Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vintage - Underground Tsunami  (Luettu 6450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Shmn

Vintage - Underground Tsunami
« : 04.07.06 - klo 14:02 »
Mietinpä tuossa, että miten LD-pakka pärjäisi nykyään, ja miten se kannattaisi rakentaa. Päädyin sitten siihen, että sinimustasta saisi aika mielenkiintoisen, ja korttien pyörittelyn lopputulos on tällainen:

Spells (29)
4 Sinkhole
4 Icequake
4 Duress
1 Demonic Tutor
1 Yawgmoth's Will

3 Boomerang
2 Twincast
2 Stifle

3 Sphere Of Resistance
2 Powder Keg
2 Crucible of Worlds
1 Sensei's Divining Top

Creatures (5)
4 Dark Confidant
1 Guiltfeeder

Manasources (26)
4 Dark Ritual
4 Wasteland
4 Mishra's Factory
4 Underground Sea
4 Polluted Delta
1 Swamp
1 Island
1 Strip Mine
1 Sol Ring
1 Lotus Petal
1 Mox Diamond

--

Pakan tarkoitus on siis pitää vastustajan pöytä jotakuinkin tyhjänä. Kepin päähän on tarkoitus laittaa mikä tahansa sinisistä instanteista, ja saada aikaan tempo-kontrolli. 8 mustalla spellillä sekä 5 pyörivällä strippiländillä on tarkoitus lamaannuttaa vastustajan manankeräyskyvyt. Lisäksi Twincast voi toimia ländin poistona, bouncena tai jopa hyödyntämässä vastustajan spellejä kuten suht yleinen Force of Will. Kegit ovat sisällä poistamassa niitä permanentteja (pieni cc), jotka pääsevät läpi (eritoten mana-artifaktit kuten moksit, solikka, Mana Crypt varsinkin jos itse ei aloita). Duress taas on poistamassa vastustajan avainkortteja, tai niitä vähemmän maksavia joita on vaikea pitää poissa pöydästä. Vastustajan käden tietäminen on myös etu sinänsä, mitä ei sovi unohtaa.

Boomerang on monikäyttöinen pomppu, joka korjaa sen mitä LD ei kyennyt estämään. Nostaa myös ländejä käteen, mikä on erityisen hyödyllistä jos sen saa kepin nokkaan.

Voittokeinoina on Guiltfeeder, joka kasvaa discardien ja kuolleiden ländien myötä eikä välitä vaikka vastustajalta olisi livahtanut ei-musta-, ei-artifakti-blokkeri. Toughness 4:n vuoksi se ei myöskään hajoa esim. satunnaiseen Lightning Bolttiin tai muuhun yleisempään burniin.

Lisäksi on Mishra's Factoryt, jotka ovat voittokeinoja myös, mutta sen lisäksi auttavat poistamaan äijiä, jotka ovat päässeet läpi. Crucible of Worldsin avulla niitä voi uhratakin huolehtimatta liiemmin.

Sideboardille voi laittaa 2 Planar Voidia, jotka vaihdetaan Crucible of Worldsien tilalle jos vastustaja pelaa niitä myös (CoW). Silloin Guiltfeederit saidataan myös ulos tietenkin, ja tilalle voi ottaa vaikka Masticoren tai Tinkerin ja Darksteel Colossuksen. Saidille muita hyviä lappuja on esim. Annul, Cabal Therapy, Withered Wretch ja Innocent Blood.

Siinä se aika pitkälti onkin. Vielä kun olisi varaa rakentaa.  :-[

Edit: Sphere Of Resistancet unohtui tietenkin. Ei meinaa mahtua, tosin - ehdotuksia?

Toistaiseksi:

- 4 Brainstorm
+ 3 Sphere Of Resistance
+ 1 Tinker

« Viimeksi muokattu: 05.07.06 - klo 22:20 kirjoittanut Shmn »
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Nastaboi

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #1 : 05.07.06 - klo 19:18 »
Stifle: 1 manan LD fetchlandeihin, joita pelataan vallan runsaasti. Must have. Shadow of Doubt ajaa saman asian, jos haluat enemmän kuin neljä Stifleä.

Päästäksesi käyttämään Twincastia tarvitset 4-5 manaa. Sen huono puoli on siinä, että jos vastustajasi counteroi alkuperäisen spellin, ei Twincastkaan tee mitään.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Shmn

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #2 : 05.07.06 - klo 19:39 »
Stifle: 1 manan LD fetchlandeihin, joita pelataan vallan runsaasti. Must have. Shadow of Doubt ajaa saman asian, jos haluat enemmän kuin neljä Stifleä.

