Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vanha rotaatio palaa standardiin  (Luettu 6049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l33twash0r

Vanha rotaatio palaa standardiin
« : 19.10.16 - klo 18:02 »
Linkki

Lainaus
The solution we have come to is a simple one—we're going to return to a once-yearly rotation cycle, where Standard rotates a year's worth of sets (in this case, two blocks) with the second large set of the year (what many in the Northern Hemisphere call the fall set). This rotation will be implemented immediately with Kaladesh and going forward.

That means Kaladesh will be legal for two years instead of 18 months, and will rotate out of Standard with the release of the second large set in 2018. Aether Revolt will rotate out with Kaladesh. Meanwhile, there will be no rotation when Amonkhet releases in April 2017.

When Amonkhet is released, Standard will consist of the following blocks: Battle for Zendikar, Shadows over Innistrad, Kaladesh, and Amonkhet. When the next rotation happens, Battle for Zendikar and Shadows over Innistrad blocks will rotate out of Standard together. In this way, Standard will fluctuate somewhere between five sets being legal, and eight.

Standardi palaa vuosittaiseen rotaation. Mielipiteitä muutoksesta?
« Viimeksi muokattu: 19.10.16 - klo 18:08 kirjoittanut l33twash0r »

Poissa Rhianne

Vs: Taas uusi rotaatio standardiin
« Vastaus #1 : 19.10.16 - klo 18:10 »
Paras asia standardissa on mielestäni brewaaminen ja erilaisten pakkojen nousu ja tuho, joten tykkään nopeasta rotaatiosta. Ymmärrän kyllä WotC:n pointit kasuaalimmille pelaajille, mutta näin aktiiviselle pelaajalle kuten minä nopea rotaatio on parempi, ja mielestäni standard on parhaimmillaan juuri rotaation jälkeen, kuten nyt. En tykkää paluusta vanhaan. Varsinkin jos Wizardsilta välillä menee läpi rnd:stä rikkinäisiä kortteja tai strategioita, niin on parempi mitä nopeammin ne lähtevät pois dominoimasta formaattia.

Poissa JopeSane

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #2 : 19.10.16 - klo 18:15 »
Itse koin hyvin raskaaksi kun rotaatio tapahtui puolen vuoden välein. Lähinnä korttien hävittämisen takia.

Poissa Tiemuuu

Vs: Taas uusi rotaatio standardiin
« Vastaus #3 : 19.10.16 - klo 20:35 »
Paras asia standardissa on mielestäni brewaaminen ja erilaisten pakkojen nousu ja tuho, joten tykkään nopeasta rotaatiosta. Ymmärrän kyllä WotC:n pointit kasuaalimmille pelaajille, mutta näin aktiiviselle pelaajalle kuten minä nopea rotaatio on parempi, ja mielestäni standard on parhaimmillaan juuri rotaation jälkeen, kuten nyt. En tykkää paluusta vanhaan. Varsinkin jos Wizardsilta välillä menee läpi rnd:stä rikkinäisiä kortteja tai strategioita, niin on parempi mitä nopeammin ne lähtevät pois dominoimasta formaattia.

samat tuntemukset mullakin. toki jos tällä saadaan sitten lisää pelaajia FNM:iin ja muihin turnauksiin niin hyvä on.

Poissa Porrima

Vs: Taas uusi rotaatio standardiin
« Vastaus #4 : 19.10.16 - klo 21:13 »
Paras asia standardissa on mielestäni brewaaminen ja erilaisten pakkojen nousu ja tuho, joten tykkään nopeasta rotaatiosta. Ymmärrän kyllä WotC:n pointit kasuaalimmille pelaajille, mutta näin aktiiviselle pelaajalle kuten minä nopea rotaatio on parempi, ja mielestäni standard on parhaimmillaan juuri rotaation jälkeen, kuten nyt. En tykkää paluusta vanhaan. Varsinkin jos Wizardsilta välillä menee läpi rnd:stä rikkinäisiä kortteja tai strategioita, niin on parempi mitä nopeammin ne lähtevät pois dominoimasta formaattia.

