Poromagia

Äänestys

Tee testi ja kerro älykkyys osamääräsi...

Nero   yli 171
Selvästi yli keskitason   124-147
Hieman yli keskitason   100-124
Hieman alle keskitason   76-99
Selvästi alle keskitason   52-75
Matala   alle 52
Huippuälykäs (Mensan tasoa)   148-171

Kirjoittaja Aihe: ÄO:si  (Luettu 16692 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa papana

ÄO:si
« : 05.03.07 - klo 18:46 »
Eli tuollainen olisi kysymys... Tehkää testi tästä ja kertokaa tuloksenne... Katsotaan minkä asoista porukkaa täällä on... ;) Testin kesto on noin 25 min. Eli tehkää se kunnolla, jotta saadaan tietää älykkyytenne (vaikka sitä ei voikkaan matemaattisesti laskea) Itselläni äo testin tulos oli 130, eli "selvästi yli keskitason" ;D
Toivoisin, ettei kukaan olisi niin alhaisen kieroutunut, että rupeaisi brutaalisti huijaamaan äänestyksessä...
Tehkää siis testi ja kertokaa älykkyydestänne!
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Snowman

Vs: ÄO:si
« Vastaus #1 : 05.03.07 - klo 19:08 »
Tuon perusteella mun äo on 121, tosin erään toisen testin mukaan se on jotain 99...

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: ÄO:si
« Vastaus #2 : 05.03.07 - klo 19:09 »
Älykkyysosamäärä on etenkin Suomessa ehkä maailman tulenarin aihe. Katsotaanpa, saatteko aiheesta mitään järkevää keskustelua aikaiseksi.

Poissa mahonen

Vs: ÄO:si
« Vastaus #3 : 05.03.07 - klo 19:12 »
En tiedä miten tärkeää tuo ÄO edes on mutta teinpähän huvikseni tässä tuon testin kovassa päänsäryssä. Tarvii tehdä joskus uudestaan. No tulos oli huimat 113 joten hieman yli keskitason. En kuitenkaan jaksa ottaa tuota niin vakavasti  ::)

Poissa Snowman

Vs: ÄO:si
« Vastaus #4 : 05.03.07 - klo 19:17 »
Lainaus
mutta teinpähän huvikseni tässä tuon testin kovassa päänsäryssä

Seli seli  ;), Mutta ilmeisesti Final Fantasylla on jonkin sortin aivoja edistävä vaikutus, koska kuus tuntia sitä putkeen tykitin ja nyt tuntuu tosi viisaalta! Ja vedin tos testis kovemman osamäärän ku uskalsin arvata  ;D
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 19:43 kirjoittanut Snowman »

Poissa papana

Vs: ÄO:si
« Vastaus #5 : 05.03.07 - klo 19:20 »
Tulen arasta en tiedä ja kyllä tästä nyt jonkin laista keskustelua syntyy (esim. "Keskuudessamme on nero" tai muuta vastaavaa) Jos ei tuosta älykkyys osamäärästä, niin sitten ainakin joistain hienoista matemaattisista yhtälöistä, muista historian neroista, fysiikasta (fuusiot ja fissiot) ja kaikkea tuollaista mielenkiintoista tässä MtG:n ohella. (mutta tuskin kukaan on kiinnostunut :'()
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 21:12 kirjoittanut papana »
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Simotus

Vs: ÄO:si
« Vastaus #6 : 05.03.07 - klo 19:20 »
Itse olen erittäin skeptinen kaikenlaisiin IQ-testeihin. Pelkkä ajatus absoluuttisesta älykkyydestä tuntuu epätieteelliseltä. Muutenkin on vähän sellainen kutina, että IQ:t ovat jonkun vuosikymmenen päästä samassa paikassa kuin vaikkapa rotuopit.

Jenkkilässähän tämä IQ-homma on viety ihan liiallisuuksiin, kun pikkulapset voidaan leimata päiväkoti-iässä täysiksi idiooteiksi ja epäonnistujiksi, jotka eivät koskaan voi saavuttaa mitään. Kiva tulevaisuus sulla sitten siinä...
"Peli on henkisesti jo voitettu, kun Battle of Wits-pakkaa alkaa sekoittaa"

H/W: http://kapsi.fi/~tharna/forums/index.php?topic=14575.0

Poissa Fumba

Vs: ÄO:si
« Vastaus #7 : 05.03.07 - klo 19:25 »
Kun katselee tuloksia, niin näyttää aika hassulta. Onkohan keskiarvo tuossakaan testissä kovin luotettava?
Edit: Tai sitten Määtsikin pelaajat ovat vain selvästi keskivertoa älykkäämpiä?
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 19:30 kirjoittanut Fumba »

Poissa mahonen

Vs: ÄO:si
« Vastaus #8 : 05.03.07 - klo 19:26 »
Lainaus
Itse olen erittäin skeptinen kaikenlaisiin IQ-testeihin. Pelkkä ajatus absoluuttisesta älykkyydestä tuntuu epätieteelliseltä. Muutenkin on vähän sellainen kutina, että IQ:t ovat jonkun vuosikymmenen päästä samassa paikassa kuin vaikkapa rotuopit.
Olen täysin samaa mieltä! En ymmärrä miksi kukaan voi edes kuvitella, että olisi mittaria jolla voisi mitata täysin älykkyyden. Mielestäni älykkyys koostuu monesta asiasta. Ihminen joka pystyy tekemään töitä ja saaa itse leivän pöytään sekä omistaa hyvän sosiaalisenpääoman on fiksu. Ei henkilö joka osaa laittaa palapelinpalat paikoilleen ja sitoa kengännauhat paremmin kuin toinen.

Poissa papana

Vs: ÄO:si
« Vastaus #9 : 05.03.07 - klo 19:27 »
Testi on täysin uskottava Cattelin testi... :P
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Fumba

Vs: ÄO:si
« Vastaus #10 : 05.03.07 - klo 19:30 »
Itse olen erittäin skeptinen kaikenlaisiin IQ-testeihin. Pelkkä ajatus absoluuttisesta älykkyydestä tuntuu epätieteelliseltä. Muutenkin on vähän sellainen kutina, että IQ:t ovat jonkun vuosikymmenen päästä samassa paikassa kuin vaikkapa rotuopit.
Älykkyyttähän on monenlaista, ja tämä testi mittaa vain yhtä älykkyyden osa-aluetta. Nimenomaan tuon takia ei noissa paljoakaan järkeä ole.

Poissa papana

Vs: ÄO:si
« Vastaus #11 : 05.03.07 - klo 19:31 »
Lainaus
Itse olen erittäin skeptinen kaikenlaisiin IQ-testeihin. Pelkkä ajatus absoluuttisesta älykkyydestä tuntuu epätieteelliseltä. Muutenkin on vähän sellainen kutina, että IQ:t ovat jonkun vuosikymmenen päästä samassa paikassa kuin vaikkapa rotuopit.
Olen täysin samaa mieltä! En ymmärrä miksi kukaan voi edes kuvitella, että olisi mittaria jolla voisi mitata täysin älykkyyden. Mielestäni älykkyys koostuu monesta asiasta. Ihminen joka pystyy tekemään töitä ja saaa itse leivän pöytään sekä omistaa hyvän sosiaalisenpääoman on fiksu. Ei henkilö joka osaa laittaa palapelinpalat paikoilleen ja sitoa kengännauhat paremmin kuin toinen.

