Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Counterbalance & Toppi & Entreat + Stäkki & Priority  (Luettu 5385 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oblivion69

Vihulla 6 ländiä pystyssä, counterbalance ja toppi, itsellä 2 ländiä untapissa. Minun endissä hän täppää topin nostaakseen Entreatin (hän näytti sen heti mutta pyysin saada vastata topin aktivointiin), responssaan brainstormilla, johon hän toppaa ja revealaa topin jotta brainstorm counteroituu. Sitten hän toppaa uudestaan, laittaakseen Entreatin päälle, kerkeänkö vielä tämän jälkeen pelata pyroblastin Counterbalanceen ennen kuin Entreat nostetaan responssina topin nostoefektiin, vai olisiko se pitänyt pelata aikasemmin stäkissä? Eli saanko vielä toppauksenkin jälkeen priorityn kun nostoaktivointi on stäkissä? Itse luulisin että ehdin vielä toppauksen jälkeen pelaamaan blastin, mutta haluisin vielä varmistuksen. Kiitos vastauksesta.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Counterbalance & Toppi & Entreat + Stäkki & Priority
« Vastaus #1 : 15.06.15 - klo 07:35 »
Lyhyt vastaus: Saat priorityn.

Pitkä vastaus:

Puretaan toimet hieman tarkemmin. Sinun end-of-turn step, vastustajalla priority, pakan päällä Entreat the Angels:

1. Vastustaja haluaa käyttää Sensei's Divining Toppia ja täppää sen.
2. Topin ability menee stäkkiin. Vastustaja antaa sinulle priorityn.
3. Pelaat Brainstormin. Counterbalance triggeroi. Stäkissä on nyt Counterbalancen triggeri, Brainstrom ja topin nosto.
4. Vastustaja responsaa käyttämällä topin ensimmäistä abilityä. Tässä vaiheessa stäkissä topin aktivointi, counterbalance, brainstorm ja topin nosto. Vastustajalla 5 manaa auki. Saat priorityn.

Kysymys kuuluu, mitä tässä vaiheessa kannattaa tehdä? Antaako stäkin resolvata jonkin matkaa vai pelata Pyroblast heti?

5A. Pelataan Pyroblast Counterbalanceen. Counterbalance triggeroi. Vastustaja aktivoi topin uudelleen, 4 manaa auki. Nyt stäkissä toppaus, counterbalance, pyroblast, toppaus, counterbalance, brainstorm, topin nosto. Resolvataan stäkkiä, oletetaan että 1cc spelli löytyy kolmesta ylimmästä. Pyroblast countteroituu, toppaus resolvaa, sama 1cc spelli jätetään päälle, brainstorm counteroituu, vastus käyttää toppia kolmannen kerran ennen topin noston resolvaamista, 3 manaa auki, pistää Entreatin päälle. Topin nosto resolvaa, miracle triggeroituu, vastus tekee yhden enkelin.

5B. Toppaus tapahtuu, counterbalance resolvaa, brainstorm counteroituu, vastus käyttää toppia toisen kerran ennen topin noston resolvaamista (4 manaa). Nyt pelaat pyroblastin ennen topin nostoa, counterbalance triggeroi, vastus käyttää toppia kolmannen kerran, se resolvaa, counterbalance countteroi pyroblastin, vastus miettii pitkään käyttääkö toppia neljännen kerran pyörittää päätään, resolvaa topin noston ja nostaa 1cc spellinsä ja pistää topin pakan päälle. Vastustaja nostaa omalla vuorollaan toppinsa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.15 - klo 07:37 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa oblivion69

Vs: Counterbalance & Toppi & Cascade + Stäkki & Priority
« Vastaus #2 : 16.06.15 - klo 00:25 »
Kiitos kivi kattavasta vastauksesta, noin sen uskoinkin menevän. Vielä toinen kysymys liittyen Counterbalancen triggeriin ja Cascadeen:

