Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Karma  (Luettu 72143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miinin

Karma
« : 05.06.06 - klo 22:32 »
Ainakin toistaiseksi karma on otettu pois käytöstä. Jos sille ilmenee tarvetta, palautetaan se käyttöön myöhemmin.


Otetaanpa aiheelle ihan oma ketju, kun tuosta on nyt niin kovaa vääntöä ylläpidetty. Kertokaapa mitä mieltä olette, mitä pitäisi muuttaa ja muita mieleentulevia asioita aiheesta. Tällä hetkellä karmaan pätevät seuraavat hyvistä syistä muuttuvat faktat:

* Karmaa voi kunkin jäsenen kohdalla muutta kerran kymmenessä päivässä
* Karma täytyy aina perustella ja kukin näkee kuka hänen karmaansa on muuttanut
* Karmaa ei tule muuttaa vaihtoja koskien, siihen käytetään vaihtopalautesusteemiä
* Kuka tahansa tarpeeksi foorumille kirjoitellut voi muuttaa kenen tahansa karmaa perustelujen kera
* Karma on aiheuttanut ehkä foorumin historian suurimmat itkujuhlat sen epäoikeudenmukaisuudesta ja/tai hämäristä alkumiinuksista ja plussista
* Karman tarkoitus on kritisoida huonosta käytöksestä tai kehua hyvästä toiminnasta foorumilla ja/tai wikissä - Kyseessä ei ole siis VAIN keppi, vaan myös porkkana.
* Karmaa annetaan korkeintaan 2/viesti. Niin, että todella hienosta toiminnasta annetaan korkeintaan kaksi plussaa ja massiivisestakin aivopierusta vain 2 miinusta. Mielipiteitä jakavista viesteistä voidaan antaa maksimissaan 2 plussaa ja 2 miinusta.

---------------------

Asiattomat palautteet tullaan ylläpidon huomatessa poistamaan ja niiden antajaa rangaistaan joko perinteisin keinoin, tai asetetaan esto karman muokkaamiselle. Jos huomaat saaneesi asiatonta palautetta tai näet jonkun muun saaneen sitä, niin ota yhteyttä ylläpitoon. Asiatonta palautetta ovat esim. seuraavanlaiset palautteet:

* Laitoit mulle miinusta!!! || Kostokarma on alhaista
* Paska pakkaidea, miks et pelaa vaan niitä perinteisiä arkkityyppejä || Luovuus on sallittua, samoin suvaitsevaisuus
* Hienosti mennyt vaihto, suosittelen || Karmalla EI oteta kantaan vaihtoihin
* xD || Käytetään sanoja, ne osoittavat edes jonkinasteista sivistystä

Vastaavasti karmaan vaikuttamiselle hyviä perusteluja ovat esimerkiksi seuraavien esimerkkien kaltaiset kommentit:

+
* Hieno artikkeli ja asiallista käytöstä yleensäkin
* Avulias ja ystävällinen asenne
* Hyviä vinkkejä turnauspelejä varten

-
* Turhat huutomerkit ja hymiöt eivät kuulu foorumille.
* Lyhyitä, sisällöttömiä viestejä ja vanhan toistelua
* Asiaton käytös ja turha voimasanojen käyttö

Nämä vielä hieman selventämään karmaa kokonaisuudessaan.
« Viimeksi muokattu: 23.11.10 - klo 22:05 kirjoittanut miinin »

Poissa hale

Vs: Karma
« Vastaus #1 : 05.06.06 - klo 23:02 »
Siirsin toisesta osiosta toiseen... voi olla hankalaa ymmärtää aluksi.


Kovasti mietitytti tämä karma aluksi, mutta nyt kun olen lukenut tähän liittyviä kommentteja, niin rupee hahmottumaan. Iha jees mun mielestä.

