Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Throne of Lies  (Luettu 4137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rancid-

Throne of Lies
« : 09.11.17 - klo 23:39 »
First things first: oon aina inhonnut näitä Werewolf/Mafia-pelejä samasta syystä kuin Magicin moninpelejä - pelit menee usein huutoäänestykseksi, kingmaker-positiot on perseestä ja jos joku on tärkeässä asemassa merkittävästi vähemmän kartalla kuin muut, se pilaa helposti muidenkin pelin. Tässä nimenomaisessa versiossa on kuitenkin jotain, mikä vetoaa muhun suuresti.

Throne of Liesissa enintään 16 pelaajaa kokoontuu pyöreän pöydän ympärille ratkomaan kuningaskuntansa kohtaloa. Pelaajien roolit arvotaan siten, että käytössä on seuraavanlainen kokoonpano:

1 kuningas, joka on satunnaisesti hyvis, neutraali tai pahis
1 prinssi, hyvis
8-10 muuta hyvistä (valikoitu satunnaisesti noin 15 roolista, ei kuitenkaan yli kahta samaa)
2 pahista
2-4 muuta neutraalia (6 roolia), joista 16 pelaajalla yksi on aina ns. neutral killer

Peli etenee hyvin yksinkertaisessa ajastetussa päivä/yö-syklissä, eli päivisin pelaajat kokoontuvat pöydän ääreen keskustelemaan ja voivat enemmistöäänestyksellä lynkata yhden kanssapelaajista. Yöllä hyvikset ja neutraalit menevät omiin huoneisiinsa ja pahikset salaiseen tukikohtaansa juonimaan tekemisiään. Pelaajilla on lisäksi käytössään julkinen päiväkirja, joka paljastetaan tämän kuollessa kaikille, sekä yksityinen muistiinpanosivu.

Jokaisella roolilla on omat erikoiskykynsä, joista osaa voi käyttää päivisin ja osaa öisin. Suurin osa päiväkyvyistä toimii heti ja yökyvyistä yön päättyessä, mutta poikkeuksiakin on. Esimerkiksi prinssin päiväkyky on valita yksi kanssapelaajista yöllä vangikseen, jolle hän juttelee anonyyminä ja jonka hän voi sitten yön päätteeksi teloittaa.

Pahis-factioneita on kaksi, joista toinen valitaan arvalla. Ensimmäinen pahis-faction on kultti, jolla on aina johtaja ja lisäksi neljää eri roolia edustavia apulaisia. Kultti henkilöityy vahvasti johtajaansa, joka on rooleista ainoa, joka voi tappaa tai rekrytoida vastustajia - tai uhrata omia jäseniään saadakseen tappokykyynsä lisää käyttökertoja! Kultin maksimikoko on neljä, ja jos kultin johtaja kuolee, seuraavaksi pitkäaikaisimmasta jäsenestä tulee uusi johtaja. Muiden kulttilaisten kyvyt keskittyvät lähinnä johtajan työn helpottamiseen.

Toinen pahisporukka Unseen on vähän kuin Sith, eli heitä voi olla kerrallaan enintään kolme. Unseenin kaksi uniikkia roolia ovat nimeltään Mastermind ja Assassin, ja loput roolit ovat 1:1 Mastermindin konvertoimien hyvisten kanssa, esimerkiksi Sheriffistä tulee Marshal ja Princessistä Duchess. Konvertoitujen hyvisten roolikyvyt ovat yllättäen voiman pimeä puoli -versioita originaaleista; esim. sheriffin kyky muuttuu kanssapelaajien alignmentin tutkimisesta näiden päiväkirjan sekä prinssin yöllisten touhujen kyttäämiseen. Toisin kuin kultin johtaja, kuollut Mastermind ei korvaudu uudella enää kolmannen yön jälkeen. Sen sijaan Unseenissa on aina oltava yksi Assassin, jotta porukan harventaminen onnistuu. Jos Mastermind jää yksin, hän voi muuttaa itsensä Assassiniksi.

Kaikessa tässä on kuitenkin huikea määrä liikkuvia osia, josta tässä hieman esimerkkejä hyvisten puolelta - HUOM! Peliin tulee jatkuvasti patcheja, jotka muuttavat kykyjen toimintaa, joten tämä saattaa olla vanhentunutta tietoa:

- Observer voi seurata yhtä pelaajaa ja havaita, kenen luona hän yöllä käy ja kuka käy puolestaan hänen luonaan; lisäksi hänellä on 2 kpl detect alignment -kykyä.
- Prinsessa voi tutkia, minkä tyyppistä roolia joku toinen pelaaja edustaa, ja näin saada pahiksia kiinni valehtelusta - tai paljastaa tappajan/auttajan kertomalla toiselle pelaajalle, kuka prinsessan luona kävi.
- Sheriffi voi laittaa päivällä tiedustelijan seuraamaan, kääntyykö kanssapelaaja pahikseksi, ja yöllä tutkia kanssapelaajien alignmenttia
- Telepaatikko osaa jutella öisin kuolleiden kanssa ja ottaa keskusteluun mukaan yhden kanssapelaajan, joka ei myöskään näe kenen kanssa juttelee
- Lääkäri osaa parantaa kanssapelaajan, tai herättää kuolleen hyviksen henkiin kolmen päivän ajaksi.
- Juoppo pystyy houkuttelemaan kaverit luokseen bilettämään, eli menemällä toisen tyypin huoneen ovelle juoppo tekee Spellskitet kaikille muille vierailijoille. Vaihtoehtoisesti voidaan pitää privabileet jonkun luona, ettei tämä lähdekään tapporetkille.