Päästäksesi käyttämään Twincastia tarvitset 4-5 manaa. Sen huono puoli on siinä, että jos vastustajasi counteroi alkuperäisen spellin, ei Twincastkaan tee mitään.

Aah totta, unohdin Stiflen kokonaan! Shadow of Doubt ei vaikuta ollenkaan pahalta myöskään, en tosin tiedä onko sille oikein tilaa.

Eipä kyllä tosiaan tullu mieleen, että alkup. spellin counteroiminen kusasee Twincastin, koska aktiivisella pelaajalla on prioriteetti. Vastustajalla ei tosin pitäisi olla counter-manoja, mutta FoW:it ovat turhankin yleinen riesa.

Jospa näin:

-2 Twincast
+2 Stifle

Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Nastaboi

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #3 : 05.07.06 - klo 21:18 »
Ottaisin myös Scepterit pois. Ainoat kohteet niihin ovat Boomerang, Twincast ja Stifle, ja näistä kaksi viimeistä ovat todella heikkoja. Tilalle laittaisin Dark Confidantteja, jotta saat kortinnostoa ja lisää uhkia. Tinker on aika heikko ilman mitään todella rikkinäistä kohdetta, mieluummin laitat jonkin mustan tutorin (Vampiric/Demonic/Consult).
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Shmn

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #4 : 05.07.06 - klo 22:22 »
Ottaisin myös Scepterit pois. Ainoat kohteet niihin ovat Boomerang, Twincast ja Stifle, ja näistä kaksi viimeistä ovat todella heikkoja. Tilalle laittaisin Dark Confidantteja, jotta saat kortinnostoa ja lisää uhkia. Tinker on aika heikko ilman mitään todella rikkinäistä kohdetta, mieluummin laitat jonkin mustan tutorin (Vampiric/Demonic/Consult).

-4 Isochron Scepter
-1 Boomerang
-1 Tinker
- 1 Guiltfeeder

+4 Dark Confidant
+1 Demonic Tutor
+1 Yawgmoth's Will
+1 Sensei's Divining Top

 ;)
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Tempodaddy

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #5 : 06.07.06 - klo 16:04 »
Kannattaa vakavasti harkita Spell Snaree, se varastaa vihulta kaiken tempon pois jos se pääsee alottamaan, ja sitten sinä voit alkaa tuhoomaan ländejä ja ihailla kun vastustajasta tulee itkevä hermoraunio.
Awesome to the max.

Poissa Shmn

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #6 : 06.07.06 - klo 16:37 »
Kannattaa vakavasti harkita Spell Snaree, se varastaa vihulta kaiken tempon pois jos se pääsee alottamaan, ja sitten sinä voit alkaa tuhoomaan ländejä ja ihailla kun vastustajasta tulee itkevä hermoraunio.

Ihan hyvä, niinkuin esim Force Spikekin, mutta mitä pudottaisit pois niiden sijalta? Se lienee lähinnä ongelma - Counterspellejä kuitenkin on erilaisia hyödyllisiä tarjolla siniseen pakkaan.
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Tempodaddy

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #7 : 06.07.06 - klo 18:32 »
No sulla näyttää olevan vielä kaks Twincastiä ja yks ihan randomin olonen toppi. Nuo ois ensimmäisinä minun mielestä lähössä.
Awesome to the max.

Poissa Shmn

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #8 : 06.07.06 - klo 18:47 »
No sulla näyttää olevan vielä kaks Twincastiä ja yks ihan randomin olonen toppi. Nuo ois ensimmäisinä minun mielestä lähössä.

Twincast oli keskeinen innovaatio tämän pakan syntymisessä, enkä suostu luopumaan kaikista niistä. Se on kontrollia vastaan hyvä, minkä lisäksi sillä voi kopioida omia spellejä tarpeen mukaan, jolloin se on ikäänkuin tutori (muttei kuitenkaan). Toppi taas on bobien takia, ja helpottaa tarvittavien lappujen saantia muutenkin. Melkein haluaisin toisen laittaa.
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Nastaboi

Vs: Vintage - Underground Tsunami
« Vastaus #9 : 06.07.06 - klo 18:51 »
Vaikka Spell Snare onkin mitä mainion kortti, en suosittele sen pelaamista tässä pakassa. Muu häirintäsi on kuitenkin ennemmin proaktiivista kuin reaktiivista. Stifle sopii paremmin LD-teemaan.

Topin tilalla voi kokeilla myös Brainstormia. Twincast ei kenties ole optimaalisin valinta, mutta hei, tämä on casualpakka, joten hauskojen korttien pelaaminen on sallittua.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM