Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vaihtopalautesysteemi  (Luettu 19859 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hopo

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #30 : 16.03.07 - klo 13:22 »
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.

Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.

Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Nastaboi

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #31 : 16.03.07 - klo 13:27 »
Jotta vaihtopalautesysteemillä olisi jotain arvoa käyttäjän vaihtokäyttäytymisen mittarina, tulee palautteen annossa noudattaa yhteisesti sovittuja linjauksia. Positiivisen/neutraalin/negatiivisen palautteen arvojen tulee olla edes jossain määrin vertailukelpoisia, jotta systeemissä olisi mitään järkeä. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, ja se on tuotu keskustelussa esille useammankin henkilön toimista.

Kokonaan toinen asia on, mikä määrätään perusteeksi +-0 -arvosanalle vaihdosta, ja tästä asiasta voidaan keskustella. Samoin voidaan keskustella siitä, missä määrin annetuista suuntaviivoista voidaan tapauskohtaisesti poiketa.

Omasta mielestäni positiivinen palaute voidaan antaa vain siinä tapauksessa, että vaihto on sujunut lähes ongelmitta ja viivytyksittä. Pienessä määrin voi jompia kumpia olla, jos ne hoidetaan kuntoon heti ja asiallisesti, eikä niistä pääse aiheutumaan vahinkoa. Esimerkiksi tapauksista "sori, en ehtinytkään postiin, haittaako jos saat korttisi vasta ylihuomenna?" tai "en löytänytkään kuin 2 Plague Ratsia lupaamistani kaupanpäällisistä, sopiiko jos laitan random foileja tilalle?" voisi harkinnan mukaan antaa vielä positiivisen palautteen. Olennaista on välitön kommunikointi mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Neutraalia palautetta voi antaa, jos kortit saapuvat vähän nikotellen tai hieman sovittua huonommassa kunnossa, mutta saapuvat kuitenkin. Negatiivinen sopii tilanteisiin, joissa on vakavia ongelmia yhteydenpidossa, kortit ovat huomattavasti myöhässä tai vääriä/puutteelliset/selvästi luvattua heikommassa kunnossa.

Edelleen olen myös sitä mieltä, että jos pelisäännöistä ei päästä sopuun neuvoa-antavan demokratian keinoin, noudatamme ylläpidon määräyksiä asiasta. Muutenkin noudatamme ylläpidon määräyksiä, mutta se ei poissulje niistä käytävää keskustelua.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #32 : 16.03.07 - klo 13:27 »
Vaihtopalaute on edelleenkin subjektiivinen. Olisi hienoa jos olisi täysin objektiivinen ja reunaehdoton mutta sellainen lienee sula mahdottomuus. Tuossa edellisessä viestissäkin kävin siis läpi esimerkkejä. Tietysti voit antaa positiivista palautetta vaikka olisit odotellutkin lappuja sen kaksi viikkoa ja laput olisivat tulleet mankelin läpi, mutta samalla romutat koko systeemin uskottavuutta. On parempi että lähtötaso positiiviseen palautteeseen on tiukka kuin että systeemi vesitetään alta aikayksikön leväperäisellä positiivisen palautten jaolla.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Akspee

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #33 : 16.03.07 - klo 14:04 »
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.

Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.

Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.

Jos korttien tulossa kestää yli 2 viikkoa niin mun näkemykseni mukaan et voi missään nimessä antaa positiivista palautetta. Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok. Kahden viikon myöhästyminen ei missään nimessä mulle olisi ok ja kun vaihtopalautteen idea kuitenkin on nähdä miten kaverin tradet on yleisesti sujunut.

Kuvittele: Uusi käyttäjä tulee forumeille ja haluaa tradeta käyttäjä Nojhops:n kanssa. Uusi käyttäjä katsoo hänen treidanneen useita kertoja ja saaneen positiviista sekä muutaman negatiivisisen palautteen. Uusi käyttäjä on autuaan tietämätön siitä että Nojhops:n kortit voivat olla useita viikkoja myöhässä.

Ja ihan turha vedota siihen että throw-innit korvaavat sen, jossain määrin ne korvaavat mutta mitenkäs suu pannaan sinä yhtenä kauniina kertana kun mielestäsi throw-in ei lähellekkään korvaa puuttuvaa korttia.

Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.

...sekavasti kirjotettu ja siitä anteeksipyyntö :P
H/W - http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=27734.0


"Tilaan urheilulehteä joten eiköhän se kerro, että tiedän todellakin mistä puhun."

Poissa shazzle

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #34 : 16.03.07 - klo 14:35 »
joo, siis jengi tosiaan kelaa täällä että throw-in = jäte/pakkausmateriaali

Mä taas näen sen niin, että throw-innii pitää olla sen verran, ja sen laatuista että vaihto (vikoineen/hankalauuksineen) edelleen tyydyttää sen palautteenantajan. Jos ei tyydytä, niin senkun pistää neutraalin/negatiivisen palautteen?!

Siis jos nyt joku ottaisi tästä onkeensa TÄLLÄ KERTAA, niin katselkaapa hetki palautteita huudossa tai ebayssa ja eikös vain että sielläkin, jos jollain EI OLE 99.8+ palaute, niin kyllä mä ainakin katson että miksei. Jos ei katso, niin mun mielestä se on omaa naiviiutta.

En olekaan itseasiassa nähnyt vielä negatiivista palautteita täällä kellään, (enkä ole hakenutkaan) mutta olisiko mahdotonta pistää tuohon avatarin alle sekä vaihtojen määrä, kuin myös se, että miten suuri prosentti palautteista on positiivisia? Tämä on toiminut ebayssa todella hyvin, sillä n. kaksisataa ebay-kauppaa tehneenä vain yksi on kosahtanut siihen etten ole saanut korttejani. Tosta näkee tosi nopeesti onko vaihtaja luotettava tms. :]

Mitäs vielä? niinjoo, n00bie saa aina takkiin, ei sille voi mitään. oppirahat joutuu meistä jokainen joskus maksamaan, ja kyllä täällä on luotu oikein hyvät edellytykset sille, että ihan ensimmäinenkin vaihto sujuu hyvin, kiitos aktiivisen ylläpito/koodaus -tiimin. :)

ei voi olla näin vaikeeta :D
« Viimeksi muokattu: 16.03.07 - klo 14:37 kirjoittanut shazzle »

Poissa Hopo

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #35 : 16.03.07 - klo 15:36 »
Lainaus käyttäjältä: Akspee
Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok.

Ei sekään ole mistään kotoisin että olen helvetin tyytyväinen vaihtoon ja en _saa_ antaa siitä positiivista palautetta. Korostan edelleen tuota seuraavankin lainauksen käsittelemää asiaa: suhteellisuutta. Slow traderin kanssa voi mielestäni tehdä positiivisen palautteen arvoisen vaihdon, mikäli on etukäteen tiedossa että lähettämisessä on jonkunlainen viive. Jos joku kerjää hidastelijan leimaa otsaansa, saa sen varmasti ja sen pitäisi kertoa esim. aloittelijoille enemmän kuin yksittäiset vaihtopalautteet.

Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.

Tämän kun vielä muutkin käsittäisivät. Sen lisäksi täällä on oma osio paskiaisten dissaamiselle, johon tulisi kaikki aloittelijat opastaa jotteivät saman tien ryssi koko korttipooliaan rippereille.

Ylipäätään, kun tänne aikanaan ensimmäistä kertaa kirjauduin viime vuonna, ei viikon viive ollut mitään vaihtoja tehdessä. Ehkä vaihtelin vaan surkeiden vätysten kanssa. Nyt jengi kiukuttelee kun kortteja ei näy seuraavana päivänä ja entinen normaaliviive onkin miinuksen arvoinen juttu.

Ilmeisesti olen tässä asiassa yksin. Tai ehkä otan vain koko palautesysteemin liian vakavasti. Ei asia minua kuitenkaan loppujen lopuksi kauheasti edes kiinnosta, hyvin on ilmankin pärjätty ja voidaan pärjätä tulevaisuudessakin. Kunhan avaudun.