Mikäli niitä miinuksia rupeaa satelemaan,ja perusteltuja sellaisia, niin voi siinä vaiheessa katsoa peiliin kerran jos toisenkin että missä vika. Ja miksi minulle vieläkin jäi sellainen käsitys, että jotkut ovat vieläkin huolissaan karman vaikutuksesta vaihto- ja ostotilanteisiin, vaikka Anastazia moneen kertaan kirjoitti että karma ei ole osana vaihto- ja ostotilanteissa. (korjaa Anastazia jos olen väärässä.)

Mielestäni tämä karma-systeemi rajoittaa turhanpäiväistä floodi- ja p****njauhantaa foorumilla, ja pistää miettimään mitä kirjoittaa. Kuten cosminen kirjoitti, että ei se että jos toisella on +10/-4 kerro välttämättä toisesta mitään. En huomannut noista kirjoituksista että olisi ehdotettu sellaista että näkisi mistä kukin on karmapojonsa saanut. Mutta kertokaas mulle: Tuo karma näyttää ekaks positiiviset palautteet, ja sitte neg.? ja siitä sitte voi laskea erotuksen? Mietin että eikö olisi parempi että laittaisi sellaisen mittarin missä näkyy erotus? esim. -1 tai +3

Nizita kirjoitti että suhtautuu varauksella sellaiseen joka on saanut huonoa palautetta. Tämä on mielestäni hieman väärin. Henkilö X on voinut saada huonot karmapisteet siitä, että esim. Y  ei ole tykännyt hänen ehdotuksistaan johonkin pakkaan. Perustelu on sekin, että "X pistää typeriä ehdotuksia turnauspakka-osastolle". Ite olen aika pitkälti casual-pelaaja, johtuen siitä että en kehtaa niin paljoa rahaa Magiciin jotta turnauksia voisi kiertää voittaen jotain. Kokemustaha siinä tulee kun yrittää neuvoa toista, mutta ne neuvot ei välttämättä ei ole aina parhaimpia, ite oon tämän huomannut.

Kovin sekavaa tekstiä tulee näin illasta, mutta yritin puoltaa tätä karma-järjestelmää, jos joku ei sitä tajunnut. Editoin jos on jotain fataalisia mokia.

Antaa siis karman olla, ja odotetaan että jos ja kun se h/w-osion oma järjestelmä tulee, ja katellaan tarkemmin kannattaisiko tätä karmaa muutella, tällä hetkellä ei.

EDIT:entistä sekavampi tämä teksti on kun siirretään toiseen topikiin, jolloin joutuisi lukemaan eri ihmisten kommentteja joihin olen pyrkinyt viittaamaan.

EDIT: Huomasin vasta nyt tuon karmastatsien kohdan..
« Viimeksi muokattu: 05.06.06 - klo 23:14 kirjoittanut hale »
http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=19028.0
______________________________________________________
Nainen on kuin hattara; päältä kaunis, sisältä tahmea.

Poissa Bodom2

Vs: Karma
« Vastaus #2 : 06.06.06 - klo 08:49 »
Itse olen seurannut tuota karma-aiheista keskustelua jo jonkun aikaa.
Ja mietinkin että karma olisi paha asia, mutta luettuani anastazian loistavat perustelut karmalle, olenkin ruvennut muuttamaan mieltäni, mutta tämä mielipide pätee vain sen verran kauan kun karma on karma ja h/w osion "palaute" pysyy h/w osion "palautteena".

Kaikkihna melkein tiivistyy näihin sanoihin.
* Karmaa ei tule muuttaa vaihtoja koskien, siihen tulee uusi systeemi mahdollisesti hyvinkin pian

Ja siitä olen hyvin iloinen, että ne henkilöt jotka kokevat karman suureksi ongelmaksi, voivat vihdoinkin huokaista helpotuksesta ja antaa asian olla.

