Poromagia

Kirjoittaja Aihe: korteille arvoa  (Luettu 12339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laava

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #30 : 14.03.07 - klo 11:49 »
Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Tällä logiikallahan esim. Reset on sitten eternal-käyttis?
Ai, se olikin retorinen kysymys?

Ja sekö toi keskusteluun jotain uutta, että sinun mielestäsi huudossa seikkailevat vain pappa_betalar -tyyppiset ihmiset ja satuhahmot, ja täten huudon hintoja ei voida käyttää mihinkään? Sinulla on varmaan esittää jotain tarkempaa analyysiä huuto.netin käyttäjistä, aineistoa, johon meillä normaaleilla kuolevaisilla ei ole pääsyä?
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa duracel

Re: korteille arvoa
« Vastaus #31 : 14.03.07 - klo 11:51 »
Laava taisi erehtyä luulemaan tuota virkettäsi kysymyksesi, koska se näytti kovasti siltä. Jatkossa pyrimme olemaan vastaamatta kysymyksiltä näyttäviin asioihin, ellet erikseen mainitse niiden olevan kysymyksiä, joihin haluat vastauksen. Ja kiitos samoin vaan omissa maailmoissa junnaamisesta.

Pahus, määhän junnaan nyt itte omissa maailmoissani, sori! Pelastan tilanteen sanomalla jotain aiheeseen liittyvää: korttien arvo ei riipu siitä kuinka halvalla niitä joku myy, vaan siitä kuinka paljon niistä joku maksaa. Vaikka kortin pelillinen arvo olisi olematon, voi kortti olla hyvinkin haluttu jostain muusta syystä.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: korteille arvoa
« Vastaus #32 : 14.03.07 - klo 11:53 »
Sinulla on varmaan esittää jotain tarkempaa analyysiä huuto.netin käyttäjistä, aineistoa, johon meillä normaaleilla kuolevaisilla ei ole pääsyä?

Puhumattakaan siitä, että mies ilmeisesti pitää yksittäisiä mielipideitä varmempina ja todempina indikaattoreina kuin todellisista datamassoista laskettuja keskiarvoja. Tämä on kyllä niin hämmentävää, että keskivertomatemaatikon pää räjähtää.

Poissa kolatatti

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #33 : 14.03.07 - klo 13:16 »
Huutokaupassahan on se hieno puoli että se, mitä joku maksaa tuotteesta, on sen tuotteen sen hetkinen arvo. Ei se silti tarkoita sitä että sitä samaa arvoa kannattaa kaikkien siitä tuotteesta maksaa jossain toisaalla.

Korttien arvot kun eivät perustu mihinkään muuhun kuin mielikuviin niin silloin mielikuvilla on paljon enemmän merkitystä hinnan kannalta kuin jollain jostain instanssista lasketulla keskiarvolla. Tietenkin noista keskiarvoista voi ottaa viitteitä. Voisihan sitä käyttää vaikka huuto.netin sijaan jonkun yksittäisen korttikaupan statistiikkoja korteista saaduille hinnoille niin saataisiin korteille vieläkin korkeammat arvot.. Jos esimerkiksi jonkun kortin huuto.net -keskiarvo olisi 5 euroa ja otanta olisi vaikka 20 kohdetta ja jossain toisaalla tuota samaa korttia myytäisiin 3 eurolla ja kyseinen kauppaaja omistaisi noita kortteja 30 kappaletta niin sanoisitteko silloinkin että kortin arvo on 5 euroa? Koska käyttämällänne logiikalla tuon arvon pitäisi olla ehdottomasti tuo kalliimpi.

Onhan se hyvä juurikin niille jotka koittavat korteillaan rahaa saada, että korttien hinnat ovat yleisesti korkealla verrattuna siihen keskimääräiseen hintaan, mitä kortti maksaa avaamattomassa boosterissa, eli n. 30snt. Itselleni lähinnä vaihtelijana on pääasia että arvot ovat edes jossain suhteessa toisiinsa.

