Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Merfolkki -kommentoikaas! Päivitetty!  (Luettu 8545 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scooter

Merfolkki -kommentoikaas! Päivitetty!
« : 14.05.11 - klo 08:27 »
MERFOLK 2.0

Möröt: 4 Coralhelm Commander
          4 Cursecatcher
          3 Phantasmal Image
          4 Lord of Atlantis
          4 Merrow Reejerey
          4 Silvergill Adept   = 23 elukkaa

Spellit: 4 AEther Vial
          3 Daze
          4 Force of Will
          1 Umezawa's Jitte
          4 Mental Misstep   = 16 spellii
         
Läänit: 12 Island
           4 Wasteland
           4 Mutavault         = 21 lääniä

Sideboard:

           2 Back to Basics
           1 Dismember
           2 Energy Flux
           2 Llawan, Cephalid Empress
           1 Manriki-Gusari
           1 Pithing Needle
           2 Relic of Progenitus
           2 Submerge
           2 Surgical Extraction
                               

 Tommosta olen suunnitellut. Jos omistat jotain noista korteista voit niitä minulle tarjota. Ja eikun kommenttia ja palautetta! :)
           
« Viimeksi muokattu: 28.08.11 - klo 20:00 kirjoittanut Scooter »

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #1 : 14.05.11 - klo 08:29 »
Sopiskohan tuo: Standstill, tähän deckii?

Poissa Stefan

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #2 : 14.05.11 - klo 08:33 »
Sopiskohan tuo: Standstill, tähän deckii?

Kai sitä on jotkut pelannu, ite en lähtis sille linjalle. Kiinnostais kyllä miks sulla on yks Wasteland sidellä ja kolme mainissa. Mental Missteppiä kannattaa testailla. Muuten näyttää aika perus listalta (en tiedä kuinka hyvä Soweri on omassa metassasi).
Eikös tolla samalla listalla joku pelannu jossain SCG:n turnauksessa tai jtn?

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #3 : 14.05.11 - klo 08:41 »
Noniin nyt on siirretty waste deckiin, mitähän sidestä ottas ulos että sais enämmän sinne noit missteppejä?

Poissa Stefan

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #4 : 14.05.11 - klo 08:43 »
Noniin nyt on siirretty waste deckiin, mitähän sidestä ottas ulos että sais enämmän sinne noit missteppejä?

Mainiin niiden Missteppien pitäs mennä, ei sideen.

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #5 : 14.05.11 - klo 08:47 »
mutta minkäs tilalle vai ei minkään tilalle? :D

Poissa mike-a

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #6 : 14.05.11 - klo 08:48 »
Itse kalalla paljon pelanneena voin  todeta, että perushyvältä listalta näyttää. Pakassasi taitaa olla vain 58 korttia? Jotkut pelaa paria tai kolmea pierceä mainissa, mutta nyt kun mental misstep on printattu niin se korvaa piercet mainilla.

Ehdottomasti 4 wastea mainissa! Jenkillässä monet tunkee jopa yhden mishran tehtaan mainiin. Landeja olisi hyvä monovärisessä olla 21 tai jopa 22. 20 on hieman riski.

Standstilli on toistaiseksi hieman vanhentunutta strategiaa. Standstilli on mahtava kortti, mutta sen huonona puolena oli se, että se huononsi jo ennestään huonoja matchuppeja ja lensi aina sidelle. Stifleäkin on kokeiltu, mutta miespainoitteisempi pakka on omasta mielestäni toiminut hyvin. Kannattaa toki testata näitäkin lappuja.

Soweri on usein suomen metassa ollut suhteellisen kuollut kortti (okei voitin yhden matsin kun pöllin vihun tarmon), sillä se on kai lähinnä suunniteltu emrakulia vastaan.

Ehdotukseni nyt kun misstep on tullut:
-1 sower
-1 sovereign
-1 spell pierce


+ 4 mental misstep
+1 wasteland = 60 korttia.


Sidestä vielä, jos pelaat monsinistä niin ainakin 2x back to basic sisään. Kortti on nykymetassa (porukka ei juuri pelaa basicceja) aivan nutsit.
Blastit ja piercet on aina ollut hyviä sidellä. Jitet ja llawahanit nykymetassa myös hyviä. Itse haluaisin änkeä sisään vielä: 2 null rodia ja 2 mind harnessia/threads of disloyalitya.

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #7 : 14.05.11 - klo 09:17 »
No miltäs nyt näyttäs itse laitoin 21 lääniä, mutta onko se sitten jo riski rajoilla?

Poissa mike-a

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #8 : 14.05.11 - klo 09:22 »
Läänit ja side näyttää paremmalta, mutta nyt sulla on 62 korttia :D ota pois esim: sower + sovereign?

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #9 : 14.05.11 - klo 09:29 »
Ite tykkään Sowerista (proxina pelatessa on tullut tarvittavia voittoja kortin ansiosta) ja en haluis pudottaa sovereignii ainakaan viel, eikö 62 korttii keplaa?