Tämä on ihan totta, mutta täysin yksitäisenä esimerkkinä paikkakunnallani pelattiin aktiivisesti standardia odysseystä lähtien, kunnes sitten khansin rotatoitua loppui kuin seinään. Yksi syy ei selitä kaikkea, mutta on satavarmaa että vaikutti se, että nopea rotaatio pakotti hankkimaan kortteja ihmisten sietokykyä nopeammin. En tiedä auttaako enää, mutta saa nyt nähdä.

Poissa Samsson

Vs: Taas uusi rotaatio standardiin
« Vastaus #5 : 19.10.16 - klo 21:45 »
Paras asia standardissa on mielestäni brewaaminen ja erilaisten pakkojen nousu ja tuho, joten tykkään nopeasta rotaatiosta. Ymmärrän kyllä WotC:n pointit kasuaalimmille pelaajille, mutta näin aktiiviselle pelaajalle kuten minä nopea rotaatio on parempi, ja mielestäni standard on parhaimmillaan juuri rotaation jälkeen, kuten nyt. En tykkää paluusta vanhaan. Varsinkin jos Wizardsilta välillä menee läpi rnd:stä rikkinäisiä kortteja tai strategioita, niin on parempi mitä nopeammin ne lähtevät pois dominoimasta formaattia.
+1

Poissa Tingle

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #6 : 19.10.16 - klo 22:25 »
Eli vihollisfetsejä ei nähtäne Amonkhetissakaan, kun BFZ:n dualit ovat yhä lailliset.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #7 : 19.10.16 - klo 22:33 »
Eli vihollisfetsejä ei nähtäne Amonkhetissakaan, kun BFZ:n dualit ovat yhä lailliset.
Jos päätös rotaatiomuutoksesta on tehty vasta nyt (ja oletan että tämä pitää paikkaansa), niin Amonkhet lienee jo varsin pitkälti matkalla kohti painokoneita. Jos muutoksia vielä tehtäisiin rarelandicycleen, tilalle tarvittaisiin toinen rarelandicycle. Pahimmillaan vielä täsmälleen samoilla collector's numbereilla, mikä tekee tempusta jo varsin hankalan.

Eli oletan, että päätös rarelandicycleistä ja mana fixingistä standardissa yleensäkin on tehty jo aikoja sitten - myöhemmin selviää meillekin, mitä siellä onkaan päätetty :)
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Anssi

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #8 : 19.10.16 - klo 22:42 »
Itse mielelläni näkisin fetchit standardissa landfallin takia, koska ne kaikki balansoitiin fetchien takia heikoiksi. Battle landsit ja fetchit oli kyllä iso ongelma.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa JopeSane

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #9 : 19.10.16 - klo 22:47 »
Itse mielelläni näkisin fetchit standardissa landfallin takia, koska ne kaikki balansoitiin fetchien takia heikoiksi. Battle landsit ja fetchit oli kyllä iso ongelma.

Joo ei taida yksikään landfall kortti olla pelattava tällä hetkellä standardissa.

Poissa aaglo

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #10 : 19.10.16 - klo 23:07 »
Itse mielelläni näkisin fetchit standardissa landfallin takia, koska ne kaikki balansoitiin fetchien takia heikoiksi. Battle landsit ja fetchit oli kyllä iso ongelma.