Ei tietenkään älykkyyttä voi mitata matemaattisesti millään suureella ja älykkyys testeissä haetaan tiedon hyödyntämisen, loogisen ajattelun ja avaruudellista ajattelukykyä, eikä mitään tieto pankkeja (esim. Mikä on Mt. Everestin korkeus metrin tarkuudella?)
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa papana

Vs: ÄO:si
« Vastaus #12 : 05.03.07 - klo 19:32 »
Itse olen erittäin skeptinen kaikenlaisiin IQ-testeihin. Pelkkä ajatus absoluuttisesta älykkyydestä tuntuu epätieteelliseltä. Muutenkin on vähän sellainen kutina, että IQ:t ovat jonkun vuosikymmenen päästä samassa paikassa kuin vaikkapa rotuopit.
Älykkyyttähän on monenlaista, ja tämä testi mittaa vain yhtä älykkyyden osa-aluetta. Nimenomaan tuon takia ei noissa paljoakaan järkeä ole.

Lainaus
Tulos perustuu tätä aiemmin suoritetusta 220110 testistä kerättyyn tilastoaineistoon.
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa vodel

Vs: ÄO:si
« Vastaus #13 : 05.03.07 - klo 19:40 »
Tähän keskusteluun on pakko heittää eräs lempifraasini:

Älykkyys kertoo että ulkona sataa vettä, viisaus taas sen että kannattaa hakeutua pois sateesta kastumasta.

(ja kyllä jos joku sen muisti, niin tuo on tainnut olla vanhassa DD sääntökirjassa)

EDIT: Noissa vaihtoehdoissa olevaan alle 52 ei varmaan hirveästi nettitestissä osumia tule, sillä tämän tason kavereilla ovien avaamisen mysteeri, kuolaaminen ja nenän kaivuu vievät luultavasti niin paljon aikaa, ettei netissä ehdi surffata :)
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 22:25 kirjoittanut vodel »
Nopeat elävät, kuolleet eivät.

NiZiTA

Vs: ÄO:si
« Vastaus #14 : 05.03.07 - klo 19:42 »
On olemassa älykkyyttä ja on olemassa lajakkuutta. Kyse on määritelmissä. Tässä testissä tosin painotettiin vähän liian paljon nopeaa päättelykykyä mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 22:29 kirjoittanut NiZiTA »

Poissa Anssi

Vs: ÄO:si
« Vastaus #15 : 05.03.07 - klo 19:44 »
Onko nämä nyt Suomen vai amerikan lukuja?
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Vs: ÄO:si
« Vastaus #16 : 05.03.07 - klo 19:49 »
136!! Not so bad

Poissa one fool

Vs: ÄO:si
« Vastaus #17 : 05.03.07 - klo 19:55 »
Onko nämä nyt Suomen vai amerikan lukuja?
Näemmä amerikan jos meistä jokainen saa yli keskiarvon.
Itse tein erään eurooppalaisen älykkyystestin ja sain siinä 132 (joo leso leso) mikä oli siinä vain hieman yli keskiarvon, ei selvästi yli keskiarvon.

Poissa papana

Vs: ÄO:si
« Vastaus #18 : 05.03.07 - klo 20:19 »
Tähän keskusteluun on pakko heittää eräs lempifraasini:

Älykkyys kertoo että ulkona sataa vettä, viisaus taas sen että kannattaa hakeutua pois sateesta kastumasta.

Tässä on vähän samaa maata oleva fraasi: "Viisaus kertoo mikä lukko on ja älykkyys kertoo miten lukko avataan"

Ja nyt sinä joka sait tuloksesta "Huippu älykäs" ilmoittaudu heti ja paljasta tunnuksesi nimi! (ihan vain mielenkiinnon vuoksi ;))

Näyttää siltä, että suurin osa MtG:n pelaajista ylittää keskitason leikiten... Mielenkiintoista sinäänsä, että kehittävätkö MtG- kortit todella älyllistä lahjakkuutta, vai onko se vain sattumaa, vai hakeutuvatko kaikki Vähän älykkäämmät haasteiden pariin tyydyttämään aivojaan ongelman ratkonnalla, nimittäin MtG:hän vaati aika paljon strategista ja luovaa ajattelemista ja on siksi ehkä "vhähän älykkäämpien suosiossa. Teorioita on monia... Voisimme vaikka yhteisvoimin thdä tutkimuksen asiasta... Vai mitä?
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Rancid-

