Itse ymmärrän myös jos joku ei halua netdekkailla niitä parhaita (monesti myös) kalleita dekkejä. Oma modern räpellykseni menee varmaan ainakin osittain tähän samaan linjaan, joskin sitä olen hieman päivittelemässä toivottavasti kilpailukykyisempään muotoon. Jos taas pelaa budjettidekillä niin kannattaa oppia häviämään, sillä pärjää aika pitkälle. Mikään ei kuitenkaan korvaa sitä fiilistä jos satut voittamaan omarakenteisella budjettiräpellyksellä sen hetkisen muotihypevaluedekin, jonka arvo on rahassa mitattuna kymmenkertainen omaan kasaasi verrattuna.
Näillä lapuilla vaan on hintaa juurikin sen takia, että ne on hyväksi havaittuja ja niillä pärjää helpommin. Itkeminen siitä, että minkä takia budjettiräpellys ei toimi on vaan yksinkertasesti lapsellista. Maailma ei toimi niin ja jossain vaiheessa pitää oppia realiteetit ja tyytyä omaan kohtaloonsa.
Miks mulla ei ole varaa 300 neliön uuteen omakotitaloon, Porscheen, joka vuotiseen 2kk Aasian matkaan, ja joudun käymään töissä sen sijaan että kalastaisin lapissa koko kesän. Ja minkä helvetin takia mä en oo voittanu lotossa vaikka oon lotonnu monta kertaa.
Budjettideckeillä ja omilla keitoksilla pelatessa häviämisen lisäksi on hyvä oppia a.) pelaamaan pakan antamilla resursseilla niin hyvin ja tehokkaasti kuin mahdollista ja b.) oppia voittamaan, eli jos nyt tässä matchupissa sain voiton tuosta toisesta kovemmasta pakasta, niin mikä siihen johti? Oliko vastustajan manat vaan kusseet, vai oliko mulla jokin kombo tai juttu, mikä toi yliotteen?
Sen lisäksi hyvä asia on oppia ennakoimaan muiden dekkien yleiset pläänit ja kuviot, ja oppia sidettämään niitä vastaan. Esim. pelaan susilla versus Jund, T2 Pacifist, siellä pelataan joko Bob, Tarmo tai boltti. Mitä pelaan T3, jos siellä on Tarmo tiskissä? Tuleeko sieltä T4 boltti tai esim. Lilli? Yleensä on selvää, että harva oma credu kestää mitään Jundin poistoja, elleivät ole transformanneet. Ja mun boltit ei välttämättä tee Tarmoon juuri mitään, mutta miinustaneet Lillin saan kyllä pois. Onko vastustajalla jotain kortteja, joille en mahda mitään tai hyvin vähän? Sidelle jokunen tehokas lappu, jolla voidaan tehdä jotain pahoja vastuksia vastaan.
Mielestäni pelkän häviämisen opettelun lisäksi voi opetella pelaamaan hyvin, opetella metaa, vastapakkojen juonia ja rytmityksiä, keksiä niihin vastaiskuja jne. Kehittää ja säätää omaa sidea paremmaksi ja mainia iskukykyisemmäksi.