Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Poromagian keskiviikkoturnaukset  (Luettu 4998 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiski

Poromagian keskiviikkoturnaukset
« : 15.10.14 - klo 17:30 »
Hei kaikki. Ennen kesää 2014 Poromagian keskiviikkoiset turnaukset vaihtuivat modernin ja legacyn välisestä 50/50 tilanteesta miltei kokonaan moderniin ja legacy väistyi yhden kuukausittaisen turnauksen formaatiksi. Samoihin aikoihin keskiviikkoturnausten hinta nousi myös viidestä eurosta kymmeneen euroon.

Pelaajia on yleensä keskiviikkoisin ollut kahdenlaisia (modernissa ja legacyssa); on niitä pelaajia, jotka pelaavat vain ja ainoastaan suurissa turnauksissa menestyviä enemmän tai vähemmän tarkasti hiottuja pakkoja ja sitten on niitä jotka pelaavat hieman kotikutoisempia ja harvinaisempia pakkoja. Itse kuulun legacyssa ensimmäiseen, koska turnaukset ovat vähentyneet ja haluan tulla paremmaksi pelaajaksi.

Modernin kohdalla olen itse mieltynyt pelaamaan näitä hieman kotitekoisempia pakkoja osittain siksi, koska turnauksia on useammin, mutta myös siksi, että formaatissa ei tällä hetkellä ole naurettavan nopeita epäinteraktiivisia combo-pakkoja.

Vaikka turnauksen hinnan tulisi olla irrelevanttia ja harrastuksen suorittaminen etusijalla, niin kyllä se 10 €:n "häviäminen" kirpaisee aina hieman. Olen huomannut, että näin saattaa olla myös muillakin modern-pelaajilla, mikä johtaa siihen, että pelataan enemmän ja enemmän niitä pakkoja, joilla on korkeampi voittotodennäköisyys, mikä johtaa siihen, että turnaukset ovat pullollaan pelkästään huippupakkoja. Huippupakkoja vastaan viitsii kotikutoisella pakalla mennä ehkä kolme kertaa 0 - 3, kunnes pelaaja harmistuu niin paljon, että joko rakentaa (kopioi) itse huippupakan tai sitten ei enää pelaa modernia.

Myös ne pelaajat, jotka ovat aiemmin lakaisseet turnauksia SCG-pakoillaan alkavat muuttua yhä tasaveroisemmiksi muiden kanssa, koska kukaan ei halua enää tulla häviämään ns. heikommilla pakoilla. Itse olen tosiaan tämän muutoksen jälkeen vähentänyt huomattavasti modern-turnauksissa käymistä, koska pakat joita vastaan olen pelannut milloin milläkin kammotuksella ovat kutakuinkin 95% Pod, Twin, UWR Control, Burn ja 5% jotain muuta. Kyse ei ole siitä, ettenkö omistaisi kortteja näihin kaikkii pakkoihin vaan siitä, että streamia näistä matchupeista voi katsoa silmänkantamattomiin youtubesta ja niiden jatkuva pelaaminen tuntuu erittäin luotaantyöntävältä.

Tämä on siis vain oma mielipiteeni. En tiedä onko modernin pelaajamäärä noussut vai laskenut (toivottavasti noussut)? Mitä ajatuksia tämä aiheuttaa mahdollisesti sinussa? Ovatko keskiviikkoiset modern-turnaukset muuttuneet huonompaan vai parempaan suuntaan? Ovatko muuttuneet ollenkaan?

Tähän loppuun vielä erittäin suuri kiitoksen sana kaikille Poromagiassa työskenteleville ja sen toimintaa tukeville tahoille. Olen itse aloittanut magicin uudelleen vasta viitisen vuotta sitten ja Poromagia on muutamien ystävien ohella tehnyt tämän erittäin helpoksi ja mahdolliseksi.