Poissa Stefan

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #10 : 15.05.11 - klo 10:44 »

Poissa Karhumies

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #11 : 19.05.11 - klo 01:54 »
Saako 12 Islandilla tarpeeksi usein tuplasinistä mullaamatta liikaa? Itse lisäisin vielä yhden Islandin dekkiin (joko land count 21->22 tai Mishra pois ja land count 21), että Islandeja nousee tarpeeksi. Tuntuu vaan henk koht siltä, että jos lähtee 1 islandin ja yhden colorless landin kädellä Vialin kanssa ja T1 Vial kynätään (etenkin jos mirror match -> 4 FoW, 4 Misstep, 4 Daze), niin siinähän sitten ollaan ja toivotaan topdekkiä.

Toisekseen, jos jostain syystä haluisit targeted creature removalia sidelle ilman splash-väriä, niin upouudessa Dismemberissä on potentiaalia ainakin Tarmon tappoon.

Poissa Klemeesi

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #12 : 19.05.11 - klo 10:11 »
Itse pelasin muutama viikko takaperin kombinaatiolla 14x Island, 4 Mutavault, 4x Wasteland ja olin kohtuu tyytyväinen. Muutaman kerran joutui mulligoimaan kun ei löytynyt sinistä manaa.

Btw, Itse pelaan lähes samanlaista mainia, ainoana erona on:
 * Merfolk Sovereign -> Cursecatcher
 * Mishra's Factory, Sower of Temptation -> 2x Island

Sidellä Energy Flux on vaihtoehto Null Rodille. Samaten Submerge vaikuttaisi myös hyvältä.

Edit:

Sowerista vielä sen verran että se maksaa 4 manaa. Vialia ei kannata nostaa neljään countteriin ja väittäisin että harvemmin tulet näkemään 21-22 maalla neljää manaa (varsinkin jos alkupelissä käytät Wastelandia ja/tai vastustaja tuhoaa Wastella Mutavaultin).

Pitää vielä huomauttaa, että allekirjoittanut on käynyt kahdessa leka-turnauksessa pelaamassa, joissa toisessa pelasin kaloja. Mielipiteitä siis löytyy vaikka muille jakaa, mutta kokemusta ja tietoa vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 19.05.11 - klo 10:20 kirjoittanut Klemeesi »

Poissa mairou

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #13 : 19.05.11 - klo 15:56 »
Lainaus käyttäjältä: Scooter
Sopiskohan tuo: Standstill, tähän deckii?

Kalaa runsaasti pelanneena, en tajua miksi ihmiset pelaavat lihalastia (eli huonoja kaloja) eivätkä sitä formaatin parasta korttia: Standstilliä. Nyttenkun Mental Misstep on olemassa, on Standstill vielä ihkumpi. Kalan huonot matchupit paranivat juuri ehkä hieman, mental misstepin ansiosta, koska enään ei tarvitse käyttää kahta korttia siihen, että saa ykkösvuoron lackeyn pois.

Tälläistä pelaisin ehkä itse ja varmasti 4x Standstill, jos pelaisin vielä kalaa.. (HYI)

12 Island
4 Mutavault
4 Wasteland

4 Cursecatcher
4 Silvergill Adept
4 Coralhelm Commander
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey

4 Force of Will
4 Daze
4 Mental Misstep
4 Standstill
4 Aether Vial

Sidelle varmaan niitä perusvehkeitä (Llawan, Cephalid Empress, Spell Pierce, ECHOING TRUTH, Submerge, Jitte, dredgevihat, BEBit)

Poissa Klemeesi

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #14 : 23.05.11 - klo 13:05 »
Onko kellään tietoa miksi Standstilliä nykyään harvemmin pelataan kaloissa?

Poissa Ziilot

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #15 : 23.05.11 - klo 13:17 »
Standstill parantaa jo valmiiksi hyviä matchuppeja, muttei tee "mitään" ongelmallisia dekkejä vastaan.

Poissa absurdimuukalainen

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #16 : 23.05.11 - klo 17:03 »
Kalamirroreissa ei varmaan mitään herkkua ole tuo standstill?

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #17 : 25.05.11 - klo 07:11 »
En tiedä, miksi standstillii ei pelata kalassa (ainakaan paljon), mutta mulle sanottiin, että heti pois toi standstill :D

Poissa weaselface

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #18 : 17.06.11 - klo 01:16 »
Mä oon pelannu samantapasella pakalla, jossa toki on Standstillit, mutta ymmärrän hyvin, miksi ne monesti nykyään jätetään pois.

Mä ottaisin ihan mutu -pohjalta ton yksinäisen Mishran pois ja iskisin Islandin tilalle. Yhden Dazen voisi myös halutessaan karsia, ja korvata vaikka maindeck -Jittellä, tai toisella Sowerilla.

Poissa Harri1980

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #19 : 23.07.11 - klo 13:07 »
Kannattaisiko tuollainen jonkinlainen merfolkki pakka rakentaa? Siis onko oikeasti kilpailukykyinen nykyään?

Tyhmiä kyselen, kun yli 10-vuoden tauko on takana. Tuo olisi kohtuuedullinen kasata, kun wastelanditkin löytyy ennestään.

