Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Static abilityt vs enters the battlefield -abilityt  (Luettu 3521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ventyr

Mitenkäs static abilityt ja EtB -abilityt suhtautuu toisiinsa? Etsiskelin sääntöongelmista ja hämmennyksekseni löysin kaksi mielestäni samanlaista tapausta joihin oli annettu erilaiset vastaukset:

http://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php/topic,65723.0.html

Pelissä on Elesh Norn, the Grand Cenobite ja vastustaja pelaa Sower of temptationin, saako vastustaja Eleshin? Vastaus ko ketjussa oli että Sower tulee peliin 0/0:na, kuolee ja EtB -ability ei mene lainkaan stackiin.

http://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php/topic,66347.0.html

Vastustajalla on pelissä Curse of Death's Hold ja pelaat Snapcaster Magen, saatko flashbackata spellin gravelta? Vastaus oli, että Snapcaster tulee peliin 1/0:na, sen EtB -ability menee stackkiin, snapcaster kuolee, mutta saat flashbackata gravelta.

Onko näissä kahdessa eri tapauksessa jokin ero jota en nyt huomaa joka tekee lopputuloksesta erilaisen? Itse ymmärtäisin että vaikka ukko tulee peliin ja static ability vie toughnessin nollaan, EtB -ability menee kuitenkin stackiin koska ukko on tullut pöytään asti. Ukko kuolee state based efectinä vasta kun priority on siirtymässä seuraavan kerran, eli creature spellin resolvaamisen jälkeen ja tällöin EtB -ability on jo stackissä.

Eli ensimmäisessä esimerkissä Sower tulee pöytään 0/0:na, EtB -ability menee stackiin, Sower kuolee priorityn siirtyessä, EtB resolvaa, Elesh siirtyy vastustajalle, mutta koska Sower kuoli siirtyy Elesh heti takaisin, myöskin state based efectinä. Lopputulos olisi siis lopulta sama, mutta eri mekanismilla. Olenko ymmärtänyt oikein vai jääkö nyt jotain huomaamatta?

Entäs jos pelissä on Humility, toimivatko EtB -abilityt silloin ollenkaan ja esim Snapcasteri olisi vain 1U 1/1?

Poissa Juho H

Vs: Static abilityt vs enters the battlefield -abilityt
« Vastaus #1 : 06.02.13 - klo 21:45 »
En ole tuomari joten en vastaa kysymyksiin sääntöpalstalla.
« Viimeksi muokattu: 06.02.13 - klo 21:53 kirjoittanut luma »

Poissa luma

Vs: Static abilityt vs enters the battlefield -abilityt
« Vastaus #2 : 06.02.13 - klo 21:58 »
Onko näissä kahdessa eri tapauksessa jokin ero jota en nyt huomaa joka tekee lopputuloksesta erilaisen? Itse ymmärtäisin että vaikka ukko tulee peliin ja static ability vie toughnessin nollaan, EtB -ability menee kuitenkin stackiin koska ukko on tullut pöytään asti. Ukko kuolee state based efectinä vasta kun priority on siirtymässä seuraavan kerran, eli creature spellin resolvaamisen jälkeen ja tällöin EtB -ability on jo stackissä.

Eli ensimmäisessä esimerkissä Sower tulee pöytään 0/0:na, EtB -ability menee stackiin, Sower kuolee priorityn siirtyessä, EtB resolvaa, Elesh siirtyy vastustajalle, mutta koska Sower kuoli siirtyy Elesh heti takaisin, myöskin state based efectinä. Lopputulos olisi siis lopulta sama, mutta eri mekanismilla. Olenko ymmärtänyt oikein vai jääkö nyt jotain huomaamatta?

Ensimmäisessä tapauksessa (Sower + Elesh Norn) ability menee kyllä stackiin, mutta vasta Sowerin kuoltua. Ability ei tee resolvatessaan mitään, koska sen kesto ("for as long as Sower of Temptation remains on the battlefield") on jo päättynyt. Aiemmassa vastauksessa sitä vain ei mainittu, vastattiin vain että Sower kuolee jo ennen triggerin stackiin menoa. Elesh Norn ei siis edes käväise vastustajan puolella.

Jälkimmäisessä tapauksessa asiat tapahtuvat samassa järjestyksessä: ensin Snapcaster kuolee, sitten sen ability menee stackiin ja resolvatessaan antaa flashbackin targetoidulle kortille.

Tarkalleen ottaen asia menee molemmissa tapauksissa näin (kuten jälkimmäisessä linkkaamistasi viesteistä kerrottiin):
1. Äijä tulee peliin ja sen ETB-ability triggeröityy (mutta ei mene vielä stackiin).
2. State based actionit tarkistetaan, ja äijä kuolee nollaan toughnessiin.
3. Odottamassa olevat triggerit laitetaan stackiin
4. Aktiivinen pelaaja saa priorityn.

Asiaa koskeva sääntökohta:
Lainaus
116.5. Each time a player would get priority, the game first performs all applicable state-based actions as a single event, then repeats this process until no state-based actions are performed. Then triggered abilities are put on the stack. These steps repeat in order until no further state-based actions are performed and no abilities trigger. Then the player who would have received priority does so.

Lainaus
Entäs jos pelissä on Humility, toimivatko EtB -abilityt silloin ollenkaan ja esim Snapcasteri olisi vain 1U 1/1?

Eipä sillä peliintulevalla äijällä mitään abilityä ole.