Millä vuorolla ajattelit edes teoriassa voittaa tällä pelejä? Sen jälkeen pohdi, millä vuorolla lekan pelatuimmat deckit voittavat pelejä. Huomaa ongelma.
Hmmm - Legacy-kokemattomana jouduin katselemaan 'Tubesta Pox vs. Zoo -matsin ja laskemaan vuoroja. Suunnilleen seitsemässä oli lopputulos, kun pöytään iskettiin 'Goyfin ja Kird Apesin kaltaisia olentoja.
Toisin sanoen, Stoneforgea tai ei, ensimmäiset miekat ilmaantuvat pöytään aikaisintaan vuorolla kolme. Tätä nopeuttaakseni voisin kai pelata mm. Chrome Moxia, vaikkei pakka olekaan sen kannalta ihanteellinen. Lisäksi kenties enemmän mantuja - jotta kolmen saavuttaminen vuorolla kolme olisi varmaa. Oletetaan tässä vaiheessa pöytään myös elävä olento - mikä voi olla joitakin pakkoja vastaan ongelma. Vuorolla neljä equip, mahdollisesti lyönti läpi. Ottaen huomioon, että myös tämä pakka pelaa keskivertoa enemmän creature-removalia ilmeisesti, ei lainkaan mahdotonta. Jos kyseessä on Kor Duelist, miekan efekti kaksi kertaa. Eli:
War and Peace: Ellei vastustaja ole käyttänyt huomattavasti 141-poistoa joko discardeina tai kenttää vastaan, 10+ vahinkoa, paranen itse 4+. Oletettuina siis 2+ käsikorttia molemmille tässä vaiheessa.
Feast and Famine: Vastustaja discaa 2. Kuvittelisin sattuvan, ellei hän pelaa Dredgeä esimerkiksi. Itse saa manat käyttään MP2 varten.
Fire and Ice: 2 nostoa, 4 vahinkoa jaettavaksi. Aika uskomaton korttietu oletusarvoisesti sillä.
Light and Shadow: Saa 6 elämää - eli ehkä yksi vuoro lisäaikaa. Jos vastustaja on poistanut olentoja pöydältä, saa takaisin - ellei käyttänyt Swordsien kaltaisia efektejä.
Umezawa's Jitte: 4 counteria. Tappaa talossa ja puutarhassa ja niin edelleen. Jos ei tule tarvetta käyttää niitä removalina, olettaen edelleen Kor Duelist: ensimmäisellä vuorolla 2 vahinkoa, seuraavalla (max.) 12 lisää. Toisaalta vuoroa nopeampaa kuin miekoilla leikkiessä. Teoreettinen voittomahdollisuus siis vuorolla 5 (Duelist, Jitte, Equip+attack, Boost+attack, Boost+Attack). Enemmän käytännössä, koska vastustajalla on tuossa vaiheessa blokkaavia olentoja, jotka tosin ovat vähemmän ongelmallisia, jos Jitte on saanut edes kerran countereita.
Ottaen huomioon noiden olevan ihannetilanteita, lienee siis paikallaan todeta (jos haluaa pakasta vakavasti otettavaa):
1. Lisää kiihdytystä. Ensimmäisenä mieleen tulee Chrome Mox (tai jos saa halvalla, Mox Diamond). Ehkä vielä yksi plains.
2. Lisää one-droppeja. Katselin jo aiemmin mahdollisuuksiani, ja en ollut aivan varma. Perusturvallista kuten Elite Vanguard tai Isamaru, vai esimerkiksi lisää Kor Duelistin kaltaisia equipeista nauttijoita? Ne eivät ole yhtä hyviä, mutta equipin kanssa paljon parempia kuin yksinkertaiset lihat.
3. Säätöä equipment-linjalla: War and Peacea ehkä toinen, koska se on ehdottomasti voittoon nopeiten ajava miekka noiden laskelmien perusteella. Ja/tai Fire and Ice. Vai mitä? Umezawa's Jitten kanssa luultavasti sama asia. Tällä hetkellä leikkaisin oletettavasti Greavesit, koska muut muutokset vaatinevat niiden kanssa toimivien olentojen leikkaamista, sekä Batterskullin. Miekoista Feast and Faminen ehkä, Light and Shadowin lähes varmasti.
Näin pakkaa saisi streamlinetettyä tukemaan vahvemmin mainostettua aggressiivisuutta, vaikka se ehkä pysyisi vielä askeleen jäljessä mm. Zoota sen suhteen. Vai ovatko ajatukseni formaattikokemattomuuteni vuoksi väärinkäsityksiin perustuvia?