Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista  (Luettu 11273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jotudin

Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« : 11.08.11 - klo 18:10 »
Heräsi mielenkiinto kuulla pelaajien, eli teidän peijakkaiden, mielipiteitä nykyisin suosituista ja pelatuista kenraaleista eri värikombinaatioille. Tämä ketju voisi toimia samalla ideointiosastona kenraalien mahdollistamille teemoille ja tempuille. Puntaroidaan mitä optioita kukakin tarjoaa vahvuuksineen ja heikkouksineen. Mistä kenraalista on aika jättänyt ja kenessä on löytämätöntä potentiaalia. Toivottavasti saadaan myös keskustelua arkkityypeistä ja niille tyypillisistä kenraaleista. Kaikenlainen ajatuksenvaihto on suotavaa.

Formaatti voisi olla selkeä ja ystävällismielinen, jotta vasta-alkajat taikka kokeneemmatkin pelaajat saisivat nopeasti silmäiltyä haluamaansa pihviä. Vaikkapa näin:

Kenraali Green Red
Jotain jännää.

Tiedä sitten kuinka noita saisi fiksusti muokattua, että saisi koottua saman otsikon alle suurimman osan pätevästä informaatiosta.  Jos ketjun perustaminen on aivan kammottava, luotaantyöntävä ja paska ajatus, niin moderaattorin ankara deletesormi poistakoon. Sana on vapaa.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #1 : 11.08.11 - klo 19:02 »
Minun pieni katsaukseni eräistä mono-green kenraaleista, joita olen pelaillut, ja joita vastaan olen pelaillut:

Omnath, Locus of Mana:
Omnath mahdollistaa varsin mielenkiintoisen "ramppistrategian": jätä manasi leijumaan. Pienellä perinteisemmän rampin avustuksella näin voi saada hyvinkin suuria määriä manaa kasaan suhteellisen tehokkaasti, ja Omnathin kasvaminen samaa tahtia ei ole aivan pieni lisäetu. Trample tai evasion sisään, ja se alkaa tappamaan kertaiskuista. Tosin, samalla pitäisi mielellään keksiä vastauksia mm. Maze of Ithin kaltaisiin kenraalivahingon välttäjiin. Muuten pakkaa on turha kuvitella rakentavansa kyseisen strategian (pumpattu Omnath -kenraalivahinko) ympärille. Periaatteessa varmempaa on miltei vain pelata manaa syöviä suuria efektejä kuten Tooth and Nail. Kyllä niilläkin suhteellisen usein voittaa.
+ Halpa castata
+ Tappaa kenraalivahingolla
+ Tukee isoja pelauksia
- Mana menee hukkaan Omnathin kuollessa
- Omnathilla on iso, punainen maalitaulu otsassaan

Azusa, Lost but Seeking:
Toisin kuin Omnath, Azusa ei käytännössä koskaan edes yritä leikkiä olevansa kenraalivahingon jakaja. Olen tosin kuullut satunnaisista peleistä, jotka on hävitty sille. Azusan suurin etuhan on suhteellisen valtava ramppaus: kun pakka pelaa "hieman" normaalia enemmän maata ja mm. Oracle of Mul Dayaa tai ison kasan maata käteen antavia kortteja, Azusa on luultavasti nopeiten suuria pelauksia mahdollistava kenraali. Ramppikuningatar. Lisäksi vastaan tulleissa pakoissa on hieman yleensä leikitelty Landfall-efekteillä, koska Azusan tapa rampata tukee myös niitä. Avenger of Zendikar (+Doubling Season): ei kivaa. Tai no, onhan se toki Azusan pelaajan kannalta.
+ Nopea
+ Ei välttämättä kerää vihaa nopeasti (ellei vastustaja tiedä, mihin se pystyy)
- Landituhoefektit
- Käsietu usein
- Yksin heikko

Patron of the Orochi:
Tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto, joka jatkaa Azusan ja Omnathin viitoittamaa "pelaa isosti rampin turvin" logiikkaa. Patron itse tulee peliin tosin paljon myöhemmin kuin Azusa tai Omnath, vaikka sen nopeuttamiseksi (ja kaiken ilon efektistä irti saamiseksi) pelaisikin kuinka ramppia. Luullakseni Snakeissakaan ei kauheasti ole olentoja, joita haluttaisiin pelata tämän saamiseksi peliin nopeammin. Ainakaan itseäni eivät vakuuttaneet, kun Omnathin kanssa joskus pelasin. Mutta niin, Patron itsehän on suhteellisen sairas, koska se tarjoaa periaatteessa paremman version Seedborn Musen efektistä (koska voit käyttää mm. myös omalla main phasella). Huomatkaa: se untappaa myös itsensä. Ja sen efektiä voi käyttää myös vastustajien vuoroilla. Todella kaunista combotusta mm. Omnathin kanssa - itse kukin päättää, kumpi nyt sattuu kenraalina kiinnostamaan enemmän.
+ Suhteellisen iso
+ Vahva efekti (varsinkin synergiassa muiden tappausefektien kanssa)
- Kallis manamaksu

Sasaya, Orochi Ascendant:
Joidenkin näkee pelaavan myös mm. Sasaya, Orochi Ascendantia, mutta sitä käyttävät pakat ovat aivan liian epävakaita minun nähdäkseni. Lähes aina on käynyt niin, että pelaajan käsi on joko ollut täynnä maata ja ei lainkaan kortteja, joihin upottaa Sasayan antama mana, tai Sasayaa ei ole vain päässyt aktivoimaan. Lisäksi sen antamat manamäärät ovat yksinkertaisesti niin suuria, ettei niillä juuri koskaan tee mitään. Äkkiseltään järkevinä sijoituskohteina tulevat mieleen lähinnä Kamahl, Fist of Krosan ja Ezuri, Renegade Leaderin kaltaiset uudistettavat boostaukset. Tai ehkä Survival of the Fittest, jos haluaa kaikki hirviönsä hautuumaalle.
+ Pakko olla palkitsevaa onnistuessaan
- Äärimmäisen epävakaa
- "Tarpeettoman vahva" (helpommat vaihtoehdot tekevät aivan tarpeeksi)
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa jotudin

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #2 : 11.08.11 - klo 19:20 »
Itse asiassa sain inspiraation tähän ketjuun analyysistäsi GWB kenraaleista ja tuumasin, että näitähän voisi jakaa yleisestikin, jos ja kun uusia pelaajia ilmaantuu aika ajoin tai tekee itse mieli kokeilla uudenlaista kasaa.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #3 : 11.08.11 - klo 19:38 »
Laitanpa saman tien hieman muutamista 3-värisistä kenraaleista. Tuplapostaus, koska edellisen kerran oli tarkoitus olla monovihreistä, ja luullakseni tästäkin tulee sen verran piktkä, ettei olisi järkeä editoida samaan.

Uril, the Miststalker (RGW):
Uril on suhteellisen vihattu kenraali, mikä on sääli, koska se ei ole hyvä mielestäni kuin ehkä yhden "äärettömän" kombon kanssa: Aggravated Assault + Bear Umbra (tai Sword of Feast and Famine tai Nature's Will). Mikä tekee siitä kuitenkin niin hyvän, ettei suurin osa pidä sitä soveliaana kasuaalipeleihin, vaikka se voittaa menemällä itse punaiselle alueelle (eli tappelemalla)? Itse asiassa vastaus on äärettömän yksinkertainen: Hexproof. Tietämistäni kenraaleista kai vain Thrun, the Last Trollilla on se Urilin lisäksi, ja Naya on kuitenkin hieman monipuolisempi pakanrakennuksellisesti kuin mono-green. Lisäksi Uril on oikein pelattuna ISO. Esimerkiksi yksinkertainen Hyena Umbra tekee siitä 8/8 olennon, jolla on Hexproof, ja joka ei voi kuolla edes ensimmäiseen massatuhoon. Jos päälle lisätään mm. Rancor, on Uril jo 12/10, jolla on lisäksi Trample. Molemmat ovat yhden manan auroja - siis "heikoimmasta" päästä. Ja kuitenkin Uril pystyy niinkin vähällä tuella alkaa tappamaan pelaajia yksi toisensa jälkeen. Siltikin sen suurin etu on ehdottomasti puolustuksissa - ja ei ole aivan pieni etu selvitä mm. omastakin Wrath of God -efektistä, joka jättää vastustajien kentät usein tyhjiksi.
+ Hexproof
+ Paljon kenraalivahinkoa
- Vihattu
- Helposti one trick pony
- Aurat ovat usein sub-optimaalisia (eli alisuorittajia) EDH:ssa

