Poromagia

Kirjoittaja Aihe: uusi jaska + ereboksen ruoska  (Luettu 6196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AlmsBeast

uusi jaska + ereboksen ruoska
« : 15.06.15 - klo 11:56 »
Elikkäs tuli tämmöinen mieleen kun näin tuon uuden spoilatun jaskan . Pakko varmistaa ennen kuin päden tästä jollekkin muulle.
http://mythicspoiler.com/ori/cards/jacevrynsprodigy.html

Eli jos whip of ereboksella oottaa tuon jaskan hautuumaalta takaisin , pistää tappiin  ja transformaa sen planeswalkkeriksi. Exileekö ruoska enää jaskaa?
T.almupeto
"Jos et sä Kiki-Jikii tajuu, se meinaa et sulla ei oo tyylitajuu"

Poissa Samsson

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #1 : 15.06.15 - klo 12:07 »
Disclaimer: Uusien korttien FAQ:t eivät ole meillä vielä, joten älä ota mitään vastauksia 100% totuuksina. Jotain saattaa muuttua vielä.

Koska Jacen kyky exilaa, niin tämä Jacen kyky "ajaa yli" Whipin Replacement Effect ja se ei ikinä tapahdu.
Toisin sanoen, kyllä, jos palautat tämän uuden Jaskan Whipillä ja käynnistät hänen kykyä (ja sulla on viisi tai enemmän korttia hautuumaalla), hän exilaa itsensä ja palautuu planeswalkkerina eikä muista enää Whippiä lainkaan.

(click to show/hide)

Poissa Reflektio

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #2 : 15.06.15 - klo 12:27 »
Jos täppäys ja if-osa ois kaks erillistä abilityä niin Whip kaiketi ehtis tekemään työnsä loppuun ja poistais Jacen pelistä?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Samsson

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #3 : 15.06.15 - klo 12:31 »
Jos täppäys ja if-osa ois kaks erillistä abilityä niin Whip kaiketi ehtis tekemään työnsä loppuun ja poistais Jacen pelistä?
Jos Jacen kyky ei exilais, vaan transformais suoraan Planeswalkkeriksi (mieti Innistradin kakspuoliset kortit), niin ruoska hoitaisi hommaansa loppuun.
Eli tämä toimii siksi että kyky exilaa, ei siksi että se on osaa toista abilityä.

Poissa Reflektio

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #4 : 15.06.15 - klo 16:00 »
Ymmärsitköhän kysymykseni oikein... Yritän vielä selventää varmistukseksi. Siis tarkoitan, että eikö silloin (teoreettisena kahtena abilityna) toiminnot ja stäcki menis niin, että:
1. Jace Whipillä pöytään tultuaan täppää, minkä seurauksena pelaaja drawaa ja discardaa.
2. Toinen eli if-ability tsekkaa gravekorttien määrää (huom. kahtena abilityna jatkuvasti eikä vain täpätessä) ja jos niitä on tarpeeksi*, yrittäis exilettää...
3. ... mutta Whipin replacement effect tsekkais sen yrityksen ja Jaska menisikin exileen oman abilitynsä sijaan Whipillä eikä tulis enää walkerina takaisin.
Ts. stack resolvais: Draw ja discard, Whipin exile, Jacen exile (joka ei tee mitään kohdeen poistuttua pelistä).
* Tarvittava korttimäärä ois ilmeisesti siis pitänyt tulla täyteen käytännössä tällä viimeisimmällä eli abilityn discardauksella, koska kahtena erillisenä abilityna Jace ois muuten kääntynyt jo aiemmin.

Kun taas (takaisin todellisuuteen) niiden ollessa yhtä abilitya Jacen oma exiletys ja transformaus toimii, koska se exiletys on osa täppäysabilitya, jonka täytyy resolvata loppuun ennen seuraavia stackissa olevia asioita, eikä Whipin efekti tämän vuoksi pääse sitä exilettämään. Eli stäcki menee:
1. Jace täppää, pelaaja drawaa ja discardaa, minkä jälkeen sama ability tsekkaa gravekorttien määrää ja jos tarpeeksi (ml. viimeisin discardaus), yrittää exilettää...
2. ... jolloin Whipin replacement effect menee tässä vaiheessa stackiin ja yrittää exilettää Jacen...
3. ... muttei onnistu, koska täppiabilityn resolvaaminen on vielä kesken, Whip ei voi tukkia replacementtiaan siihen väliin ja Jacen oma exiletys ehtii näin ensin.