Vs: ÄO:si
« Vastaus #19 : 05.03.07 - klo 20:29 »
Itse läpäisin aikoinaan Mensan virallisen testin. Nettitesteistä tämä on aika lähellä virallista kiireen osalta. Oikeassa testissä tehtävät olivat helpompia mutta niitä oli ratkottavana lyhyessä ajassa paljon enemmän.

Edit: oikeassa testissä ei myöskään ole aina ihan täyttä informaatiota tarjolla aiemmista vaiheista.
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 20:32 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Farseer

Vs: ÄO:si
« Vastaus #20 : 05.03.07 - klo 20:31 »
Toi nyt on yksi testi muiden joukossa, tein ton joskus vuosi sit ja sain kait 144 tulokseksi. Voisihan ton illan ratoksi tehdä jos on vapaa-aikaa, mut eipä toi mikään luotettava älykkyysmittariole  ;D
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Nastaboi

Vs: ÄO:si
« Vastaus #21 : 05.03.07 - klo 20:54 »
Foorumille kirjoitta minun ja Rancid-:n lisäksi kolmaskin oikea mensalainen. Äänestyksen mukaan jonkun kannattaisi siis harkita testiin menemistä.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Snowman

Vs: ÄO:si
« Vastaus #22 : 05.03.07 - klo 21:01 »
Kuka piru tuosta testistä muka yli 171 vetäs? Paljasta itsesi Einstein!
« Viimeksi muokattu: 05.03.07 - klo 21:15 kirjoittanut Snowman »

Poissa miinin

Vs: ÄO:si
« Vastaus #23 : 05.03.07 - klo 21:05 »
Näyttäisi tuo testi antavan ainakin itselläni huomattavasti Mensan testiä paremman tuloksen, en siis tuota tähän viralliseen ÄO-tasoon rinnastaisi. Vastaavasti ÄO ei lopulta kerro juurikaan mitään muuta, kuin sen kuinka hyvin pärjää tietynlaisissa testeissä - se että henkilön ÄO on parempi kuin toisella ei tee tästä parempaa tai huonompaa ihmistä. Esim. Mensan sisällä ÄO:n kysyminen tulkataan eräällä tapaa röyhkeäksi ja hyvin harva suostuu tuohon kysymykseen vastaamaan - itse en kuitenkaan Mensan testiä läpäissyt, joten kaipa sen tuloksenkin voinen kertoa: 140 Mensan testistä (jonka mukaan myös kyselyyn vastasin) ja tuosta reilut parikymmentä pinnaa ylemmäs. Itselläni innostus Mensa testiin lähti siitä, että yöllä tehdystä testistä sain reilusti Mensaankin riittävän tuloksen, joten halusin käydä katsomassa riittäisikö oma ÄO:ni todellisuudessa tuolle tasolle ( http://alykkyystesti.net/ <- minut inspiroinut testi)

P.S. Koettakaahan voittaa tuo mun tulos, ku tällä hetkellä ei oo näyttäny kukaan sitä ylittävän ja olen senään 13 v. (vaikkaan, eihän sillä vanhuudella ole paljoo väliä, mutta toisaalta toisen teorian mukaan neroksi opitaan...)

Ensinnäkin tällaisen asian suhteen kilpaileminen on erittäin lapsellista ja toiseksi culture fair -testeissä iällä, kansalaisuudella, kielikunnalla tai muulla sellaisella ei ole merkitystä.

Onko nämä nyt Suomen vai amerikan lukuja?
Näemmä amerikan jos meistä jokainen saa yli keskiarvon.

