Poromagia

Äänestys

Puoluekantasi?

Demarit
Kokoomus
Vihreät
Vasurit
Keskusta
Perussuomalaiset
RKP
Kristillisdemokraatit
SKP
muu, mikä?

Kirjoittaja Aihe: Vaalikeskustelu K-18  (Luettu 24119 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #90 : 20.04.07 - klo 00:12 »
Väykky nappas salkun... ei oo todellista :)
Ja vihreiden puheenjohtajasta tuli ministeri, vaikka ei se päässyt edes vaaleissa läpi... (siis minusta ihan hyvä että sai salkun, mutta hassu systeemi suomessa... eli siis kuka tahansa joka on puolueen listoilla voi päästä ministeriksi, ei tarvitse edes pyrkiä itse eduskuntaan, riittää että puolue saa jonkun salkun jakaakseen.)

Ei muuta.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #91 : 20.04.07 - klo 08:49 »
siis minusta ihan hyvä että sai salkun, mutta hassu systeemi suomessa... eli siis kuka tahansa joka on puolueen listoilla voi päästä ministeriksi, ei tarvitse edes pyrkiä itse eduskuntaan, riittää että puolue saa jonkun salkun jakaakseen.

Voi kuule, Suomessa voi päästä ministeriksi, vaikka ei olisi minkään puolueen jäsen. Niinkin äskettäin kuin Paavo Lipponen I:ssä ja II:ssa oli maa- ja metsätalousministerinä Kalevi Hemilä, jolla ei ollut minkään puolueen jäsenkirjaa eikä hän ollut kansanedustaja. Aiemmassa historiassaan Suomessa on ollut kokonaisia virkamieshallituksia. Ja on oikein hyvä, että tämä on mahdollista, koska joskus maan etu ja poliittiset asetelmat voivat vaatia a) eduskunnan ulkopuolisia ministereitä, b) kokonaan politiikan ulkopuolisia ministereitä. En näe tässä mitään ongelmaa, koska hallitus kuitenkin koko ajan toimii eduskunnan luottamuksella, ja jos kansanedustajat antavat luottamuksensa jollekulle muulle kuin kansanedustajalle, se ei vielä minusta ole äänestäjien pettämistä.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #92 : 20.04.07 - klo 19:59 »
Eikö juuri tuo mahdollista "tupla kusetuksen", kuten tuolla muualla joku kirjoitti, epäile kaikkea!! :)

Koska ehdokas A valehteli jo vaalikampanjassaan, niin millainen valehtelia onkaan sitten hänen valitsemansa virkamies?!?

En nyt tainnut olla ihan tosissani... ja juu, varsinkin tuo Kekkosen aikainen virkamies hallitus on kyllä tiedossa... se ei kyllä ollut, ettei heidän tarvitse olla edes kiinnostuneita politiikista (eli siis kuulua johonkin puolueeseen) (ja kyllä, tämäkin on taas kärjistettyä ja minun mielestä jopa hauskaa ajatus leikkiä siitä, miten meitä johdetaan... tai siitä miten tuon kaiken voi myös tulkita, jos oikein tahtoo alkaa asioilla ja ajatuksilla leikkimään).

Niin... onnea Tarja ja Paavo... Toinen sen ansaitsi ja toinen sitä kaipaa :P

Poissa shazzle

Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #93 : 07.05.07 - klo 16:24 »
ei voi kuin hämmästellä millaisilla palleilla luvataan €500 palkankorotus hoitajille ja sitten lupausta ei pidetä!

esim. juuri tällä hetkellä HUSilla on 240 hoitajan vaje ja ihmiset joutuvat tekemään ylitöitä joka viikko. Lähtisin äänestämään kattoharjanteille jos olisin yksi tämän ehkä suurinta vääryyttä kokeneesta palkansaajaryhmästä. Hoitsut ei oo saanu palkankorotusta 14 vuoteen?! wtf?