Ja ainahan voi jättää palautteen treidistä antamatta, jos ei halua rakkikoiria haukkumaan ryhmäkurista vaikka itse olisikin tyytyväinen tapahtumiin. Vastapuoli varmasti ottaa mieluummin ei-mitään kuin negatiivista palautetta.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa WaMMaSaNDe

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #36 : 16.03.07 - klo 15:40 »
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.

Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.

Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.

Jos korttien tulossa kestää yli 2 viikkoa niin mun näkemykseni mukaan et voi missään nimessä antaa positiivista palautetta. Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok. Kahden viikon myöhästyminen ei missään nimessä mulle olisi ok ja kun vaihtopalautteen idea kuitenkin on nähdä miten kaverin tradet on yleisesti sujunut.

Kuvittele: Uusi käyttäjä tulee forumeille ja haluaa tradeta käyttäjä Nojhops:n kanssa. Uusi käyttäjä katsoo hänen treidanneen useita kertoja ja saaneen positiviista sekä muutaman negatiivisisen palautteen. Uusi käyttäjä on autuaan tietämätön siitä että Nojhops:n kortit voivat olla useita viikkoja myöhässä.

Ja ihan turha vedota siihen että throw-innit korvaavat sen, jossain määrin ne korvaavat mutta mitenkäs suu pannaan sinä yhtenä kauniina kertana kun mielestäsi throw-in ei lähellekkään korvaa puuttuvaa korttia.

Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.

...sekavasti kirjotettu ja siitä anteeksipyyntö :P

Jos korttien tuleminen kestää yli 2 viikkoa ja saan hyvät korvaukset, laittaisin hyvinkin todennäköisesti positiivisen palautteen. Sen lisaksi pistän maininnan että kortit tulivat vasta kahden viikon päästä ja hyvien korvausten saattelemana(Tästä olenkin jo muutamaan kertaan maininnut...) Jos sinua haittaa 2 viikon viive, niin voit lukea sen minun "raportistani", jolloin voit jättää väihdon tekemättä kyseisen henkilön kanssa.

Tätä en oikein tajunnut... What's your point?

Sinä kauniina päivänä annan vaihtokumppanilleni negatiivisen palautteen.


Ja yleisesti kysymys: Miten määritellään myöhästyminen? Voihan 2 viikkoa traden lukkoon lyömisestä olla ihan ajoissa, jos on sovittu lähettämisen ajankohta tuonne parin viikon päähän.

Poissa miinin

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #37 : 16.03.07 - klo 15:44 »
Miten määritellään myöhästyminen? Voihan 2 viikkoa traden lukkoon lyömisestä olla ihan ajoissa, jos on sovittu lähettämisen ajankohta tuonne parin viikon päähän.

Ei tämä nyt oikeasti voi olla näin vaikeeta. Onko kyseessä myöhästyminen, jos ne tulevat sovittuun aikaan?:F

Poissa Hopo

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #38 : 16.03.07 - klo 16:04 »
Tiivistettynä: Palautteella on tarkoitus kommentoida kaupankäynnin sujuvuutta,

Niin minäkin aluksi käsitin, mutta nyt vaikuttaa siltä että sen käyttö keskittyy vain vaihdon sopimisen ja korttien saamisen välisen aikaeron arvottamiseen joillain yhteisillä pelisäännöillä, jotka tosin ovat niin laveasti tulkittavissa että yhteismitallisuus kärsii jo siitä: 2 viikkoa odottelua tunnetulta hidastelijalta on mielestäni melko ongelmatonta, eli sääntöjenkin puitteissa positiivisen palautteen arvoista. Huutosakki on toista mieltä.

Mutta joo, eiköhän tämä ole osaltani tässä. Tuskin mitään uutta saamme tähän keskusteluun tuotua.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Polari

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #39 : 17.03.07 - klo 00:43 »
2 viikkoa odottelua tunnetulta hidastelijalta on mielestäni melko ongelmatonta, eli sääntöjenkin puitteissa positiivisen palautteen arvoista.

ts. "Jos vaihto menee huonosti mutta tiedän etukäteen että ko. henkilö on huono vaihtaja, sanonkin palautteessa että vaihto meni hyvin". Valitan, mutta en vain onnistu näkemään tässä mitään järkeä.

