Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Journey Into Nyx Policy Changes  (Luettu 21032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nekron

Vs: Journey Into Nyx Policy Changes
« Vastaus #30 : 22.05.14 - klo 13:54 »
Kyse ei ehkä ole siitä, että ne eivät luonnostu ajan kanssa, mutta esim tuollaisen 40-24 laskemiseen saattaa päässä mennä 10sekuntia ennen kun voi olla varma, että vastaus on 26, mutta kokenut laskimen käyttäjä saa vastaukseksi 16 alle 3sekuntia, ja etenkin jos pitää laskea edes vähän pidempiä laskuketjuja, niin se on _hidasta_.

10 sekunttia???!!!!  :o :o :o

Niin? Painotetaan nyt vielä, että comp turnauksessa haluaa aina olla varma tuloksesta ja mikäli vähänkään epäilyttää, että miten paljon se nyt olikaan, niin meitä ihmisiä on ihan jokaiseen junaan ja aina joku jää asemalle.

Mitä siihen combat matematiikkaan tulee, niin olen opetellut kasaamaan semmosia dekkejä, että kun pelaa aina näin:

Draw -> Land -> kavu -> combat -> kaikki lyö (vaikka vihulla on isompi seinä kun sun mies, niin se ottaa päähän koska pelkää temppua) -> sun

Niin tulee vähinten peli virheitä, jolloinka vihu saa harrastaa sitä laskemista ja minä voin keskittyä ihmettelyyn ja mahdollisten temppujen loitsimiseen. Rohkaisen kaikkia muitakin yhtä huonoja päässälaskijoita kuin minä tekemään samanlaisia dekkejä, yleensä pohjautuvat vihreään/punaiseen, harvoin valkoista.

Jam itä tästä oli ONtopic juttua, niin näin toimimalla itse en enään kaivannut laskinta tai muutakaan apuvälinettä aikoihin.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Porokki

« Vastaus #31 : 22.05.14 - klo 14:17 »
Luulisi yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja tarvitsevan sen verran paljon ihan normaalissa jokapäiväisessä elämässä, että niistä yksinkertaisimmat hoituisivat ilman laskinta. En itsekään ole mikään kovin nopea päässälaskija, etenkään monimutkaisissa pöytätilanteissa joissa muuttujia on paljon, mutta ei se ole koskaan niin vaikeaa ollut, että laskinta tarvisi (EDH:ssa tosin välillä on tullut vastaan tilanteita, joissa laskin ei olisi pahitteeksi, mutta yleensä ne tilanteet on rauenneet boardsweepiin  ;D ).

Draftissa helpottaa jos deckin pistää esim. neljään viiden kortin pinkkaan ja kahteen riviin, jolloin värien jakautumista on helpompi tarkastella ja manakurviakin voi koittaa arvioida. Poiston ja temppujen suhdetta creatureihin tietysti kannattaa myös tarkastella. Joka tapauksessa helpottaa kummasti laskemistä kun katson vain että ylärivillä on 20 nonlandia ja alarivillä on 3 nonlandia ja 17 landia tai mikä land/nonland suhteen nyt haluaa olevan.

Poissa Padishar

« Vastaus #32 : 22.05.14 - klo 14:49 »
Olen salahyenan kanssa täysin samaa mieltä, lukion pitkä matikka ja yliopistolla parit kurssit todennäköisyyttä ja vähän jotain diffentiaali laskennan juttuja niin päässä lasku taito katoaa yhtä nopeasti kuin jäätelö kuumana päivänä.

Melko uskomaton perustelu. Meinaatko, että jos vaikka ei olisi mitään matematiikkaa opiskellut lukiossa tahi sen jälkeen (jos se olisi mahdollista), niin sitten päässälaskut menisivät ihan helposti? Ymmärrän sen, että joillain voi olla hidasta laskea päässä laskutoimituksia, mutta pitkän matematiikan tai muun vastaavan liittäminen asiaan siinä mielessä, että ne aiheuttaisivat jonkinlaista rappiota, on aivan absurdia.

Poissa SalaHyena

« Vastaus #33 : 22.05.14 - klo 16:03 »
Itselläni se on jonkinlaista rappiota aiheuttanut. Kun pitää derivoida, integroida ja käyttää laskinta erinäköisten n-juurien laskemiseen, ei sitä enää tule päässälaskuja tehtyä, kun laskin on aina vieressä. Ja juurikin 3+2=6 ja 34-26=12 on ihan normaaleja laskuvirheitä.