En tiedä että olisiko tätä asiaa yhtään vaikeammin enää selittää, mutta lyhyesti:

Hyvä juttu!  :D
Myydään leka maverick:

http://mtgsuomi.fi/listat/Bodom2/om/

Poissa p1kk1s

Vs: Karma
« Vastaus #3 : 06.06.06 - klo 12:28 »
Ahaa, nyt selkis mullekin. Kuvittelin tätä ekaks MOTL:in reffejä vastaavaksi  :)

Poissa kolatatti

Vs: Karma
« Vastaus #4 : 06.06.06 - klo 13:01 »
Tuonne toisaalle kirjoittamieni viestien pohjalta voisi kuvitella että vastustin karmaa alusta alkaen. Haluaisin kuitenkin tarkentaa sen verran että minusta karmassa ei ole mitään vikaa. Alussa vähän häiritsi se kun noita karmamuutoksia ei perusteltu mitenkään eikä niistä nähnyt kuka ne on antanut. Nyt kun nämä molemmat ominaisuudet on saatu kuntoon, karma on varsin käyttökelpoinen apuväline.

Koska karmamuutokset nyt jatkossa kommentoidaan, se tarkoittaa sitä että siitä on ihan oikeaa hyötyä. Eli henkilö joka plussaa tai miinusta saa, tietää mistä hänen toiminnassaan on pidetty tai mikä kanssasurffaajia ärsyttää. Jos taas mielestään on saanut epäoikeudenmukaista karmamuutosta, voi karmamuutoksen tehneeltä henkilöltä kysyä vaikkapa yksityisviestillä onko plussa tai miinus virhe tai kosto tms.

Sitähän ei edelleenkään voida tietää miten herkästi eri ihmistyypit plussiaan ja miinuksiaan jakelevat ja kyllä sanoisin että ikä ja elämänkokemus myös tuohon vaikuttaa. Näinollen karmaa ei tulisi mielestäni pitää jumalan totuutena, sillä joku henkilö saattaa varsin hyvin olla ihan mukava tyyppi vaikka karma sanookin negatiivista tarinaa. Karmaa ei mielestäni tulisi niinkään katsella muiden kohdalla, vaan lähinnä käyttää oman toiminnan mittarina. Jokainenhan tietenkin tekee omat valintansa tämän suhteen, tuo oli vain minun ehdotukseni.

Toivon vaan ettei karmasta tule joillekin ärsyttämisen tai kostamisen väylää. Sitä onneksi hieman hillitsee tuo aikarajoitus karman antamisessa. Tarkoitushan on käsittääkseni siinä että väärin, epäoikeudenmukaisesti tai typerästi toimivat foorumikäyttäjät ajan myötä oppisivat toimimaan niin että kaikilla olisi mukavampaa. Ei siis niin että karmaa annetaan ärsyttääkseen muita käyttäjiä.

Kyllä minä uskon että me kaikki tullaan ihan hyvin toimeen täällä karman kanssa tai ilman, kun vähän vaan yritetään. :)
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Bodom2

Vs: Karma
« Vastaus #5 : 06.06.06 - klo 13:41 »
"Näinollen karmaa ei tulisi mielestäni pitää jumalan totuutena, sillä joku henkilö saattaa varsin hyvin olla ihan mukava tyyppi vaikka karma sanookin negatiivista tarinaa."


juuri näin on käynyt myös Dark Knightin kohdalla.
Myydään leka maverick:

http://mtgsuomi.fi/listat/Bodom2/om/

NiZiTA

Vs: Karma
« Vastaus #6 : 06.06.06 - klo 18:30 »
Eiköhän tuo karma tule ihan hyvin toimimaan, kunhan kaikki antaisivat vain hyvillä perusteilla kehuja/haukkuja.

Poissa Anssi

Vs: Karma
« Vastaus #7 : 07.06.06 - klo 01:01 »
Suosittelisin lisäämään linkin etusivulle tähän keskusteluun, koska en usko kovinkaan monen lukevan tätä osiota.

