Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Auran flickaus ja targetointi, etb  (Luettu 5931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jemonov

  • Pääkaupunki
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Hannah Montana -skeba, häh!
    • Gaspard Oil - progea kansalle
Auran flickaus ja targetointi, etb
« : 25.06.16 - klo 00:54 »
Netissä random heebo väitti, että aura targetoi vain kun loitsu castataan; että itse permanent ei targetoi. Täten jatkoi, että jos auran flickaa, sen saisi sijoittaa myös tyypille, jolla on hexproof tai shroud. Onko näin? Miksi?

Miten castaaminen ja enter the battlefield eroavat? Jos Maelstrom wanderin flickaa, triggeröikö cascadet uudestaan?

Lisäksi voisin ohessa vielä kerran kysyä tähän liittyen tuosta protectionista. Jos Ojutaille on kelpoteltu Pacifism, saako sen pois kun antaa mutsilla sulkakäärmeelle prot whiten?
Free-range chickens are primarily control deck players that slow the game down with board control cards.

Poissa Retardi

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #1 : 25.06.16 - klo 01:05 »
Netissä random heebo väitti, että aura targetoi vain kun loitsu castataan; että itse permanent ei targetoi. Täten jatkoi, että jos auran flickaa, sen saisi sijoittaa myös tyypille, jolla on hexproof tai shroud. Onko näin? Miksi?

Miten castaaminen ja enter the battlefield eroavat? Jos Maelstrom wanderin flickaa, triggeröikö cascadet uudestaan?

Lisäksi voisin ohessa vielä kerran kysyä tähän liittyen tuosta protectionista. Jos Ojutaille on kelpoteltu Pacifism, saako sen pois kun antaa mutsilla sulkakäärmeelle prot whiten?

Jos Aura "flickeröidään", se takaisintullessaan on attachattava jollekin sellaiselle permanentille jota se voi laillisesti enchantoida, tämä ei ole targetointia ja näinollen hexproof ja shroud eivät asiaan vaikuta.

Castaaminen on tapahtuma, jossa announcaat spellin ja sen jälkeen maksat tarvittavat maksut ja pistät spellin stäkkiin jossa se odottaa resolvaamistaan. Enter the battlefield on vain termi sille, kun kortti tulee battlefieldille. Enter the battlefield triggerit tapahtuvat riippumatta siitä mistä kortti on tullut (laitettu suoraan kädestä, permanent-spelli resolvaa stäkistä, laitetaan graveyardilta pöytään jne). Cascade vaatii spellin castaamisen, eli flickeröinti ei tässä auta asiaa.

Jos permanentilla on jonkin värinen aura, ja sille annetaan protection kyseiseltä väriltä, ei aura enää voi kyseistä permanenttia enchantoida ja se tuhoutuu.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Jemonov

  • Pääkaupunki
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Hannah Montana -skeba, häh!
    • Gaspard Oil - progea kansalle
Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #2 : 25.06.16 - klo 11:26 »
Aivan. En täysin vielä ymmärrä logiikkaa, millä auraa ei saa castatessa heittää vaikkapa Nimble Mongooselle, mutta flickeröinnin jälkeen saa. Luotan silti toki minua pätevämmän sanaan. Mitenkäs muuten protectioniin liittyen tuo hexproof ja aura? Tippuuko vainolaisen Pacifism meikän Ojutailta kun se nousee untappiin?

Ja vielä cascadesta metsäläiselle: jos cascade triggaa castatessa, iskeytyykö Wanderer itse myös täten pöytään vasta molempien cascadejen ja esim. mahdollisten boardwipejen jälkeen? Ja viimeinen: costs less, tarkoittaako tämä sitä, että cmc 7 tai alle kortit lätkitään pöytään, vai 8 tai alle?
Free-range chickens are primarily control deck players that slow the game down with board control cards.

Poissa Nastaboi

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #3 : 25.06.16 - klo 12:23 »
Kyseinen aurasääntö voi tuntua vähän epäintuitiiviselta alkuun. Pitää vain tietää, miten se menee. Shroud ja hexproof estävät permanentin targetoinnin. Protectionin säännöissä sanotaan erikseen "can't be enchanted by Auras that have the stated quality". Täten jos enchattu permanentti saa jälkikäteen protectionin auran väriltä tai muulta, aura tippuu pois. Shroud tai hexproof katsotaan vain silloin, kun spelli tai ability on stäkissä, joten niiden antaminen permanentille kun aura on jo kiinnittynyt ei tee mitään. Eli Pacifism pysyy kiinni Ojutaissa.

