EsittelyLord of the Rings: The Card Game on Fantasy Flight Gamesin vuonna 2011 aloittama Living Card Game. Peli on suunnattu 1-2 pelaajalle, mutta toimii myös 3-4 pelaajalla. Living Card Game (LCG) on jotain keräilykorttipelin ja tavallisen kertaostoisen/laajennuksia keräävän pelin väliltä. Peli itsessään on täysin pelivalmis ja välttämättä siihen ei tarvitse ostaa mitään - peliin kuitenkin julkaistaan noin kerran kuukaudessa lisäosa, jonka ostamalla saat kaiken tarvittavan pelikokemuksen laajentamiseen. Periaatteessa tulee siis MTG-tyyppinen expansioita, joita ei tarvitse ostaa boostereina tai metsästää irtokortteina, vaan kaiken saa kerralla.
Jokaisessa expansiossa tulee uusi seikkailu (palaan tähän hieman myöhemmin) ja pelaajakortit. Pelissä on hyvin paljon samoja elementtejä, kuin MTG:ssä (creatureja vastaavat allyt/enemyt, enchantmentteja vastaavat attachmentit, sorceryjä ja instatteja vastaavat eventit ja treacheryt jne.), mutta siinä missä MTG on vastakkain pelattava peli on LotR co-op tai soolopeli. Tämä toimii siten, että pelaajalle annetaan tehtävä, joka hänen tulee suorittaa - tehtävät sijoittuvat ajallisesti Hobitti kirjan jälkeiseen aikaan, mutta kuitenkin ennen Taru Sormusten Herran tapahtumia. Hahmot ovat pääasiassa em. kirjoista tai muusta Tolkien tuotannosta, mutta muutamia uusiakin hahmoja on mukaan pudotettu. Tapahtumat ovat siitä mielenkiintoisia, että ne ikäänkuin täydetävät tapahtumia tuolta väliltä: mitä Gandalf teki, entä haltiat, missä Klonkku majaili jne. Tehtävät ovat myös temaattisesti hyvin Tolkienin tuntuisia ja tyyliltään hyvin erilaisia toisistaan - pelimekaniikkojen käyttö on mielikuvituksekasta ja tukee teemaa parhaimmillaan loistavasti.
Peruspelissä (noin 40 hintainen) on neljä pelivalmista pakkaa (tasoltaan tosin MTG:n preconin luokkaa) ja kolme seikkailua, jotka kestävät samoillakin pakoilla useamman läpipeluun ja jokainen kuukausittainen (noin 15 hintainen) paketti tuo uuden seikkailun käsittelyyn. Seikkailut ovat hyvin vaihtelevaisia ja etenkin vaikeimmat vaativat enemmän tai vähemmän pakan tuunausta, ettei tule ihan suoraan pataan. Haastetta pelissä riittää mukavasti -huonona puolena se, että huonolla nostolla peli voi loppua hyvinkin lyhyeen, ilman että sille mahtaa mitään - vrt. manakusu: vaikka pakan rakentaa kuinka hyvin, niin joskus sieltä nousee vain juuri sitä, mitä ei toivonut. Jokainen kuukausittainen paketti tuo myös uusia pelaajakortteja, jolloin korttipooli laajenee jatkuvasti, mikä taas tarjoaa mahdollisuuksia erilaisiin pakkakokeiluihin.
Pelin omaksuminen vaatii muutamia pelikertoja ja virheitä sattuu jatkuvasti - liikkuvia osia on melkoinen määrä, mutta MTG-tausta pehmentää laskua huomattavasti! Pelissä pelaajalla on valittavana 4 sphere', eli "väriä", jotka ovat hieman MTG:n kaltaisia: yksi on hyvä taisteluista, toinen tarjoaa kortinnostoa ja parantaa haavoittuneita, yksi "counteroi" ongelmallisimmat kortit joita peli vastaan heittää ja viimeinen tuottaa paljon resursseja (hieman kuin manaa) jne. Land-systeemin sijaan pelaajalla on käytössään 1-3 sankaria, jotka tuottavat hänelle resursseja (kuin manaa, mutta käyttämättömän se säilyy tuleville vuoroille). Sankarit voivat myös taistella jne. samaan tapaan kuin creaturet Magicissa. Sankarit ovat hyvin voimakkaita hahmoja, mutta hyvinkin kuolevaisia, minkä vuoksi sankareista täytyy pitää huoli, sillä kuollut sankari pudottaa resurssituotannostasi vähintään kolmanneksen pois ja jättää ison aukon tehtävän suorittamiseen muutenkin. Taistelun lisäksi pelissä tapahtuu paljon muuta ja hyvin harvoin tulee sellaista tunnetta, että kaikkea olisi tarpeeksi, saati likaa - päinvastoin lähes koko ajan täytyy tehdä mielenkiintoisia taktisia päätöksiä vähäisillä resursseilla.
Itse olen nyt kuukauden verran peliä pelannut ja sadan pelin virstanpylväs lähestyy kovaa vauhtia. Pelit kestävät pakasta/pakoista ja skenaariosta sekä nostoista riippuen kymmenestä minuutista (harvinaista) jopa pariin tuntiin (myöskin harvinaista), keskimäärin peli kestänee noin puolisen tuntia.
Löytyykö foorumilta muita pelistä innostuneita tai edes sitä kokeilleita? Millaisia pakkoja käytette? Miten pelaatte peliä? Kiinnostuiko joku pelistä? Onko jollakulla ylimääräinen peruspeli nurkissa, josta haluaisi päästä eroon?
Henkilökohtaista lätinääItselläni on vielä tällä hetkellä mono-sphere pakat jokaiselle värille...
- Tactics, joka pyörii Radagastin ja kotkien ympärillä.
- Spirit, joka questaa vauhdilla ja counteroi pahimmat shadow effectit ja treacheryt
- Lore, joka on täynnä kääpiöitä, kortinnostoa ja Protector of Lorienit, joilla tehdään yhdessä vuorossa questien lopetukset
- Leadership, joka Dainin avulla tukee Lorea (kahden pelaajan tai kahden käden soolopelissä) ja generoi resursseja.
Loresta ja Leadershipistä on tarkoitus tehdä yksi pakka, kunhan saan vielä nuo Watcher in the Water ja Road to Rivendell AP:t... Tähän asti olen pelaillut pääasiassa soolona, useimmiten kahta pakkaa ohjastaen, mutta muutamia pelejä myös ihan yhden pakan peliä. Kahdella pelaajalla pelejä on kymmenkunta ja useammalla en ole kokeillut - enkä välttämättä kokeilekaan.
Itse omistan peruspelin lisäksi koko Mirkwood cyclen, minkä lisäksi Khazad Dumin ja Redhorn Gaten Dwarrowdelf cyclestä. Tarkoitus Dwarrowdelfkin ostaa täyteen, kunhan noita paikalliseen liikkeeseen saapuu. Tähän asti kaikkia skenaarioita olen vähintään pari kertaa pelannut ja suosikeiksi ovat nousseet Journey to Rhosgobel ja Khazad Dumin skenaariot innovatiivisten pelimekaniikkojensa ja vahvan teemansa ansiosta. Hills of Emyn Muil taas tuntuu selkeästi tylsimmältä: yli helppo Northwood Trackereilla, jopa kilipäisen vaikea muilla - mutta toisaalta mielenkiintoinen erilaisuudessaan...
Kaiken kaikkiaan siis loistava peli, jota suosittelen lämpimästi! Toivottavasti tästä syntyy edes jonkinlaista keskustelua.