Terveisiä kehitysmaa Keniasta (jossa ei muuten ole valtionuskontoa). Popkornit ovat lopussa, joten kai se on pakko osallistua keskusteluun
Tuntuu siltä että tämä threadi on mennyt juupas-eipäs leikiksi ja pilkunviilaukseksi yhdellä jos toisellakin. Kognitiotiedettä ja psykologiaa opiskelleena haluan huomauttaa, että
ihmiset eivät ajatte loogisesti. Myös jos ihmisiltä kysytään jälkikäteen syitä mielipiteelle tai päätökselle, he rakentavat omasta mielestään mahdollisimman loogisen selityksen toiminnalleen, mutta tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä niiden (neurologisten, biokemiallisten, sosiaalisten jne.) mekanismien kanssa jotka todellisuudessa johtivat päätökseen. Tämä on yksi syy miksi keskustelu vahvoista (esim. uskonnollisista) uskomuksista johtaa vääjäämättä kinasteluun ja pilkunviilaukseen. Samalla tavalla esim. ihmisten elämänkertojen tarinoihin siitä miten jokin ajatus syntyi, kannattaa suhtautua skeptisesti. Yritys selventää tyhjentävästi omia uskomuksia kirjoittamalla niistä jälkikäteen on mahdotonta, koska kuten sanottua, ihmisen aivot eivät (pääosin) toimi kielellisesti.
Tämän takia mielestäni tulee kunnioittaa jokaisen omia mielipiteitä ja muistaa, että omatkin mielipiteet ovat loppupeleissä vain sähkökemiallinen reaktio.
MUTTA ... tietyissä tilanteissa tämä ihmisille ominainen "ajattelutapa" aiheuttaa ongelmia - se on silloin kun omat päätökset vaikuttavat muihin ihmisiin.
Tiede syntyi aikoinaan juuri järjestelmällisenä vastauksena tähän ajattelun subjektiivisuuteen tapana, jolla voitiin aidosti ja rakentavasti yhdessä keskustella maailmasta. Nute esittelikin jo Sir Karl Popperin, jonka falsifikaatioteoria hyvin kiteyttää tieteen ja tieteellisen tiedon perusperiaatteet. Suurin osa jumal(aa/ii)n uskovista luottaa esim. sähkösuunnittelussa mielummin sähköinsinööriin kuin jumalaan, eikä tässä ole mitään ristiriitaa. Ongelma nousee uskonnollisin perustein yritetään vaikuttaa yhteisiin asioihin (esim. jenkkilässä evoluutioteorian ja luomisopin opettaminen "samanarvoisina" kouluissa, monissa maissa ihmisoikeudet, Israelissa koko poliittinen retoriikka, jne.).
Jännästi uskonnolliset sosiaaliset yhteisöt (kirkko, seurakunnat jne) ja yksilöllinen kokemus ovat usein hyvin erilaisia. Esim. katolisissa maissa subjektiivinen uskonnollinen kokemus on erittäin tärkeä, kun taas Vatikaanin tiukat ja konservatiiviset opit eivät niinkään. Suomessa taas puolustetaan luterilaisen kirkon yhtenäisyyttä ja valtionuskontoa henkeen ja vereen tapauskovaisten maassa.
Summa summarum: älkää kinastelko kaikista ihmisten uskomuksista, vain siitä vaikuttavatko ne konkreettisesti meihin muihin. Samalla tavalla kuin se ei kuulu uskovaisille mitä homot tekevät makuuhuoneessa, se ei kuulu ateisteille mihin ihmiset uskovat oman päänsä sisällä. Yhteinen asia siitä tulee vasta, jos se vaikuttaa meihin kaikkiin. Ja silloin ei pelkkä oma uskomus riitä, vaan tarvitaan loogisia (ja tieteellisiä) perusteluja.
<3 Peace <3
-Sabo