Itsellä on tiskissä Counterbalance, Toppi ja 1 mana pystyssä. Tiedän että pakan päällä on 2-droppi. Vihu pelaa Shardless Agentin, Counterbalance triggeri ja cascade menevät stäkkiin. Cascade ensimmäisenä uskoakseni, kun ollaan vihun mainphasella. Täytyykö Counterbalancen revealaus tehdä tässä vaiheessa jos haluaisin yrittää counteroida Agentin, vai voinko odottaa että cascade resolvaa ja päättää sitten missä järjestyksessä koittaisin counteroida? Jos oletetaan että cascade osuisi vaikkapa Tarmogoyfiin, vai onko siinä vaiheessa myöhäistä counteroida Balancella Agenttia, kun cascade resolvaa? Olettaen että pakan top 3:ssa olisi 3-droppi. Veikkaisin että Agentti pitäisi counteroida ennen cascaden resolvaamista, mutta en ole ihan varma. Spellillähän sen voi counteroida cascaden jälkeenkin, kun se on vielä stäkissä mutta tää on vähän eri tilanne.

Sitten vielä varmistaisin prioritystä, että onko priority aina ensiksi sillä pelaajalla kenen vuoro on, kun abilityjä menee stäkkiin? Käsittääkseni spellien castaamisen aikana voi pitää priorityn vaikka olisi vastustajan vuorolla, mutta onko abilityjen kanssa eri asia? Esimerkkinä Show and Tell, josta SnT-pelaaja laittaa tiskiin Omnisciencen, itse laitan Vendilion Cliquen. Vendilionin triggeri menee stäkkiin, kenellä on priority? Voi olla että on kysytty jo täällä, mutta varmistanpa nyt kuitenkin kun ihan relevantti tilanne jos haluaa vaikkapa Krosan Gripin pelata responssina triggeriin.

Kiitoksia jälleen arvoisa(t) tuomari(t) :)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Counterbalance & Toppi & Cascade + Stäkki & Priority
« Vastaus #3 : 16.06.15 - klo 08:19 »
Itsellä on tiskissä Counterbalance, Toppi ja 1 mana pystyssä. Tiedän että pakan päällä on 2-droppi. Vihu pelaa Shardless Agentin, Counterbalance triggeri ja cascade menevät stäkkiin. Cascade ensimmäisenä uskoakseni, kun ollaan vihun mainphasella. Täytyykö Counterbalancen revealaus tehdä tässä vaiheessa jos haluaisin yrittää counteroida Agentin, vai voinko odottaa että cascade resolvaa ja päättää sitten missä järjestyksessä koittaisin counteroida? Jos oletetaan että cascade osuisi vaikkapa Tarmogoyfiin, vai onko siinä vaiheessa myöhäistä counteroida Balancella Agenttia, kun cascade resolvaa? Olettaen että pakan top 3:ssa olisi 3-droppi. Veikkaisin että Agentti pitäisi counteroida ennen cascaden resolvaamista, mutta en ole ihan varma. Spellillähän sen voi counteroida cascaden jälkeenkin, kun se on vielä stäkissä mutta tää on vähän eri tilanne.

Jälleen kerran on parempi purkaa tapahtuma tarkemmalle tasolle.

Vastustajalla selvyyden vuoksi kolme manaa, hänen main phase, stäkki tyhjänä joten hän voi pelata Shardless Agentin. Cascade on triggered ability ja koska triggerit laitetaan stäkkiin Active Player Non Active Player (APNAP) järjestyksessä stäkki näyttää tämän jälkeen Shardless Agent - Cascade - Counterbalance. Tämän jälkeen priority on ensin aktiivisella pelaajalla ja koska hän ei halua tehdä mitään, priority siirtyy sinulle. Nyt voit joko käyttää toppia tai siirtyä resolvaamaan stäkin päällimmäistä abilityä eli Counterbalancea. Oletetaan että et halua counteroida agenttia joten annat Counterbalancen resolvata. Kannattaa muistaa että ability on may eli voit jättää paljastamatta pakan päällimmäisen kortin ja antaa Cascaden resolvata. Vastus exilöi kortteja pakkansa päältä kunnes törmää Tarmogoyffiin, pistää loput exilöidyt pakan pohjalle ja voi nyt castata Tarmon. Kun hän castaa Tarmon, Counterbalance triggeröi jälleen, te molemmat passaatte priorityn, Counterbalance resolvaa, paljastat pakan päältä 2cc kortin, Tarmo countteroituu ja lopulta Shardless Agent tulee pöytään. Käytännössä kahdella manalla ja pakan kolmen ylimmän kortin sisältäessä 2cc ja 3cc kortit olisit voinut counteroida sekä Tarmon että Agentin.