Korjaapa jos nyt esitän tämän täysin väärin, mutta ilmeisesti kriteerisi positiiviselle palautteelle on "kaverin perseily ei sattunut haittaamaan minua" eikä "kaveri toimi hyvin yleisiin standardeihin nähden". Onhan se kivaa jos olet kauppaan tyytyväinen, mutta kummasta palautteesta luulet olevan enemmän hyötyä muille?
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Omnicun

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #40 : 17.03.07 - klo 01:35 »
Kuitenkin sanoisin, että jos random vaihtokamu kertoo jo etukäteen kauppoja aloitellessa, että "mulla sitten kestää tällä kertaa tässä todennäköisesti kaksikin viikkoa, koska...", niin mielestäni ainakaan pelkän tämän takia asianomaiselle ei pitäisi negatiivista palutetta laittaa.
Jos hitaus on siis varsinaisesti etukäteen tiedossa, ja kuitenkin itse alkaa ehottelemaan treidejä, siis suostuu hitauteen, niin turhaa sitä jälkeenpäin on palautteeseen laittaa että "surkeeta, liian kauan kesti". Kaikki on mennyt kuitenkin niinkun sovittiin, joten ei pitäisi olla valittamisen aihetta.

Poissa Polari

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #41 : 17.03.07 - klo 10:06 »
...
Kaikki on mennyt kuitenkin niinkun sovittiin, joten ei pitäisi olla valittamisen aihetta.

Ei tämä nyt oikeasti voi olla näin vaikeeta. Onko kyseessä myöhästyminen, jos ne tulevat sovittuun aikaan?:F
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Hopo

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #42 : 17.03.07 - klo 14:21 »
Korjaapa jos nyt esitän tämän täysin väärin, mutta ilmeisesti kriteerisi positiiviselle palautteelle on "kaverin perseily ei sattunut haittaamaan minua" eikä "kaveri toimi hyvin yleisiin standardeihin nähden". Onhan se kivaa jos olet kauppaan tyytyväinen, mutta kummasta palautteesta luulet olevan enemmän hyötyä muille?

Ei yleisiin standardeihin nähden, vaan nimenomaisen vaihdon alkuasetelmaan nähden. Tietysti joku voi keksiä säännön että slow tradereille ei saa laittaa positiivista palautetta laisinkaan, millä pääsisimme tästä ongelmasta.
Yleisiä standardeja ei käsittääkseni ole missään määritelty. Ainakaan yksiselitteisesti.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa SSpade

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #43 : 17.03.07 - klo 14:54 »
Hopo, säännöt ovat jo olemassa ja kaikkien nähtävillä, niihin kannattaisi ja pitäisikin kaikkien tutustua. Maalaisjärkeä kannattaa käyttää sääntöjen tulkitsemisessa.

Seuraavat kohdat koskevat vaihtamista:

1. Kaikki vaihdetaan.netin kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.

Poissa miinin

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #44 : 17.03.07 - klo 14:56 »
Ei yleisiin standardeihin nähden, vaan nimenomaisen vaihdon alkuasetelmaan nähden. Tietysti joku voi keksiä säännön että slow tradereille ei saa laittaa positiivista palautetta laisinkaan, millä pääsisimme tästä ongelmasta.
Yleisiä standardeja ei käsittääkseni ole missään määritelty. Ainakaan yksiselitteisesti.

A) Se, että joku omistaa "Hidas vaihtaja" -merkin ei millään tapaa oikeuta häntä vaihtamaan hitaasti. Se on ilmoitus siitä, että vaihtaminen VOI kestää, ei suinkaan sitä, että vaihtaminen aina kestää. Jatkuva hidas vaihtaminen johtaa banniin, joten tuon merkin saaminen ei ole mikään vapautus vastuusta, vaan enemmänkin viimeinen varoitus.

B) Säännöistähän nuo melko yksiselitteisesti löytyvät.

Poissa Lollie

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #45 : 23.03.07 - klo 14:24 »
Tuli tässä mieleen, että vaihtopalautussysteemin kommenttilistan järjestys on nyt ajallisesti vanhimmasta uusimpaan. On kuitenkin varmaankin hyödyllisempää tietää, miten vaihdot ovat viimeaikoina sujuneet.