EDIT: Pahoitteluni, jos tuo linkki oli jo tätä viestiä ennen lisätty, en sitä ainakaan ollut huomannut.

E2: Ei ollut, tämän innoittamana sen lisäsin.
-Anastazia
« Viimeksi muokattu: 12.06.06 - klo 01:47 kirjoittanut Anastazia »
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa DragonSlayer

Vs: Karma
« Vastaus #8 : 05.07.06 - klo 21:38 »
Olen tuossa huomannut, että olet(Anastazia) antanut karma miinuksia siitä että on kommentoinut vaihtoa karmalla. Eikö olisi parempi ensin ilmoittaa käyttäjälle yksityisviestillä, ettei karmalla kerrota vaihdosta, sillä kaikki eivät tiedä asiaa (kokemusta löytyy). Tuo yksityisviesti toimisi varoituksena ja toisesta tyhmyydestä saisi jo karmaan merkin. Ajattelin vain, että se toimisi reilummin niitä kohtaan, jotka eivät ole lukeneet tätä topickia. En silti väitä etteikö se toimisi nykyiselläkin tavalla.

Poissa miinin

Vs: Karma
« Vastaus #9 : 12.07.06 - klo 18:22 »
Olen tuossa huomannut, että olet(Anastazia) antanut karma miinuksia siitä että on kommentoinut vaihtoa karmalla. Eikö olisi parempi ensin ilmoittaa käyttäjälle yksityisviestillä...

Karma toimii osaltaan virtuaalisena porkkaja ja keppi -koneena, jonka avulla voidaan selventää foorumin käytänteitä henkilöille, joille nämä eivät vielä ole selvät. Aiheesta mainitaan myös säännöissä, joten vaihtojen kommentointi karmalla osoittaa, ettei sääntöjä ole luettu. Toisaalta tuollainen yksityisviestittely veisi huomattavasti aikaa, jota harvalla ylläpidosta on käyttää moiseen - helpompi ja tehokkaampi on vain antaa kritiikkiä karmalla.

Poissa Dark Knight

Vs: Karma
« Vastaus #10 : 14.07.06 - klo 11:24 »
Mielestäni karman perustelutekstin tilaa pitäisi lisätä. Nykyinen tila on aivan liian pieni.
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Shmn

Vs: Karma
« Vastaus #11 : 14.07.06 - klo 12:11 »
Huomasin tuossa, että cho-arrim on saanut nekroamisesta hiljattain neljä miinusta, mikä tuntuu vähän kohtuuttomalta. Suosittelisin, että jokainen, joka karmaa on antamassa tarkistaa ensin onko aiheesta annettu jo saman suuntaista palautetta.
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Karma
« Vastaus #12 : 14.07.06 - klo 18:26 »
Sitten taas toisaalta monet voivat tuntea vahvasti samoin ja tahtovat kaikki huomauttaa asiasta...
Mutta kannattaahan sitä aina miettiä, riittääkö 1 miinus tai plus vai onko henkilä ansainnut useamman.

Poissa Kelf

Vs: Karma
« Vastaus #13 : 23.07.06 - klo 17:47 »
* Kuka tahansa tarpeeksi foorumille kirjoitellut voi muuttaa kenen tahansa karmaa perustelujen kera

....Eli 9-vuotias Pentti joka on postannut kolme tuhatta lollia foorumille saa muuttaa toisen karmaa mutta asiallinen ja vähillä (50-100) viestien määrillä oleva newcomer ei? Tai siis...kuinka paljon on tarpeeksi?
« Viimeksi muokattu: 23.07.06 - klo 18:09 kirjoittanut Kelf »
Crazed goblin hakkas leviathanin!

Poissa miinin

Vs: Karma
« Vastaus #14 : 23.07.06 - klo 18:13 »
....Eli 9-vuotias Pentti joka on postannut kolme tuhatta lollia foorumille saa muuttaa toisen karmaa mutta asiallinen ja vähillä (50-100) viestien määrillä oleva newcomer ei? Tai siis...kuinka paljon on tarpeeksi?