Pahoittelut pitkähköstä semirautalankaselityksestä, mutta meniskö/meneekö tämä siis näin?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa luma

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #5 : 15.06.15 - klo 16:10 »
Ymmärsitköhän kysymykseni oikein... Yritän vielä selventää varmistukseksi. Siis tarkoitan, että eikö silloin (teoreettisena kahtena abilityna) toiminnot ja stäcki menis niin, että:
1. Jace Whipillä pöytään tultuaan täppää, minkä seurauksena pelaaja drawaa ja discardaa.
2. Toinen eli if-ability tsekkaa gravekorttien määrää (huom. kahtena abilityna jatkuvasti eikä vain täpätessä) ja jos niitä on tarpeeksi*, yrittäis exilettää...
3. ... mutta Whipin replacement effect tsekkais sen yrityksen ja Jaska menisikin exileen oman abilitynsä sijaan Whipillä eikä tulis enää walkerina takaisin.
Ts. stack resolvais: Draw ja discard, Whipin exile, Jacen exile (joka ei tee mitään kohdeen poistuttua pelistä).
* Tarvittava korttimäärä ois ilmeisesti siis pitänyt tulla täyteen käytännössä tällä viimeisimmällä eli abilityn discardauksella, koska kahtena erillisenä abilityna Jace ois muuten kääntynyt jo aiemmin.

Kun taas (takaisin todellisuuteen) niiden ollessa yhtä abilitya Jacen oma exiletys ja transformaus toimii, koska se exiletys on osa täppäysabilitya, jonka täytyy resolvata loppuun ennen seuraavia stackissa olevia asioita, eikä Whipin efekti tämän vuoksi pääse sitä exilettämään. Eli stäcki menee:
1. Jace täppää, pelaaja drawaa ja discardaa, minkä jälkeen sama ability tsekkaa gravekorttien määrää ja jos tarpeeksi (ml. viimeisin discardaus), yrittää exilettää...
2. ... jolloin Whipin replacement effect menee tässä vaiheessa stackiin ja yrittää exilettää Jacen...
3. ... muttei onnistu, koska täppiabilityn resolvaaminen on vielä kesken, Whip ei voi tukkia replacementtiaan siihen väliin ja Jacen oma exiletys ehtii näin ensin.

Pahoittelut pitkähköstä semirautalankaselityksestä, mutta meniskö/meneekö tämä siis näin?

Ei menisi/mene. Whipin exile-efekti on replacement effect, joka ei mene stackiin vaan muokkaa jotain muuta efektiä. Tässä tapauksessa se muuttaa minkä tahansa efektin, joka siirtäisi creaturen jonnekin muualle kuin exileen, ja korvaa sen sillä että creature meneekin exileen. Jos joku muu efekti yrittää exilettää creaturen, whippiä ei kiinnosta koska creature ei yritä mennä muualle kuin exileen.

Poissa Reflektio

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #6 : 15.06.15 - klo 16:54 »
Jos joku muu efekti yrittää exilettää creaturen, whippiä ei kiinnosta koska creature ei yritä mennä muualle kuin exileen.
Tämä tosiaan lukikin myös Gathererin rulingseissa. Onko tälle jotain sitä tarkempaa perustelua, miksei Whip korvaa esim. flicker-efektejä "pelkällä" exiletyksellä?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Samsson

Vs: uusi jaska + ereboksen ruoska
« Vastaus #7 : 15.06.15 - klo 17:11 »
Jos joku muu efekti yrittää exilettää creaturen, whippiä ei kiinnosta koska creature ei yritä mennä muualle kuin exileen.
Tämä tosiaan lukikin myös Gathererin rulingseissa. Onko tälle jotain sitä tarkempaa perustelua, miksei Whip korvaa esim. flicker-efektejä "pelkällä" exiletyksellä?
Kortti Whip of Erebos on wordattu niin että tämä toimii juuri näin.
"If it would leave the battlefield, exile it instead of putting it anywhere else."
Juuri anywhere else tekee sen ettei Whippin luomaa Replacement Effect välitä enää siitä permanentista jos sitä exilataan toisella tavalla.