Ihan käsittämätöntä että ihmiset ovat niin pihalla todellisesta maailmasta että kuvittelevat hintojen tulevan jostain huuto.netistä. Ilmeisesti näillä ihmisillä ei ole harmainta hajua siitä miten markkinat toimivat. Ei siinä mitään jos joku haluaa maksaa Jitestä kympin, mutta ei se minun mielipidettäni sen arvosta muuta, eikä pitäisi muuttaa muidenkaan. Tosin eipä ole vieläkään kukaan ilmoittanut haluavansa minulta noita kympin Jittejä vaikka sen piti olla universaalisti oikea arvo ja ilmoitin sillä hinnalla noita myyväni. :)

Ja duracel, vähän nyt järkeä käteen noiden kommenttien kanssa. Ei kai valvojien tehtävä ole disauttaa heikolla sarkasmilla jos mielipiteet ei osu yksiin? Ja tuo kysymys olisi normaalitilanteessa retorinen mutta koska ilmeisesti ainakin duracel on minun käsittääkseni asiassa eri mieltä niin voisihan siihen vastatakin.

Lisäksi duracel ja Laava, voisitte vaikkapa googlata käsitteen "olkiukko" ja lukea sekä minun että oman postauksenne ja toivottavasti huomaatte yhteyden. Tuo ei ole hyvää väittelyä.

Myöskään hyvää väittelyä ei ole se, että kolme henkilöä hyökkää yhden mielipiteiden kimppuun. Eikä se, että puhutaan keskenään henkilöstä, kuin hän ei olisi paikalla mutta varmistutaan siitä että henkilö huomaa mistä puhutaan. Jos jollekin nyt jäi epäselväksi , mitä tarkoitin niin tätä:
Lainaus
Puhumattakaan siitä, että mies ilmeisesti pitää yksittäisiä mielipideitä varmempina ja todempina indikaattoreina kuin todellisista datamassoista laskettuja keskiarvoja. Tämä on kyllä niin hämmentävää, että keskivertomatemaatikon pää räjähtää.
Valitan, mutta ihan normaalien väittelysääntöjen mukaan olette nyt vahvasti häviöllä.

Eli mitä itse olen väittänyt tässä vaiheessa:

-Korttien arvot ovat subjektiivisia
-Kortista ei kannata maksaa enempää kuin näkee itse tarpeelliseksi
-Minun mielipiteeni Jiten arvosta on 7-8 euroa ja olen niitä pari siihen hintaan ostanutkin
-Huuto.net ei ole jumala eikä kerro millä hinnalla saat myytyä tai ostettua kortteja (tosin viitteitä voi saada)
-Huuto.netissä liikkuu MtG-harrastajien lisäksi isiä jotka ostavat kortteja lapsilleen ja tämä nostaa hintaa
-Jokaisen kortin arvo on 30snt _uutena_, kaikki siitä yli on mielikuvaa.
-Kortin hinnan tulisi muodostua siitä, kuinka moni kokee kortin tarpeellisena itselleen mutta valitettavasti näin ei ole
-Maailmassa on paljon typeriä ihmisiä
-Typerät ihmiset tekevät typeriä ratkaisuja
-Se, että typerät ihmiset (joita siis on paljon) tekevät toistuvasti typeriä ratkaisuja, ei ole mielestäni syy toistaa samaa kaavaa omassa elämässä

Sanokaa vaan mitkä noista väitteistä on vääriä niin puidaan asiaa asiana eikä puututa mihinkään merkityksettömiin juttuihin kuten toisten henkilöiden ominaisuuksiin tai vielä pahempaa, omiin kuvitelmiin toisen henkilön ominaisuuksista (tunteeko kukaan pistoa rinnassaan?).

Lainaus
sinun mielestäsi huudossa seikkailevat vain pappa_betalar -tyyppiset ihmiset ja satuhahmot, ja täten huudon hintoja ei voida käyttää mihinkään?

Sanoinko näin? En tainnut sanoa ja näinollen mitä ikinä perustelitkin tällä on täyttä sontaa. Jos et tajunnut tuota Joulupukki-juttua niin sillä tarkoitin henkilöitä jotka ostavat toisille henkilöille asioita, joita kuvittelevat näiden haluavan. Ja jos olet sitä mieltä että tuollaisia ei ole huuto.netissä liikkeellä niin ilmeisesti et ole siellä kovin paljon kauppaa käynyt. Minuun on ainakin monet tuollaiset ottaneet yhteyttä kun olen nk. roskakortteja tuolla sadoittain myynyt. Yleensä käyttökelvottomat foilit ovat noille kuin kultaa ja timantteja.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo 13:33 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Rancid-

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #34 : 14.03.07 - klo 14:02 »
Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Korttien arvot kun eivät perustu mihinkään muuhun kuin mielikuviin niin silloin mielikuvilla on paljon enemmän merkitystä hinnan kannalta kuin jollain jostain instanssista lasketulla keskiarvolla. Tietenkin noista keskiarvoista voi ottaa viitteitä. Voisihan sitä käyttää vaikka huuto.netin sijaan jonkun yksittäisen korttikaupan statistiikkoja korteista saaduille hinnoille niin saataisiin korteille vieläkin korkeammat arvot.. Jos esimerkiksi jonkun kortin huuto.net -keskiarvo olisi 5 euroa ja otanta olisi vaikka 20 kohdetta ja jossain toisaalla tuota samaa korttia myytäisiin 3 eurolla ja kyseinen kauppaaja omistaisi noita kortteja 30 kappaletta niin sanoisitteko silloinkin että kortin arvo on 5 euroa? Koska käyttämällänne logiikalla jonka mukaan huuto.net -keskiarvot on viisauden summa, tuon arvon pitäisi olla ehdottomasti tuo kalliimpi.

Jos minä näkisin tuollaisen tilanteen ja olisin kovasti nopean rahan perään, menisin hyvin nopeasti ostamaan ne kolmen euron kupongit ja myisin niitä viitosella eteenpäin. Tällaisia tilaisuuksia tulee aina silloin tällöin vastaan esim. Magic Onlinen osto- ja myyntipalstalla etenkin, kun uusi setti on päivän-parin ikäinen.

Lisäksi korttien arvot perustuvat aivan selkeästi muuhunkin kuin mielikuviin. Käyttökelpoisuutta voidaan mitata vaikkapa tutkimalla eri formaattien huipputurnauksien parhaiten menestyviä pakkalistoja ja toteamalla, että Vintagessa P9 > Tarpan ja että Extendedissä fetchit ja dualit pieksevät Kamigawan/Invasionin/Coldsnapin täppiländit. Myös harvinaisuus on kortin arvottamisessa olennainen asia; Fraternal Exaltationia ei ihan joka jampalta löydykään.

Polkumyynti, sisäänvetotarjoukset ja muut sen sellaiset luonnollisesti vääristävät markkinoita.

Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Onhan se hyvä juurikin niille jotka koittavat korteillaan rahaa saada, että korttien hinnat ovat yleisesti korkealla verrattuna siihen keskimääräiseen hintaan, mitä kortti maksaa avaamattomassa boosterissa, eli n. 30snt. Itselleni lähinnä vaihtelijana on pääasia että arvot ovat edes jossain suhteessa toisiinsa.

Penn & Tellerin sanoin: bullshit. Boosterin (oletetusta 4.5 euron) hinnasta ei todellakaan commonikasa muodosta 3.30 euroa. Myyjän, maahantuojan, verottajan ja WotCin katteiden jälkeen buusterin hinnasta olisi jäljellä arviolta muutama sentti.

Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Ihan käsittämätöntä että ihmiset ovat niin pihalla todellisesta maailmasta että kuvittelevat hintojen tulevan jostain huuto.netistä. Ilmeisesti näillä ihmisillä ei ole harmainta hajua siitä miten markkinat toimivat. Ei siinä mitään jos joku haluaa maksaa Jitestä kympin, mutta ei se minun mielipidettäni sen arvosta muuta, eikä pitäisi muuttaa muidenkaan. Tosin eipä ole vieläkään kukaan ilmoittanut haluavansa minulta noita kympin Jittejä vaikka sen piti olla universaalisti oikea arvo ja ilmoitin sillä hinnalla noita myyväni. :)

Markkinathan toimivat juuri niin, että katsotaan mihin hintaan muut myyvät, paljonko kilpailijan leirissä sillä hinnalla saadaan tavaraa kaupaksi ja säädetään oman katetoivomuksen sun muiden lisämuuttujien perusteella omaa hintaa jonnekin tuon hinnan lähimaastoon.

Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Lisäksi duracel ja Laava, voisitte vaikkapa googlata käsitteen "olkiukko" ja lukea sekä minun että oman postauksenne ja toivottavasti huomaatte yhteyden. Tuo ei ole hyvää väittelyä.

Myöskään hyvää väittelyä ei ole se, että kolme henkilöä hyökkää yhden mielipiteiden kimppuun. Eikä se, että puhutaan keskenään henkilöstä, kuin hän ei olisi paikalla mutta varmistutaan siitä että henkilö huomaa mistä puhutaan. Jos jollekin nyt jäi epäselväksi, mitä tarkoitin niin tätä:
Lainaus
Puhumattakaan siitä, että mies ilmeisesti pitää yksittäisiä mielipideitä varmempina ja todempina indikaattoreina kuin todellisista datamassoista laskettuja keskiarvoja. Tämä on kyllä niin hämmentävää, että keskivertomatemaatikon pää räjähtää.
Valitan, mutta ihan normaalien väittelysääntöjen mukaan olette nyt vahvasti häviöllä.

Kokemukseni mukaan se, että vetoaa hyviin väittelysääntöihin ja julistaa itsensä väittelyn voittajaksi, osoittaa henkilön olevan vahvasti tappiolla ja tältä olevan asia-argumentit loppumassa kesken. Kolme (eli nyt kai jo neljä) yhtä vastaan -tilanne taas voi johtua ihan siitäkin yksinkertaisesta syystä, että olet väärässä ja puhut paskaa. :)


Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Eli mitä itse olen väittänyt tässä vaiheessa:

1. Korttien arvot ovat subjektiivisia
2. Kortista ei kannata maksaa enempää kuin näkee itse tarpeelliseksi
3. Minun mielipiteeni Jiten arvosta on 7-8 euroa ja olen niitä pari siihen hintaan ostanutkin
4. Huuto.net ei ole jumala eikä kerro millä hinnalla saat myytyä tai ostettua kortteja (tosin viitteitä voi saada)
5. Huuto.netissä liikkuu MtG-harrastajien lisäksi isiä jotka ostavat kortteja lapsilleen ja tämä nostaa hintaa
6. Jokaisen kortin arvo on 30snt _uutena_, kaikki siitä yli on mielikuvaa.
7. Kortin hinnan tulisi muodostua siitä, kuinka moni kokee kortin tarpeellisena itselleen mutta valitettavasti näin ei ole
8. Maailmassa on paljon typeriä ihmisiä
9. Typerät ihmiset tekevät typeriä ratkaisuja
10. Se, että typerät ihmiset (joita siis on paljon) tekevät toistuvasti typeriä ratkaisuja, ei ole mielestäni syy toistaa samaa kaavaa omassa elämässä

Helpotuksen vuoksi numeroin väitteesi.

1. ...mutta niistä voi silti muodostaa objektiivisia arvioita riittävän datan perusteella.
2. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.
3. How lucky. 9-10 euroa on ihan realistinen hintatoive, olet päässyt hyötymään myyjän typeryydestä.
4. Kertoopas. Laitat kortin myyntiin -> jos menee kaupaksi, tällä hinnalla sait kortin myytyä.
5. Kaikkialla liikkuu pölhöjä, jotka maksavat liikaa paskasta.
6. Edelleen: bullshit.
7. Kortin hinta muodostuu siitä, kuinka tarpeellisena korttia voidaan yleisesti pitää.
8. Jep, tämän todistat ihan omilla puheillasikin.
9. Ja joskus ihan fiksujakin. Ja fiksut tekevät typeriä ratkaisuja. Hämmentävää, eikö totta?
10. Miksi sitten toistat?

Näistä väitteistä 2, 3, 5, 8, 9 ja 10 ovat mielestäni suhteellisen irrelevantteja varsinaisen aiheen kannalta.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa kolatatti

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #35 : 14.03.07 - klo 14:08 »
Noniin, nyt kun kerta alettiin asiasta kampeamaan niin tässä on sitten noita huuto.netin arvoja vertailukohdaksi (Sopii korjata jos olen väärässä näiden arvojen kanssa):

Goblin Lackey (4kpl hintaan 20e ja 1kpl hintaan 4e ei menneet kaupaksi) arvo siis korkeintaan 4-5e
Goblin Piledriver (2kpl hintaan 17e ei mennyt kaupaksi) arvo alle 8,5e, ei tarkempaa tietoa.
Chainer's Edict (yhtään ei mennyt kaupaksi, lähtöhinnat 1-2e, foileja ei edes yritetty myydä) mahdoton arvioida
Umezawa's Jitte (joskus tammikuussa mennyt muutama hinnalla 15e (ostaja "Elvea" noissa kaikissa) ja yksi hintaan 8,10e ja yksi hintaan 8,5e) Arvo ehkä reilun 8e jos jätetään tuon yhden ostajan toilailut huomioimatta.