Cascaden triggerit ja niistä mahdollisesti pelatut spellit menevät stäkkiin alkuperäisen spellin päälle, joten alkuperäinen spelli (Wanderer) resolvaa viimeisenä ja väistää siten cascadesta mahdollisesti osuneet sweeperit. Less tarkoittaa aidosti vähemmän eli tässä tapauksessa 7 tai alle. "Equal or less" tarkoittaisi 8 tai alle, joissakin korteissa tätä näkyy.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa 326

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #4 : 25.06.16 - klo 12:55 »
Hexproof ja Shroud eivät 1: pudota creaturessa jo kiinni olevia auroja eivätkä 2: estä auran kiinnittämistä creaturelle siksi, että kummassakaan tapauksessa creaturea ei valita targetiksi. Aurat targetoivat vain spelleinä, eivät kun ne ovat permanentteja kentällä. Aura-korteissa ei sinänsä lue sanaa target (vrt. "Lightning bolt deals 3 damage to _target_ creature or player."), mutta Enchant Creature olennaisesti tarkoittaa, että tällä pitää castatessa targetoida creaturea ja tämä voi olla kentällä ollessaan vain creaturessa kiinni. Auraspellit ovat käsittääkseni ainoa esimerkki asiasta, joka targetoivat ilman, että niissä varsinaisesti lukee sanaa target.

Cascade-triggerit resolvaavat ennen Wandereria, koska ne menevät stackille Wandererin jälkeen. Wandererin cascadeen kelpaavat "vain" alle kahdeksan manaa maksavia spellejä. 8-droppeihin ei Wanderer osu.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa Jemonov

  • Pääkaupunki
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Hannah Montana -skeba, häh!
    • Gaspard Oil - progea kansalle
Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #5 : 27.06.16 - klo 01:14 »
Jatkuu: olenko ymmärtänyt oikein, että sikäli kun cascade hyppää stackiin Wandererista erikseen ja käsitellään ennen sitä, säilyy se siellä myös siinä tapauksessa, että MW counteroidaan? Voiko cascadea estää jotenkin?
Free-range chickens are primarily control deck players that slow the game down with board control cards.

Poissa 326

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #6 : 27.06.16 - klo 03:25 »
Jatkuu: olenko ymmärtänyt oikein, että sikäli kun cascade hyppää stackiin Wandererista erikseen ja käsitellään ennen sitä, säilyy se siellä myös siinä tapauksessa, että MW counteroidaan? Voiko cascadea estää jotenkin?

Cascade triggeröityy spellin pelaamisesta eli se tapahtuu vaikka itse Cascaden omaava spelli counteroitaisiin. Cascaden voi estää asioilla, jotka osaavat counteroida triggered abilityjä, kuten Stiflellä, Voidslimella tai Trickbindilla.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa Draugo

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #7 : 27.06.16 - klo 10:43 »
Relevantit säännöt:

Lainaus
303.4. Some enchantments have the subtype “Aura.” An Aura enters the battlefield attached to an object or player. What an Aura can be attached to is defined by its enchant keyword ability (see rule 702.5, “Enchant”). Other effects can limit what a permanent can be enchanted by.

303.4a An Aura spell requires a target, which is defined by its enchant ability.

303.4f If an Aura is entering the battlefield under a player’s control by any means other than by resolving as an Aura spell, and the effect putting it onto the battlefield doesn’t specify the object or player the Aura will enchant, that player chooses what it will enchant as the Aura enters the battlefield. The player must choose a legal object or player according to the Aura’s enchant ability and any other applicable effects.

303.4f on suoraa seurausta säännöistä 303.4 ja 303.4a. Aura on spelli vain stackissa. Battlefieldillä se on permanent ja muualla kortti. Koska flickerissä Aura siirtyy exileen hetkellisesti se lakkaa olemasta permanent jolloin battlefieldille paluu on ETB mutta Aura ei ole spelli joten se mihin aura kiinnittyy ei tule targetoinnista (Aura targetoi vain ollessaan spell) mutta Auran tulee kiinnittyä lailliseen permanenttiin. Näin ollen Auran kontrolloija päättää mihin permanenttiin Aura kiinnittyy.

Poissa Retardi

Vs: Auran flickaus ja targetointi, etb
« Vastaus #8 : 27.06.16 - klo 11:47 »
Jatkuu: olenko ymmärtänyt oikein, että sikäli kun cascade hyppää stackiin Wandererista erikseen ja käsitellään ennen sitä, säilyy se siellä myös siinä tapauksessa, että MW counteroidaan? Voiko cascadea estää jotenkin?

Cascade triggeröityy spellin pelaamisesta eli se tapahtuu vaikka itse Cascaden omaava spelli counteroitaisiin. Cascaden voi estää asioilla, jotka osaavat counteroida triggered abilityjä, kuten Stiflellä, Voidslimella tai Trickbindilla.

Mainitaan nyt vielä, että cascadesta tulevan spellin voi counteroida ihan normaalisti.
Joo tai siis ei eiku häh?