Rafiq of the Many (GWU):
Ymmärtääkseni Rafiq oli joskus EDH:n kansikuvapoikia. Eräiden lähteiden mukaan Bant-värit ovat formaattiin ihanteelliset: vihreän ramppi, valkoisen massapoisto ja sinisen nostovoima. Lisäksi Rafiq on järkevästi kutsuttavissa suhteellisen nopeasti, se tarjoaa periaatteessa etua jo pöytään tullessaan (ilmankin Lightning Greaveseja tai Swiftfoot Bootseja) ja se on suhteellisen tehokas kenraalivahingolla tappaja. Rafiqia voi hyödyntää ainakin seuraavilla tavoilla: 1. (Pienet) olennot, joilla on synergistisiä efektejä / taisteluvahingosta aktivoituvat efektit (Cold-Eyed Selkie, Trygon Predator, One With Nature); 2. Suuret lihat (Doublestrikettävä Blightsteel Colossus, anyone?); 3. Kenraalivahingolla tappaminen (mm. equipmentit, aurat: "tuplahyöty"). Rafiq on siis keskivertokenraalia monipuolisempi, ja tätäkäyttävät pakat ovat suhteellisen harvoin one trick ponyjä (vert. Uril). Suuren osan ei myöskään tarvitse lähteä omistautuneelle "exalted"-linjalle, vaan kyseessä on lähinnä mukava lisäetu tarvittaessa.
+ Erinomaiset värit
+ Monipuolinen
+ Erinomainen efekti
+ Halpa kutsua
- Kohtuullisen vihattu (mutta yllättävän vähän)
- Ylikäytetty?

Ghave, Guru of Spores (BGW):
Yksi käytetyimpiä Commander-settien uusista kenraaleista. Ghave antaa käyttöön suhteellisen hyvän ja harvinaisen väriyhdistelmän, ja sen oma efekti tarjoaa varsin uskomattomia synergiacomboja. Tunnetuin lienee Ashnod's Altar + Doubling Season, aka. "äärettömän suuri Ghave ja loputon kasa Saprolingeja". Grave Pactin, Butcher of Malakirin ja Martyr's Bondin kaltaiset efektit antavat sen toimia myös tehokkaana kentän tyhjentäjänä. Kortteja, jotka toimivat Ghaven kanssa, riittää kyllä. Se on samanaikaisesti sac-outlet ja token generator. Myös ilman comboja Ghave on ihan varteenotettava - se on yhtä nopea kuin Uril saada pöytään, ja kokoa on alustavasti kuitenkin 5/5, mistä voi suhteellisen helposti mennä ylöspäin.
+ Combokuningas
+ Harvinainen väriyhdistelmä
- Alkaa ilmeisesti hiljalleen kerätä vihaa

Kaalia of the Vast (WBR):
Kaaliaa pidettiin ainakin ennen Commander-settien julkaisemista selvästi yhtenä parhaista uusista kenraaleista. En ole törmännyt tähän vielä aivan kauheasti, mutta toki Kaalian voima on selvästi nähtävissä: se on suoraan suhteessa lohikäärmeiden, demonien ja enkelien tehokkuuteen. Ja itse kustakin luokasta löytyy kyllä Kaalian väreissä hyvinkin pelattavia kortteja, jotka voivat suhteellisen helposti lopettaa pelin tullessaan huijatuiksi pöytään n. 3-4 vuoroa etuajassa. Toisaalta Kaalia ei anna aktivoida monien efektejä (mm. Reiver Demon, Dread Cacodemon), ja toisaalta se antaa pelaajan käsiin mielenkiintoisia, vähemmän itsestäänselviä mahdollisuuksia (Rakdos the Defiler). Toisaalta Kaalia-pakka on käytännössä aina kenraalistaan suhteettoman riippuvainen, ja hyvin suoraviivainen. Isoja lihoja - ilman Kaalia pelaaja saattaa kuolla ennen niiden saamista pöytään; Kaalian kanssa kyse on lähinnä taisteluvahinkoteurastuksesta.
+ Pöytäänhuijaamisefekti
+ Harvinaiset värit
+ Nopea
- Yksipuolinen
- Haavoittuvainen
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo 19:41 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa jotudin

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #4 : 11.08.11 - klo 21:05 »
Karrthus, Tyrant of Jund (BRG)
Iso lihas, joka ajaa jo kolmella lyönnillä lethal kenraalidamaget sisään. Ominaisuuksiensa ja power/thoughness yhdistelmän kanssa erinomainen turpaanvetäjä. Myös haste ja evaasio auttavat miestä lyömään kovaa ja nopeasto. Hasten etu on myös, että usein ehtii ruilauttamaan vähintään kerran ennen sweeppiä.

Kartthusin creature tyyppi on mukava teemabonus, koska dragonit ovat EDH:n luonteeseen sopivan isoja mörköjä ja sen pohjalta voi rakennella niin reanimaattoria Bladewing the Risenin avulla taikka Dragonstormia. Miksei näitä voisi yhdistelläkin.

Kartthusin comes into play efekti kaappaa kaikki kentän raakkonit itselle pysyvänä efektinä (useat suositut kenraalit). Ability combottaa myös uuden Death by the Dragons pahvin kera. Toinen iso bonus on käärmeiden saama haste, joka yhdistettynä ensimmäiseen abilityyn ja suotuisaan pöytätilanteeseen tarkoittaa yleensä yhden pelaajan nurin ajelua.

Väreinä Karrthus tarjoaa Jund shardia. Punaiselta saa poistoja, haste efektejä, kikkoja (mm. Kiki-Jiki, Sneak Attack), musta tarjoaa rekursiota lihoille ja parhaita sweeppejä EDH-mielessä (Decree of Pain, Plague Wind), vihreä antaa tehokkaimman rampin ja isoja mörköjä.

+ Haste, flying
+ Iso kroppa
+ Creature type
+ Comes into play efekti ja hasten anto
- Ei välttämättä tee juurikaan mitään tiskiin tullessaan
- Ei enabloi erityisempiä komboja
- Kalliihko castata
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo 23:11 kirjoittanut jotudin »

Poissa Yms

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #5 : 11.08.11 - klo 22:30 »
Sliver Overlord (BRGWU)

Slivereitä on aina hauska pelata. Sliver Overlord tekee siitä vielä riemukkaampaa, varsinkin kun tämän kenraalin kanssa saa kuitenkin toisaalta hyvinkin monipuolisen, toisaalta älyttömän suoraviivaisen pakan rakennettua. Sliverithän tunnetaan siitä, että jokainen antaa jokaiselle oman kykynsä; eli tekee jokaisesta sliveristä kaikkeatekeviä tappokoneita. Overlordilla on tätä hyvinkin paljon tukeva hakuability, jolla saa Gemhide Sliverin avulla hyvinkin nopeasti kaksinumeroisen määrän matoja peliin. Peli voitetaan joko kenraalidamagella tai sitten ihan normaalilla vahingolla; yleensä kumpikin on voittotilanteessa aivan käypä vaihtoehto. Slivereillä pelaaminen on hyvin aggroavaa, eli helposti käy niin että sinua aletaan alkupelistä asti vihaamaan hyvinkin paljon, mutta who cares, Sliverz!
+Koko pakka käytössä
+Yksinkertaisuudessaan mukava
+Aggro on vähän pelattu pakka commanderissa
+Sliverz!
-Kerää paljon vihaa
-Viisi väriä tarkoittaa paljoa rahaa lääneihin
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Enterorrhexis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #6 : 11.08.11 - klo 22:57 »
Rith, the Awakener (GWR)

Rith kuuluu näihin ensimmäisen viiden lohikäärmeen cycleen Invasionista joiden yhteisenä ominaispiirteenä on pelaajan vahingoittamisesta saatava extraefekti optionaalisen manamaksun hinnalla. Rithin edustamina väreinä Naya antaa hyvät mahdollisuudet vihreän isoihin lihoihin, valkoisen poistoihin, support efekteihin ja pikkukikkailuihin sekä punaisella värillä mahdollistaa esimerkiksi hastea tai monipuolisen kirjon damagea tai landituhoa metan sille suopuessa (not!). Oma fokukseni on kuitenkin liikkunut Rithin abilityn ympärillä, joka pelaajaan osuessaan mahdollistaa pienellä hinnalla yllättävänkin ison määrän 1/1 saprolingeja riippuen valitusta väristä jonka mukaan permanenttien määrä lasketaan. Tähän, kun lisätään vielä Doubling Season ja Rhys the Redeemedin toksutuplausefekti niin pöydältä löytyy kohta paljon väkeä. Voittokeinoina olen pyrkinyt pelaamaan tyypillistä overrunnausta (mielellään Overwhelming Stampedellä saadaan hurjia säbrölingejä) taikka korteilla, jotka antavat maukkaita pelin lopettamisen mahdollistavia abilityjä kaikille omille creatureille (Furystoke Giant till exempel).

