Uusi moninpeli formaatti, laiton ja minun keksimä.
Sisältö:
Pikkujutut
Formaatin tarkoitus
Pakka
Yleinen informaatio
Sääntö joka kaikkien pelaajien pitää tietää
Pienemmät jutut
Pelin alku!
Elämä
Piirakkamerkit
Apinointi
Voittaminen
Case: Erityiset kortit (ja pienimmät säännöt)
Formaatin tarkoitus: tappaa aikaa, pelata vapailla korteilla, suurilla pakoilla ryhmässä sekä apinoida.
Pakka: 150-300 korttia. Pakassa saa olla mitä tahansa korttia yhtä kappaletta, mutta loputtomasti basic landeja.
Yleinen informaatio: Muista formaateista poiketen erilainen elämäviritelmä. Basic landit tuottavat kukin 2 manaa yhden sijasta. Apinapiirakkaa on pelattava ryhmässä,
kahdestaan sitä ei saa pelata. Käsikortti- ja aloituskorttimäärä on 10. Silloin kun joku on tullut pelissä tiensä päähän (tyhjä pakka), hänen pitää sekoittaa pakkansa ja liittyä taas mukaan vuorojen välissä niin peli voi jatkua tulevan vuoron kohdalla. Ländermulligan sallittu pelin alussa sekä silloin kun uusi pelaaja liittyy mukaan. (vain "uutena" pelaajana voi tehdä kyseisen mulliganin) Pakkaa ei ole pakko sekoittaa jos ei tee mieli (vaikka kortti sanoisi niin) mikäli tehtävä tuntuu mahdottomalta korttien paljouden takia.
Koko peli lopetetaan sitten kun kaikki tai paitsi yksi ovat sitä mieltä, ja tällöin selvitetään voittaja formaatille uniikeille piirakkamerkeillä (piirakkamerkkinä voi käyttää mitä tahansa).
Sääntö joka kaikkien pelaajien pitää tietää: Jos yksi pelaaja kieltäytyy tekemästä apinointia, peli muuttuu seuraavanlaiseksi: kunnes kieltäytyneen pelaajan vuoro koittaa taas, kaikkien basic landit tuottavat vain yhden manan siihen asti. Tylsä pelaaja saa vihat päällensä.
Pelin alku!Kukin sekoittaa pakkansa, jokaisen pelaajan elämäksi asetetaan 60, jokainen nostaa 10 korttia ja ländermulliganin saa tehdä. Sitten arvotaan aloittaja.
ElämäEt kuole elämän menettämiseen, mutta se on siinä jotta vastustaja saisi piirakkamerkkejä sinun lyömisestäsi jatkuvasti eikä elämänhukkaan tarvitsisi hävitä lopettaakseen. Sinulla on 60 elämää, ja aina kun joku muu kuin sinun toimi saa sinut nollaan, toimen omistaja saa piirakkamerkin. Ylimääräiset lyömäpisteet alkavat numerosta 60 ja vähentävät sitä sen verran kuin sitä on jäljellä.
-> 60---------50---------40---------30---------20---------10---------0 -> kierrätys pelastaa maailman ->
Peliä jatketaan normaalisti.
Jos sinun toimestasi elämäsi menee yli nollan alkaakseen nr. 60 jälleen, kukaan ei saa piirakkamerkkiä, edes sinä. Tätä voi tosin käyttää hyväkseen jotta toiset eivät saisi piirakkamerkkihyötyä sinusta sinä hetkenä.
lisäjurinoita
Eräs viisas mies ehdotti juuri 60 jotta voi katsoa kellotaulusta mutta 10 kuutionoppaa tai 3 20-s noppaakin voi käyttää. On sitten lämpöisiä muistoja siitä kuinka noppa meni kumoon ja numero unohtui.
PiirakkamerkitPiirakkamerkkien määrä on se joka ratkaisee lopulta voittajan. Saat piirakkamerkin joka kerta kun saat vastustajan nollaan. Saat piirakkamerkin myös joka kerta kun "voitat pelin" (esim.