Joo ei taida yksikään landfall kortti olla pelattava tällä hetkellä standardissa.
Tireless tracker (vaikkei siinä ole keywordiä "landfall" :)

Poissa Porrima

Vs: Taas uusi rotaatio standardiin
« Vastaus #11 : 20.10.16 - klo 00:38 »
Paras asia standardissa on mielestäni brewaaminen ja erilaisten pakkojen nousu ja tuho, joten tykkään nopeasta rotaatiosta. Ymmärrän kyllä WotC:n pointit kasuaalimmille pelaajille, mutta näin aktiiviselle pelaajalle kuten minä nopea rotaatio on parempi, ja mielestäni standard on parhaimmillaan juuri rotaation jälkeen, kuten nyt. En tykkää paluusta vanhaan. Varsinkin jos Wizardsilta välillä menee läpi rnd:stä rikkinäisiä kortteja tai strategioita, niin on parempi mitä nopeammin ne lähtevät pois dominoimasta formaattia.
+1

Olen henkilökohtaisesti yllättynyt tästä, kun olin varma että kaikki pitävät siitä että palataan vanhaan.
Anekdoottinen evidenssi mitä itse olen muualla kokenut/kuullut ja oman paikkakunnan standardin kuihtuminen on tuonut kuvan siitä että kenelläkään ei Suomessa ollut missään päin ole standardin mitään intressiä. Turnausaikatauluja seuraamalla, Helsingissä ja tampereella yhdessä paikassa on standardia pelattu, mikäli niissä on pelaajia ollut.
WMCQ't ja poro-tour oli kahden standardin turnauksia, muutettiin vaan yhden standardin turnaukseksi.

Ajattelin alun perin, että tuon kahden rotaation etu olisi lähinnä vain jos asuu amerikassa ja voi kiertää SCGO'ta tai jotain vastaavaa, tai on yleinen gp-kiertäjä, ja toivoin että ehkä tämä saa ihmisiä taas enemmän innostumaan asiasta.


Anecdotal evidence, yay:

http://www.channelfireball.com/articles/standard-reverts-to-a-once-a-year-rotation/

r/magictcg tuntui asiasta pitävän. "Maybe I'll now get a standard deck"

« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo 00:56 kirjoittanut Porrima »

Poissa Roinisto

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #12 : 20.10.16 - klo 09:11 »
Itse ehdin kiireiltäni pelaamaan magiccia maksimissaan kolme kertaa kuussa ja nautin eniten standardin pelaamisesta.
Nopean rotaation formaatissa minua ei kaivellut se, että voin vaihtaa koko pakkaa tiheämpään (tämä tapahtuu hitaammallakin settien poistumisella). Minua häiritsi se, että on pakko vaihtaa pakkaa jonka olin juuri saanut itselleni mieluisaksi ja jota olin oppinut tuunaamaan metan mukaan.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #13 : 20.10.16 - klo 09:19 »
Standardin burn-out alkoi olla tosiasia nopeamman rotaation takia ja kaikkein kilpailullisimpia pelaajia lukuunottamatta siirtyminen joko EDH pöytiin tai Moderniin oli aika ilmeistä. Varmastikin sama näkyi muuallakin maailmassa Standard turnausten osallistujamäärissä ja WotC kerrankin tajusi vetää käsijarrusta ennen kuin on liian myöhäistä. Se aiheuttaako tämä lieveilmiöitä (esim. ne enemyfetchit Amonkhetissa) lienee pienempi paha kuin se että WotC:n todellinen syömähammas limitedin lisäksi olisi ilmennyt rammaksi ankaksi.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Ozei

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #14 : 20.10.16 - klo 09:23 »
Muun elämän kiireiden vuoksi on magicin pelaaminen jäänbyt vähemmälle, ja stanupakka vanheni kuin huomaamatta (taisin ehtiä pelata kahdessa FNM:ssä?). IMHO muutos on parempaan päin, mutta ymmärrän miksi osa piti nopeammasta rotaatiosta enemmän.

Poissa Rhianne

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #15 : 20.10.16 - klo 09:52 »
Pitäydyn mielipiteessäni, että rotaatio on parasta aikaa standardissa ja on valitettavaa, että tämän päätöksen jälkeen se tulee tapahtumaan vain kerran vuodessa. Jos Wizards ja kasuaalimmat pelaajat haluavat oikeasti vain pidentää korttien pysymistä standardissa, niin olisi voinut vaan laajentaa standardia yhdellä blokilla, eikä vähentää rotaatioita. Rautalangasta vielä, jotta kaikki tajuavat mitä haen takaa:
Nykyinen systeemi: 5-6 settiä kerrallaan standardissa.
Uusi systeemi: 5-8 settiä kerrallaan standardissa.
Ehdottamani systeemi: 7-8 settiä kerrallaan standardissa.