Toksuja synnyttävän kenraalin kanssa tulee pelattua muutenkin paljon muita toksuja tuottavia kortteja, joten teemoja värien ympärille on monia. Isojen lihojen myötä pakka kuitenkin poikkeaa paljon aggrolta linjalta mutta ei myöskään kykene olemaan erityisen kontrolloiva toisia pelaajia kohtaan. Tästä pieni miinus. Isot lihat vaativat ajallisesti mittavia määriä ellei pakkaa rakenna manaramppauksien varaan ja siksi ylipäätään nämä legendary dragonit sopivat paremmin multiplayer-vääntöihin. Mutta me likes ja peleistä olen kenraalin kanssa nauttinut.

+ Väreille menevät isot kaverit (EDH:n suola!) ja värien keskinäinen toimintakyky
+ Kenraalihan lentää ja pelaajaan osuessa abilityllä on potentiaalia muodostaa paljon tavaraa eteen.
+ Monipuoliset vaihtoehdot pakan keskinäiseen teemaan
+ Näillä syklien lohikäärmeillä ei ole mikään kovin pelottava maine, joten tähtäin ei välttämättä ole kenraalissasi
+/- Sopii paremmin multiplayeriin
- Kallis manamaksu
- Väreillä ei ole helppo pitää kontrollia yllä vaan pelitilanteet riippuvat osin sosiaalisuuden vaikutuksesta, täytyy pysyä neutraalina tiettyyn pisteeseen asti
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Lightstorm

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #7 : 03.09.11 - klo 13:45 »
Omiin EDH pakkoihin olen kelpuuttanut seuraavanlaisia kenraaleja, en vain yhtä koska valinnanvaraa on mukava olla. Ja jos jotain uupuu niin kertokaa ihmeessä!


Mono White angles tribal:
Akroma, Angel of Wrath; ei mikään tappokone mutta loistava hyökkääjä ja blockkeri jota on vaikea poistaa. Korkea CC on ainut ongelma.
Linvala, Keeper of Silence; tämä ei myökään ole mikään tappaja, mutta kerrassaan loistava ominaisuutensa vuoksi. Häiritsee suurta osaa muiden commandereista ja kaikenmaailman Rofelloksia ym. Helppo saada peliin takaisin vaikka joutuisikin poiston kohteeksi. Ehdottomasti oma suosikki tässä pakassa.
Reya Dawnbringer; Korkea CC tuottaa usein ongelmia, mutta ominaisuus tuleekin usein hyötykäyttöön vasta vuoron 10 jälkeen kun enkelit ovat noita kalliimman puoleisia olentoja pelattavaksi.
Iona, Shield of Emeria; meh :) Tätä en ole vielä edes kokeillut, varma keino saada vihat niskaan.

UWB Wizards tribal:
Sen Triplets; mielettömän hieno kenraali, varsinkin kun löytyy manat kolmelle värille. Helppo poistaa eikä usein pysy montakaan vuoroa hengissä ilman taikakenkiä. Tällä saa vastustajat pelaamaan kädestään ne kortit joita on pihtailtu sitä oikeaa hetkeä varten. Tai sitten joutuvat itse niiden kohteeksi.
Zur the Enchanter; ehkä yksi eniten närää aiheuttavista kenraaleista, minkä takia en olekaan rakentanut pakkaa tämän ympärille. Pakasta kuitenkin löytyy O-ring, Propagandaa ym. pientä hyödykettä.

RW Giants tribal:
Brion Stoutarm, yksi omista lempikenraaleista. Pieni CC, lifelink, ja tuo ominaisuus jolla saa parhaillaan vastustajat pois yhdellä iskulla, esim. Hamletback Goliathin avulla. Tällä kun olisi vielä vigilance omasta takaa :)

UWG Steal your stuff:
Rubinia Soulsinger; nätti ja ominaisuutensa vuoksi melko vahva kenraali. Tällä saa lähes kaiken omalle puolelleen jelppimään tilannetta kuin tilannetta, mikäli pysyy hengissä. Kerää kuitenkin suht paljon närästystä pöydän toisilta laidoilta.

Mono green iso liha ramppi:
Multani, Maro-Sorcerer, suojaa itsensä, tappaa oikeastaan kaiken tielle tulevan ja päästessään läpi vastustajan yhdellä tai kahdella iskulla. Hexproof tekisi tästä entistä vahvemman, kun nyt tätä on melko helppo chumppailla pienillä miehillä tramplen puuttuessa.
Thrun, the Last Troll; melko neutraali kenraali joka ei aiheuta harmia tai närästystä vastustajille. Kuitenkin loistava blockeri ja hyökkääjä. Multani menee kuitenkin lähes aina tämän edelle kenraalia valittaessa.
Vorinclex, Voice of Hunger; aiheuttaa turhan paljon harmitusta vastustajille, varsinkin kun tämän saa suht helposti tiskiin neljännellä/viidennellä vuorolla ja parhaillaan jopa kolmannella. Turha liha kuitenkin ilman shroudi equipmenttejä. Harvoin tätä valitsen kenraaliksi juuri sen takia, että vastustajat alkavat jo alusta alkean luomaan kauhukuvia tästä ja oman pelin takkuamisesta. Mutta jos muilla on saman tason kenraalit, niin kyllä tällä kelpaa pelata oikein hyvin mielin :)

Peluutin tässä pakassa myös Omanthia, mutta kyllästyin siihen ettei se tee mitään oikeastaan. Jättää kylläkin välillä muutaman manan varastoon (ellei kuole sillä välin) ja on omalla vuorolla iso ilman mitään evaasioita. Olisivat voineet tälle tramplen aikoinaan laittaa.

UBR Nicol Bolas:
Nicol Bolas; kaikkien äiti ja isä, muori ja pappa.
Sedris, the Traitor King; suht neutraali kenraali. Ei tee mitään liian pahaa joten ei kerää vihoja itseensä. CC on sopiva ja unearth ominaisuus on melko poikaa varsinkin pelin pidentyessä.

Poissa Genesis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #8 : 04.09.11 - klo 00:35 »
Jos haluat kokeilla vielä erilaisempaa mono-g kenraalia ja tykkäät rampata niin suosittelen lämpimästi Azusa, Lost But Seekingiä. Voisi kai
itsekin kirjoitella parista kenraalista mitä itseltä löytyy & mistä ei ole kukaan muu raapustanut juttua.

Godo, Bandit Warlord

Godoa olen tähän asti nähnyt pelattavan ainoastaan volthron kenraalina eli deckki koostuu pääasiassa manakivistä, equipmenteistä, manasta, parista hyvästä miehestä sekä jonkun verran LD:tä. Pelin on tarkoitus mennä osapuilleen, että pelaat parit manakivet, ramppaat godon tiskiin haet tilanteeseen sopivan equipmentin ja alat ajamaan piiloon vihuja. Godon resolvaamisen jälkeen voi seuraavalla vuorolla pelata ld:n mikä yleensä hidastaa tarpeeksi vihuja että godo ehtiiä tehä leathalit. Tämäkin tietty riippuu miten vihut on ehtineet saada kavuja pöytään ja löytyykö countereita mutta ajatuksentasolla näin. Interneteissä joku sanoi että "wow, 1st non-stax Godo build what doesn't have a 1000 dollar manabase". Itsehän en ole törmännyt yhteenkään mutta kai ne on sit yleisiä muussakin muodossa.

