Mistähän sitä aloittais. Ehkä taustoitan näkökantaani ensin niille, jotka eivät minua tunne. Olen 70-luvun lapsi. Vanha parta. Kasvatustieteitä ja pedagogiikkaa opiskellut. En ole mestaripelaaja. En ole postannut mitään pitkään aikaan, koska mulla ei ole ollut pitkään aikaan mitään järkevää sanottavaa tai lisättävää täällä. Naamatusten ja irkissä puhun paskaa, tai ainakin huonoja juttuja. Sitten itse asiaan.
Luettuani threadin läpi ja tietäen monet kommentoivat henkilöt, luulen ymmärtäväni suunnilleen ihmisten halut olla sitä mieltä mitä ovat. Oma mielipiteeni on, että asiallinen linja on hyvästä. Minua ei haittaa, jos Teemu tai Rambo tulee kuittailemaan siitä, kuinka "hyvä" pelaus on pelata pultti Triskelioniin, jolla on kolme +1/+1 -counteria. Mua ei myöskään haittaa, jos Markku kuittaa mulle, että: "meni jo, pelasitpas huonosti, voitin." Tapahtui tämä sitten netissä tai naamatusten. Joku muu saattaa tätä vieressä ihmetellä ja paheksua tätä. Jos täällä tai muualla kuittaillaan ihmiselle, jota ei oikeasti tunne, on asetelma eri.
Yksi kiusaamisen ominaispiirteitä on se, että kiusaaja on eri asemassa, kuin kiusattu. Kiusaaja on ainakin ulkoisesti tarkasteltuna vahvempi ja kiusattu alisteisessa asemassa oleva. Jos täällä McRandomille aletaan vittuilemaan pro-pellaajien toimesta, jotka ovat ainakin henkisesti paljon vahvempia, saattaa tämä aiheuttaa McRandomille, sekä threadia lukeville McRandomeille turhaan ahdistusta ja vitutusta, vaikka kommenttia ei TAATUSTI olisi kiusaamistarkoituksessa postattu, vaan Kostin ja Markun tarkoittamassa "opitpahan" -merkityksessä. Jos minulle täällä tai livenä vittuillaan tai kuittaillaan yksittäisissä tapauksissa, ei se täytä minkään sortin ylilyönnin kriteerejä, koska olen ns. samalla tasolla näiden jannujen kanssa (ei, en pelillisesti - paitsi ehkä Rambon kanssa

). Ikä + kehitystaso mahdollistaa tämän, plus tunnen nää jannut. Mutta McRandomin kohdalla asia on eri.
Minäkään en välitä pölhöistä. En ehkä itse mene huutelemaan paistia tuntemattomille, koska uskon enemmän sivistävän kasvatuksen keinoihin. Jos tämän käytännön poistaminen foorumilta aiheuttaa pro -pellaajissa ylitsepääsemättömän esteen foorumin käytölle, on se ikävää. Paistia voi huudella edelleen livenä ja irkissä (ainakin mulle). Jos tämä ei riitä, niin en oikein tiedä, onko sitten kyse vaan pätemisen tuomasta mielihyvästä (epäilen ja toivon, että tästä ei kuitenkaan ole kyse). Johtaako uusi linja pölhöjen viestien lisääntymiseen? Aika näyttää. Luotan kuitenkin moderaattoreiden kykyyn ohjata pölhöilijöitä miettimään postauksiaan. Sitä varten he ovat olemassa. Ryhmän sisäinen kurinpito on hyvä keino, ihan pedagogisestikin, mutta sen lähtökohtana on, että käyttäjät olisivat suunnilleen samalla tasolla. Täällä käyttäjät vaihtelevat juuri pelin löytäneestä McRandomista ikähaarukalla 10-50-vuotta aina Suomen- ja maailmanmestareihin ja GP:itä ja Pro Toureja harjanneisiin konkareihin asti. Tämä luo väkisinkin eriarvoisen asetelman, jolloin ryhmän sisäinen kuri saattaa saada negatiivisen, jopa vittuiluksi ja kiusatuksi tulelmisen tunteen. Eikö tällaista asetelmaa tulisi välttää järkevin keinoin, kuten nyt ylläpito on tehnyt? Minun mielipiteeni ainakin on kyllä.