Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Pelitempo  (Luettu 4076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Iippa

Pelitempo
« : 19.09.12 - klo 13:03 »
(Jännittävä sivuhuomio: huonot pelaajat pelaavat hitaammin kuin hyvät. Ja ennen kuin Saimu itse alkaa tästä viisastella, tämä ei koske Saimu-tyyppisiä myssytystuokioita, joissa mietitään yleensä kertaalleen koko pelitilanne läpi huolella ennen kuin tehdään jotain ratkaisevaa. Huonojen pelaajien hidastelu alkaa sieltä ykkösvuorolta kun se kognitiivinen prosessi vaan yksinkertaisesti toimii hitaammin.)

Menee offariksi, mutta jos lähtee isompikin keskustelu liittyen pelitempoon niin voihan siirtää omaksi aiheekseen. Pakko kuitenkin kommentoida hieman, koska tämä on paljon puhetta herättävä aihe ja mielestäni erittäin mielenkiintoinenkin.

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta omalla kohdalla olen huomannut, että huonot pelaajat myös pelaavat tärkeät kohdat liian nopeasti. Itse kuuluin ja kuulun edelleen enemmän huonoihin pelaajiin kuin hyviin, mutta nyt kun olen hidastanut pelityyliäni niin olen huomannut, että se on ainoa tapa tulla paremmaksi pelaajaksi. Korttien ympäri/ohi pelaaminen tai optimaalisen reitin löytäminen on hankalaa, jossei anna itselleen aikaa miettiä tilannetta. Ns. autopilotti menee liian herkästi päälle varsinkin kun on dekki, jolla on jonkun verran pelannut, muttei ole kaikkia saloja vielä onnistunut avaamaan läjästään. Jujuna ehkä onkin se, että kun tuntee dekkinsä tarpeeksi hyvin (kukaan ei liene täydelliesti tuntevan, kun formaatit kuitenkin elävät sen verran ja kaikki, tai noh melkein kaikki, dekit käyttäytyvät eri tavalla riippuen vastustajan dekistä ja pöytätilanteesta yms.) niin oppii näkemään tärkeät kohdat paremmin ja tunnistamaan optimaalisen pelitavan, joka kuitenkin on aina olemassa jollain tasolla. Sitten se pelitempokin nopeutuu. En tiedä sitten minkälainen näkemys jollain kokeneemmalla ja paremmalla pelaajalla on. Tällaisia mietteitä täältä FNM ja aloittelevalta lekapelaajalta.
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo 13:06 kirjoittanut kivi »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Pelitempo
« Vastaus #1 : 19.09.12 - klo 13:13 »
Todella hyvän pelaajan pelitemmon tunnistaa yleensä siitä että hyvä pelaaja pystyy pelaamaan tarvittaessa nopeasti kohdat matsista joilla ei ole merkitystä ja tajuaa pysähtyä miettimään tilanteita joilla on oikeasti merkitystä ja käyttää aikansa oikein. On toki hyviä pelaajia jotka pelaavat aina hitaasti tai aina nopeasti, mutta yleensä aivan parhaimmisto tajuaa missä kohtaa pitää oikeasti myssyttää. Huonoissa pelaajissa tuntuu olevan sitten eri tyyppisiä tapauksia, on kaiffareita jotka eivät mieti lainkaan, on kavereita jotka ylimiettivät joka liikkeen ja on kavereita jotka tuntuvat jäätyvän monimutkaisemmassa pöytätilanteessa missä ei saisi jäädä miettimään liian pitkään.

Tietysti kokonaan oma asiansa on mitenkä Comp Rel:ssä suhtaudutaan pelitemmon muuttamiseen (lue: Slow Play, stallaaminen) ja mitenkä taidollisesti hyvät pelaajat yrittävät tätä käyttää hyväkseen.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Pelitempo
« Vastaus #2 : 19.09.12 - klo 13:55 »
Eihän se nyt aivan pelaa hitaasti=ole huono ole kyllä. Gaudenis Vidugiris on esimerkki pelaajasta joka mielestäni esimerkiksi miettii aivan liikaa yksinkertaisiakin tilanteita, hänet kuitenkin laskettaneen melko kovaksi pelaajaksi. Huonojen pelaajien ajatusprosessi on vaan yleensä "manat riittää tähän, pelaan sen". Yleensä pitäisi miettiä mitä se oikeasti tekee/miten kaveri vastaa siihen. Kun on tarpeeksi kauan jauhanut tiettyä matchuppia niin se menee kyllä aika autopilotilla vähillä virheillä hyvillä pelaajilla.