-Matias
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo 18:14 kirjoittanut Hiski »

Poissa Anssi

Vs: Poromagian keskiviikkoturnaukset
« Vastaus #1 : 15.10.14 - klo 17:45 »
Itsekin olen melkein 5€-hinnan kannalla kun katsoo viimeaikaisia pelaajamääriä. Ehkä ne kympin turnaukset voi jättää viikonlopuiksi.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Retardi

« Vastaus #2 : 15.10.14 - klo 18:02 »
Itsekin olen melkein 5€-hinnan kannalla kun katsoo viimeaikaisia pelaajamääriä. Ehkä ne kympin turnaukset voi jättää viikonlopuiksi.

Viime- ja tällä viikolla pelaajia oli todella vähän verrattuna aiempiin keskiviikkoihin, mutta mahdollisen syyn selvittäminen onkin hieman kinkkisempi juttu. Pelaajamääriä turnauksissa on seurattu hyvin tarkkaan tuon hintamuutoksen jälkeen, ja 10e turnauksien pelaajakeskiarvo on ollu noin 0,75 pelaajaa alhaisempi kuin vastaavalla tarkkailujaksolla 5e aikana (joskin voi olla, että pelaajamäärät itsessään ovat kasvaneet ja moderniin suosio formaattina noussut).

Jotenkin tuntuu, että hintamuutoksen vaikutuksen alkaminen tässä vaiheessa (3kk muutoksen jälkeen) ei olisi kovin loogista, mutta kokeillaan testin vuoksi marras- ja joulukuun keskiviikkoturnauksia 5e hinnalla ja tehdään sitten lisää johtopäätöksiä.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Anssi

« Vastaus #3 : 15.10.14 - klo 18:13 »

Viime- ja tällä viikolla pelaajia oli todella vähän verrattuna aiempiin keskiviikkoihin, mutta mahdollisen syyn selvittäminen onkin hieman kinkkisempi juttu. Pelaajamääriä turnauksissa on seurattu hyvin tarkkaan tuon hintamuutoksen jälkeen, ja 10e turnauksien pelaajakeskiarvo on ollu noin 0,75 pelaajaa alhaisempi kuin vastaavalla tarkkailujaksolla 5e aikana (joskin voi olla, että pelaajamäärät itsessään ovat kasvaneet ja moderniin suosio formaattina noussut).

Jotenkin tuntuu, että hintamuutoksen vaikutuksen alkaminen tässä vaiheessa (3kk muutoksen jälkeen) ei olisi kovin loogista, mutta kokeillaan testin vuoksi marras- ja joulukuun keskiviikkoturnauksia 5e hinnalla ja tehdään sitten lisää johtopäätöksiä.

Viime viikolla syy oli ainakin osittain sää, satoi. Tän päivän pelaajamääristä en sit tiedä.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa absurdimuukalainen

« Vastaus #4 : 15.10.14 - klo 19:23 »
11 pelaajaa :(

Poissa Fogxanic

« Vastaus #5 : 15.10.14 - klo 22:05 »
11 pelaajaa :(

Vein tourneen 3-0-1 tuloksella.

Ajattelin itse ainakin vähentää käyntiä keskiviikkoisin, kun ei ole edes mitään isompaa turnausta tulossa johon pitäisi harjoitella. Lekassa käyn, koska Leka Champsit ovat tulossa. Välillä pelailen Tier 2+ / Rogue pakoilla, mutta kun tarpeeksi otan takkiin niin harjaan vähän takaisin T1 pakalla.