+ Voi voittaa helposti & nopeasti jos ei vhulta löydy vastausta
+ Deckki ei häviä siihen jos kenraaliin osuu Hinder/Spell Crumple / Condemn
+ Pakka on suht halpa laittaa kasaan, riippuen tietty löytyykö aiemmin hankittuja lappuja miten paljon esim. miekat ovat suurin menoerä jos ei halua hankkia Workshoppia & Gauntlet of Mightia.
+ Deckki on paljolti rakennettu kenraalin ympärille, se on makuasia tykkääkö siitä vai ei. Toisaalta heikkous mutta itse tykkään rakentaa kenraalin ympärille deckit
+ Punainen on edh:n huonoin väri. Jokainen voi tulkita tuon miten haluaa :)

- Deckki kärsii aika paljon jos joku pelaa hyvin ajoitetun massa artifacti sweepin / kenraali lähtee pakan pohjalle
- Pelaukset voi tuntua toistavan itseänsä jos ei tykkää voittaa kenraalilla suurinta osaa peleistä

Karador, Ghost Chieftain BWG

Karador oli ennen commander tuotteiden julkaisua Teneb, mutta teneb löytyy edelleen pakasta kun Karadon nyt sattuu tekemään vaan asiat asteen paremmin kuin teneb. Pakka on rakennettu ajatuksella että mahdollisimman vähän spellejä mitkä tekee asioita, vaan on pyritty korvaamaan ne ukoilla mitä pystyy kierrättämään paljon helpommin ja useasti myös tutoroimaan Surviksella. Pakan ei ole tarkoitus voittaa kenraalilla vaan kenraali on vaan tukemassa deckin ideaa mutta voittamiseen ei kenraalia tarvita mikäli se saisi komennuksen pakan pohjalle. Deckki lyhykäisyydessään koostuu rampista, wratheista / täsmäpoistosta, utility ukoista sekä pihveistä. Sekaan mahtuu toki "pakolliset" tutorit mutta siinäpä deckki onkin pääpiirteissään. Deckin hienous on siinä että sen pystyy muokkaamaan metan mukaan ukoilla mitä tarvitsee voittaakseen pelit. Yleensä pelit voitetaan korttiedulla mitä Karadon tuo sekä ukoilla mitä löytyy melkein jokatilanteeseen mihin törmää.

+ Deckki on erittäin mukautuvat joten voit tehdä tehdä siitä "oman näköisen" ukoilla eikä mitään stapleja ole mitä on pakko pelata jos et tahdo
+ Kenraalin ei pitäisi herättää vihoja heti joten saat yleensä rauhassa rampata ja pelata välissä kavuja mitkä eivät suoraan voita peliä yksinään mutta pidemmässä juoksussa tekevät sen muiden kanssa kun alat pelaamaan niitä over and again.
+ Deckki pelaa melkein parhaimpia värejä mitä haluaa pelata edh:ssa (okei se ei pelaa sinistä), mikä mahdollistaa pakan kilpailukykyisyyden

- Voit hävitä gravevihaan jos et a) ole varautunut b) overextendaat graven omaa tyhmyyttä. Näihinkin voi varautua toki.
- Deckki voi olla hieman hidas käynnistymään joten jos vihu pelaa jotain nopeaa comboa niin voit jäädä jalkoihin combosta riippuen
- Vuorot voivat välillä kestää hieman jos alat saada Cabal Coffers + Urborg tyyliin +15 manaa ja kaverina on Gaea's Gradle niin pelaukset voivat viedä hieman aikaa ja hermoja muilta vihuilta. Jos mahdollista niin kannattaa suunnitella valmiiksi jo vihun vuorolla mitä tutoroit, mitä haluat pelata niin säästät aikaa kaikilta. Tämä ei aina tietty toimi mutta välillä kyllä.

Sharuum, the Hegemon UBW

Vihat vuorosta 0 alkaen. Jos et halua tätä niin skippaa tämä kenraali yli. Ihmiset olettaa, yleensä täysin oikein että pelaat combo versiota ja pyörähdät vuorolla 4 viimeistään. Noh, itselle ei ole ikinä käynyt mutta toivossa on hyvä elää.. Pakan idea on siis pelata faksimanoja, etsiä combon palat ja pyörähtää ja voittaa pöytä kerralla. Miten tämä onnistuu? Parillakin tavalla riippuen buildista. Yleisin tapa lienee Sharuum + Sculping Steel + Bitter Ordeal / Disciple of the Vault. Ideana on siis pelata Sharuum, seuraavaksi joko animoida sharuumilla Sculping steel tai pelata se kädestä, sit kopioida sculping steelillä sharuum mikä aiheuttaa kummankin välittömän tuhoutumisen triggerin mennessä stäckkiin. Nyt tosin on tarkoitus jättää sharuum gravelle mistä sen saa animoitua sculping steelillä mikä kopioi sharuumin mikä meni gravelle mutta minkä triggeret ability myös sanoo että palauta artifacti gravelta tiskiin. Palautat sharuumin ja homma alkaa alusta. Tässä vaiheessa kun olet loopannu tarpeeksi monta kertaa tätä pelaat joko bitter ordelialin ja laita removeen vihujen deckit tai vihut menettää -xx lifeä Disciplen ansiosta. Jos comboa häiritään esim. vihu poistaa sulta combon palat deckistä niin siltä varalta on hyvä olla plan b myös. Yleensä käytetään Magister Sphinxiä mikä ajaa leathalit esim. sharuumin kanssa jos animoit vaikka sphinxin tai sitten sphinx ajaa kahdesti sutpois. Sphinxillä on myös kiva synergiä Venser, the Sojournerin kanssa. Blink blink. Kolmas vaihtoehto on pelata Sorin Markovia ja drainata vihulta lifet ja ajaa piiloon kavulla. Kuten sanottua, deckkiä ei ole pakko tehdä combot mielessä mutta vihaan kannattaa varautua silti.

+ Deckki voi pyörähtää nopeasti mikäli hyvin käy
+ Deckki on erittäin kilpailukykyinen huolimatta vihasta mitä saa osakseen

- Hinta. Värien mukana tulee hyvät sekä kalliit laput.
- Pakka voi käydä tylsäksi jos yrität voittaa aina combolla
- Saat vihat niskaasi suurella todennäköisyydell. Jollekkin tämä voi olla plussa jos tykkää pelata Archenemynä edh:ta :)

Lisää tulee myöhemmin jos jaksan kirjoittaa hieman vähemmän väsyneenä.

« Viimeksi muokattu: 04.09.11 - klo 09:48 kirjoittanut Genesis »

Poissa Assariah

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #9 : 05.09.11 - klo 11:25 »
 :o Where is the Mono-U generals?  ::)
On normaalia olla epänormaali mutta on epänormaalia olla normaali
Assariah Have/Want

Poissa Augustus

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #10 : 05.09.11 - klo 13:31 »
Ideana on siis pelata Sharuum, seuraavaksi joko animoida sharuumilla Sculping steel tai pelata se kädestä, sit kopioida sculpting steelillä sharuum mikä aiheuttaa kummankin välittömän tuhoutumisen triggerin mennessä stäckkiin. Nyt tosin on tarkoitus jättää sharuum gravelle mistä sen saa animoitua sculping steelillä mikä kopioi sharuumin mikä meni gravelle mutta minkä triggeret ability myös sanoo että palauta artifacti gravelta tiskiin. Palautat sharuumin ja homma alkaa alusta.

Hetkonen. Mulla on nyt pienoinen vaikeus ymmärtää tuota viuhutusta. Eli Sculpting Steel kopioi Sharuumin, tämä selvä. Triggeri menee stackiin kun kopio-Sculpting-Sharuum tulee kentälle ja sitten legendary rule tappaa Sharuumin ja kopio-Sharuumin. Kopio-Sharuumin triggered abilityllä on tarkoitus palauttaa oikea Sharuum, kunhan se on mennyt pönttöön legendary rulen takia, ja oikea Sharuum palauttaa taas Sculptingin omalla abilityllään.