Eihän tällä järjestyksellä paljoa ole vielä alussa merkitystä, mutta sitten kun vaihtoja on 200 ja eri sivuja 10, voisi olla kätevintä nähdä viimeaikainen toiminta ensimmäisenä.

En nyt sano, että Huuto.netin toiminta on ainoa oikea, mutta vielä ehdotuksen tueksi mainittakoon myös Huuto.netissä käytettävän järjestyksen olevan uusimmasta vanhimpaan.

Poissa kolatatti

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #46 : 23.03.07 - klo 15:25 »
Kannattaa huomioida että kaikilla ei ole niin helvetillinen kiire noiden korttiensa kanssa. Esim. itse aiemmin hermostuin jos korttien toimittaminen meni seuraavalle viikolle mutta nykyään en jaksa stressata pienistä. Ja se, että joku alkaa itkemään päivän parin viivästyksestä on yksilön ihan oma häpeä eikä tarkoita että minun pitäisi sellaisessa tapauksessa antaa negatiivista palautetta. Myöskin jos itse saan negatiivista palautetta siitä että lähetän kortit vasta pari päivää sen jälkeen kun vaihto on sovittu enkä samalla sekunnilla, en varmasti tee vaihtoja enää saman hätähousun kanssa.

Jos säännöissä sanotaan että positiivista palautetta annetaan silloin kun vaihto sujuu ongelmitta niin täysin sääntöjen mukaan voidaan antaa positiivista palautetta vaihdosta jossa kortit saa vasta pari viikkoa vaihdon sopimisen jälkeen. Katsokaas kun kaikille kaksi viikkoa ei ole ongelma. Minä ainakin meinasin vielä elää muutaman kaksiviikkoisen tässä niin parempi olla täysillä huolehtimatta yhdestä.

Mutta siis jos noiden korttien saamiseen on kiire ja ilmoittaa kiireestä vaihdon sopimisen yhteydessä niin tietenkin palaute voi olla neutraalia tai negatiivista jos on sovittu nopeasta toimituksesta joka ei toteudu. Samoin voi ja ehkä pitääkin antaa neutraalia palautetta jos koittaa kysellä korttien tai rahan perään yksityisviestillä tai henkilön topikissa ja henkilö ei vastaa. Sekin on tietenkin subjektiivista että mikä on sopiva aika odottaa vastausta mutta jos henkilö käy foorumilla (josta voidaan päätellä että hän on kysymyksen lukenut) eikä siltikään vastaa, voidaan palaute päättää antaa ei-positiivisena. Ehkä joku kolmen neljän päivän idlaaminen foorumilta vaihdon ollessa kesken olisi minun mielestäni myös sopiva aika päättää palautteen alentamisesta.

Siitä ei voi antaa neutraalia tai negatiivista palautetta jos henkilö ei vastaa vaihtoehdotukseen tai vaihtoa ei sitten kovasta väännöstä huolimatta puolin tai toisin päätetäkkään suorittaa. Vaihdon ja tarpeen mukaan vaihtotapahtuman yksityiskohdat pitää olla _sovittu_ ennen kuin palautetta voi alkaa antamaan.

Nämä kaikki olivat toki omia mielipiteitäni. Jos virallinen kanta on jotain muuta mieltä niin siitä sopii ilmoittaa.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #47 : 25.03.07 - klo 21:51 »
Eikös kyse ole siitä että kaikki menee niinkuin on sovittu?

Ja jos on sovittu, että kortit tulee vasta kahdenviikon päästä, ja korit tulevat kahden viikon päästä, niin silloinhan kaikki meni juuri niinkuin sovittu, ja vaihto onnistui ja plussat kehiin. (tein esim: itse juuri vaihdon, jonka kortit lähetämme vasta pääsiäisen aikoihin :) )

Poissa shazzle

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #48 : 26.03.07 - klo 19:31 »
hmm.. Tuota tuota.. Näyttäisi siltä että neutraalista palautteesta saa miinusprosenttiosuuden vaihtoprosenttiinsa. Saako negatiivisesta palautteesta sitten tuplasti miinusta? Mielestäni neutraalista palautteesta ei pitäisi tulla negatiivista vaihtoprosenttia, varsinkaan kun ehdin "evotuksesta" yhden neutraalin palautteen hankkimaan.. ;}