Poissa Genesis

Vs: Pelitempo
« Vastaus #3 : 19.09.12 - klo 14:09 »
LSV sanoi joskus että kun harjoittelee tarpeeksi tietyllä deckillä pelaamaan erilaisia matchuppeja vastaan niin tilanteet ei tule yllätyksenä kun ne on tullut monesti aiemmin vastaan ja näin ollen tiedät miten pelata sen läpi eikä tarvitse mussuttaa niin paljon kuin muuten.

Joku kommeentaattori sanoi kans joskus kun Kibler tai LSV pelas että "Kids don't try this at home". Tuo kiteyttää hyvin kyllä, miten hyvillä pelaajilla menee usein vähemmän aikaa miettiessä mikä on oikea liike / oikea pahvi pelata tilanteessa missä huonompi pelaaja pelaa väärän kortin hitaasti. Tähän vaikuttaa tietty se miten paljon deckillä on pelannut yms. mutta hyvät pelaajat varmaan harjoittelee enemmän muutenkin ja ovat tämän takia parempia. Right, right?

Poissa Aksran

  • Turku
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Team Nassikan (wanha) intiaanipäällikkö
Vs: Pelitempo
« Vastaus #4 : 19.09.12 - klo 14:39 »
Harjoittelu deckillä on tosi tärkeää omien ja vastustajien hermojen säästämiseksi. Näin myös oman turnaus menestyksen kuin pelitemmon kannaltakin.

Sanotaan että harjoittelet pelaamaan jollain tietyllä deckillä ja mietit deckiä valmiiksi. Eli jos sitten huomaat päivää ennen/turnaus aamuna ettei olekaan deckiä/kortteja millä pelata, ja Martti-Petteri tarjoaa deckiä pelattavaksi, niin kannattaa olla aika varma siitä että osaa sillä sitten pelata. Vähemmän vituttaa olla menemättä ollenkaan, kuin nolata itsensä ja turhautua siihen ettei pelaamisesta tule mitään.

Nimimerkki: "En enää koskaan pelaa solidarityllä." Ei, en osaa antaa järkevää vastausta sille että miksi pelasin sillä ylipäätäänkään.. Tästäkin on kyllä jo jonkin verran aikaa, muttei tarpeeksi. Itse kullakin pelaaminen nopeutuu varmasti kunhan vain pelaa. Pelattavaan formaattiin tutustuminen yleisesti ja varsinkin limitedissä nopeuttaa pelaamista huomattavasti kun tietää mitä vastustaja voi pelata X manalla instanttina.
Shahrazad + hive mind INSIDE a shahrazad subgame..

Poissa Polari

Vs: Pelitempo
« Vastaus #5 : 19.09.12 - klo 14:45 »
http://kayin.pyoko.org/?p=2047

Ylläoleva liittyy reaktionopeuteen Street Fighterissa, mutta väitän että samat perusideat pätevät miettimiseen Magicissa. Kun dekit ja magicin perusmekaniikat alkavat olla sen verran tuttuja että joka kerta ei tarvitse erikseen pysähtyä miettimään missä järjestyksessä dekin landit kannattaa pelata, mitä temppuja formaatissa on, mitä tapahtuu jos nyt blokkaan näin ja näin, jne jne, ajatuksensa pystyy keskittämään monimutkaisempiin asioihin kuten miksi vastus nyt teki noin, mitä sillä on kädessä, mikä tässä tilanteessa on todennäköisin reittini voittoon, jne.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Rancid-

Vs: Pelitempo
« Vastaus #6 : 19.09.12 - klo 15:20 »
Kun dekit ja magicin perusmekaniikat alkavat olla sen verran tuttuja että joka kerta ei tarvitse erikseen pysähtyä miettimään

-- parhaimmillaan muistan ainakin GP Göteborgissa päässeeni sellaiseen flow-tilaan, että mulla oli käytännössä näkymätön Telepathy tiskissä koko ajan. Niitä vastustajan käsikortteja pystyy oikeasti aika hyvin arvailemaan peliliikkeiden perusteella kun homma on riittävän syvällä selkäytimessä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.