Triggered abilityllehän valita kohde sen mennessä stackiin, eikös? Tapahtuuko siis legandarisuuteen kuoleminen jo ennen tätä? Se, mitä en viuhutuksessa oikein ymmärtänyt, on siis se että miten Sharuum ehtii pönttöön kopio-Sharuumin abilityn kohteeksi? Olisin luullut, että abilitylle valitaan kohde heti sen mennessä stackiin ja sitten legendaarisuus tappaa Sharuumin ja kopionsa, mutta näinkö se ei siis ole? Tässä on nyt varmaan jokin state-based efektien tarkitusjärjestys, mitä en täysin tunne.

Poissa jotudin

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #11 : 05.09.11 - klo 15:46 »
:o Where is the Mono-U generals?  ::)

Ei muuta kuin näppäimistö kouraan ja kirjailemaan ;)

Poissa Nastaboi

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #12 : 05.09.11 - klo 16:17 »
Hetkonen. Mulla on nyt pienoinen vaikeus ymmärtää tuota viuhutusta. Eli Sculpting Steel kopioi Sharuumin, tämä selvä. Triggeri menee stackiin kun kopio-Sculpting-Sharuum tulee kentälle ja sitten legendary rule tappaa Sharuumin ja kopio-Sharuumin. Kopio-Sharuumin triggered abilityllä on tarkoitus palauttaa oikea Sharuum, kunhan se on mennyt pönttöön legendary rulen takia, ja oikea Sharuum palauttaa taas Sculptingin omalla abilityllään.

Triggered abilityllehän valita kohde sen mennessä stackiin, eikös? Tapahtuuko siis legandarisuuteen kuoleminen jo ennen tätä? Se, mitä en viuhutuksessa oikein ymmärtänyt, on siis se että miten Sharuum ehtii pönttöön kopio-Sharuumin abilityn kohteeksi? Olisin luullut, että abilitylle valitaan kohde heti sen mennessä stackiin ja sitten legendaarisuus tappaa Sharuumin ja kopionsa, mutta näinkö se ei siis ole? Tässä on nyt varmaan jokin state-based efektien tarkitusjärjestys, mitä en täysin tunne.

Joo, state-based actionit tsekataan aina ennen kuin mitään menee stäkkiin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Genesis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #13 : 05.09.11 - klo 20:14 »
Hetkonen. Mulla on nyt pienoinen vaikeus ymmärtää tuota viuhutusta. Eli Sculpting Steel kopioi Sharuumin, tämä selvä. Triggeri menee stackiin kun kopio-Sculpting-Sharuum tulee kentälle ja sitten legendary rule tappaa Sharuumin ja kopio-Sharuumin. Kopio-Sharuumin triggered abilityllä on tarkoitus palauttaa oikea Sharuum, kunhan se on mennyt pönttöön legendary rulen takia, ja oikea Sharuum palauttaa taas Sculptingin omalla abilityllään.

Triggered abilityllehän valita kohde sen mennessä stackiin, eikös? Tapahtuuko siis legandarisuuteen kuoleminen jo ennen tätä? Se, mitä en viuhutuksessa oikein ymmärtänyt, on siis se että miten Sharuum ehtii pönttöön kopio-Sharuumin abilityn kohteeksi? Olisin luullut, että abilitylle valitaan kohde heti sen mennessä stackiin ja sitten legendaarisuus tappaa Sharuumin ja kopionsa, mutta näinkö se ei siis ole? Tässä on nyt varmaan jokin state-based efektien tarkitusjärjestys, mitä en täysin tunne.

Joo, state-based actionit tsekataan aina ennen kuin mitään menee stäkkiin.

Joo eli mulla oli sen verran väärin että kummatkin on jo gravella ennen kuin ollaan valitsemassa mitä palautetaan. Mutta idea selvisi asiavirheestä huolimatta :P

Poissa Genesis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #14 : 05.09.11 - klo 20:57 »
Kirjoitellaas vielä yhdestä kenraalista mitä on tullut pelattua pariin otteeseen.

Scion of the ur-dragon 5-color

Itse pelasin pakkaa "toolbox" mallilla eli pelasin dragoneita mitä pystyi hakemaan kenraalilla tilanteen mukaan. Deckkiä voi pelata myös "hermid druid combo" mallilla mikä löytyy kun vähän googlettaa. Kolmas vaihtoehto on pelata tätä vain 5-c goodstuffina. Dueleissa pakka ei hirveän interaktiivinen ollut kun pystyit menemään näin:

- Pelaa scion, toivottavasti vuorolla 3-4. Jos haluat niin pelausta voi lykätä sen verran että voit hakea samantien dragonin millä on haste ja hyökätä.
- Jos et viime vuorolla hyökännyt niin hae Nicol Bolas ja tyhjennä vihun käsi.
- Hyökkää vihun tyhjää tai yhden kortin kättä vastaan ja hae Dragon Tyrant ja boosti kerran. Voitit. Kivaa? Ei välttämättä mutta voitit juuri duelin. Lisämausteena voi käyttää Sarkhan Madiä multiplayeris. Hyökkää scionilla mikä on kopio Nicol Bolaksesta. Damagen jälkeen käytä sarkhania ja säckkää Scion mikä on kopio Bolaksesta. = Tyhjennä toiselta vihulta käsi ja tee 7 dmg samalla.

Multiplayerissä deckki kerää vihaa itseensä ansaitun määrän yleensä jos vihut tietävät mitä pakka tekee. Yleensä fiksuin keino oli pelata scion ja passata vuoro ja toivoa parasta tai odottaa että löytyy Lightning Greaves / Swiftfoot Boots ja hyökätä ja hakea Bolas ja stripata pahimman vihun käsi pois ja toivoa että scion selviää seuraavaan vuoroon että saa leathalit vaikka dragon tyrantilla. Deckki voi voittaa myös infectillä jos näin haluaa. Ekalla scionin hyökkäyksellä haet Vorosh, the hunterin ja hankit scionille counterit. Seuraavalla hyökkäyksellä haet Skithiryx, the Blight Dragonin ja tapat infectillä. Äskeinen toimii myös hasten antajana scionille eli voit laittaa scionin abilityn stäckkiin x2 ja kun eka ability resolvaa haet skihiryxin ja annat hasten scionille ja sitten annat resolvata toisen scionin haun ja haet mitä ikinä haluatkaan. Haste säilyy scionilla koska objekti ei muutu mihinkään vaikka scion muuttuukin toiseksi kavuksi näin halutessaan. Deckki pelaa myös Living Deathiä mille voi hakea ruokaa scionilla kun stäckkään vain abilityn tarpeeksi monta kertaa niin setuppaat hyvin living deathin seuraavalle vuorolle. Scionilla kikkaillessa pitää huomioida, että kun haet jonkun dragonin niin scion menettää tuon abilitynsä hakea dragoneita vuoron loppuun asti, joten jos haluat useamman ukon gravelle niin ne pitää stäckätä muuten joudut odottamaan seuraavalle vuorolle.

+ Saat pelata jokaisen värin parhaita spellejä
+ Dragonit <3
+ Jos teet tool-box mallisen, niin löydät vastauksia moneen tilanteeseen pelkästään kenraalilla
+ Jos taas teet hermit druid.combon niin pakka goldfishaa vuorolle 2-4 ilmeisen helposti

- Kallis. 5-color deckki vaatii hyvän manabasen toimiakseen kunnolla. Budjetilla voi yrittää mutta en suosittele.
- Valmistaudu vihattavaksi vuorosta 0 alkaen
- Pelatakseen parhaita spellejä jokaväriltä vaatii jonkun verran €€€, lompakon paksuudesta riippuen parantuvat vain
- Kenraali jos saa hinderistä tai muusta tuck-efectistä niin deckki menettää hetkeksi ainoan kunnollisen voittokeinon pl. living death ja Sneak Attack. Onneksi deckki pelaa tutoreita niin saa kaivettua takas scionin.