Kiva kuitenkin että ehdotus otettiin vastaan! Täällähän pääsee ihan selvästi vaikuttamaan löpinöillään. :)

Poissa Nastaboi

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #49 : 27.03.07 - klo 12:18 »
Tietenkin vaihdon yhteydessä pitää myös sopia, millä aikataululla kortit lähetetään. Korttien mahdollinen myöhästyminen lasketaan sitten suhteessa sovittuun. Näinhän ihmiset enimmäkseen toimivatkin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää.

Monilla on myös tapana kirjoittaa H/W-listansa alkuun toivomuksia vaihtokäyttäytymisestä sekä toimituksen nopeudesta. Monella lukee viestissä tyyliin "kortit lähetetään 2 arkipäivän sisällä vaihdon sopimisesta" tai "olen intissä, joten en pääse lukemaan/postittamaan joka päivä". Vaihtoa sopiessa on hyvä käydä lukemassa nämä, ja sopia sitten molempien toivomusten pohjalta yhteiset pelisäännöt vaihdolle.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Eetu

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Kuningas karismaattinen saa aina väkeä taakseen
Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #50 : 06.04.07 - klo 19:51 »
Tietenkin vaihdon yhteydessä pitää myös sopia, millä aikataululla kortit lähetetään. Korttien mahdollinen myöhästyminen lasketaan sitten suhteessa sovittuun. Näinhän ihmiset enimmäkseen toimivatkin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää.

Monilla on myös tapana kirjoittaa H/W-listansa alkuun toivomuksia vaihtokäyttäytymisestä sekä toimituksen nopeudesta. Monella lukee viestissä tyyliin "kortit lähetetään 2 arkipäivän sisällä vaihdon sopimisesta" tai "olen intissä, joten en pääse lukemaan/postittamaan joka päivä". Vaihtoa sopiessa on hyvä käydä lukemassa nämä, ja sopia sitten molempien toivomusten pohjalta yhteiset pelisäännöt vaihdolle.

Itse ainakin ilmoitan heti jos itselläni tulee jotain ongelmia korttien lähettämisessä. Oli se sitten millainen syy tahansa, mutta minusta on erittäin huonoa käytöstä olla kertomatta jos korttien lähetys sattuu viivästymään. Hyvä tekniikka on myös lähettää privaa heti kun on vienyt kortit postiin. Myöhästymisestä on sovittava kauppakumppaninsa kanssa.

Kannattaa huomioida että kaikilla ei ole niin helvetillinen kiire noiden korttiensa kanssa. Esim. itse aiemmin hermostuin jos korttien toimittaminen meni seuraavalle viikolle mutta nykyään en jaksa stressata pienistä. Ja se, että joku alkaa itkemään päivän parin viivästyksestä on yksilön ihan oma häpeä eikä tarkoita että minun pitäisi sellaisessa tapauksessa antaa negatiivista palautetta. Myöskin jos itse saan negatiivista palautetta siitä että lähetän kortit vasta pari päivää sen jälkeen kun vaihto on sovittu enkä samalla sekunnilla, en varmasti tee vaihtoja enää saman hätähousun kanssa.

Juuri näin. Harvoin korteilla on niin kova kiire, että muutaman päivän myöhästyminen mitään haittaa. Mutta onhan niitä sellaisiakin tapauksia. Jos vaikka tarvitsee tiettyjä kortteja turnaukseen tiettyyn päivämäärään mennessä. Jos joillakin korteilla on joku aikaraja jolloin niiden pitää olla perillä, mielestäni siitä on syytä ilmoittaa tarpeeksi aikaisin eikä rueta vaahtoamaan vaihtokumppanilleen ettei lähettänyt kortteja ajoissa.

Poissa Vilhis

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #51 : 09.04.07 - klo 15:09 »
Sain juuri negatiivisen palautteen vaihdosta, joka sujui muuten täydellisesti, mutta olin kirjoittanut kirjeen ulkopuolelle kirjeen sisältämät kortit. Teen tätä uein siksi, koska samaan aikaan on menossa useita vaihtoja - kortteja ja kirekuoria lojuu pöydällä odottaen lähetystä. Kirjoitan kirjeisiin ensin osoitteen ja joskus myös sisällön ja ne jäävät odottamana pöydälle sitä, että jaksan hakea kortit lipastoni laatikosta. Tämä helpottaa sitä, ettei tarvitse erikseen mennä etsimään netistä tietoja siitä, mitä nyt kellekin piti lähettää. Kävipä kerran vuonna nakki niin, että lähetin vahingossa kahdelle eri henkilölle väärät kortit. Tietenkin mikäli kyseessä olisi isokin vaihto, en tällaista tekisi, mutta tässäkin tapauksessa kirjeen sisältö ei ollut mainittava + kirjeen lähetäjä(tässä tapauksessa minä) olisin ollut tietysti korvausvelvollinen(mikäli postimies pate olisi pöllinyt kortit): Vastanottajalle järjestelystäni ei siis voi olla haittaa.

Kommentteja modeilta?
Lainaus käyttäjältä: Gerry Thompson
In the grand scheme of things, a single loss means nothing. By putting the emphasis on winning, I set unrealistic expectations for myself. Once winning stopped being my main goal, I was able to enjoy Magic again.

Poissa shazzle

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #52 : 09.04.07 - klo 17:05 »
heheh, sama jätkä negistelemässä kuin mullakin ^ ^

Poissa pyhimys

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #53 : 09.04.07 - klo 17:32 »
jep jep,

Olisiko mahdollista saada jokin linkki noihin eri arvoisiin palautteisiin? Esim. painamalla negatiivisen palautteen mittaria/lukua tulisi suoraan esiin vain negatiiviset palautteet. Negatiivisilla palautteilla on minulle ainakin suurempi merkitys kuin positiivisella. Varsinkin kun palautteita on paljon, olisi helppo ne sieltä poimia.

Vilhikselle annettu negatiivinen palaute kirjeeseen kirjoitetuista korteista on aivan käsittämätön. Pitäisikö kirjeiden ja postimerkkien olla jotain tiettyä väriä?  Palautteiden myös tulisi olla mielestäni ymmärrettäviä. Katsoin uteliaisuutta myös Shazzlen negatiivisen palautteen "Pientä evotusta". Esimerkiksi minä en tiedä mitä tarkoittaa "evotus".

Poissa Polari

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #54 : 09.04.07 - klo 20:34 »
Allekirjoitan pyhimyksen toivomuksen. Positiivisten palautteiden kommentteja ei juuri tule luettua, mutta negatiivisista haluaa kyllä nähdä syyt. Aiemmin tuohon puutteeseen ei juurikaan kiinnittänyt huomiota kun ihmisillä oli parhaimmillaan jotain kymmentä palautetta ja melkeinpä pelkästään positiivista, mutta jo tuollaisesta 30 palautteen listasta oleellisen kommentin etsiminen hymiöiden perusteella on aika työlästä.

Suunnilleen samoista syistä toivoisin myös jotain mahdollisuutta negojen tarkempaan syynäämiseen tai niihin vastaamiseen. Juuri tuollaisissa tapauksissa joissa joku käyttäjä jakaa neutraaleita ja negatiivisia aivan omien kriteeriensä mukaan haluaisi pystyä joko vastaamaan saamiinsa haukkuihin (vrt. huuto.net) tai kenties selaamaan käyttäjän antamia palautteita, millä tuollaiset tapaukset erottaisi. Kyseisen henkilön itse saamasta palautteesta ei tällaista pysty juuri havaitsemaan.

[Re: evotus - lähtöisin lyhenteestä evo eli "et vaan osaa", enpä tiedä pystyykö tuota sen tarkemmin kuvailemaan. Päätinpä kommentoida ennen kuin joku muu väistämättä niin tekee.]
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa miinin

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #55 : 09.04.07 - klo 20:43 »
Tuo vilhiksen saama negatiivinen palaute on nyt poistettu - myös jatkossa tällaiset typeryydet poistetaan ja vastaavan käytöksen jatkuessa väärinkäyttäjiä rangaistaan.
« Viimeksi muokattu: 10.04.07 - klo 16:39 kirjoittanut Anastazia »

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #56 : 10.04.07 - klo 15:03 »
Re: evotus - lähtöisin lyhenteestä evo eli "et vaan osaa", enpä tiedä pystyykö tuota sen tarkemmin kuvailemaan. Päätinpä kommentoida ennen kuin joku muu väistämättä niin tekee.