Näin kortit olisivat pysyneet keskimäärin pitempään laillisina kuin nyt tai tulevassa systeemissä, mutta silti olisi saatu nauttia kahdesta rotaatiosta per vuosi. Muutenkin yksi tulevan systeemin ongelmista on mielestäni se, että jotkin setit pysyvät standardissa paljon pitempään kuin toiset, vrt. EMN 14kk vs BFZ 24kk. Lisäksi standardin powerleveli tulee heittelemään suuresti; formaattina 5 setin ja 8 setin ero on valtava.

EDIT: CFB:ssä on artikkeli aiheesta http://www.channelfireball.com/articles/standard-reverts-to-a-once-a-year-rotation/ ja sen kommenteissa porukka on kanssani samaa mieltä, ja siellä on laskettu, että tuolla ehdottamallani systeemillä setit olisivat standard-laillisia 21-24 kuukautta, kun nyt siirryttävässä systeemissä se on 14-24kk.

EDIT2: Lisäksi tämä aiheuttaa myös sen ongelman, että kevään blokki (esim SOI-EMN) ei tule koskaan olemaan standardissa ilman syksyn blokkia (BFZ-OGW). Tämä aiheuttaa sen, että kevään blokin kortit jotka jäävät syksyn blokin korttien varjoon eivät saa koskaan mahdollisuutta paikkaansa valokeilassa. Eli standard pysyy yksipuolisempana. Lisäksi todennäköisesti syysblokin parhaat kortit tulevat olemaan huimissa hinnoissa, koska pysyvät puoli vuotta pidempään standardissa kuin kevään kortit. Jos joku luulee, että tämän muutoksen vaikutuksesta standard tulee olevan halvempaa, niin epäilen vahvasti. Kysyntä vs tarjonta jne.
« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo 10:22 kirjoittanut Rhianne »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #16 : 20.10.16 - klo 10:27 »
Se mikä tässä on erittäin merkittävää on vaikutus Magic Onlineen jossa on julkaistu radikaalit muutokset settien redemption aikaan. Redemption lyhenee jolloin korttien hinnat poukkoilevat alkuun niin kauan kuin redemption on vielä mahdollinen. Ajan loppua kohden esim. bulkkimythiccien hinta nousee kunnes redemptionin loputtua romahtaa. Nyt kun standardin rotaatioaika on pidempi, on suurempi mahdollisuus että jonkin random mythicin käytettävyys nousee arvoon arvaamattomaan sen viettäessä jo standardiaikansa ehtoopuolta. Jos näin käy niin voidaan nähdä todella radikaaleja piikkejä hinnoissa.

Lisäksi redemption on ollut varsinkin jenkeissä merkittävä joillekin singlejä myyville tahoille ja lyhyempi aika saattaa vaikuttaa korttien saatavuuteen tulevaisuudessa kun setit ovat standardissa vielä pitkään sen jälkeen kun niiden dräftääminen on jo loppunut ja redemption ei olekaan enää mahdollinen.

Lisäksi kannattaa muistaa muutoksen psykologinen aspekti. On paljon helpompi hyväksyä rotaatio kerran vuodessa vaikka se tarkoittaakin sitä että "kevätblokin" setit ovat vähemmän aikaa standardissa kuin nähdä koko ajan edessä häämöttävä rotaatio kuuden kuukauden välein.
« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo 11:17 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #17 : 20.10.16 - klo 11:33 »
Mä en ihan ymmärrä miten kukaan saa nautintoa siitä että joutuu 6 kk välein ostamaan uuden pakan pystyäkseen pelaamaan formaattia. Ehkä jotkut sitten tosiaan nauttii siitä että polttaa rahaa pelatakseen. Formaatin brewaaminen on joka tapauksessa käytännössä viimeistään Pro Tourin jälkeen myytti nykyisenä nettiaikana.