Kolmetuhatta lollia pastennut Pentti bannitaan foorumilta ennen karmamuutoksia. Tuo mainitsemasi "vähä" määrä riittää kyllä karman kommentointiin.

Poissa Ikiolo

Vs: Karma
« Vastaus #15 : 09.08.06 - klo 20:19 »
Tässä kun tapan aikaa sillä välin kun ikivanha konevanhukseni asentelee peliä posket punaisenaan, selailin karmasta käytyä keskustelua ja tutkailin tuota karmaa muutenkin ja huomasin pari seikkaa, joista nyt esitän kysymyksen ja kehoituksen.

1. Kysymys: Jos karma = hyvä teko, hyvä asenne, hyvä tyyli. Niin eikös esimerkiksi runsaasta throw inistä ynnä muusta vaihdossaan kokemasta positiivisuudesta voi laittaa pienen kommentin. Tähän voitaisiin ehkä jopa asentaa pieni laatikko, jossa olisi ruksin paikka sitä varten, että karman muuttumisen syy olisi vaihtamiseen liittyvissä asioissa. Tällöin slow trader varoitukset tulisi luultavasti paremmin luettua ja minä ainakin meinasin ja halusin antaa palautetta vasta äskettäin kanssani vaihdon suorittaneelle henkilölle siitä, että hän lisäsi 2 wanttini korttia throw ininä vaihtoon ja tästä seurasi huomattavaa iloisuutta minun puolellani.

Foorumin nimikin oli selkeästi _ennen_ Vaihdetaan.net, ja nytkin tuon nimikkeen voi bongata sivustolta, enkä täten näkisi tuota vaihtokarman käyttöä ollenkaan huonona ideana. Se vain ehkä vaatisi noitten miinuksien osalta hieman tarkkaavaisuutta. Tuo pisteytyssysteemi kun ei välttämättä toimi. Karmaa sen sijaan ei voi muuttaa ilman perustelua (uskoisin asian olevan nykyisin näin?) jolloin perusteeton tai "lololo pisteet alas" miinuspiste ei menisi läpi. Karmaa ei myöskään suoraan voida rinnastaa vaihtamisesta johtuvaan paremmuuteen tai heikommuuteen vaan myös yleiseen käytökseen. Siispä tällöin henkilö, joka olisi saanut muutaman miinuksenkin vaihto saralla, mutta osoittaa hyvää käytöstä muulla puolella, voi silti suorittaa vaihtoja, koska pisteet kertovat henkilön eripuolista. Tällöin kyseessä ei olisi ollenkaan niin ankara systeemi kuin pisteytys, eikä asiassa voisi huijata ainakaan tuolla negatiivisella puolella.

2. Kehotus: Kun tässä selailin noita karmaa saaneiden ihmisten saamia palautteita huomasin, että esimerkiksi top 1 evottajalle oli annettu pari "necrottaa" verbin sisältävää perustelua. Jos minä olisin uusi foorumin käytäjä ja minulle kerroittaisiin, että "Hyvä Ikiolo, ethän viitsisi necrottaa." en tajuaisi siitä mitään. "Kuolleen ketjun" "uppaaminen" "nostaminen" saattaa myös olla vasta-alkajalle sellaista hepreaa, ettei hän osaa toimia oikein rakentavasta karmamiinuksesta huolimatta. Siispä selkeä syy, tai jopa yksityisviesti voisi olla poikaa tämmöisessä "selvässä tapauksessa", jossa virheen esiintyminen johtuu varmasti henkilön kokemattomuudesta/tietämättömyydestä. On aika rankkaa polkea kaverin Karmat talvipakkasen tienoolle samasta asiasta ja syystä, joka voi johtua kertakaikkiaan kokemattomuudesta.

