasen vaihtoa, niin phase vaihtui ja siihen ei ollut enää nokan koputtamista.