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #20 : 23.07.11 - klo 13:13 »
Kyllähän nuo folkit jyrää edelleen. Ja tosiaan halpa kasata jos fow:it ja wastet löytyy jo, kallemmiksi korteiksi taitaa sitten jäädä vialit ja mutavaultit.

Tuolta kun vilkaisee niin folkeilla näytetään viime kuussa saavuttaneen 17 top paikkaa
http://www.thecouncil.es/tcdecks/metagame.php?format=Legacy
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Harri1980

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #21 : 23.07.11 - klo 13:36 »
FOWit ja wastelandit löytyy 4kpl molempia.. pitääpä ruota hankkimaan.. ei tarvitsisi heti rahaa käyttää ollenkaan, kun yksi turha tundra löytyy ja paljon muuta arvokasta. Vaihtelemalla voisi saada kortit kasaan.

Poissa Harri1980

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #22 : 23.07.11 - klo 13:40 »
Ja ilman standstilliäkö pärjää? Turhat hankinnat minimiin ainakin alkuvaiheessa. Voihan noita sitten myöhemmin hakkia tarpeen mukaan.

Poissa Harri1980

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #23 : 23.07.11 - klo 14:37 »
4 cursecatcher
4 lord of atlantis 
4 merrow reejerey
4 silvergill adept
4 coralhelm commander

4 daze
4 force of will
2 spell snare
2 dismember
4 mental misstep

4 aether vial

14 island
4 mutavault
4 wasteland

Olisiko tuossa? Sideen saa ehdotella kaikkea. Olen nimittäin ihan pihalla, viimeksi kortteja hankittu ja oikeasti pealttu vuonna 1999 ja se oli viime vuosituhannella se.. Tässä vaiheessa suosin yksinekertaista.
« Viimeksi muokattu: 23.07.11 - klo 21:33 kirjoittanut Harri1980 »

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #24 : 23.07.11 - klo 15:05 »
Standstill on ihan kelpo kortti mutta merfolkissa se tuppaa vain parantamaan semmoisia matchuppeja jotka jo valmiiksi ovat positiivisia. Lista näyttää ihan kelvolliselta tosin snarejen tilalle voisi laittaa dismembereitä että pääsee counttereitten ohi livahtaneista harmillisista elukoista eroon.

Tuosta vähän lueskeltavaa jo lontoo luonnistuu, löytyy myös side vinkkejä.
http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?8158-DTB-Merfolk
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Arirmind

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #25 : 23.07.11 - klo 16:20 »
Dismember on kelpo sininen removal.

Poissa Anrix

Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #26 : 06.08.11 - klo 18:34 »
Onko kukaan ehtinyt koittamaan phantasmal imagea pakassa, mainissa tai sidellä? Sehän on kelpo poisto progelle yms. ja voi olla tarvittaessa tilaisuuden tullen lordi tai laputus. Vialistakin tippuu aikas kivasti pöytään..

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Merfolkki -kommentoikaas!
« Vastaus #27 : 06.08.11 - klo 18:49 »
Sami kerkesi noita jyväskylässä kokeilemaan viime kuussa. Tässä lainaus sliveri ketjusta

Itse tykästyin myös Imageen Jyväskylässä, tosin pelasin sitä kalassa. Yleisesti ottaen toimii halpana lordina tai korttietuna adeptin kanssa. Lisäksi comboa vastaan kopioi cursekalan tai dredgeä vastaan sen voi vaan antaa mennä gravelle kopioimatta mitään. Yhdessä pelissä harkitsin vihun Bridgen poistamista Imagella, mut nostin sitten Cryptin. Kalalla ei ole antaa suojaa kuten slivereillä, joten siksi Imaget helpompi poistaa  :-\ lisäksi mirrorissa poistaa Llawanin ja mahdollisti itselläni 7 Llawanin pelaamisen siden jälkeen (kuhan nostaa yhden) :)
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Scooter

Vs: Merfolkki -kommentoikaas! Päivitetty!
« Vastaus #28 : 28.08.11 - klo 20:00 »
Nyt on listaa päivitetty. Miltäs nyt näyttää?

Poissa #1BOB

Vs: Merfolkki -kommentoikaas! Päivitetty!
« Vastaus #29 : 11.09.11 - klo 19:34 »
Itse pelaan UB kalaa:

Main:
4 Coralhelm Commander
4 Cursecatcher
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
4 Silvergill Adept
2 Kira, Great Glass-Spinner
2 Phyrexian Metamorph

4 AEther Vial
3 Daze
4 Force of Will
4 Mental Misstep
         
4 Underground Sea
2 Island
1 Scalding Tarn
2 Polluted Delta
2 Flooded Strand
2 Misty Rainforest
4 Wasteland
4 Mutavault

Sideboard:
3 Dismember
2 Spell Pierce
2 Llawan, Cephalid Empress
3 Engineered Plague
3 Perish
2 Relic of Progenitus

Mitä mieltä porukka on tuosta buildista?
Etenki side vähän arvelluttaa itteeni, kun en ole päässyt turnauksia tuolla pelailemaan.