Tuosta muokkaamisesta vielä: Eikös noita karmoja pystykin muokkaamaan? Ainakin minä mieluummin ottaisin miinus merkkisen karman pois kyseiseltä henkilöltä jos olisin sen hänelle aikaisemmin antanut ja näkisin hänen parantaneen tapansa. Esimerkiksi juuri tuosta necrottamisesta. Kun henkilö vihdoin ymmärtää mitä se tarkoittaa ja lopettaa sen voisi hänelle suoda miinuksettoman loppuhistorian. -8 on kuitenkin aika julma luku noin kun muodostetaan henkilöstä mielipidettä pelkästään lukujen varjolla.


Ja kyllä. En ole varma olenko lukenut kaikki aiheeseen liittyvät kejut, mutta koetin sen suorittaa.

Sen pituinen se.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Karma
« Vastaus #16 : 09.08.06 - klo 21:39 »
Vaihto plusille ja miinuksille on kai tulossa aivan oma systeemi ja siitä on ropissut miinuksia, jos on vaihtoja kommentoinut karma plussilla.

Poissa miinin

Vs: Karma
« Vastaus #17 : 10.08.06 - klo 02:05 »
Osaisiko joku viisaampi selittää, miksi tuota miinusta ei näy karmatilastoissa tms.? Vai yläkerran ukkoko näitä karmoja muuntelee?  ;)

Kyseessä on joko vanha miinus, joka on tullut ennen uudistusta, tai joku mode on poistanut asiattomat perustelut, mikä kuitenkin jättää karmamiinuksen näkyviin. Jos kyseessä tosiaan on toinen miinus, kuten kirjautumispäivämäärästäsi päättelisin (uudistuksen jälkeen), niin tuon voin korjata.

Poissa Dark Knight

Vs: Karma
« Vastaus #18 : 10.08.06 - klo 15:46 »
Osaisiko joku viisaampi selittää, miksi tuota miinusta ei näy karmatilastoissa tms.? Vai yläkerran ukkoko näitä karmoja muuntelee?  ;)

Kyseessä on joko vanha miinus, joka on tullut ennen uudistusta, tai joku mode on poistanut asiattomat perustelut, mikä kuitenkin jättää karmamiinuksen näkyviin. Jos kyseessä tosiaan on toinen miinus, kuten kirjautumispäivämäärästäsi päättelisin (uudistuksen jälkeen), niin tuon voin korjata.

Ymmärsinkö nyt oikein Anastazia, että Spohjon karmamiinus - jonka lähettäjää ei näy - poistettiin? Jos Spohjolta saa poistaa tuntemattomia karmamiinuksia, niin minulta löytyisi kolme tuntematonta miinusta poistettavaksi ja varmasti monelta muultakin. 
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Karma
« Vastaus #19 : 10.08.06 - klo 18:14 »
Kyse oli kai siitä, että tuo sphojon karma miinus jossa ei ollut selitystä oli tullut sen JÄLKEEN kun miinuksia/plussia ei pitäisi voida antaa ilman selitystä. (ainakin näin olin tuosta lukevinani).

En todellakaan usko, enkä toivo, että miinuksia tai plussia jotka annettiin vanhan systeemin aikana jolloin ei tarvinnut selitellä, käydään poistelemaan.

Poissa miinin

Vs: Karma
« Vastaus #20 : 10.08.06 - klo 22:15 »
Kyseessä on kuten kosminen sanoi jo poistettu miinus, joka on vain jäänyt epähuomiossa poistamatta myös tilastoista. Systeemissä siis karmamiinuksen poistaminen poistaa perustelut ja tiedot siitä, muttei itse miinusta tilastoista ja ulkoasusta.

Poissa DragonSlayer

Vs: Karma
« Vastaus #21 : 11.08.06 - klo 16:35 »
Onko minulle käynyt samalla lailla? Seitsemän miinusta olen saanut ja viisi niistä näkyy.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Karma
« Vastaus #22 : 11.08.06 - klo 16:41 »
Luulen että ne 2 on tullut silloin karman alkuaikoina ja eivät siksi näy...

