Esimerkiksi Tampereen viime vuoden SMQ:ssa, jotka järjestettiin TTY:n tiloissa joutui kävelemään kaksi kerrosta alaspäin päästäkseen käymään vessassa ja ainut lähialueen ruokapaikka oli opiskelijaruokala.
Liioittelu on toki hyvä tehokeino, mutta totuuden nimissä on mainittava vessojen olleen "vain" kerrosta alempana, ja lähialueelta (määritelmänä pitäisin n. 500 metrin sädettä) löytyy opiskelijaravintolan lisäksi Kotipizza, Subway, känkkylä, kiinalainen ja italialainen ravintola sekä palvelutiskillinen ruokakauppa.
Minulle taas sellaisten kuvittelu ei tuota mitään ongelmia.
--
Mutta kuten sanoin, jotkut ovat varmasti valmiita maksamaan paremmista turnauspaikoista mielellään, jotkut eivät. Joillekin varmaan käytännölliset seikat, kuten paikan tilavuus ovat ainoat kriteerit. Kyse on siitä mikä näistä joukoista on vaikutusvaltaisin. Tällä hetkellä se lienee tuo viimeinen.
Kuvittelua parempana pitäisin sitä, että oikeasti olisi näyttää jokin parempi tila. Minä ainakin olen Tampereella kiertänyt kaikki kaupungin asiaaliippaavat virastot (liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelut) sekä Tampereen seudun matkailuinfon (jolla on tiedot alueen kokoustiloista). Ainoat tiloiltaan ja aukioloajoiltaan järkevät paikat maksavat yli 30 euroa tunnissa, ja 400 euron upottaminen PTQ-tilaan on jo aika paljon, kun tilavuokran lisäksi pitäisi pystyä huolehtimaan tuomareista ja ehkäpä jakaa palkintojakin.
Toki jonkinlaisia ravintoloita voisi saada suhteiden avulla käyttöön, mutta ensin pitäisi olla niitä suhteita. Lisäksi useimmat ravintolat ovat viikonloppuisin auki siihen aikaan, kun siellä haluaisi turnauksia järjestää.
Jos jollain on ehdottaa tiloja Tampereelta, niin kuuntelen mielihyvin ja vaihdan järjestyspaikkaa mikäli TTY:tä parempi (kaikissa suhteissa) paikka on tarjota.
-- Arttu, Tampereen ykkösorganisateur