Itse saatan jopa alkaa pitämään taas Standard turneita, 6 kk rotaatiolla ei olisi ikinä tullut kysymykseen.

Poissa Samsson

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #18 : 20.10.16 - klo 18:30 »
Ero tässä on kai se että en ole ikinä nähnyt sen pakkona vaihtaa. Ostelen joka tapauksessa yli laatikollisen verran boostereita joka setistä ja pelaan suht paljon Limitediä. Laitan kaikki siniset laput myyntiin heti kun niitä saan. Tuomarina minulle maksetaan (Suomessa) yleensä palkkiot kreduina. Siksi minulla yleensä onkin mahdollisuus hankkia uusia lappuja uusiin dekkeihin. Vaihdan Standard pakkaani varmaan kolme neljä kertaa per setti, koska lappuja on jo, ja haluan kokeilla jotain uutta. Tykkään siis siitä ettei vastassa ole joka FNM:ssä sama Tier 1 Net.Deck kuukaudesta toiseen vaan että muutkin vaihtelevat suht aktiivisesti pakansa.

Joo, uudet setit tuovat uudet "flavour of the month" tyyliset pakat, mutta esim. Siege Rhino tuli jokaisessa FNM:ssä vastaan niin kauan kun se oli Standardissa laillinen. Just nyt Gideon, Ally of Zendikar, tulee jokaisessa FNM:ssä vastaan, ja hän on ollut formaatissa jo vuoden. Peräänkuulutan siis enemmän vaihtelua.

Toki tämä kerran vuodessa rotatoiva on kukkarolle kivempi. Ja uudet pelaajat pääsevät helpommin mukaan. Ymmärrän sen täysin. Halusin vain kertoa että on niitäkin pelaajia jotka näkevät asiat toisin. Olemme nähtävästi vähemmistö ja silloin on fine että mennään enemmistön mukaan, mutta muistakaa että voi olla ihmisiä jotka näkevät asiat toisin. :)

Malkuth

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #19 : 20.10.16 - klo 19:22 »
Olen itse pelannut standardia (ja ylipäätään muuta kuin keittiönpöytä-magicia) vasta pari kuukautta, ja olin hieman yllättynyt siitä miten vähän pelaajia tuntuu olevan vaikka kyse on formaatista jota Wizards kovasti yrittää markkinoida isoimpana ja suosituimpana. Onko standardin pelaajamäärät oikeasti laskeneet merkittävästi Suomessakin sen jälkeen kun rotaatio vaihtui nopeammaksi, kuten jenkeissä ilmeisesti uskotaan tapahtuneen?

Poissa 326

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #20 : 20.10.16 - klo 19:36 »
Olen itse pelannut standardia (ja ylipäätään muuta kuin keittiönpöytä-magicia) vasta pari kuukautta, ja olin hieman yllättynyt siitä miten vähän pelaajia tuntuu olevan vaikka kyse on formaatista jota Wizards kovasti yrittää markkinoida isoimpana ja suosituimpana. Onko standardin pelaajamäärät oikeasti laskeneet merkittävästi Suomessakin sen jälkeen kun rotaatio vaihtui nopeammaksi, kuten jenkeissä ilmeisesti uskotaan tapahtuneen?