Ja jotta hyvisten ja pahisten välinen kamppailu ei olisi liian yksinkertaista, mukana ovat lisäksi neutraalit:

- Palkkasoturin (Mercenary) tehtävä on pitää kohteensa elossa pelin loppuun asti, vaikka sitten oman henkensä kaupalla. Jos ensimmäinen kohde kuolee, voi tehdä uuden sopimuksen, mutta toisen kuollessa Mercenary tappaa itsensä koska oli niin huono työssään. Mercenary on ainoa neutraali, jonka voi kääntää pahikseksi.
- Scorned saa pelin alussa kaksi kohdetta, joista jommankumman on tultava teloitetuksi Scornedin silmien edessä.
- Fool haluaa saada itsensä teloitetuksi. Foolin teloittamisesta rangaistus muille pelaajille on, että seuraavana päivänä ei teloiteta ketään - jos teloitus tapahtui pelin alussa, karanteeni kestää kaksi päivää.
- Reaper ja Possessor ovat neutraalit tappajat, joita kaikki vihaavat. Heidän tavoitteenaan on yksinkertaisesti saada kaikki muut hengiltä vähän toisistaan poikkeavilla kyvyillä avustettuina. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä hyvisten ja pahisten keskinäiset voimasuhteet tasapainossa. Itse inhoan näillä luokilla pelaamista, koska voittamisen todennäköisyys on hyvin lähellä nollaa.
- Alkemisti osaa parantaa ja tappaa, ja hänen ainoa tavoitteensa on selvitä itse elossa. Tämä tekee hänestä yleensä hyviksille arvokkaan loppupelissä, mutta alkupelissä neutraalius aiheuttaa helposti sivuosumia lynkkaushommissa, koska tappajaneutraaleihin osuminen on niin arvokasta.

Huonojakin puolia tässä pelissä on tietysti oltava. Ensimmäinen on tiettyjen luokkien tylsyys ja tapetuksi tulemisen herkkyys; osa luokista on selkeästi todella heikkoja idlaajia alkupelissä, ja tietyt hyvikset jopa pyrkivät aktiivisesti kamikazettamaan itsensä auttaakseen yhteistä hyvää. Näillä ei sitten pääse pelaamaan läheskään yhtä paljoa kuin aktiivisempaa osallistumista vaativilla rooleilla.

Toinen, ja syy siihen että tämän kirjoitin, on randomien kanssa pelaamisen nihkeys. Internetissä yllättäen vähän kaikki on hauskempaa jollain tapaa valikoituneella porukalla, eikä Throne ole poikkeus. Älyttömän paskasti pelaamista on tullut tässä viime aikoina todistettua turhauttavan paljon, ja olisikin kiva saada kriittinen massa magicisteja innostumaan sen verran, että pelin laatu olisi vähän parempaa kuin jatkuvia disconnecteja epämiellyttävän roolin osuessa kohdalle tai tärkeimpien hyvisroolien paljastamista pahiksille kakkospäivänä. Mukaan pääsee ostamalla pelin Steamista 10 rahalla.
« Viimeksi muokattu: 09.11.17 - klo 23:43 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Rhianne

Vs: Throne of Lies
« Vastaus #1 : 09.11.17 - klo 23:57 »
Ootko pelannu Town of Salemia, meni selityksesi lähes yks yhteen sen kanssa? Varmaan enempi rooleja, mutta muuten ihan sama - ellei siihenkin oo tullut paljon päivityksiä sen jälkeen kun ite lopetin. Lähinnä haluis kuulla mikä tässä on parempaa, jos on parempaa? Sitä jaksoi aika pitkään pelata kunnes pelit alkoivat liikaa toistaa itseään.

Poissa Rancid-

Vs: Throne of Lies
« Vastaus #2 : 10.11.17 - klo 00:06 »
En oo Salemin kylään koskenu, mutta nopeasti katsomalla näytti tosiaan aika samanlaiselta - ehkä vielä vähän erikoistuneemmat hahmot on Salemissa.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Meltyman

Vs: Throne of Lies
« Vastaus #3 : 10.11.17 - klo 08:14 »
Town of Salem on hemmetin hyvä ja selaimessa myös ilmainen. Ainakin oli.

Toki siinäkin huonot pelaajat pilaa pelin ja siitä tulee hirveää valitusta. Metapelaaminen voi ärsyttää joitakin esim. vanginvartija kysyy yöllä kaapatulta "mitä sinun ruutusi oikealla puolella lukee?" ja jos ei osaa vastata oikein, niin se lynkataan.

Poissa Rancid-

Vs: Throne of Lies
« Vastaus #4 : 15.11.17 - klo 00:47 »
Se tunne kun peräkkäiset pelit:

1. Cult leader. Jokainen konversio ja tappo onnistuu, pelin neutral killer kruunaa itsensä kuninkaaksi (tehden itsensä näin vaarattomaksi) ja pelin lopussa kultilla on 4 elävää jäsentä, joista yksikään ei ole käynyt edes prinssin juttusilla vankilassa.

2. Mastermind. Mun assassin päättää kielloista huolimatta yrittää tappaa tyypin, joka pyytää chatissa tapetuksi tulemista (tämä on varma tapa saada trollit healaamaan itseään). Pari päivää myöhemmin se lynkataan. Itse seuraan perässä viiden yön jälkeen, kun konversioyrityksistä yksi osuu tapettuun, yksi vankilassa olevaan ja kolme can't be converted -osaston jannuihin.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.