Ja toi perintöverolaki - Urpot sentään tajus muuttaa sitä niin ettei sitä metsää saa ihan rajattomasti (veroitta) siirtää perillisille mutta köyhät maksaa pienistään kyllä, €#tun hyvä meininki! Millä ihmeen logiikalla maanviljelijä tai sohvalla makaava sijoittaja on oikeutetumpi verohelpotuksiin kuin palkansaaja? Miksi pitäisi tukea rikkailla suvuilla makaavaa omaisuutta, kun voitaisiin tukea työntekoa?

Ette olis varmaan arvannu mutta olisin itse sitä mieltä että perintöveron rajan voisi hyvin nostaa €200 000-€300 000 (esim. asunnon arvo etelä-suomessa) mutta että raja pidetäänkin €25000 sillä poikkeuksella että yrittäjät saavat siirtää kaiken yrityksensä nimissä olevan omaisuuden verovapaasti kuin myös maanviljelijät ja metsänomistajat! Arvatkaapa vaan kuinka monella normaalilla veronmaksajalla on metsää/maatila/yritys? Ja arvatkaa siihen vielä päälle että kuuluuko juuri tämä samainen vähemmistö tuohon rikkaimpaan osuuteen kansasta? Kasvoivatkohan köyhien ja rikkaiden erot? Verotuksen poistamisen tulisi olla johdonmukainen ja hyödyttää kaikkia yhtä lailla.

Katainen luulee liikoja itsestään, pyyhkis edes sen alituisen virneensä naamaltaan niin sais vähemmän näppylöitä. Kaveri on veivattu isolle salkulle varmasti täysin pyyteettömästi (joo, ei se sinne ihan yksin päässyt) ja siltä varmasti nuo salkun mahdollistavat lupaukset tulevista helpotuksista tullaan lunastamaan. Odotan mielenkiinnolla, joskin pienen epätoivon tunteen valtaamana. Kauden alku on ainakin hallituksensa näköinen.

Nojoo, eipä tässä muuta, kansa saa sitä mitä tilaa, tai ainakin jos sitä oikein kunnolla huijataan. Lunastamattomat lupaukset varmasti muistetaan, ainakin yhden vaalikauden ajan. ;/

Poissa Nastaboi

Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #94 : 07.05.07 - klo 17:29 »
Miksi verotusta ylipäätänsä pitäisi poistaa? Korkea vertotushan on ainakin ollut yhteiskuntamme perusta. En osaa nähdä veronalennuksissa mitään hyvää, paitsi jos ne jotenkin ihmeellisesti onnistusivatkin koskemaan kaikkein tiukimmilla olevaa kansanosaa. Mutta eipä SDP ole pitänyt köyhän eikä työtä tekevän puolta yhtään nykyisiä hallituspuolueita paremmin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Vaalikeskustelu K-18
« Vastaus #95 : 07.05.07 - klo 18:49 »
Miksi verotusta ylipäätänsä pitäisi poistaa? Korkea vertotushan on ainakin ollut yhteiskuntamme perusta.

Verotusta on tietysti aina järkeä laskea, mikäli valtion taloudellinen tilanne vain sen sallii. Tämä tarkoittaa sitä, että jos valtio a) pystyy turvaamaan olemassaolevat hyvinvointipalvelut, b) lisäksi tekemään riittävät varaukset tulevaisuutta varten ennusteiden valossa, ja c) hoitamaan valtionvelkaa järkevällä tavalla pienemmällä veroprosentilla kuin mitä on käytössä ajanhetkellä t, pitäisi verotusta alentaa, koska ei ole mitään erityistä perustetta kerätä ylimääräisiä veroja.

Tietysti verotuksella voidaan perustaa mahdollisia uusia palveluja, mutta pohjoismaisessa mallissa yleisesti aika hyvin valtion hoidettavana ovat jo ne palvelut, joita valtion on järkevä tuottaa. Ajatellaanpa Norjaa. Norjalla on niin valtaisat määrät öljy- ja kaasurahaa sukanvarressa, että niillä voitaisiin tehdä vaikka mitä mahtavaa, jos poliitikot vain päättäisivät. Kaukaa viisaasti Norjassa on kuitenkin oltu erittäin maltillisia uusien kansalaisille vastikkeettomien palvelujen perustamisen kanssa, koska vastikkeettomat palvelut monella alalla luovat myös ongelmia.

Esimerkki vastikkeettomuuden luomasta ongelmasta: Reaalisosialismin ajatus oli, että valtio takaa kansalaiselle kaiken työn ja toimeentulon. Seurauksena tästä oli hirveän tehottomasti pyörivä työelämä, jossa työmoraali ja työn laatu laskivat kuin lehmän häntä. Eli ajatus turvatusta työstä ja toimeentulosta on kaunis, mutta sillä on myös negatiiviset seuraamukset, ja äärimmilleen vietynä negatiiviset seuraamukset ylittävät alkuperäisestä ideasta (valtion takaama työ ja toimeentulo kaikille) saatavan yhteiskunnallisen hyvän.

Omassa pienessä päässäni näen, että valtion on järkevää olla aktiivinen toimija seuraavilla sektoreilla: terveydenhuolto, perus-, ammatti ja korkeakoulutus, tutkimus, energiantuotanto, joukkoliikenne, sisäinen ja (murinaa) ulkoinen turvallisuus, ravinnontuotanto siltä osin kuin on järkevää huoltovarmuuden takaamiseksi. Saatoin unohtaa muutamia sektoreita, mutta tuossa tärkeimmät. Muiden kuin näiden palveluiden tuottaminen verovaroin ei useinkaan ole järkevää, jos analysoidaan kansantaloudellisesti tai huomioimalla yllä esimerkillä kuvattu hyödyt-haitat-analyysi. Jos kaikki em. palvelut saadaan tuotettua verovaroin, verotusta voidaan keventää.

Kannattaa lisäksi huomioida se, että kohtuullinen osa veronmaksajista pitää mitä tahansa verotusta liian korkeana. Jos verotusta kiristetään, he protestoivat, vaikka valtio tarjoaisikin vastineeksi lisää hyvinvointipalveluja (joita tämä ihmisryhmä ei todennäköisesti kokisi tarvitsevansa). Kärjistyessään protestit johtavat veronkiertoon, joka saattaa pienentää valtion käytettävissä olevia tuloja enemmän kuin mitä veronkorotus niitä lisää.

Kannattaa edelleen lisäksi huomioida se, että nykyinen Euroopan integraatio huomioiden veropoliittinen päätös ei ole vain maan sisäinen asia, vaikka asian kuinka haluttaisiin näin olevan. Verotukseen ei voida tehdä merkittäviä muutoksia tyhjiössä, vaan pitää ottaa huomioon tilannetta myös vähän omien rajojen ulkopuolella. Jos naapureissa alennetaan veroja, se aiheuttaa verotuksen alennuspainetta myös meille. Paineen ei välttämättä tarvitse aktualisoitua joka hetki, mutta painetta syntyy, ja tämä on veropoliittisissa päätöksissä vähintäänkin huomioitava, jos ei reagoitava.

Suomessahan ei sitä paitsi tällä hetkellä olla pelkästään keventämässä verotusta ehdoitta. Ollaan myös säätämässä verotuksen painopisteitä. Eli lasketaan tuloverotusta, mutta lisätään esimerkiksi ympäristö- ja muuta haittaverotusta. Miksi tuloverotuksen alentaminen sitten kannattaa? Ainakin se lisää työllisyyttä ja kotimaista kulutusta; molemmat buustaavat kansantaloutta positiivisella tavalla.

Miksi kansantalouden buustaaminen sitten on hyvä asia? Miksi kannattaa valita yhteiskunnan talousjärjestelmän perustaksi markkinatalous? Mjaa-a, tässäpä onkin monelle karvas filosofinen pala nieltäväksi. Mutta epäilevät tuomaat voivat suunnata tarkkailemaan listoja maailman varakkaimmista ja hyvinvoivimmista maista (esim. eri tahojen julkaisemat BKT-listat ja YK:n HDI-lista, muitakin löytyy). Siitä voi sitten vedellä korrelaatioita talousjärjestelmien keskinäisestä pärjäämisestä.

-- Nute
Oulu