Evotus - vaikka en termistä tykkääkään - voi kyllä sinänsä hyvinkin tarkoittaa sellaista toimintaa, joista voi antaa neutraalia tai negatiivista vaihtopalautetta. Mutta tietysti perusteluksi ei riitä "evotus", vaan pitää oikeasti selittää, mistä on kyse. Jonkun mielestä kun evotus saattaa olla vaikka sitä, että ei osaa pakata kortteja tosi hyvin, mutta pakkaa ne kuitenkin jotenkin säällisesti. Tietenkin tällaisesta neutraali tai negatiivinen palaute on liian kova rangaistus.

Poissa Rancid-

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #57 : 01.05.07 - klo 16:36 »
Tuossa postausten vieressä näkyvässä "Vaihdot: x" -merkinnässä x kuvaa vaihdoista saatujen palautteiden määrää, ei niiden laatua. Ainakin minusta olisi paljon informatiivisempaa kertoa, _miten_ henkilö N on vaihtonsa tehnyt, kuin se, _montako_ vaihtopalautetta hän on saanut. Joku Ebay-tyylinen prosenttilukukin voisi olla ihan poikaa.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Eetu

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Kuningas karismaattinen saa aina väkeä taakseen
Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #58 : 01.05.07 - klo 17:08 »
Tuossa postausten vieressä näkyvässä "Vaihdot: x" -merkinnässä x kuvaa vaihdoista saatujen palautteiden määrää, ei niiden laatua. Ainakin minusta olisi paljon informatiivisempaa kertoa, _miten_ henkilö N on vaihtonsa tehnyt, kuin se, _montako_ vaihtopalautetta hän on saanut. Joku Ebay-tyylinen prosenttilukukin voisi olla ihan poikaa.
Tämä on totta. Eihän se vaihtojen määrä merkitse vaan se onko vaihto saatu onnellisesti päätökseen. Prosenttiluku helpottaisi kyllä sen katsomista kehen ei voi luottaa. Toisaalta jos joku henkilö rippaa, hänestä tulee ilmoitus poikkeuksetta Vaihto- ja kauppaongelmat palstalle. Mutta silti olen sen kannalla, että prosenttiluku helpottaisi asiaa, tai sitten vaikka samanlainen käytäntö kuin huuto.netissä. Kuitenkin ne negatiiviset vaihtopalautteet pitäisi mielestäni näkyä jotenkin helpommin.
Mutta foorumilla kuitenkin on ERITTÄIN vähän tai ei yhtään rippaajaa tällä hetkellä. Ihmiset ovat luotettavia ja jos joku sattuisi rippaamaan, hänestä tulee välittömästi ilmoitus ja yhteydenotto häneen itseensä, vanhempiin tai jopa poliisiin auttaa varmasti. Silti kannatan jotain uudistusta tuohon vaihtopalautesysteemiin, jotta näkisi suoraan jos joku ei vaan osaa hoitaa asioita kunnolla.

Äänestän prosenttilukua onnistuneista vaihdoista!

Poissa Polari

Vs: Vaihtopalautesysteemi
« Vastaus #59 : 02.05.07 - klo 00:22 »
Meh, itse olin koko ajan kuvitellut systeemin toimivan huuto.nettiä vastaavalla +1 positiivisesta, 0 neutraalista, -1 negatiivisesta -laskutavalla. Olisi kyllä ihan positiivista nähdä jotain palautteen laadusta jo tuossa, yleensä niitä ei kuitenkaan sen pidemmälle jaksa tonkia joten siihen numeroon haluaisi voida luottaa edes jossain määrin. Järkevimmät vaihtoehdot lienevät jo ehdotettu x, y% (palautteen kokonaismäärä, positiivisten osuus) tai suora x/y/z (positiiviset/neutraalit/negatiiviset).
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)