Combatin laskemisessa ei ole ongelmia, paitsi että jotkin tietyt numerot saattavat olla vaikempia lisätä toisiin numeroihin. Mutta eri pakkojen käsittelyssä, cretu ja noncretu spellien lukumäärät pakassa ovat juuri sillä alueella jossa yleensä tulee suurin osa laskuvirheistä.
Irkki on kaiketi nykyään vain vasemmistolaisille.

Poissa Thalian

« Vastaus #34 : 22.05.14 - klo 16:48 »
Missä oppilaitoksissa käytetään laskinta integrointeihin ja derivointeihin?

Poissa Retardi

« Vastaus #35 : 22.05.14 - klo 16:55 »
Itselläni se on jonkinlaista rappiota aiheuttanut. Kun pitää derivoida, integroida ja käyttää laskinta erinäköisten n-juurien laskemiseen, ei sitä enää tule päässälaskuja tehtyä, kun laskin on aina vieressä. Ja juurikin 3+2=6 ja 34-26=12 on ihan normaaleja laskuvirheitä.

Oletko varma, ettei kyseessä voisi olla esim. lukihäiriö?
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Nekron

« Vastaus #36 : 22.05.14 - klo 17:00 »
Missä oppilaitoksissa käytetään laskinta integrointeihin ja derivointeihin?

Jos ensin nimeät yhden oppilaitoksen missä opetetaan sekä integroimista ja derivoimista sekä ei käytetä laskinta niiden laskemiseen, niin sen jälkeen voin luetella kaikki muut suomen koulut. esimerkki laite mikä laskee puolestasi kaikki numeeriset ja symbolist laskutoimitukset. (Jos tiedät jonkin erikois luokan jolla tuo laskin on kielletty ja siellä opiskellaan integrointia niin sitten myönnän hävinneeni, mutta yleisesti jokainen kuka sattuu omisamaa ko. laskimen, todennäköisesti myös käyttää niitä toimintoja)

Mutta miten olisi jos joku mode laittaisi tämän offtopicin jonnekkin muualle ja voisimme keskittyä siihen, miten tyhmää ylipäätänsä on, että matsien aikana ei-internettiin kytköksissä olevien apuvälineiden käyttö kielto on. Koska jos joku kaivaa aurinko kennolla toimivan taskulaskimen esiin ja alkaa siien yhdelle riville naputtelemaan lifetotaalia tai jotain muita yhtä yksinkertaisia asioita, niin miten tämä eroaa paperille kirjoittamisesta?

Entä ne ihmiset keillä on oikeasti vaikeuksia päässälaskemisessa? Onko heidät nyt sitten pakotettu opettelemaan päässä laskua / kättämään laskutikkua? Eikö ole muutenkin epäreillua, että pelaajat asetetaan eriarvoiseen asemaan suhteessa siihen kuinka hyviä ovat laskemaan päässä/paperilla? Ja eikö tämä myös altista helposti huijaamiselle, sillä jos joku huono päässälaskija laskee vaippaka "Minulle on 19 lifeä ja otan 6 päähän, eli minulle jää 12 lifeä" ja sitten vihu vaan tyytyväisenä vastaa "ok" ?

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Retardi

« Vastaus #37 : 22.05.14 - klo 17:05 »
miten tyhmää ylipäätänsä on, että matsien aikana ei-internettiin kytköksissä olevien apuvälineiden käyttö kielto on. Koska jos joku kaivaa aurinko kennolla toimivan taskulaskimen esiin ja alkaa siien yhdelle riville naputtelemaan lifetotaalia tai jotain muita yhtä yksinkertaisia asioita, niin miten tämä eroaa paperille kirjoittamisesta?

Kaikista laitteista ei aina ole niin helppoa sanoa milloin ne ovat yhteydessä nettiin ja milloin eivät, lisäksi tähän mainitsemaasi laskimeen todennäköisesi ei tallennu historiaa elämäpistemuutoksista jolloin epäselvyyksien selvittäminen on hankalaa. Kynä ja paperi ovat myös ajallisesti täysin ylivoimainen kapistus elämäpisteiden ylläpitoon.