Poissa DragonSlayer

Vs: Karma
« Vastaus #23 : 14.08.06 - klo 01:00 »
Luulen että ne 2 on tullut silloin karman alkuaikoina ja eivät siksi näy...

Näin itsekin ajattelin, mutta viestejä luoettuani alkoi epäilys kasvaa.. Mutta taidampa jatkaa tyytyväisenä siinä uskossa, että ne ovat karman alkuajoilta.

Poissa Anssi

Vs: Karma
« Vastaus #24 : 26.09.06 - klo 18:01 »
Jatkampa tätä karma-keskustelua puolentoista kuukauden jälkeen.

1) Olisi hyvä, ettei näy kuka karman on antanut. Se aiheuttaa liian usein 'kostokarman' ilman mitään kunnon syytä.
2) Ei montaa karmaa samasta asiasta, esim. jollakin miehellä oli karma -4:ssä yhden viestin jälkeen. Sen jälkeen mieluummin tekee uuden accountin, mikä tuskin on hyvä sekään.
3) Negaativista karmaa annetaan paljon enemmän kuin positiivista, jonka seurauksena suuremmalla osalla foorumin käyttäjiä karma on negatiivinen, vaikka henkilö olisikin fiksu postaaja. Ehdotan, että positiivista karmaa voisi antaa ilman kommenttia, se varmaankin laskisi rajaa hiukan.
4) Omasta mielestäni paras vaihtoehto olisi, että joko karma ei voisi mennä alle nollan tai sitten negatiivista karmaa ei olisi olemassakaan.

Tämän viestin motivoi kirjoittamaan madness, joka antoi negatiivista karmaa 'kovat hinnat', koska häntä oltiin kritisoitu ripperiosiolla sekoilemistesta.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa miinin

Vs: Karma
« Vastaus #25 : 26.09.06 - klo 18:54 »
Andar:

1. Mikä johtaisi siihen, ettei karmasta tarvitsisi ottaa mitään vastuuta, jolloin koko idea menettää järkensä
2. Tässä voi käyttää järkeä, isosta turttailusta voinee parikin antaa - uudet tunnukset myös pystytään jäljittämään ja tällaisesta toiminnasta rankaisemaan.
3. Jos karmaa on tarvis antaa, sille lienee jokin perustelukin - positiivista toki voisi antaa aktiivisemmin, mutta niinhän se menee, että huono toimintaa leimaa ihmisen helpommin kuin hyvä.
4. Jos karma ei menisi alle nollan, ei siitä uusien turttailijoiden kanssa olisi mitään hyötyä. Pelkkä selkääntaputtelu ei auta mitään, eikä ketään.

Kostokarma ja muut turttailut poistetaan ylläpidon toimesta, tästä myös usein lätkäistään antajalle miinusta karmaan.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Karma
« Vastaus #26 : 26.09.06 - klo 18:57 »
No madness toimi väärin sääntöjä, koska Karmaahan ei ole tarkoitettu vaihtojen/myyntien kommentointiin, eikös se näin ollut?

Ja pakko jankutta; älkää pelätkö karmaa, nähkää se porkkana eikä keppinä. :)

Ja ei ole hyvä ettei näy kuka on antanut karmaa, koska se aiheuttaisi hurjan miinus/plus ryöpyn ilman syytä. Kuten tapahtui kun karma instattiin ja ei jäänyt jättäjää/viestiä talteen. Siksihän tuohon viesti/nimi juttuun siirryttiin.

En kyllä ymmärrä ihmistä, joka karman takia tekee uuden accountin...