Aiemmin oli mainittu jo Sliver Overlord mikä on ilmeisesti sliver tribal joten kirjoittelen vielä Sliver Queenistä. Deckin voi tehdä samaan tapaan kuin scionin - sliver tribal jolloin overlord on parempi, 5-c goodstuff tai vaikka samalla tavalla kuin itse sitä pelailin eli Super Best Friends. Deckki pelaa siis parhaimpia planeswalkereita + Doubling Seasonia mikä sanoo planeswalkereiden kanssa että hups ultimatea käytetään heti ja planeswalker jää henkiin vielä. Esim. Nicol Bolas, planeswalkerin ultimaten pelaaminen samalla vuorolla kun tulee tiskiin voi aiheuttaa tuskanhikeä vihulle dualeissa. Samoin Elspeth, Knight Errantin ultimaten pelaaminen kanssa aiheuttaa voittomahdollisuuksien nousua kummasti kun Queen sylkee kaksi toksua kerralla chumppaamaan mitkä eivät halua kuolla damageen. Deckki voittaa useimmiten combolla Sliver Queen + Mana Echoes = 2 colorless ja infinite toksut. Jos saat vielä hasten ukoille esim. Firewake Sliverillä niin voitat pelin samalla vuorolla ellei vihulla ole Moattia tai vst. Kenraali toimii myös yksinään voittokeinona, 3x hyökkäys ja vihu kuolee kenraali dmg. Deckissä pelattiin myös infinite comboja malliin Reveillark + Karmic Guide + Goblin Bombarment. Scullclamp tykkää tästä kenraalista voin kertoa.

+ Voi voittaa 1,5 kortin combolla (Sliver Queen + Mana echoes)
+ 5 väriä = parhaat laput jokaiselta väriltä
+ Kenraali voittaa helposti yksin pelit tai vielä helpommin yleensä Winged Sliverin avustuksella
+ Kenraali ulostaa chumppereita planeswalkereita suojaamaan millä voittaa helpohkosti pelejä

- Deckissä curve melko korkea (useat planeswalkerit)
- Aiheuttaa taasen vihaa osakseen <- huomaa kaava, melkein jokainen deckki mitä pelaan / pelannut aiheuttaa vihat niskaan :D jännän äärellä..
- Kallis manabase blaa blaa
Lisäilen tänne varmaan Edric, Spymaster of Trestin kunhan saan jokusen testipelin alle :) Pakasta voi valmiiksi jo sanoa että vihun tappiminen Scryb Spritesillä ja kavereilla on pakosti hauskaa ja vihua nöyryyttävää ;)
« Viimeksi muokattu: 05.09.11 - klo 23:37 kirjoittanut Genesis »

Poissa Pekka

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #15 : 05.09.11 - klo 21:02 »
Tyhjennä toiselta vihulta käsi ja tee 7 kenraali dmg.



Kenraali vahingoksi lasketaan vain kenraalin tekemä combat damage.
-

Poissa Genesis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #16 : 05.09.11 - klo 21:14 »
Tyhjennä toiselta vihulta käsi ja tee 7 kenraali dmg.



Kenraali vahingoksi lasketaan vain kenraalin tekemä combat damage.

Eiköhän se scion ole kenraali vaikka se on kopio Bolaksesta. Ei se mihinkään siitä muutu.

Poissa Lochness

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vuoden Partikselainen 2011 ja adminien lempilapsi
Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #17 : 05.09.11 - klo 21:39 »
Itelläkin on parit EDH-pakat ja tälläisiä kenraaleja pelaan.

Kemba, Kha Regent

Helppo ja hauska kenraali. Plaani on yksinkertaisesti että laitetaan todella paljon equipmenttejä Kembaan ja voitetaan pelit Kemballa tai toksuilla. Koska dekissä ei tarvitse välttämättä ole miekkoja ja muita rahallisesti kalliita equipmenttejä niin tämä on hyvä pakka aloittelijalle. Valkoisella on paljon tutoorivehkeitä joilla saadaan asioita Kembaan kiinni. Stoneforge Mystic, Steelshapers Gift ja Stonehewer Giant ovat esimerkkejä voimakkaista tutori vehkeistä. Puresteel Paladin ja Leonin Shikari ovat auto-include luonnollisesti. Vihoja dekki ei ole kovin saannut kunhan Kemba ei ole pöydässä. Kun muut tappelevat keskenään niin siinä on hyvä hetki rakentaa asemiaan ennen kuin päräyttää Kemban tiskiin ja laittaa bootsit ja Darksteel Platen kiinni.

+ Halpa rahallisesti
+ Aloittelijaystävällinen
+ Hauska
+ Shahrazad
- Kenraalipainoitteinen (Condemn tykkää)
- Altis faksituhoille
- Yksipuolinen

Thraximundar (Zombie-tribal)

Kenraali joka kerää paljon vihoja. Koska Thraxi on zombie nin se antaa hyvän syyn pelata zombeja dekissä. Yleensä suunnitelmana on voittaa Thraxilla tai sitten muilla zombeilla. Sininen ja musta ovat paljon pelattuja värejä, mutta punainen jää vähän sivurooliin. Yleensä dekki kusee siihen että manat eivät ole niitä mitä ne pitäävät olla, mutta vika taitaa olla pakanrakentajassa eikä dekissä. Dekki on monipuolinen eikä kenraalia välttämättä tarvita voittamaan peliä. Dekki ei ole ehkä aloittelijaystävällinen, mutta ei se ole vaikeammasta päästä.

+ Zombies ♥
+ Monipuolinen
+ Hyvät värit
+ Yksi parhaimmista moniväri kenraaleista mitä on olemassa
- Vihattu
- Vähän kallis rahallisesti
- Mahdolliisuus mana kusuun.
- Ei-aloittelijaystävällinen
"infectinfectinfect ps. kortinveto on turhaa limitedissä infectinfect"
Myydään leka/modern käyttiksiä: http://mtgsuomi.fi/listat/Lochness/om/

Poissa Assariah

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #18 : 05.09.11 - klo 22:37 »
Thada Adel, Acquisitor

Halpa kenraali kui saippua, mutta sitäki ärsyttävämpi kikkailija. Kovasti ovat kaverit ruvenneet pyrkiin hankkiin solikkansa aloituskäteensä ku muuten Thada on hyvin nopeasti ollu hakemassa solikoita jemmaan. Parhaimmillaan on tainut olla kolmosvuorolla kolme solikkaa ja Caged sun tuottamassa aika kivasti manaa. Alkupelin kiihyttelyn jälkeen Thada siirtyykin sitten etsimään kaikista pakoista mehuikkaimpia fakseja millä ruveta voittamaan peliä. Tästä esim. Sharuumilla pelannut kaverini ei ole oikein tykänny :D Islandwalk on loppu pelissä hyvin hyödyllinen jos kavereiden pakoista alkaa löytymään mehuikkaita miekkoja Thadalle avuksi, jolloin genraali-damage kuolemakin on jopa relevantti. Thada myös vaatii paljon tukea omalta pakalta ja useamman kuin kerran on jääty reunoille ruikuttaan kun poistot on Thadalle viuhunut :D

+ Halpa cästätä
+ Kaasuttaa alkupelissä kuin orava steroideissa manaa, mikä on monesti mono-u pakkojen ongelma.
+ Löytää kavereiden pakasta tarvittaessa haitalliset combo-osat exileen ja jättää sinne :)
- Parin poiston jälkeen ei enään edes viiti pelata poikaa kentälle
- Jos vastustajilla on nopeasti blockereita eikä islandeja ole niin melko turhake kortti on.
- Mono-U on Mono-U, eli pikkasen tylsähkö toimintaa on välillä.
On normaalia olla epänormaali mutta on epänormaalia olla normaali
Assariah Have/Want

Poissa Pekka

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #19 : 05.09.11 - klo 23:10 »
Tyhjennä toiselta vihulta käsi ja tee 7 kenraali dmg.



Kenraali vahingoksi lasketaan vain kenraalin tekemä combat damage.

Eiköhän se scion ole kenraali vaikka se on kopio Bolaksesta. Ei se mihinkään siitä muutu.


Joo ei mitään, jäädin ankarasti ja ajattelin että teet sen 7dmg jotenkin muuten kuin lyömällä.. Kyllähän se tosiaan samana pysyy ja sillä lyöminen lasketaan kenraalilämää kohti
-

Poissa Genesis

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #20 : 05.09.11 - klo 23:39 »
Tyhjennä toiselta vihulta käsi ja tee 7 kenraali dmg.



Kenraali vahingoksi lasketaan vain kenraalin tekemä combat damage.

Eiköhän se scion ole kenraali vaikka se on kopio Bolaksesta. Ei se mihinkään siitä muutu.