Lainaus
Entä ne ihmiset keillä on oikeasti vaikeuksia päässälaskemisessa? Onko heidät nyt sitten pakotettu opettelemaan päässä laskua / kättämään laskutikkua? Eikö ole muutenkin epäreillua, että pelaajat asetetaan eriarvoiseen asemaan suhteessa siihen kuinka hyviä ovat laskemaan päässä/paperilla? Ja eikö tämä myös altista helposti huijaamiselle, sillä jos joku huono päässälaskija laskee vaippaka "Minulle on 19 lifeä ja otan 6 päähän, eli minulle jää 12 lifeä" ja sitten vihu vaan tyytyväisenä vastaa "ok" ?

Huijaaminen on edelleen kiellettyä, ja jos siitä sattuu jäämään kiinni niin seuraukset ovat varsin vakavia. Lisäksi esim. manabaset voi ihan hyvin laskea kynällä ja paperilla jos päässälaskeminen tuottaa ongelmia (vai eikö sitäkään enää opeteta kouluissa?). Lisäksi on täysin epäreilua, että pelaajat asetetaan eriarvoiseen asemaan esim. sen perusteella miten hyviä he ovat pelaamaan magiccia.

Poissa Rancid-

« Vastaus #38 : 22.05.14 - klo 17:15 »
offtopic: matematiikka.

Ennen oli kunnollista ja matematiikan tunneilla opittiin jopa laskemaan. Meikäläisen TI-86 oli high-endeintä mitä sai käyttää. Se osasi kyllä kertoa n:nnen asteen yhtälön juurille numeeriset arvot, mutta ei sitä, miten tulokseen päästiin, joka oli jossain määrin olennaista jos halusi saada matikankokeesta pisteitä. Käppyröitä sillä sai kanssa piirreltyä, mutta selvitä nyt jostain rannekellon kokoisesta matriisinäytöstä missä se nollakohta tai maksimi tarkkaan ottaen luuraa. Ja niin pois päin.

Mitä tästä seurasi: se, että niitä hemsvetin rajattuja integraaleja, funktion/derivaatan nollakohtia ja muita härpäkkeitä piti ihan aikuisten oikeasti laskea kynän ja paperin avulla päässä auki. Saattais tehdä ihan hyvää itse kullekin. Irkissä kerrottiin, että jopa Päivölässä (joo, se matikkanörttien ikioma lukio) uusien tulokkaiden laskurutiinin taso on pudonnut niin, että heti kärkeen grindataan se kuntoon.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nekron

« Vastaus #39 : 22.05.14 - klo 17:24 »
ONTOPIC:

Kun siis nyt on kaikki sähköllä toimivat vempeleet kiellettyjä, niin joku olisi varmasti keksinyt tämän ennen tai jälkeen. Voinko huutaa judgen jos vihu katsoo sähköllä toimivasta kellosta kuinka paljon kello on? Tai jos vihulla on taskulamppu ja joutuu katsomaan kortteja välillä tarkemmin taskulampun kanssa, koska hänellä on vaikka kaihi eikä näe kunnolla.
(click to show/hide)

OFFTOPIC:
miten tyhmää ylipäätänsä on, että matsien aikana ei-internettiin kytköksissä olevien apuvälineiden käyttö kielto on. Koska jos joku kaivaa aurinko kennolla toimivan taskulaskimen esiin ja alkaa siien yhdelle riville naputtelemaan lifetotaalia tai jotain muita yhtä yksinkertaisia asioita, niin miten tämä eroaa paperille kirjoittamisesta?

Kaikista laitteista ei aina ole niin helppoa sanoa milloin ne ovat yhteydessä nettiin ja milloin eivät, lisäksi tähän mainitsemaasi laskimeen todennäköisesi ei tallennu historiaa elämäpistemuutoksista jolloin epäselvyyksien selvittäminen on hankalaa. Kynä ja paperi ovat myös ajallisesti täysin ylivoimainen kapistus elämäpisteiden ylläpitoon.

