Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Stack sekoilua.  (Luettu 5096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomou

Stack sekoilua.
« : 20.03.13 - klo 16:40 »
Kokeilenpa olemmeko peliporukan kanssa oppineet tästä pelistä mitään.
Eli, eilen pelailtiin taas normaaliin tapaan commanderia ja ajauduimme seuraavanlaiseen tilanteeseen:

#1
Vastustajalla oli pöydässä Kaervek the Merciless pelaan Magmatic Force ja teen siitä kopion Riku of Two Reflectionsilla.

Magmatic menee stackiin.
Kaervek triggeröi.
Triggeri resolvaa, saan 8 damagea päähän.
Magmatic resolvaa ja astuu kentälle.

Rikun ability menee stack ja resolvaa kentälle tokenin.


Kaervek ei siis voi targettaa tokenia?

Lähinnä tilanteessa hämäsi tuo Kaervekin sana "cast", tarkoittaako se sitä kun spelli menee stackiin vai sitä kun spelli resolvaa?

Päädyimme ensimmäiseen vaihtoehtoon.


#2
Lysti jatkui seuraavalla vuorolla:

Siirsin vuoron pelaajalle jolla oli pöydässä Memnarch, siitä oli kova kiire päästä eroon joten targettasin molemmilla Magmatic Forceilla kivut Memnarchiin, vastustaja reagoi varastamalla Magmatic tokenin.

Untap stepissä ei voi castata mitään, ei myöskään Memnarchin abilityä?

Upkeep alkaa, Magmatic damaget menee stack.
Memnarchin ability menee stack.
Memnarch on edelleen laillinen target vaikka se vaihtoikin omistajaa.
Memnarch ability resolvaa ja token siirtyy vastustajalle.
Magmatic triggerit resolvaa ja Memnarch kuolee.


Rupee menemään nämä välivaiheiden vaiheiden priority-systeemit niin kosmisiks välillä että piti tulla tarkistamaan pelasimmeko tilanteet oikein.

Poissa Samsson

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #1 : 20.03.13 - klo 17:34 »
Tilanne yksi:

Kaervek valitsee targetinsa kun hänen abilitynsä laitetaan stackiin, eli tässä tapauksessa Magmaticin vielä ollessa stackissa odottamassa kentälle pääsyä. Tässä tapauksessa kirjoitat että se ampui sinua 8 damagea päähän.
Kun Rikun toinen ability triggeraa, eli Magmatic saapuu kentälle, hän tekee maksua vasten kopion olennosta ja laittaa sen kentälle. Hän ei castaa sitä missään vaiheessa, eli Kaervek ei triggeroi uudestaan, eikä siis myöskään targetoi mitään/ketään.

Päädyitte siis oikeaan vaihtoehtoon!

Tilanne kaksi:

Kaikki meni ihan oikein, mutta boonusinfona lisäisin että normaalisti untap stepissä kumpikaan pelaaja ei saa prioriteettiä. JOS joku ability triggeraa, ja siten antaa prioriteettia pelaajalle, saa kyllä sekä castata (instant) spellejä että aktivoida abilitejä. Tämä ei kuitenkaan usein tapahdu.

Tässä tapauksessa Upkeepissä abilityt molemmat triggeravat, targetoivat Memnarchia ja vaikka toinen "Magmaticeistä" vaihtaa kontrolloijaa, Memnarch ottaa yhteensä 6 damagea ja kuolee.

Poissa Padishar

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #2 : 20.03.13 - klo 17:40 »
Kaikki meni ihan oikein, mutta boonusinfona lisäisin että normaalisti untap stepissä kumpikaan pelaaja ei saa prioriteettiä. JOS joku ability triggeraa, ja siten antaa prioriteettia pelaajalle, saa kyllä sekä castata (instant) spellejä että aktivoida abilitejä. Tämä ei kuitenkaan usein tapahdu.

Siis untapissa saa priorityn tällaisessa tapauksessa? Itse olen käsittänyt, että esim. Wake Thrasherin triggerit tapahtuvat untap-stepissä, mutta ne laitetaan vasta stackiin upkeepissä (samaan aikaan "at the beginning of upkeep" -triggerien kera, APNAP-järjestyksessä). Mitenkä tuo siis oikeasti menee?

