Mutta edelleen, huijausten ollessa niin harvinaisia kuin ne täällä ovatkin, on keskustelu postin ongelmatilanteista ollut juuri sitä, postin ongelmatilanteita. Eli kahden rehellisen ihmisen kauppaa joista vain toinen maksaa hinnan kun kolmas osapuoli (osapuoli, jota lähes kaikissa tapauksissa molemmat käyttivät samanaikaisesti) mokaa.
Näin se vain yksinkertaisesti toimii.
Oletetaan että pelaajat A ja B ovat sopineet vaihdon. Kumpikin lähettää toiselle jonkin yhtäkalliin lapun, olkoon esimerkkeinä vaikka A:lla Tarmo ja B:llä Unlimitedin Volcanic Island. Kumpikin päättää lähettää korttinsa postin avulla vaihdon toiselle osapuolelle. Yllättäen käykin niin että pelaaja A saa korttinsa mutta B:lle lähetetty Tarmo on kadonnut postissa. Jostakin syystä kumpikaan ei ollut halunnut kirjata / vakuuttaa kirjeitään. Miten pitäisi toimia?
Vastaus: A:n pitää kantaa vastuunsa ja joko lähettää toiselle uusi, vastaava Tarmo, lähettää saamansa kortti takaisin tai mikäli se B:lle sopii, maksaa rahana hukattu kortti. Postia on turha mennä syyttämään, koska he ovat kohdelleet kuorta kuin normaalia postia, eivätkä sen johdosta voi jäljittää sen kulkua tai edes tietää että sen sisältö on saattanut olla arvokas.
Sama pätee myös rahalla tehtyyn kauppaan. Jos toinen ei saa tilaamiaan kortteja, on myyjä vastuussa tapahtuneesta ja tämän pitää korvata tapahtunut ostajalle. Ostajalla ei ole minkäänlaista velvollisuutta maksaa puolta lähetyksen arvosta hyväveliperiaatteella jos posti jotain hukkaa, toki jotkut niin saattavat tehdä. Mielestäni on muutenkin typerää antaa mahdollisuus helppoon huijaukseen jos myyjä voi aina heittää "posti hukkasi"-kortin ostajalle ja saada puolet myyntihinnasta, vaikkei välttämättä olisi edes lähettänyt kortteja!
Kirjatut ja vakuutetut lähetykset ovatkin sitten ihan asia erikseen. Ne posti korvaa näiden kadotessa, ja näin kumpaakin jää vain harmittamaan korttien katoaminen ikiajoiksi.