Tästä me taietaan olla erimieltä, mutta nyt minä olen oikeassa. Kun vihu ottaa melira podilla sen 314159265358979323 lifeä niin kumpi on nopeampi joko sinä kirjoittamaan vai minä painamaan kahta nappia jolla vähennän/lisään suoraan edellisestä luvusta tarvittavat jutut. Myös siinä tapauksessa, että kyseessä olisi ihan normaali 20-1, koska fetchaan niin väitän, että jos mulla on siinä oma laskin niin sillä tulee paljon nopeammin ja selkeämmin numero 19 näyttöön.
Lainaus

Huijaaminen on edelleen kiellettyä, ja jos siitä sattuu jäämään kiinni niin seuraukset ovat varsin vakavia. Lisäksi esim. manabaset voi ihan hyvin laskea kynällä ja paperilla jos päässälaskeminen tuottaa ongelmia (vai eikö sitäkään enää opeteta kouluissa?). Lisäksi on täysin epäreilua, että pelaajat asetetaan eriarvoiseen asemaan esim. sen perusteella miten hyviä he ovat pelaamaan magiccia.

Ongelma on se, että päässälaskemista opetetaan vain koulussa, ei korkeammilla asteilla jolloinka se taito katoaa, haluan tavata sen henkilön kuka on lukenut ruotsia tasan yläasteella ja ollut hyvä siinä, mutta ei ole käyttänyt kieltä viiteen vuoteen ja osaa edelleen kaikki samat asiat täsmälleen yhtä hyvin.

On eriasia laskea päässä tai pelata mtg:tä (lue spoiler)
(click to show/hide)

offtopic: matematiikka.

Ennen oli kunnollista ja matematiikan tunneilla opittiin jopa laskemaan. Meikäläisen TI-86 oli high-endeintä mitä sai käyttää. Se osasi kyllä kertoa n:nnen asteen yhtälön juurille numeeriset arvot, mutta ei sitä, miten tulokseen päästiin, joka oli jossain määrin olennaista jos halusi saada matikankokeesta pisteitä. Käppyröitä sillä sai kanssa piirreltyä, mutta selvitä nyt jostain rannekellon kokoisesta matriisinäytöstä missä se nollakohta tai maksimi tarkkaan ottaen luuraa. Ja niin pois päin.

Mitä tästä seurasi: se, että niitä hemsvetin rajattuja integraaleja, funktion/derivaatan nollakohtia ja muita härpäkkeitä piti ihan aikuisten oikeasti laskea kynän ja paperin avulla päässä auki. Saattais tehdä ihan hyvää itse kullekin. Irkissä kerrottiin, että jopa Päivölässä (joo, se matikkanörttien ikioma lukio) uusien tulokkaiden laskurutiinin taso on pudonnut niin, että heti kärkeen grindataan se kuntoon.

Ja kyllä, nykyään kun tuo edellä mainuttu laskin laskee sinulle kaiken mahdollisen ja mahdottoman, niin kuka vaivautuu pyörittelemään raskaita e^xyz(sin \pi^ln1)=0 lausekkeita kun laskin tekee sen sinun puolesta.
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 17:40 kirjoittanut Nekron »

Poissa Lunic

« Vastaus #40 : 22.05.14 - klo 17:39 »
Lisää offtopiccia: Kun molemmilla pelaajilla on molempien pelaajien life totaleiden muutokset paperilla, niin ei haittaa, vaikka joku pikkufiba sattuisi. Voi tarvittaessa tarkistaa kaverilta. Muutoshistorian tallentaminen paperille on hyvin pitkälti superior verrattuna johonkin Steve-laitteiden appeihin tai mihin lie laskukoneisiin.

HUOM. Ja jos kerran MtG vaatii päässälaskutaitoa, ja päässälaskutaitoa saa päässälaskurutiinista, jota tulee kun pelaa MtG:tä, niin nyt kaikki laskinpojat korttia lätkimään ilman laskimia ASAP.
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 17:44 kirjoittanut Lunic »

Poissa Nekron

« Vastaus #41 : 22.05.14 - klo 17:43 »
Lisää offtopiccia: Kun molemmilla pelaajilla on molempien pelaajien life totaleiden muutokset paperilla, niin ei haittaa, vaikka joku pikkufiba sattuisi. Voi tarvittaessa tarkistaa kaverilta. Muutoshistorian tallentaminen paperille on hyvin pitkälti superior verrattuna johonkin Steve-laitteiden appeihin tai mihin lie laskukoneisiin.

Tässä teet oletuksen, että molempien pelaajien käsiala on ymmärrettävää. Itse ainakin saatan vahingossa tehdä sellaisia numeroita mistä muut eivät saa selvää ja kun tuomari tulee paikalle ja sitten aletaan tarkistelemaan niitä pikkufoboja niin kappas, jos minulla olisi ollut siististi vaikka graafisen laskimen ruudulla kaikki informaatio, niin varmasti olisi molemmat osapuolet saanut selvää siitä miten minun mielestä life total on muuttunut.