Joo ei mitään, jäädin ankarasti ja ajattelin että teet sen 7dmg jotenkin muuten kuin lyömällä.. Kyllähän se tosiaan samana pysyy ja sillä lyöminen lasketaan kenraalilämää kohti

Itseasias ite tyrin tuon, sarkhanin avulla tehty vahinko ei ole kenraali dmg mutta silti sen käden saa toiselta vihulta pois mikä on tässä tärkeempää. Sen vihun toisenkin vihun saa kyllä hengiltä helpommin jos on räpylä tyhjä. Sarkhan voi randomisti myös tappaa jonkun toisen / toiset vihun/vihut lisäksi jos on päässy pelaamaan living deathin useampaan dragoniin. Sarkhanin toinen ability toimii myös iloisesti esim. Yosein tai Keigan kanssa.

Poissa Laukkanen

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #21 : 15.09.11 - klo 11:36 »
Mayael the anima (GWR)

Erittäin hauska kenraali pelata, ja myös vahva mikäli sen annetaan olla rauhassa. Pelisuunnitelma on pelata Mayael pöytään, rampata vähintään kuuteen manaan ja huijata Mayaelin abilityllä pöytään joukko isoja lihoja jotka tekevät jänniä asioita ja joilla sitten voitetaan peli. Kenraalidamage ei ole relevanttia Maijalla pelatessa. Dekin pelaaminen on helppoa, joskin hyvän Mayael-pakan kasaaminen välttämättä ei. Dekissä kannattaa olla aika paljon manaramppia jotta ne lihat voi pelata myös perinteisellä tavalla. Mayael on omista noin kuudesta kokeilemastani kenraalista suosikkini koska sitä ei koskaan tiedä mitä rikkinäistä dekistä kuoritaan. :) Mayaelilla oli dekeistäni paras voittoprosentti moninpeleissä kunnes ihmiset heräsivät ja Mayael alkoi kerätä vihaa niskaansa.

+ erittäin hauska dekki pelata, kuka nyt ei isojen pihvien huijaamisesta peliin tykkäisi?
+ halpa converted mana cost, Mayael pääsee monta kertaa takaisin command zonelta ja dekin manaramppi auttaa vielä lisää.
+ pöytäänhuijaamisefekti
+ kolme väriä

- Ainakin Poromagian peliryhmässä Mayael kerää jo aika paljon vihaa
- Vaatii pakan rakentamista Mayaelin ympärille
- Dekin hyvät kortit suhteellisen kalliita, rarepainotteinen dekki.



Niv-Mizzet, the firemind (UR)

Combodekki. Pelisuunnitelma on pelata Niv-Mizzet, pelata siihen joko curiosity tai ophidian eye, nostaa jollain keinolla kortti (Niv-Mizzetin omalla abilityllä esimerkiksi, mutta dekillä voi voittaa myös samalla vuorolla kun pelaa Niv-Mizzetin), ja ampua vastustajat pois nostamalla samalla X korttia loopilla (draw card, Niv-Mizzet triggeröi ja tekee damagen, curiosity triggeröi ja nostat kortin, jne). Combo ei ole aivan infinite koska dekistä loppuu todennäköisesti kortit kesken ennenkuin saat ammuttua kolmannen vastustajan, joten graveyard pitää kierrättää takaisin jollain konstilla, hyvä vaihtoehto on Kozilek, butcher of truth. Mikäli Niv-Mizzetillä ei ole summoning sicknessiä, mind over matter + Niv-Mizzet on ihan oikea inficombo jos kozilek tai ulamog löytyy dekistä. Huom: curiosity on may-ability.

Jokainen joka formaatista jotain tietää, tunnistaa dekin combodekiksi ennenkuin dekkejä on edes sekoitettu, joten varaudu saamaan vihaa niskaasi. Käytännössä dekki on combodekiksi kuitenkin melko hidas. Ongelma on se että Niv-Mizzet pitää saada pöytään, ja pysymään siellä, mitä Niv-Mizzetin iso converted mana cost hankaloittaa suuresti. Lisäksi dekistä pitäisi vielä kaivaa esille curiosity tai eye jollain keinoin eikä näille väreille kovin montaa tutoria ole. Transmutointikortit kuten dizzy spell tai drift of phantasms lienevät parhaita vaihtoehtoja. Samalla pitäisi vielä olla kuolematta toisten pelaajien hyökkäyksiin jotka ovat tulossa niskaan heti ekasta vuorosta alkaen.

Jos haluat haastetta moninpeliin, pelaa Niv-Mizzetiä. :) Dekki on kyllä hyvä, mutta se ei ole rikkinäinen edellämainituista syistä johtuen. Nopeita tappoja tämä dekki harvemmin tarjoilee, koska joudut pelaamaan poistojen ja counterspellien ympäri. Iso ongelma on myös se, että jos Niv-Mizzet kuolee, se maksaa seuraavalla kerralla kahdeksan manaa. Casting cost kasvaa nopeasti mahdottoman kokoiseksi jos pelaat kenraalia tiskiin turhanpäiten kuolemaan.

+ Voi tyhjentää koko pöydän jos sille antaa tilaisuuden
+ harvinainen väriyhdistelmä
+ pääset pelaamaan sinistä, sininen on paras väri  ;)
+ mikäli kenraalidamage olisi jostain syystä relevanttia, Niv-Mizzet on 4/4 lenturi
+ combodekki

- kenraalin converted manacost
- kerää vihaa
- kenraalipainotteinen dekki, jos Niv-Mizzet päätyy dekin pohjalle asiat ovat huonosti
- combodekki

ps. Sellainen kommentti aikaisemmin mainittuun Ghave, guru of sporesiin: kenraalin vahvuuksiin kuuluu mielestäni se, että dekin väreille löytyy paljon spellejä joilla saa kenraalin takaisin hautuumaalta. Joten Ghaven voi dekistä riippuen antaa mennä gravelle suhteellisen vapaasti. Riippuu tietysti millä lailla dekin rakentaa. esim: volrath's stronghold.
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo 11:43 kirjoittanut Laukkanen »

Poissa ryld

Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #22 : 12.10.11 - klo 09:56 »
Vähän tekstiä pakoista mitä on itse tullut rakenneltua ja pelattua, saatan parannella jos tekee mieli vielä analysoida noita syvällisemmin.

Akroma, Angel of Fury

Voltronia kerrakseen. Alternate Universe Akroma haluaa tulla command zonelta tiskiin halvalla morphina, unmorphata nopeasti ja iskeä jollain damaget tuplaavalla apuvälineellä letaalit kenraalidamaget nassuun. Fireshrieker, Savage Beating, Assault Strobe, Seize the Day, Gratuitous Violence yms. vehkeet tekevät enkelityttösestä erittäin helposti tappavan. Ja tekeehän se ihan pelkän firebreathin kanssa kahdessa vuorossa helposti sen 21 damagea. Loppu pakkaa koostuu pitkälti samanlaisista aineksista kuin aiemmin mainittu Godo, manakiviä, equipmenttejä ja muita hyviä jannuja. Akroma on siitä kiva kenraali että väistää useimmat pakanpohjustusefektit, ne kun tuppaavat olemaan sinisiä tai valkoisia, tosin omani on joskus joutunut Chaos Warpatuksi ja sehän ei kivalta tuntunut.

+ Tappaa pelaajia helposti
+ Protectionit
+ EDH:n huonoin väri
+ Enkelit on kivoja
- Uhkaavan näköinen kenraali, yksikköpoistot tulee herkästi Akroman suuntaan
- EDH:n huonoin väri
- Monocolor


Kresh the Bloodbraided GRB

Kresh on iso mies. Kasvaa erittäin helposti kokoon jossa ajelee vihut pois kerralla, joten evaasio on erittäin arvokas lisä Kreshille. Kessig Wolf Run ja Skarrg, the Rage Pits ovat optimaalisia tramplen antajia, mutta voipa sen kanssa pelata kaikenlaista, Loxodon Warhammer, Vorrac Battlehorns, Shizo, Death's Storehouse, mitä nyt haluaakaan käyttää. Pakka pelailee siis kenraalin enablereina kaikenlaisia jannuja jotka tekevät asioita ja menevät sitten hautuumaan puolelle omin päin tai säkkiefektien avustuksella. Evokecreaturet, SOMin replicat, perushyvät ETB-abilitejä omaavat miehet. Säkkioutleteista mainittakoon että Greater Good ja Malevolent Awakening ovat erinomaisia, ja tässä pakassa erityisen hyviä.