Poissa freedfromthereal

« Vastaus #6 : 15.10.14 - klo 22:21 »
Omalla kohdallani 10€ hinta ei ole vielä suoranaisesti vaikuttanut pelaanko keskiviikkoturnauksessa vai enkö, pakkavalintaan kylläkin. 5€ turnaukseen saatoin lähteä enempi hauskanpitomielessä jollain läppädekillä. Kympin turnaukseen ei oikein enää tee mieli samalla tavoin tehdä. Tietysti jos käy niin että joudun pelaamaan liian pitkään samalla pakalla, niin homman kyllästyy (yhdistettynä siihen 10 euron häviämiseen) ja sit jää turnaus pelaamatta ilmaisten commanderpöytien kutsuessa. Eli olen itsekin kyllä 5 euron kannalla. Vaikutus on olemassa.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa KajaaninOlli

« Vastaus #7 : 15.10.14 - klo 22:29 »
Minä itse olen tuon korkeamman hinnan kannalla. En usko, että se on ollut syy pelaajamäärien viime aikaiseen vähyyteen. Oma syyni jättää tulematta keskiviikkoisin pelaamaan, on ollut se, että viimeisten viikkojen aikana on ollut erittäin paljon muita isompia turnauksia, jotka sitten ovat vieneet nämä "peli-ilta" -slotit meikäläisen kalenterista. Osasyy myös tulevat limited ja standard GP:t, jotka ovat vaikuttaneet eri formaattien priorisoimiseen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.14 - klo 12:40 kirjoittanut vinny paz »

Poissa Dashenroz

« Vastaus #8 : 16.10.14 - klo 07:17 »
Korkeampi hinta ei ainakaan mun kohdalla ole vaikuttanut pelaamisen määrään, mutta isommat hinnat tarkoittavat toki vähän parempia palkintoja, mikä on aina kiva. Viime aikoina keskiviikkoturnauksia on itselläni jäänyt väliin ihan muista syistä kuin rahan takia.

Poissa hallava

« Vastaus #9 : 16.10.14 - klo 07:48 »
Kymmenen euron hinta ei ole toistaiseksi vaikuttanut osallistumiseeni, mutta luulen että pidemmän päälle tulee kyllä vaikuttamaan (ainakin jos en rupea pääsemään palkinnoille, hah).

Poissa firezion

« Vastaus #10 : 16.10.14 - klo 08:51 »
Minua nyt voi tuskin pitää menetyksenä kun en kertaakaan pakallani osallistunut. Juuri kun sain viimeisteltyä T2 modern pakan kasaan hinta nousi kymppiin-> Ei huvita käydä harjoittelemassa 10e kerta ja antaa rahoja siitä 100% kerroista jollekin harjalle.

EDIT: Lisäyksenä siis että varmasti kiva kun peleillä on panosta niille vähän pro:mmille pelaajille mutta bar of entry ns. uusille pelaajille nousi 100% korkeammaksi.
« Viimeksi muokattu: 16.10.14 - klo 08:59 kirjoittanut firezion »

Poissa freedfromthereal

« Vastaus #11 : 16.10.14 - klo 09:59 »
Tilannettahan voi verrata siihen kuun viimeisen viikon modern FNM:ään, jossa on ollut 5 euron hinta. Onko noissa osallistujamäärissä eroja?

Poissa Fogxanic

« Vastaus #12 : 16.10.14 - klo 12:25 »
Tilannettahan voi verrata siihen kuun viimeisen viikon modern FNM:ään, jossa on ollut 5 euron hinta. Onko noissa osallistujamäärissä eroja?

Viimeksi "superviikolla" oli FNM:ssä 23 pelaajaa, kesäkuussa 25, huhtikuussa 29, helmikuussa 16. Muut oon skipannut. Kai siitä jotain suuntaa voi arvoida.

Poissa freedfromthereal

« Vastaus #13 : 16.10.14 - klo 19:49 »
Viimeksi "superviikolla" oli FNM:ssä 23 pelaajaa, kesäkuussa 25, huhtikuussa 29, helmikuussa 16. Muut oon skipannut. Kai siitä jotain suuntaa voi arvoida.

Eli verrattuna niihin 10 euron keskiviikkoturnauksiin puhutaan parhaimmillaan 50% vähennyksestä? Tuntuisi että hinnalla on väliä.

Poissa Retardi

« Vastaus #14 : 16.10.14 - klo 20:26 »

Eli verrattuna niihin 10 euron keskiviikkoturnauksiin puhutaan parhaimmillaan 50% vähennyksestä? Tuntuisi että hinnalla on väliä.