Tuosta nega/positiivis suhteesta on keskusteltukkin täällä, pistetään se juron suomalaisuuden piikkiin :)

JA muistaakseni, noita karma miinuksia mitkä on tulleet vaihto/kauppa jutuista on saanut pois kun on ilmoittanut niistä ylläpidolle. Ja, jos joku antaa jotain "kostokarmaa", niin se varmaankiin näkyy kaikille käyttäjille siitä viestistä mikä siihen on ollut pakko kirjoittaa, ja täten käyttäjä voi olla välittämättä toisen miinuksista, jos niiden syyt ovat jotain aivan turhaa, aivan kuten myös plussista. (itse ainakin katson aina syyt, jos niitä ei ole niin empä juuri pisteistä välitä).

Miksi _Aina_ puolusta karmaa? Koska minusta se toimii. Vai tuntuuko vain minusta siltä että esim: pelkät hymiö viestit ovat kadonneet?. Että animointia mietitään enemmän?
Ja itse ainakin karman takia olen monesti opastanut juuri tänne tulleita sählääviä ihmisiä PRIVA viesteillä, enkä karmalla, täten ainakin osaltani vähentänyt karma miinus kasaa samasta asiasta, ja oppinut uuden hyvän tavan.
Ja luulen että muutenkin ihmiset miettivät enemmän mitä kirjoittavat.

Edit: ah, ylläpidolta kerkesinkin tulla ihan virallista vastausta kun tuota kirjoitin. :)

Poissa Shmn

Vs: Karma
« Vastaus #27 : 26.09.06 - klo 19:27 »
Karman suurin vika lienee epäjohdonmukaisuus: samoista asioista voi saada erilaista palautetta, koska jokaisen kriteerit ovat erilaiset. Joku voi saada positiivista palautetta auttaessaan pakan rakennuksessa muutamalla rivillä, ja toinen kirjoittaa romaanin ilman palautetta. Yhtälailla miinuksia irtoaa helpommin toisilta kuin toisilta, eikä kaikkia voi aina miellyttää. Kriittisessä keskustelussa on aina myös pelko siitä, että karmaa annetaan erimielisyyden vuoksi, eikä käyttäytymisen tai sääntöjen noudattamisen vuoksi.

Näistä riippumatta tärkeintä on kuitenkin osata suhtautua karmaan oikealla tavalla, ja käyttää sitä pikemminkin henkilökohtaisena palautteena kuin mittarina jonkun toisen henkilön tietämyksestä, asenteista tai luonteesta. Ja kuten cosminen sanoi, jos on tehdäkseen mitään johtopäätöksiä, on aiheellista ainakin katsoa mistä palaute on tullut.

Lisätään vielä, että karmaan ei mielestäni kannata kiinnittää liikaa huomiota, eli antaa sen esim. rajoittaa mielipiteidensä esittämistä (asiaan kuuluvalla tavalla, tietysti). Keskustelemassahan täällä ollaan. ;)
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Narska

Vs: Karma
« Vastaus #28 : 04.10.06 - klo 18:52 »
Lainaus
Kuka tahansa tarpeeksi foorumille kirjoitellut voi muuttaa kenen tahansa karmaa perustelujen kera

Kuinka paljon on tarpeeksi?
Kun olen täällä jo vähän aikaa roikkunut, enkä vieläkään voi antaa karma pisteitä. ???

Poissa Polari

Vs: Karma
« Vastaus #29 : 04.10.06 - klo 19:19 »
Kuinka paljon on tarpeeksi?
Kun olen täällä jo vähän aikaa roikkunut, enkä vieläkään voi antaa karma pisteitä. ???


Itse aikanaan tuon rajan ylitettyäni ei ollut kovin vaikeaa havaita minkä rajapyykin olin juuri saavuttanut, ja voin sanoa ettei se ihan älyttömästi vaadi. Taitaa kuitenkin olla parempi ettei sitä tässä suoraan kerrota - jos adminit haluavat tarkan rajan julkiseksi, he osannevat kertoa sen itsekin.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)