Poissa luma

« Vastaus #42 : 22.05.14 - klo 17:51 »
ONTOPIC:

Kun siis nyt on kaikki sähköllä toimivat vempeleet kiellettyjä, niin joku olisi varmasti keksinyt tämän ennen tai jälkeen. Voinko huutaa judgen jos vihu katsoo sähköllä toimivasta kellosta kuinka paljon kello on? Tai jos vihulla on taskulamppu ja joutuu katsomaan kortteja välillä tarkemmin taskulampun kanssa, koska hänellä on vaikka kaihi eikä näe kunnolla.
(click to show/hide)

Älä ole pölhö.

Lainaus
Tästä me taietaan olla erimieltä, mutta nyt minä olen oikeassa. Kun vihu ottaa melira podilla sen 314159265358979323 lifeä niin kumpi on nopeampi joko sinä kirjoittamaan vai minä painamaan kahta nappia jolla vähennän/lisään suoraan edellisestä luvusta tarvittavat jutut. Myös siinä tapauksessa, että kyseessä olisi ihan normaali 20-1, koska fetchaan niin väitän, että jos mulla on siinä oma laskin niin sillä tulee paljon nopeammin ja selkeämmin numero 19 näyttöön.

Jos vastustaja päättää ottaa floor(\pi * 10^17) lifeä niin eiköhän siinä tapauksessa ole selvää että voitto tulee vain "infinite" damagella tai vaihtoehtoisella voittokeinolla, joten tarkan lifemäärän merkkaaminen on kohtuullisen tarpeetonta.

Tässä teet oletuksen, että molempien pelaajien käsiala on ymmärrettävää. Itse ainakin saatan vahingossa tehdä sellaisia numeroita mistä muut eivät saa selvää ja kun tuomari tulee paikalle ja sitten aletaan tarkistelemaan niitä pikkufoboja niin kappas, jos minulla olisi ollut siististi vaikka graafisen laskimen ruudulla kaikki informaatio, niin varmasti olisi molemmat osapuolet saanut selvää siitä miten minun mielestä life total on muuttunut.

Eipä ole ikinä tuomariuran aikana tullut sellaista tilannetta vastaan että lifetotalien selvittäminen olisi mahdotonta pelaajan käsialan takia. Lisäksi paperilappu jossa kaikki aiemmat lifetotalit näkyvät kerralla vs. laskimen näyttö jota joutuu skrollaamaan (jos se edes on mahdollista), kun pitäisi pystyä helposti vertaamaan pelaajien lifekirjanpitoa toisiinsa... Eipä ole laskin tätä skabaa voittamassa.

Poissa Rancid-

« Vastaus #43 : 22.05.14 - klo 18:02 »
Meikäläisen TI-86 oli high-endeintä mitä sai käyttää. Se osasi kyllä kertoa n:nnen asteen yhtälön juurille numeeriset arvot, mutta ei sitä, miten tulokseen päästiin, joka oli jossain määrin olennaista jos halusi saada matikankokeesta pisteitä. Käppyröitä sillä sai kanssa piirreltyä, mutta selvitä nyt jostain rannekellon kokoisesta matriisinäytöstä missä se nollakohta tai maksimi tarkkaan ottaen luuraa.
Ja kyllä, nykyään kun tuo edellä mainuttu laskin laskee sinulle kaiken mahdollisen ja mahdottoman, niin kuka vaivautuu pyörittelemään raskaita e^xyz(sin \pi^ln1)=0 lausekkeita kun laskin tekee sen sinun puolesta.
Laskimen käyttö on vissiin vienyt laskutaidon lisäksi myös lukutaidon mennessään. Boldataan olennaiset kohdat ja väännetään rautalangasta: puheistasi saa sen kuvan, että nykyajan lukion matematiikassa opiskelijan rooli on lähinnä lyödä kaava laskimeen ja kopioida vastaus paperille. (En aio tässä puuttua siihen, miten totuudenmukainen tämä kuva on, koska evt & evvk.) Ennen ei ollut näin, vaan laskin oli apuväline, josta ei edes ollut merkittävästi hyötyä itse tehtävän ratkaisemisessa. Tärkeämpi rooli oli siinä, että tarkistettin, onko vastaus edes oikealla hehtaarilla. Opiskelija oli kuitenkin se, joka varsinaisen ratkaisutyön teki.

