Tässä kun tapan aikaa sillä välin kun ikivanha konevanhukseni asentelee peliä posket punaisenaan, selailin karmasta käytyä keskustelua ja tutkailin tuota karmaa muutenkin ja huomasin pari seikkaa, joista nyt esitän kysymyksen ja kehoituksen.
1. Kysymys: Jos karma = hyvä teko, hyvä asenne, hyvä tyyli. Niin eikös esimerkiksi runsaasta throw inistä ynnä muusta vaihdossaan kokemasta positiivisuudesta voi laittaa pienen kommentin. Tähän voitaisiin ehkä jopa asentaa pieni laatikko, jossa olisi ruksin paikka sitä varten, että karman muuttumisen syy olisi vaihtamiseen liittyvissä asioissa. Tällöin slow trader varoitukset tulisi luultavasti paremmin luettua ja minä ainakin meinasin ja halusin antaa palautetta vasta äskettäin kanssani vaihdon suorittaneelle henkilölle siitä, että hän lisäsi 2 wanttini korttia throw ininä vaihtoon ja tästä seurasi huomattavaa iloisuutta minun puolellani.
Foorumin nimikin oli selkeästi _ennen_ Vaihdetaan.net, ja nytkin tuon nimikkeen voi bongata sivustolta, enkä täten näkisi tuota vaihtokarman käyttöä ollenkaan huonona ideana. Se vain ehkä vaatisi noitten miinuksien osalta hieman tarkkaavaisuutta. Tuo pisteytyssysteemi kun ei välttämättä toimi. Karmaa sen sijaan ei voi muuttaa ilman perustelua (uskoisin asian olevan nykyisin näin?) jolloin perusteeton tai "lololo pisteet alas" miinuspiste ei menisi läpi. Karmaa ei myöskään suoraan voida rinnastaa vaihtamisesta johtuvaan paremmuuteen tai heikommuuteen vaan myös yleiseen käytökseen. Siispä tällöin henkilö, joka olisi saanut muutaman miinuksenkin vaihto saralla, mutta osoittaa hyvää käytöstä muulla puolella, voi silti suorittaa vaihtoja, koska pisteet kertovat henkilön eripuolista. Tällöin kyseessä ei olisi ollenkaan niin ankara systeemi kuin pisteytys, eikä asiassa voisi huijata ainakaan tuolla negatiivisella puolella.
2. Kehotus: Kun tässä selailin noita karmaa saaneiden ihmisten saamia palautteita huomasin, että esimerkiksi top 1 evottajalle oli annettu pari "necrottaa" verbin sisältävää perustelua. Jos minä olisin uusi foorumin käytäjä ja minulle kerroittaisiin, että "Hyvä Ikiolo, ethän viitsisi necrottaa." en tajuaisi siitä mitään. "Kuolleen ketjun" "uppaaminen" "nostaminen" saattaa myös olla vasta-alkajalle sellaista hepreaa, ettei hän osaa toimia oikein rakentavasta karmamiinuksesta huolimatta. Siispä selkeä syy, tai jopa yksityisviesti voisi olla poikaa tämmöisessä "selvässä tapauksessa", jossa virheen esiintyminen johtuu varmasti henkilön kokemattomuudesta/tietämättömyydestä. On aika rankkaa polkea kaverin Karmat talvipakkasen tienoolle samasta asiasta ja syystä, joka voi johtua kertakaikkiaan kokemattomuudesta.
Tuosta muokkaamisesta vielä: Eikös noita karmoja pystykin muokkaamaan? Ainakin minä mieluummin ottaisin miinus merkkisen karman pois kyseiseltä henkilöltä jos olisin sen hänelle aikaisemmin antanut ja näkisin hänen parantaneen tapansa. Esimerkiksi juuri tuosta necrottamisesta. Kun henkilö vihdoin ymmärtää mitä se tarkoittaa ja lopettaa sen voisi hänelle suoda miinuksettoman loppuhistorian. -8 on kuitenkin aika julma luku noin kun muodostetaan henkilöstä mielipidettä pelkästään lukujen varjolla.
Ja kyllä. En ole varma olenko lukenut kaikki aiheeseen liittyvät kejut, mutta koetin sen suorittaa.
Sen pituinen se.