Tulipahan testattua dekkiä bantbladea vastaan. En ollut pelannut legacyssä aiemmin banttia ja vieras dekki on aina hieman posautteluherkkä. Hävisin 0-6 (mainipelejä, puolet playllä)
Muutamia pointteja dekistä:
Manat- Keskiarvona ihan ok kokonaisuus, sopiva määrä. Ehkä 1-2 fetsiä lisää
- Celestial colonnade on niin kallis, että sillä ei juuri pääse nauttimaan ajeluista. Ja koska se on täpissä tuleva lääni, sen riski joutua wasteländin kohteeksi ennen kuin tuottaa ensimmäistäkään manaa, on suuri. Alkuun haluaa pystyssä tulevia ländejä, joten tätä brainstormasi mielellään pois.
- Jotakuinkin sama ongelma fallssin kanssa, mutta hexproof saattaa riittää jossain tilanteessa(?)
- Savannahia ei halua fetsata ikinä
- Wasteländejä olisi toivonut lisää
Walkerit- Ajani ei oikein sovi tähän dekkiin; ei ole ukkoja joille jakaa counttereita, lifegain aika marginaalinen eikä pitchaa fowiin
- Resolvasin kioran kerran, silloin se oli 4 manan nosta yksi, liian kallista.
- Kiora suojelee itseään/pelaajaa vain, jos vihulla on vain yksi beatteri
- Jace selkeästi dekin parhaita kortteja. Brainstorm toimii kortinnostona ja fetseillä saa sekotettua tarpeettomia kortteja pois. Saisi olla usempi, välillä joutuu pitchaa fowiin tai vastustajalta löytyy jokin muu vastaus
Enchantment- O ring ihan ok yleisvastaus. Menee truenamesta ohi, jolloin olisi kaivannu council's judgmenttiä
Instant- Accuun kahden manan käyttäminen tuntui todella pahalta, ehdottomasti olisi kaivannu esim. ponderia tähän, joka näkee useamman kortinkin
- Neljäs fowi olisi ihan jees
- Path myös huonon mielen kortti, kun sitä ländiä ei haluaisi vihulle antaa, StoP paljon parempi
Creature- DRS fiksaa manat ja ramppaa, olisipa ollut neljä dekissä
- Ojutaita en päässyt cästimään ikinä, kerran oli kädessä mutta vihun wasteländit tekivät hommansa (legacyssä kun on 5 manaa tiskissä, on hävinny floodaukseen)
- Baloth on vaikea saada cästittyä tuplavihreän takia, ei oikein sopinut dekkiin muutenkaan. Yleensä siinä vaiheessa ollaan jo hävitty kun tätä ehtisi cästiä
- Finks ei tehnyt oikein mitään, kun lifeillä ei ollu merkitystä tässä match upissa ja vastustajan tnn vaan morotteli mennessään
- Snäpäri ihan ok, mutta ei oikeastaan päässy missään vaiheessa tekemään kauheasti
Sorcery- Deep Analysis on niin kallis laputusvehje, että hirvittää. Ei tähän halua vuoroaan käyttää, kun ollaan neljässä manassa
- Verdictin varassa oltiin aika usein, välillä näkyi välillä ei. Batterskull pysyi kuitenkin riesana
Sideboard- Tätä ei tullut testattua, koska en resolvannut ensimmäistkään wishiä ja pelasimme vain mainipelejä.
- Sekalaista kauraa, mutta käyvät aika kalliiksi wishin kanssa
- Viimeisessä pelissä olisi pitänyt hakea stop sideltä, mutta olin hessu enkä tajunnut
Eipä siinä, ihan hauskoja pelejä, vaikka kuokkaan tuli
:edit:
Kokonaisuutena vielä dekin pahimpia kompastuskiviä:
- Dekki pakottaa jättämään manat auki, kunnes jollain tavalla pitää reagoida vastustajan uhkaan. Tyypillinen kontrollidekki kuitenkin rakentaa omaa peliään tai boardiaan samalla (runsas brainstorm, portent, ponder, azcanta, yms. kaivelu), tämä ei siihen pysty.
- Uhan sattuessa vastaan, dekki vaihtaa parhaimmillaankin lapun lappuun ja fowin kanssa vielä väärään suuntaan. Ukkopakkoja vastaan verdictillä on potentiaalia vaihtaa oikeaan suuntaan.
- Manojen täppääminen finksiin/balothiin tms epärelevanttiin dekin gameplänin kannalta saattaa kostautua todella pahasti
- Myös manojen täppääminen esim. o-ringiin, tarkoittaa melkeen suoraan vastustajan seuraavan spellin resolvaamista, koska counterspell on mahdoton jättää auki samalla
- Ennen kuin päästään cästimään manojen puolesta tämän dekin laputusvehkeitä, ollaan jo niin paljon jäljessä, että suosta on vaikea nousta.
- Winconiksi laskettavia asioita tässä dekissä on 1 Jace ja jossain määrin Ojutai. Jos ne on jouduttu pitchaamaan fowille tai vastustajalla on vastaus niihin, keinot loppuvat nopeasti.