No mutta entäs sitten nuo 130k tilaajaa mitä herralla on kanavallaan? Pitäisikö heidätkin "puhdistaa" mtgn pelaajakunnasta / yhteisöstä, koska he ilmiselvästi viihtyvät kanavan parissa? Voisin jopa olettaa, että eivät ole niin suuresti pahastuineita ko. henkilön törkeyksistä.
Jos eivät muuta tapojaan tai osaa pitää typeryyksiä suussaan niin kyllä.
Er.... ok...
Aika radikaalia minun mielestäni. Tehdäänpä siis pieni ajatuskoe:
Jos vaikkapa minä alkaisin nyt katsomaan MTGhq videoita, ja sattuisin vaikkapa pitämään niistä, tuleeko minusta huono ihminen? Pitääkö minut poistaa MTG communitystä?
Minä pystyn katsomaan kanavaa tai videoita viihdearvon takia, ja jopa nauramaan epäsovinnaisille vitseillekkin, vaikkakaan en jaa ko. vitsailijan elämänkatsomusta, tai -arvoja. Tai vaikka olisin vahvasti eri mieltä osasta hänen sanomisistaan. Mielestäni tämä ei tee minusta huonoa ihmistä, tai seksistiä, sovinistia tai muutakaan ismiä. Ehkä voidaan väittää, että huumorintajuni on laaja tai huono, mutta sen ei kai pitäisi olla rangaistavaa.
Nyt siis kanavalla on 130k potentiaalista tälläistä MTG pelaajaa, ja sinä olet sitä mieltä, että jos "he eivät muuta tapojaan", he eivät saa olla osa communityä?
Mielestäni oikea tapa reagoida tälläiseen, on ignore. Seuratkoon häntä ketkä haluavat, ja kuunnelkoot he hänen läppäänsä. Ei siellä kenenkään pakko ole hänen herjojaan käydä kuuntelemassa. Ja niin suurinosa ihmisistä toimii, ei vain mtg pelaajista. Käännä selkäsi ja kävele pois. Jätä omaan arvoonsa.
Jos venuella on 40% jengiä jota ei kiinnosta, 30% jengiä joka päästää typerää skeidaa suustaan ja loukkaa ihmisiä ja 30% jengiä joka loukkaantuu, kenen tulisi poistua tai tulla poistetuksi?
Varmaan jos otetaan 100 ihmisen otanta jostain mtg pelitapahtumasta, luvut olisivat tod. näk.:
1 joku puhuu ohi suunsa ja saattaa jutuillaan loukata kanssa pelaajia
9 jotka loukkaantuvat puheista siinä määrin, että pyytävät poistamaan ko. pelaajan
90 jotka pitävät puheita epäsovinnaisina, mutta pystyvät elämään tilanteen kanssa ilman isompia ongelmia
Oikeassa elämässä kynnys henkilön poistamiselle on iso. Alkuun varmaan kerran tai pari huomautettaisiin asiasta kohteliaasti. Sitten ehkä päädyttäisiin poistamaan, mikäli neuvosta ei oteta vaaria.
Internet on vähän eri asia. On selkeää, että jos häiriköintiä/huonoa käytöstä esiintyy esim. tämän kaltaisilla foorumeilla, moderaattorit puuttuvat tilanteeseen tarvittavalla vasteella.
On kuitenkin mielestäni täysin henkilön oma asia, mitä hän omalla youtube kanavallaan päättää eetteriin suoltaa. Oli se sitten puhdasta paskaa tai ilmaista rahaa katsojilleen. Tähän puuttuvat vain ensikädessä youtuben moderaattorit, ja viimekädessä virkavalta mikäli ylitetään moraalisesti arveluttavia rajoja tai jälkimmäisessä tapauksessa rikotaan lakia.
Katsojat äänestävät jaloillaan kyllä, mikäli eivät pidä contentista. Tätä kaikkea vasten on kummallista, että sivusta huudellaan ko. kanavan ylläpitäjälle tai varsinkin kun arvostellaan hänen kanavansa seuraajia. Mielestäni oikea ratkaisu olisi pysyä poissa ja toivoa että mahdollisimman moni samanmielinen tekee samoin. Henkilö ei kuitenkaan ole saanut syytettä tietääkseni mistään.
Karkeasti tätä voisi verrata siihen, että koska D. Trump on mielestäni idiootti ja täysin epäsopiva presidentiksi, ovatko kaikki häntä äänestävät idiootteja ja väärässä?? Tältähän tämä nykymeininki vähän valitettavasti alkaa vaikuttamaan. Nyt puhutaan siis n. puolesta yhdysvaltojen äänestäjistä. Tai ainakin sinnepäin.
Sama kun yleinen mielipide tuntuu olevan, että Britanniassa kansalaiset äänestivät väärin Brexitin voittaessa. (ja minä itse en todellakaan halunnut näin tapahtuvan)
WotC teki oikein kun korjasi väärinkäsitystä heidän suhteestaan MTGhq:n kanssa, mutta mahdollisesti väärin samalla dissatessaan kanavaa -> aiheutti mtg communityssä ääri-ilmiöiden manifestoitumista ko. kanavaa/henkilöä kohtaan. Ja nyt siihen olisi WotC:in hyvä ottaa kantaa, ja tuomita ko. toiminta.