Edit: Nastaboi tarjosi ircissä linkin selvitykseen joka kertoo, että nykyaikaisen laskimen käyttötaidolla saa käytännössä varman laudaturin YO-kirjoituksissa. Onks nää vehkeet oikeasti sallittuja?
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 18:17 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Samsson

« Vastaus #44 : 22.05.14 - klo 18:16 »
ONTOPIC

Mikä on helpompaa?
Kieltää kaikki elektrooniset laitteet, ettei kukaan vahingossakaan voi saada niistä hyötyä,
vai
sallia laitteet X, Y, Z, Epsilon, Canon, Serkun sakkikello ja taskulaskimesi muttei laitteet A, B, C, Jobin appit, kännykät, läppärit, pöytäkoneet, täbit ja sisäänoperoitu chippi suoralla yhteydellä nettiin?

Siksi Policyssa on kaikki elektrooniset laitteet kieletty...

OFFTOPIC
Pelaaja A osaa pelata MtG:tä, muttei laskea päässälaskuja.
Pelaaja B osaa laskea päässään integraaleja, muttei pelata MtG:tä.

Pelaaja A ei saa käyttää elektroonisia laitteita.
Pelaaja B ei saa käyttää How to play MtG for dummies-opasta.

Eikös se ole reilua että taidolla kuin taidolla pärjää paremmin?
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 18:19 kirjoittanut Samsson »

Poissa Nastaboi

« Vastaus #45 : 22.05.14 - klo 18:22 »
Edit: Nastaboi tarjosi ircissä linkin selvitykseen joka kertoo, että nykyaikaisen laskimen käyttötaidolla saa käytännössä varman laudaturin YO-kirjoituksissa. Onks nää vehkeet oikeasti sallittuja?

Viime keväästä alkaen ovat. No, onneksi koko ylioppilastutkinto tehdään kokonaan tietokoneella parin vuoden kuluttua. Mikä näistä muutoksista saatava lisäarvo on, ei ole kenenkään tiedossa.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Pepe

« Vastaus #46 : 22.05.14 - klo 18:38 »

Viime keväästä alkaen ovat. No, onneksi koko ylioppilastutkinto tehdään kokonaan tietokoneella parin vuoden kuluttua. Mikä näistä muutoksista saatava lisäarvo on, ei ole kenenkään tiedossa.

Aika hurjaa kun ottaa huomioon, että kun itse valmistuin(ihan lähimenneisyydessä), niin käytin laskinta varmaan yhdessä tehtävässä. Meillä ainakin opetettiin pitkän matematiikan kursseilla ratkaisemaan yhtälöt ja käyttämään laskinta vasta kun sieltä tulee se x=e/(5.5?) vastaan.
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 18:40 kirjoittanut Pepe »

Poissa Nekron

« Vastaus #47 : 22.05.14 - klo 18:40 »
Meikäläisen TI-86 oli high-endeintä mitä sai käyttää. Se osasi kyllä kertoa n:nnen asteen yhtälön juurille numeeriset arvot, mutta ei sitä, miten tulokseen päästiin, joka oli jossain määrin olennaista jos halusi saada matikankokeesta pisteitä. Käppyröitä sillä sai kanssa piirreltyä, mutta selvitä nyt jostain rannekellon kokoisesta matriisinäytöstä missä se nollakohta tai maksimi tarkkaan ottaen luuraa.
Laskimen käyttö on vissiin vienyt laskutaidon lisäksi myös lukutaidon mennessään. Boldataan olennaiset kohdat ja väännetään rautalangasta: puheistasi saa sen kuvan, että nykyajan lukion matematiikassa opiskelijan rooli on lähinnä lyödä kaava laskimeen ja kopioida vastaus paperille. (En aio tässä puuttua siihen, miten totuudenmukainen tämä kuva on, koska evt & evvk.) Ennen ei ollut näin, vaan laskin oli apuväline, josta ei edes ollut merkittävästi hyötyä itse tehtävän ratkaisemisessa. Tärkeämpi rooli oli siinä, että tarkistettin, onko vastaus edes oikealla hehtaarilla. Opiskelija oli kuitenkin se, joka varsinaisen ratkaisutyön teki.