Kyllä tuo ihan Cattelin keskihajonnan mukaan menee, eli eurooppalaista mallia edustaa. Tuo että suurin osa ihmisistä saa keskivertoa paremman johtunee siitä, että Internettiä käyttävien ihmisten ÄO-keskiarvoksi arvioitiin noin 120 (Cattelin jakaumalla) ja toisaalta testistä huonommat pisteet saanut ihminen ei välttämättä ilmoita tuloksiaan juurikin tuon papanamaisen lapsellisen kilpailun ja mahdollisen "tyhmäksi" leimaantumisen takia.

Poissa Hopo

Vs: ÄO:si
« Vastaus #24 : 05.03.07 - klo 21:09 »
En pitäisi mahdottomana sitäkään, että joku vitsiveikko olisi vain suorilta käsin klikannut korkeimman pisteluvun äänestykseen.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Simotus

Vs: ÄO:si
« Vastaus #25 : 05.03.07 - klo 21:30 »
Alennuin nyt tekemään tuon testin, siis tuon Anastazian testin, koska se on selvästi miellyttävämpi kuin spohjon. Ja sanotaan, että voin olla ihan ylpeäkin tuloksesta.
"Peli on henkisesti jo voitettu, kun Battle of Wits-pakkaa alkaa sekoittaa"

H/W: http://kapsi.fi/~tharna/forums/index.php?topic=14575.0

Poissa Hopo

Vs: ÄO:si
« Vastaus #26 : 05.03.07 - klo 21:45 »
How about that. Olen huippuälykäs. Yleisesti ottaen karsastan älykkyystestejä ja tyydyn olemaan siinä uskossa että maailma menettää minussa jälleen yhden tilastoidun neron.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Jukkis

Vs: ÄO:si
« Vastaus #27 : 06.03.07 - klo 02:08 »
No joo, olen jostain jenkkitestistä saanut korkeamman äo:n, vaikka siinä olisi pitänyt tietää jotain usalaisia kolikoita ja mm. yksi päättelytehtävä vaati sen älyämistä, että yksi työkaluista alkoi englanniksi eri kirjaimella kuin muut (vastaukseksi ei käynyt työkalu, jota ainoana käytetään kahdella kädellä) - muutamassa muussakin kohdassa olin  oikeassa toisella logiikalla, kuin mitä testi käytti, mutta vastaukseni oli väärin. Eipä tämän testin tulos ihan älyttömästi alaspäin heittänyt edellä mainitsemastani testin tuloksesta - ihan ok 140. Tämä testi tosin käsittääkseni on lähempänä mensan käyttämää (?) kuin mainitsemani testi, koska tässä käytetään pelkästään kuvia - siinä toisessa oli kaiken maailman sanallisia tehtäviä (tyyliin: "If all fremletzers are frenletzs and some frenletzs are frelnetzers, are all frelnetzers fremletzers?" jossa kyllä piti lukea noita nenä kiinni ruudussa).

Teinpä muuten tuon Anastazian testinkin, ja siitä tuli 156. Ei näemmä ihan yhteneväiset. Tosin pidän enemmän testistä, jossa on yhteisaika, ei tehtäväkohtainen aika.
« Viimeksi muokattu: 06.03.07 - klo 02:38 kirjoittanut Jukkis »
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa mahonen

Vs: ÄO:si
« Vastaus #28 : 06.03.07 - klo 09:16 »
Nyt tein tuon anstazian testin kun olokin eilisestä vähän helpotti :
Lainaus
Tämän testin mukaan älykkyysosamääräsi on 153
Ihan tyytyväinen tulokseen. Tehtävät olivat paljon selkeämpiä kuin tuossa Papanan testissä

Poissa shazzle

Vs: ÄO:si
« Vastaus #29 : 06.03.07 - klo 10:18 »
onhan se nyt ihan selkeetä että MTG-pelaajat ovat fiksumpia kuin Pekka Perus ;]