Planeswalkerit ja discard teki mun pelille pahaa. Olisko intoa ehdotella jotain parannuksia näitä ajatellen?
Monomustan erityisvastaukset planeswalkereille taitavat olla vampire hexmage (joka jo löytyy) ja
hero's downfall. Downfall on kuitenkin moderniin vähän hintava poisto (3 manaa on tässä formaatissa paljon) joten yli kahta en välttämättä sideen laittaisi. Hexmage sen sijaan voisi toimia ihan mainissakin koska se tukee pelisuunnitelmaa ja on hyvä aggromies(nainen?) first strikeineen.
Jos splashaisi muita värejä niin meillä olisi esim
dreadbore. Nämä ovat vain ideoita. Jos planeswalkerit tuntuvat vaivaavan kovasti, niin lähtisin itse aluksi lisäämään hexmageja maindeckiin/sideen.
Tai sit pitäis ottaa aiemmista neuvoista vaarin ja lisätä itse Thoughtseizeä tai Inquisition of Kozilek mutta mitä pudottaa pois? Myös joku neuvoi splashaamaan punaista, miten sitä pitäis lähestyä?
Discardia vastaan ei oikein ole tehokasta suojakeinoa. Ainoa selkeä vastaus olisi splashata sidelle
leyline of sanctity, (joka toimisi myös burnia ja Lilianan -abilityjä vastaan), mutta on aina onnenkauppaa että se nousee aloituskäteen, ja jos se ei nouse, niin siitä on lähinnä haittaa. Pakka on sinun, mutta itse ainakin kokeilisin playtestata ensin.
Mitä tulee siihen että itse pelaisi discardia, niin varoituksen sana: Olen edelleen varma siitä että se on huono idea. Tämä on tyyppiesimerkki aloittelijoille tyypillisestä pakanrakennusvirheestä. Pistät dekkiin kortteja jotka kenties ratkaisevat jonkin tietyn ongelman, mutta heikentävät dekkiä kokonaisuutena. Tulisit näkemään silloin tällöin käsiä joissa on discardia ja poistoa, mutta ei yhtään miestä. Ja se on tilanne jossa aggrodekki ei halua koskaan olla. Tarkoitus on kurvauttaa ne pienet miehet sinne peliin ekoilla 2-3 kierroksella mahdollisimman luotettavasti. Lisäksi thoughtseize ja kaverit on äärettömän huonoja topdeckkejä loppupelissä. Discard toimii paremmin midrange-pakoissa joissa miehiä on vähemmän mutta ne ovat isompia ja parempia (tyyliin tarmot ja Tasigurit), jolloin yksikin riittää suorittamaan beatdownia järkevällä nopeudella. Lisäksi ne spellit kasvattavat tarmoja..
Värien splashaaminen: valkoiselta löytyisi paljon erinomaisia sideboard kortteja (esim.
stony silence,
rest in peace,
path to exile olisi toisen värin vastaus Ionaan jne). Tässä tapauksessa manabase muuttuisi esim näin:
+4 marsh flats
+2 joku muu fetch joka hakee swampin
+2 godless shrine
+1 plains
-9 swamp
Pieni laskutoimitus osoittaa että dekin hinta kasvaisi huomattavasti. Valinta on sinun
Monomustalla voi ihan hyvin pelata, mutta dekki tuskin tuosta enää paljoa paranee. Mainitsen kuitenkin vielä että rahallisesti fetcheihin ja dualeihin investoiminen ei ole koskaan huono idea koska ne varmasti vähintään säilyttävät arvonsa modernissa, ja arvo vain hitaasti kasvaa.
Noin yleisesti suosittelen hakeutumaan Poromagiaan myös turnausten ulkopuolella ja kyselemään josko joku testaisi kanssasi modernia. Kasuaalipeleissä voi hyvin pelata myös proxyjä niin voit testata toimiiko pakka sillä ja sillä kortilla.
Olen varma että siellä aina muutamia tyyppejä on ke-pe jotka ovat valmiita moderniin ihan muuten vaan. Tiistaisin on käsittääkseni lauta/strategiapelipäivä jolloin korttipelaajia on varmaan vähemmän.
ps. Mutavault näyttää hauskalta idealta, mutta en usko että sekään on hyvä idea koska dekissä on niin paljon tuplacastareita. Erityisesti
gatekeeper of malakir jonka casting cost on käytännössä BBB heikkenee huomattavasti.