Nastaboi on täysin oikeassa ja kyllä, ystäväni kysyi minulta "Mulla on ylihuomenna lyhyen matikan yo enkä tiedä mitä tarkoittaa derivointi, auta mut läpi" ohjasin hänet verkkokauppaan ja nyt hän on ylioppilas. Itse voin myöntää, että olen yliopistolla, koska tuo laskin.

ONTOPIC

Mikä on helpompaa?
Kieltää kaikki elektrooniset laitteet, ettei kukaan vahingossakaan voi saada niistä hyötyä,
vai
sallia laitteet X, Y, Z, Epsilon, Canon, Serkun sakkikello ja taskulaskimesi muttei laitteet A, B, C, Jobin appit, kännykät, läppärit, pöytäkoneet, täbit ja sisäänoperoitu chippi suoralla yhteydellä nettiin?

Siksi Policyssa on kaikki elektrooniset laitteet kieletty...

OFFTOPIC
Pelaaja A osaa pelata MtG:tä, muttei laskea päässälaskuja.
Pelaaja B osaa laskea päässään integraaleja, muttei pelata MtG:tä.

Pelaaja A ei saa käyttää elektroonisia laitteita.
Pelaaja B ei saa käyttää How to play MtG for dummies-opasta.

Eikös se ole reilua että taidolla kuin taidolla pärjää paremmin?

ONTOPIC:
Eikö olekkin pöljää, että pt:llä joku paablo keksii huutaa judgen paikalle, koska minä otin kameralla kuvan [tai vaikka katsoin sitä digitaali kelloani]? Sitten Paablo saa warning:in josta hän tekee kantelun ja sitten wotc toteaa, että warning oli aiheeton, sillä policy sanoo hyvin yksiselitteisesti, että "Ei saa käyttää mitään electroonisia laitteita" höhöö, tämä on kivaa. (älä lue spoileria jos et halua lukea vuodatusta)
(click to show/hide)

Mutta toivottavasti yksikään suomalainen tuomari ei ole oikeasti tulossa valittamaan jos vilkaisen rannekelloania, joka toimii patterilla. [Tai teen jotain muuta interactiota jonkun electroonisen laitteen kanssa jonka voi rinnastaa tämmöiseen.

OFFTOPIC:
(click to show/hide)

Poissa luma

« Vastaus #48 : 22.05.14 - klo 18:52 »

ONTOPIC:
Eikö olekkin pöljää, että pt:llä joku paablo keksii huutaa judgen paikalle, koska minä otin kameralla kuvan [tai vaikka katsoin sitä digitaali kelloani]? Sitten Paablo saa warning:in josta hän tekee kantelun ja sitten wotc toteaa, että warning oli aiheeton, sillä policy sanoo hyvin yksiselitteisesti, että "Ei saa käyttää mitään electroonisia laitteita" höhöö, tämä on kivaa. (älä lue spoileria jos et halua lukea vuodatusta)
(click to show/hide)

Mutta toivottavasti yksikään suomalainen tuomari ei ole oikeasti tulossa valittamaan jos vilkaisen rannekelloania, joka toimii patterilla. [Tai teen jotain muuta interactiota jonkun electroonisen laitteen kanssa jonka voi rinnastaa tämmöiseen.

OFFTOPIC:
(click to show/hide)

Ensimmäinen yritys taisi mennä ohi, joten yritän uudestaan:
älä ole pölhö.

Magicissa ei tarvitse kaksinumeroisten lukujen yhteen- ja vähennyslaskua korkeampaa matematiikkaa, ja se ei varmastikaan ole tämän pelin vaikein asia. Electronic device policyn tarkan sanamuodon voi käydä tarkistamassa MTR:stä, eikä maailmasta varmasti löydy yhtäkään tuomaria, joka olisi sen perusteella kieltämässä kellon katsomisen.

Matematiikasta keskustelu jatkukoon jossain muualla (jos siitä ylipäätään on tarvetta jatkaa), ja tämä idiotismi electronic device policystä saa loppua tähän. Jos jollakin on uutta asiaa policy-muutoksista, niin niistä keskustelu on toki edelleen sallittua.
« Viimeksi muokattu: 22.05.14 - klo 19:24 kirjoittanut luma »

Poissa RydeR

« Vastaus #49 : 23.05.14 - klo 09:41 »
Eli, jos haluaisin ottaa kännykällä kuvan esim turnausraporttia varten vaikka ensimmäisen pelin avauskädestä tätä ei saa tehdä vaikka se molemmille pelaajille sopisi?