Laboratory Maniac tai
Battle of Wits) tai saat jonkun millattua ulos pelistä. (vaikkakin hänen pitää heti tulla takaisin) Piirakkamerkit pysyvät yhtenäisen pelin ajan jokaisella samoina kunnes päätetään että nyt riittää, lähdetään kotiin nukkumaan tarkoittaen sitä että koko senkertainen Apina Piirakka on pelattu loppuun. Vaikka joutuisit ulos pelistä ja takaisin, piirakkamerkkisi pysyvät samana. Niiden määrä voi vain nousta.
Jos millaat itsesi ulos pelistä (vaikka nostat viimeisen kortin), kukaan ei saa piirakkamerkkiä. Sitten sekoitat pakkasi ja liityt uudestaan mukaan.
Apinointi= ns. ilvehtii ärsyttävästi
Tähän jokainen saa vapaat kädet mutta rituaali on joka tapauksessa suoritettava (muistakaa "sääntö joka kaikkien on tiedettävä") kun joku/itse saa piirakkamerkin. Se myös suoritetaan kaikki voittajaa vastaan koko pelin loputtua.
Ilveilyn alaraja: silmien pyöritys. Se ei riitä. Keskisormien näyttäminenkään ei riitä. Ilveilyn yläraja: satuttuminen, huom. tappaminenkin on satuttamista. Sekin on satuttamista jos laittaa lentämään jotain tahraavaa.
Ehdotuksia:
Kielen näyttäminen, pyllyn heilutus, erittäin kekseliäät käsi+kasvo ilmeet.
Jos haluaa olla kohtelias niin sekoittaa hävinneen pakan, mutta tämä ei ole pakko.
Itse voi keksiä mitenkä ilvehtii.
VoittaminenPelin lopuksi lasketaan piirakkamerkit ja se kellä on eniten, voittaa.
Ikävä kyllä peli loppuu myös silloin kun 1 pelaaja lyö muut alas yhtäaikaa (kaikki toiset män 0).
Tämä kumoaa piirakkamerkkivoittamisen.Häviät myös heti kun sinun pakassa ei ole yhtäkään korttia. Vaikka olisit vain nostanut viimeisen kortin, häviät sinä hetkenä kun nostat sen. Jos paikalla on vielä 2 pelaajaa tai enemmän, sinun pitää liittyä heidän peliinsä jahka olet sekoittanut pakkasi ja nostanut 10 korttia. Elämäsi myös asettuu liittyessäsi 60. Sama toimenpide tehdään kun joku kortti sanoo sinua osoittaen että "you lose the game".
Case: Erityiset kortitJos pelissä on 2 Laboratory Maniacia yhtä aikaa pöydässä (mutta eri pelaajilla) he molemmat häviävät heti ja muut pelaajat/pelaaja saavat yhden Piirakkamerkin kukin. Hävinneet pelaajat joutuvat sitten tanssimaan muille jonka jälkeen he taas liittyvät peliin uusina. Laboratory Maniacit eivät tällöin mene lyhytbänniin (tämä selitetään alla, lue eteenpäin).
Kortit jotka sanovat jotain ja voitat pelin aiheuttavat vain yhden Piirakkamerkin niiden hallitsijalle tekstin triggerin iskiessä jonka jälkeen tämä kortti laitetaan lyhytbänniin pois senhetkisestä Apina Piirakkapelistä. Et voita peliä, saat vain yhden piirakkamerkin ja kortille lyhytbännin.
Kortit jotka aiheuttavat enemmän kuin noin (kaikki ei jaksa laskea, tämän saa tehdä arvioimalla) 50 kortin lähdön pakasta lyhytbännitään nekin käytön jälkeen.
Muut erityistapaukset:
Infect ei toimi. Infectin sijasta tulee perusvahinkoa.
Sen takia
Phyrexian Unlife suojaakin sinua kymmenen elämän menetykseltä, eli laitat vaikka countereita siihen kun tulee vahinkoa ja kun siinä on 10, kortti laitetaan hautuumaalle.
Spawnsire of Ulamog kortin kahdenkymmenen manan abilityn resolvatessa Spawnsire lentää lyhytbänniin sen piirakkapelin ajaksi, koska se on epäreilu.
Kertokaa muita outoja kortteja niin kirjaan ne tänne ylös.