Suomessa ainakin paikoittain vanhemmat formaatit (Legacy, Modern, Highlander) ovat vahvemmilla ja vievät tilaa Standardilta. Stanulla on myös jossain määrin maine nasujen ja paistien formaattina, jossa hakataan keskikokoisia creatureita yhteen veltolla nopeudella ilman sen suurempia ajatusprosesseja - eihän typessä saa edes pelata Snapua, Bolttia & co.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa Tiemuuu

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #21 : 20.10.16 - klo 20:03 »
Olen itse pelannut standardia (ja ylipäätään muuta kuin keittiönpöytä-magicia) vasta pari kuukautta, ja olin hieman yllättynyt siitä miten vähän pelaajia tuntuu olevan vaikka kyse on formaatista jota Wizards kovasti yrittää markkinoida isoimpana ja suosituimpana. Onko standardin pelaajamäärät oikeasti laskeneet merkittävästi Suomessakin sen jälkeen kun rotaatio vaihtui nopeammaksi, kuten jenkeissä ilmeisesti uskotaan tapahtuneen?

standard elää tarjonnasta ja kilpailullisesta skenestä. Suomesta on kallista matkustaa GP:ille eikä täällä mitään isompia turnauksia ylipäänsä kovin usein järjestetä (suhteuttaen standardin kiertoon). kesällä vain yksi WMCQ oli standardia ja PPTQ:illa pelataan Modernia. tänä vuonna vain yksi Poro Tourin pääturnaus oli standardia. luulen ettei standardia pahemmin edes seurata Suomessa Poromagian ja OMGin FNM:issä käyviä pelaajia lukuunottamatta.

Mä en ihan ymmärrä miten kukaan saa nautintoa siitä että joutuu 6 kk välein ostamaan uuden pakan pystyäkseen pelaamaan formaattia. Ehkä jotkut sitten tosiaan nauttii siitä että polttaa rahaa pelatakseen. Formaatin brewaaminen on joka tapauksessa käytännössä viimeistään Pro Tourin jälkeen myytti nykyisenä nettiaikana.

Itse saatan jopa alkaa pitämään taas Standard turneita, 6 kk rotaatiolla ei olisi ikinä tullut kysymykseen.

itse harrastan standardia aktiivisesti ja rotaatio on koko formaatin viehätys. brewaan uuteen formaattiin pakan noin viikko ennen releasea, pieniä muutoksia tulee toki joka kerta kun pakalla pelaa. uusia rareja/mythiccejä joutuu ostamaan 4-12, loput kortit on jo entuudestaan laillisia tai halpoja uncceja/commoneita. rahaa/krediittejä menee 30-8060 per rotaatio (jos en pysty vaihtamaan kortteihin tai ne eivät avaannu prelluissa). usein myös vaan lainaan kortit kavereilta. tällä sitten pelaan joka viikko FNM:issä ja isommissa turnauksissa.

aktiivisuus määrittää standardin hinnan. ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole samanlaista paloa formaattia kohtaan, vaikka se harmittaakin
« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo 20:14 kirjoittanut Tiemuuu »

Poissa Tiemuuu

Vs: Vanha rotaatio palaa standardiin
« Vastaus #22 : 20.10.16 - klo 20:33 »
EDIT2: Lisäksi tämä aiheuttaa myös sen ongelman, että kevään blokki (esim SOI-EMN) ei tule koskaan olemaan standardissa ilman syksyn blokkia (BFZ-OGW). Tämä aiheuttaa sen, että kevään blokin kortit jotka jäävät syksyn blokin korttien varjoon eivät saa koskaan mahdollisuutta paikkaansa valokeilassa. Eli standard pysyy yksipuolisempana. Lisäksi todennäköisesti syysblokin parhaat kortit tulevat olemaan huimissa hinnoissa, koska pysyvät puoli vuotta pidempään standardissahttps://mtgsuomi.fi/keskustelu/Themes/mtgsuomi/images/bbc/divider.gif kuin kevään kortit. Jos joku luulee, että tämän muutoksen vaikutuksesta standard tulee olevan halvempaa, niin epäilen vahvasti. Kysyntä vs tarjonta jne.

nämä on omatkin huolenaiheet. verrattuna aikaisempaan erilaista on se että kesän blokissa on aina omat settimekaniikat jotka joutuvat taistelemaan tilasta useamman setin kanssa juuri verrattuna syksyn blokkeihin.