Poissa Retardi

« Vastaus #50 : 23.05.14 - klo 09:43 »
Eli, jos haluaisin ottaa kännykällä kuvan esim turnausraporttia varten vaikka ensimmäisen pelin avauskädestä tätä ei saa tehdä vaikka se molemmille pelaajille sopisi?

Mielestäni tämä menisi "recording a video" alle kunhan kuvia ei katsella matsien aikana. Jos vastustaja ja päätuomari ovat asian kanssa ok niin se on ok.

Poissa Porokki

« Vastaus #51 : 23.05.14 - klo 10:32 »
Eiköhän tässäkin hommassa kannata tehdä niin, että oikeasti kysyy paikalla olevilta tuomareilta mielipidettä ennen kuin kaivaa sen elektroniikkalaitteensa esiin.

Poissa Masa88

« Vastaus #52 : 23.05.14 - klo 17:16 »
Kysyn ihan mielenkiinnosta: voiko pelaajaa tuomita mitenkään näiden muutoksien perusteella jos hänen pelinsä aikana hänen puhelin soi, katkaisee puhelun ja vaikkapa tarkastaa kuka soitti?

toinen asia jota haluan kysyä, että nykyisellä muutoksella ei taida olla mahdollista tarkastaa vanhemman kortin oraclea vaikkapa gathereristä vaikka Se kuinka valvotusti tehdäänkin vastustajan kanssa (ettei ole mahdollista huijata millään tavalla)?
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Nekron

« Vastaus #53 : 23.05.14 - klo 20:05 »
Siis ei kai comp tasolla ole ikinä saanut katsoa oraclea omatoimisesti? Eikös aina pidä pyytää judge paikalle?

Ja käytän häikäilemättömästi tilanteen hyväkseni sillä, nyt se on virallista, eli TO (Tournament Organiser) pystyy antamaan luvan käyttää jotain apuvälineitä jos menee kiltisti kysymään etukäteen.
(click to show/hide)

Poissa JuGe

« Vastaus #54 : 23.05.14 - klo 20:06 »
Kysyn ihan mielenkiinnosta: voiko pelaajaa tuomita mitenkään näiden muutoksien perusteella jos hänen pelinsä aikana hänen puhelin soi, katkaisee puhelun ja vaikkapa tarkastaa kuka soitti?

toinen asia jota haluan kysyä, että nykyisellä muutoksella ei taida olla mahdollista tarkastaa vanhemman kortin oraclea vaikkapa gathereristä vaikka Se kuinka valvotusti tehdäänkin vastustajan kanssa (ettei ole mahdollista huijata millään tavalla)?
Eikös oracleongelmien kanssa kannata yleensä kutsua judge paikalle? Ainakin näin olen sen itse tehnyt.

Edit: Ninjattu'd

Poissa Lorttopena

« Vastaus #55 : 24.05.14 - klo 00:44 »

..--Onpi kiellettyä käyttää sähköisiä apuvälineitä DURING THE MATCH.--
Mielestäni siis laskinta saisi halutessaan käyttää läänilöitten laskemiseen pakankasaus vaiheessa..
tietoja sinusta ei voi olla tyhjä

Poissa chlb

« Vastaus #56 : 24.05.14 - klo 02:40 »
..--Onpi kiellettyä käyttää sähköisiä apuvälineitä DURING THE MATCH.--
Mielestäni siis laskinta saisi halutessaan käyttää läänilöitten laskemiseen pakankasaus vaiheessa..

Säännöissä on kyllä mainittu myös pakanrakennus:

Lainaus
2.12 Electronic Devices
At Competitive and Professional Rules Enforcement Level, players may not use electronic devices once they have
sat for their match or during deck construction
, with the exception of taking brief personal calls with the
opponent's permission.

At Regular Rules Enforcement Level, electronic devices are permitted, but players may not use them to access
information that contains substantial strategic advice or information about an opponent's deck. Device use during
a match other than brief personal calls must be visible to all players. Players wishing to view information
privately on electronic devices during matches must request permission from a judge.

The Head Judge or Tournament Organizer of a tournament may further restrict or forbid the use of electronic
devices during matches.