Lainaus
Sitten vielä varmistaisin prioritystä, että onko priority aina ensiksi sillä pelaajalla kenen vuoro on, kun abilityjä menee stäkkiin?

Referoin suoraan sääntöjä:

116.3. Which player has priority is determined by the following rules:

116.3a The active player receives priority at the beginning of most steps and phases, after any turn-based actions (such as drawing a card during the draw step; see rule 703) have been dealt with and abilities that trigger at the beginning of that phase or step have been put on the stack. No player receives priority during the untap step. Players usually don’t get priority during the cleanup step (see rule 514.3).

116.3b The active player receives priority after a spell or ability (other than a mana ability) resolves.

Lainaus
Käsittääkseni spellien castaamisen aikana voi pitää priorityn vaikka olisi vastustajan vuorolla, mutta onko abilityjen kanssa eri asia?

Tämä myytti johtuu Magic Onlinestä jossa UI automaattisesti olettaa että pässäät priorityn spellin tai abilityn käytön jälkeen jollet erikseen kerro sille että haluat pitää priorityn. Säännöissä kuitenkin lukee:

116.3c If a player has priority when he or she casts a spell, activates an ability, or takes a special action, that player receives priority afterward.

Lainaus
Esimerkkinä Show and Tell, josta SnT-pelaaja laittaa tiskiin Omnisciencen, itse laitan Vendilion Cliquen. Vendilionin triggeri menee stäkkiin, kenellä on priority? Voi olla että on kysytty jo täällä, mutta varmistanpa nyt kuitenkin kun ihan relevantti tilanne jos haluaa vaikkapa Krosan Gripin pelata responssina triggeriin.

Oletetaan että SnT resolvaa. Molemmat pelaajat valitsevat piilossa kortin ja sekä Omni että Cliq tulevat pöytää samaan aikaan. Cliquen triggeri menee stäkkiin. Nyt priority on ensiksi SnT:n pelaajalla mutta kannattaa huomata että hän ei voi pelata kuin instantteja tässä vaiheessa koska stäkki
ei ole tyhjä. Jos hän ei halua pelata mitään (esimerkiksi Stifleä Cliquen triggeriin), voit pelata rauhassa Krosan Gripin Omniin.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa luma

Vs: Counterbalance & Toppi & Cascade + Stäkki & Priority
« Vastaus #4 : 16.06.15 - klo 11:23 »
Lainaus
Käsittääkseni spellien castaamisen aikana voi pitää priorityn vaikka olisi vastustajan vuorolla, mutta onko abilityjen kanssa eri asia?

Tämä myytti johtuu Magic Onlinestä jossa UI automaattisesti olettaa että pässäät priorityn spellin tai abilityn käytön jälkeen jollet erikseen kerro sille että haluat pitää priorityn. Säännöissä kuitenkin lukee:

116.3c If a player has priority when he or she casts a spell, activates an ability, or takes a special action, that player receives priority afterward.


Huomautetaan tähän että myös turnaussäännöissä on sama oletus, eli myös pahvimagiccia pelatessasi passaat automaattisesti priorityn spellin castaamisen tai abilityn aktivoinnin jälkeen jollet toisin ilmoita:

"Whenever a player adds an object to the stack, he or she is assumed to be passing priority unless he or she explicitly announces that he or she intends to retain it."