+ Tappaa pelaajia helposti pienellä avustuksella
+ Kolmivärinen
+ Hauska
- Ilman evaasiota tulee chumpituksi joka kerta
- Iso Kresh on niin ilmeinen uhka että poistoahan se syö


Sheoldred, Whispering One

Sheoldred on vahva mutta ei mitenkään erikoinen. Ainoa mitä se haluaa pakanrakennukselta on että pakasta löytyy creatureita joita voi reanimoida ja siihen se sitten loppuukin. Kädet jäävät vapaaksi tehdä sellainen monomusta pakka kun mieli tekee, mutta kenraalina ei tosiaankaan siitä mielenkiintoisemmasta päästä.

+ Monomusta on tyylikäs
+ Sheoldred on vaan hyvä pöydässä
- Tylsähkö
- Kallis pöytään
- Monocolor

Animar, Soul of Elements RUG

Kavuja kavuja kavuja. Animar on parhaimmillaan kun pakka on tehty pyörimään sen ympärillä, mikä tarkoittaa hyvin harvoja noncreature-nonland-kortteja. Omassani pelaan tasan kolmea, Lurking Predators, Back from the Brink ja Birthing Pod. Kaikki loppu on sitten creatureita joita käytetään tekemään asioita tyyliin Indrik Stomphowler tai sitten puhtaasti auttamaan kenraalia pääsemään vauhtiin kuten Elvish Visionary. Pakka tarvitsee aika paljon pikkujannuja joilla se Animar saadaan käyntiin, evokemiehet ovat tähän erinomaisia ja kaikenlaiset Sylvan Rangerit sun muut kannattaa hyödyntää. Scuttlemutt on yksi kiva oivallus jonka itse löysin, tulee ilmaiseksi tiskiin helposti kasvattaen kenraalia lisää ja osaa tehdä muista creatureista mustia tai valkoisia etteivät turhaan yritä painia Animarin kanssa. Animar mahdollistaa räjähtäviä vuoroja jos se pysyy pöydässä, missä protectionit auttavat, eipä siihen moni hyvä yksikköpoisto osu. Parhaimmillaan Animar tekee sellaisen 10+ manaa vuorossa ja kasvaa itse samalla, jolloin muut pelaajat joko löytävät sen wrathin tai sitten vaan kuolevat pikapuoliin.

+ Erittäin relevantit protectionit
+ Halpa tiskiin ja halventaa koko muuta pakkaa
+ Mielenkiintoinen pakka rakentaa, miten saa mahdollisimman paljon aikaan ilman noncreatureloitsuja
+ Kolmivärinen ja harvinainen yhdistelmä
- Ihmiset pelaa wratheja

Riku of the Two Reflections RUG

Matkalla valuetowniin. Riku antaa tehdä kaikenlaista hölmöä jos se pysyy pöydässä mutta mies on niin pieni ilman minkäänlaista suojaa että helposti kuolee. Ja ihmiset ovat sen verran nähneet mihin tuo pystyy että se kerää kyllä kohtalaisesti vihaa. Tästä voi rakentaa kombopainotteisemman pakan helpostikin, oma versioni pelasi lähinnä vain goodstuffia mitä tekee mieli kopioida. Evokecreaturet on tässäkin pakassa erityisen hyviä (tässä taitaa ruveta näkymään jonkunlainen toistuva kuvio?) malliin 2UUG Mulldrifter joka nostaakin neljä korttia.

+ Value
+ Kolmivärinen ja harvinainen yhdistelmä
+ Onhan kaiken kopioiminen vaan pirun hauskaa
- Kerää vihaa ja kuolee helposti
- Ei todellakaan tapa ketään kenraalidamagella

The Mimeoplasm UBG

Tämä lienee jo sen verran tuttu kaikille että saa vihaa pöydässä kuin pöydässä koska on vaan niin voimakas. The Mimeoplasm tappaa pelaajia pelottavan helposti jos ei hautoja pidetä tyhjinä eikä oikeastaan vaadi kovinkaan paljon tukea pakaltaan toimiakseen. Kenraalidamage rupeaa olemaan uhkaavaa kun mies on useimmiten isompi kuin 10/10 ja saa evaasion helposti. Kaikenlaista muuta gravekikkailua kannattaa tietysti tehdä jos siitä tykkää, oma versioni halusi millata vastustajia ja vähän itseäänkin että sai nopeasti paljon vaihtoehtoja Mimeolle.

+ Tappaa pelaajia todella helposti
+ Kolme väriä, harvinainen (ja hyvä väriyhdistelmä)
+ Gravekikkailu on hauskaa
+ Ihmiset ei pelaa tarpeeksi gravenpoistoa
- Kerää paljon vihaa
- Ihmiset pelaa gravenpoistoa
« Viimeksi muokattu: 12.10.11 - klo 10:05 kirjoittanut ryld »

Poissa lurkki

  • Tampere
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Jack of all trades, master of none.
Vs: Pohdintoja ja mielipiteitä EDH kenraaleista
« Vastaus #23 : 26.10.11 - klo 14:50 »
Nath of the Gilt-Leaf Black Green

Nath on riittävän iso oikealla varustelulla tekemään kenraalivauriotakin, sellaisenaan taistelukyvyiltään vaniljana kuitenkin hyvin haavoittuva (ei evaasiota tai suojaa). Lisäksi discard-kyky tekee kenraalista himotun kohteen täsmäpoistolle, joten suojaus on hyvä olla kohdallaan (tai ainakin kannattaa strategisesti unohtaa random discard, kunnes kyvystä on hyötyä).

Itse olen Nathin kanssa pelannut lähinnä toksuautomaatteja ja sack outletteja, ja niille seuraksi Grave Pactia ja Butcher of Malakiria. Grim Feast tuo mukavasti lifeä näiden kanssa. Erityisen hyvin Nathin kanssa kombottaa Sadistic Hypnotist, jonka kyvyllä uhraamalla olennon saan vastustajan discardaamaan kaksi, Nathilla kaksi toksua pöytään, taas uhrataan yksi... Samaan aikaan tyhjenee vastustajien pöydät ja life total nousee. Tuloksena tyhjät kädet, tyhjät pöydät ja toksuarmeija. Tosin tähän asti hypnotist on toiminut lähinnä täsmäpoiston kohteena kenraalin sijaan, pöydässä se ei yleensä viihdy turhan pitkään. ::) Joku hieman hienovaraisempi vaihtoehto, kuten Nezumi Bone-Reader tai Mind Slash voisi kestää pöydässä pidempään. Lilli ja uusi Garruk pitäis varmaan saada myös kokeiluun.

Voittostrategiat: Toksuilla ja vanilijakenraalilla ei pitkälle pötkitä, edes tyhjien käsien kanssa. Joskus ovat toki toksutkin riittäneet, varsinkin Garrukin beastit ja Creakwood Liege + sen toksut. Yleensä säkkäilyllä ja discardilla on pidetty vastustajia kurissa, kunnes pakasta on osunut sopivia mörköjä peliin ajelemaan toksuarmeijoiden seuraksi vastustajat nurin. Myös vastustajan graveilta viedyt möröt ovat piristäneet peliä. Pakka nostaa korttia teholla (Howling Mine, Rites of Flourishing, Seer's Sundial, Garruk's Packleader) ja tarvittaessa tutoroi tarvittavat kyvyt osaavaa olentoa pöytään, jos ei nostamalla löydy heti sopivaa.

+ Kiva komboefekti, mutta ei rikki
+ Toimii hyvin, vaikka ei olisikaan koko komboa kasassa tai edes kenraalia pöydässä
+ Kenraali ei itsessään uhkaavan näköinen ilman komboja
+ Hauska pelata. Tonttu.

+ / - Hidas. Isot lihat ja tutorointi vie aikansa. Hitaalla alulla ei niin nopeasti vihattu.
+ / - Grave pact + säkkäyskombosta tulee kiva ketjureaktio, jos kanssapelaajilla jossain Martyr's Bond.

- Vihattu, kunhan kaveriin tutustutaan.
- Altis massatuholle, hyvät kortit kannattaa pitää kädessä, kunnes niitä oikeasti tarvitsee.