Poissa Tuomou

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #3 : 20.03.13 - klo 17:44 »
Eli tapauksessa kaksi ei siis ollut porsaanreikää jonka avulla vastustaja olisi voinut välttää Memnarchin kuoleman? Magmatic triggerit menevät väistämättä stackiin ensin (koska kortti sanoo "at the beginning of upkeep") ennen kuin vastustajalla on mahdollisuutta käyttää Memnarchin abilityjä?

Mietittiin lähinnä voiko controlleri vaihtua ennen triggereitä antaen vastustajalle mahdollisuuden määrätä itse kolme damagea jonnekkin muualle.

Poissa Samsson

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #4 : 20.03.13 - klo 17:48 »
Kaikki meni ihan oikein, mutta boonusinfona lisäisin että normaalisti untap stepissä kumpikaan pelaaja ei saa prioriteettiä. JOS joku ability triggeraa, ja siten antaa prioriteettia pelaajalle, saa kyllä sekä castata (instant) spellejä että aktivoida abilitejä. Tämä ei kuitenkaan usein tapahdu.

Siis untapissa saa priorityn tällaisessa tapauksessa? Itse olen käsittänyt, että esim. Wake Thrasherin triggerit tapahtuvat untap-stepissä, mutta ne laitetaan vasta stackiin upkeepissä (samaan aikaan "at the beginning of upkeep" -triggerien kera, APNAP-järjestyksessä). Mitenkä tuo siis oikeasti menee?

502.3. No player receives priority during the untap step, so no spells can be cast or resolve and no abilities can be activated or resolve. Any ability that triggers during this step will be held until the next time a player would receive priority, which is usually during the upkeep step. (See rule 503, “Upkeep Step.”)

503. Upkeep Step
503.1. First, any abilities that trigger at the beginning of the upkeep step and any abilities that triggered during the turn’s untap step go on the stack. (See rule 603, “Handling Triggered Abilities.”)
503.2. Second, the active player gets priority. Players may cast spells and activate abilities.


Kyllä, laitetaan Wake Thrasherin tapaiset abilityt stackiin vasta Upkeepin alussa.
Käytännössä et siis ikinä pääse tekemään mitään Untapin aikana (paitsi untappaa).

Poissa Samsson

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #5 : 20.03.13 - klo 17:55 »
Eli tapauksessa kaksi ei siis ollut porsaanreikää jonka avulla vastustaja olisi voinut välttää Memnarchin kuoleman? Magmatic triggerit menevät väistämättä stackiin ensin (koska kortti sanoo "at the beginning of upkeep") ennen kuin vastustajalla on mahdollisuutta käyttää Memnarchin abilityjä?

Mietittiin lähinnä voiko controlleri vaihtua ennen triggereitä antaen vastustajalle mahdollisuuden määrätä itse kolme damagea jonnekkin muualle.

Ainoastaan nämä kaksi (relevanttia) korttia kentällä (Memnarch ja Magmatic Force)?
Ei pysty välttämään.

Poissa kneru

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #6 : 27.03.13 - klo 12:36 »
Eli tapauksessa kaksi ei siis ollut porsaanreikää jonka avulla vastustaja olisi voinut välttää Memnarchin kuoleman? Magmatic triggerit menevät väistämättä stackiin ensin (koska kortti sanoo "at the beginning of upkeep") ennen kuin vastustajalla on mahdollisuutta käyttää Memnarchin abilityjä?

Mietittiin lähinnä voiko controlleri vaihtua ennen triggereitä antaen vastustajalle mahdollisuuden määrätä itse kolme damagea jonnekkin muualle.

Ainoastaan nämä kaksi (relevanttia) korttia kentällä (Memnarch ja Magmatic Force)?
Ei pysty välttämään.

Valaisevaa. Milläkäs tavalla se sitten onnistuisi jos muutkin kortit voisivat vaikuttaa asiaan?

Poissa Kide

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #7 : 27.03.13 - klo 14:25 »
Memnarchin kuoleman voisi välttää toimimalla vastustajan endissä tahi kääntämällä targetin jonnekin muualle vaikkapa Willbenderillä.
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa Retardi

Vs: Stack sekoilua.
« Vastaus #8 : 27.03.13 - klo 16:13 »
Lisäksi, vähän offtopic, mutta jos Kaervekin omistaja haluaa niin hän voi halutessaan tappaa Kaervekin abilityllä Rikun, jolloin et koskaan pääse tekemään tokenia (eikä Memnarchkaan siis kuole).
Joo tai siis ei eiku häh?