5€ modernin pelaajamäärät touko-kesäkuussa:

28, 22 (fnm), 22, 27, 33, 25 (fnm)

Toukokuussa 10€ modern Poro Tour Trial 34 pelaajaa

Heinä-syyskuussa pelaajamäärät 10€ moderneissa:

31, 23, 21, 8, 20, 23, 18, 23, 20, 21, 24

Lisäksi FNM 29.8 5€ 20 pelaajaa.

En minä tuosta kyllä 50% pelaajamääräpudotusta saa aikaiseksi, syyskuun modern-fnm:n pelaajamäärää en ole vielä ehtinyt tarkistaa.

Poissa freedfromthereal

« Vastaus #15 : 17.10.14 - klo 00:34 »
Tarkoitukseni oli kysyä vertailua nimenomaan samalta kuukaudelta keskiviikon 10 euron modernien sekä kuukauden ainokaisen 5 euron modern-FNM:n välillä.

Mutta joo, eipä tuosta ainakaan vielä voi johtopäätöksiä juuri vetää vaikka ilmeisesti syyskuun modern-fnm tiedot puuttuvat?
« Viimeksi muokattu: 17.10.14 - klo 00:37 kirjoittanut freedfromthereal »

Poissa Retardi

« Vastaus #16 : 17.10.14 - klo 00:38 »
Tarkoitukseni oli kysyä vertailua nimenomaan samalta kuukaudelta keskiviikon 10 euron modernien sekä kuukauden ainokaisen 5 euron modern-FNM:n välillä.

No tuostahan se on nähtävissä elokuun osalta, heinäkuussa ei modern-fnm:ää ollut (ropeconkos siinä oli) ja syyskuun osalta fnm:n pelaajamäärää en vielä ole ehtinyt tarkistaa.

Eli elokuun pelaajamäärät keskiviikkoisin (10€) 20, 23, 18, 23 ja FNM:ssä (5€) 20.

Poissa hallava

« Vastaus #17 : 17.10.14 - klo 07:39 »
Tuosta nopeasti laskemalla ja päivämääristä välittämättä 10€ moderneissa on käynyt keskimäärin vain noin 3/4 5€ modernin kävijämäärästä. Eli kyllä sitä katoa on käynyt, mutta voihan syynä olla jotain muutakin...

Poissa Hiski

« Vastaus #18 : 17.10.14 - klo 15:51 »
Pelaajamääristä luotettavan vertailuotannan saaminen ja sen oikeellinen tulkitseminen lienee liki mahdotonta, koska formaatti sai varmasti juuri ennen kesää ja sen aikanakin huomattavasti lisää kiinnostuneita pelaajia pro tourien johdosta.

timonaaro

« Vastaus #19 : 27.10.14 - klo 14:18 »
Ehdottomasti pitäkää hinta 10e kohdalla jos se vaikuttaa  kuten olen täältäkin rivienvälistä lukemassa! Mä haluan jos osallistun mtg turnaukseen niin kompetetiivisen hampaat irvessä
Kokemuksen! Haluan Pelata top tier deckkejä vastaan ja että vastukset pelaavat tosissaan. Toivottavasti ovat harjoitelleet useita kuukausia tai jopa vuosia valitsemaansa deckkiä jotta saan autenttisen ja mahdollisimman competivemaisen vastuksen!  En halua että jollain keittiöpöytä virityksellä tullaan leikkimään. Pelaan minäkin edhta keittiöpöydillä mutta jääköön räpellykset sitten fnm standardiin tai ihan keittiöpöydiille minne kuuluvatkin. Ite tähtään merkittävään turnaus menestykseen ja  en voi treenata tai kehittyä jos vastustajat eivät ota tosissaa matsia tai palkintoja. (Asun tampereella joten minun näkemystä ei kannata ottaa tosissaan just giving my 5 cents on the. Conversation)