Aether Vial:
Kaupaksi menneet:
1kpl hintaan 2e
4kpl hintaan 8e = 2e / kpl
4kpl (1foil) hintaan 4,5e = jos annetaan normaalille arvo 1e ja foilille 1,5e niin menee yksiin
Lisäksi iso kasa 1-4e hinnalla jotka eivät menneet kaupaksi
Eli arvo ehkä 1-2 euroa normaalille ja 1,5-3e foilille

Flagstones of Trokair:
Kaupaksi menneet:
9,50e
8e
7e
4kpl 29e = 7,25e / kpl
8e
9e
7e
6e
Keskiarvoksi tulee n. 7,6e / kpl

Flooded Strand (kaikki yhtä lukuun ottamatta mennyt hintaan 9,5e) arvo 9,5e

Tuossa siis noita paljon peräänkuulutettuja huuto.net -arvoja.

Ja vertailukohdaksi Thaurwylhin tarkkoja arvoja noille:

Lainaus
Aether Vialeista olen saanut 2 e, FNM Edictistä 2,5 e, Flagstonesista yli 8 e

Ja omat arvioni:

Lainaus
Goblin Lackey 6 euroa
Goblin Piledriver 8 euroa
Aether Vial (normaali/foili) 1,5 euroa / 3 euroa
Chainer's Edict FNM-foil 2 euroa
Umezawa's Jitte 7 euroa
Flagstones of Trokair 6 euroa
Flooded Strand 9 euroa

Tuosta voi sitten jokainen päätellä ihan itse että vaikka katsottaisiin noita huuto.net arvoja niin kumman veikkaukset osuivat enemmän oikeaan ja kuka koittaa vedättää.. Tietenkin jos Thaurwyth kovasti koittaa noita kortteja hirveään ylihintaan myydä niin on ymmärrettävää koittaa vetää hintoja ylöspäin. Ei se silti minusta oikein ole.

Eli huuto.netin tämänhetkisten keskiarvojen ollessa universaali totuus, olin tuon Jiten ja Flagstonesin arvioinut hieman alakanttiin. Tosin koska en usko tuon olevan universaali totuus, uskon edelleen olevani asiassa oikeassa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo 15:26 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Farseer

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #36 : 14.03.07 - klo 14:20 »
Jos nyt selvitetään Kolatatillekin että tuo korttien hinta on tosiaan subjektiivinen, ja se on ostajan oma asia ostaako jollain hinnalla vai ei. Sinusta varmaan mm. lautapelit.fi/Safe Haven ja kaikki paikat jotka myyvät irtokortteja vedättävät, koska voit saada niitä halvemmalla metsästämällä niitä viikon tai pari ympäri nettiä. Kuitenkin moni ostaa sieltä tuplahinnalla, ja syy on ettei heitä tod.näk. haittaa korkeampi hinta kun ei tarvitse istua foorumeilla ja vastaavilla 24/7 istumassa ankkana jos joku myisi halpoja kortteja. Omat hinta-arvioni olivat sellaisia mitä niistä voi mielestäni ihan hyvin pyytää ja millä niitä myös mielestäni voi ostaa tulematta ns. täysin parratuksi.

Mutta tämä eri henkilöiden hintanäkemysten ero onkin se syy miksi itse ehdotin että useammat henkilöt voivat heittää näkemyksensä hinnoista, koska vääjäämättä niitä eroja syntyy kuten nyt näemme.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: korteille arvoa
« Vastaus #37 : 14.03.07 - klo 14:21 »
Hei kaikki. Minä olen Matti Nuortio. En ole Esko Virri. Asun Oulussa ja työskentelen Oulun yliopiston matemaattisten tieteiden laitoksella. Kortteja pyrin myymään päästäkseni dräftijämistä yms. eroon, en tehdäkseni katetta. En asu PK-seudulla, en ole itseäni päätä lyhempi, en itseäni 4 vuotta nuorempi, enkä pyöritä omaa (laitonta tai laillista) korttibisnestä. En kuulu keskustapuolueeseen enkä anna hinta-arvioita, joilla pyrin vetelemään kotiin päin omien bisnesteni takia. Toivon, että muutkin ihmiset huomaisivat eron.

Poissa Hopo

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #38 : 14.03.07 - klo 14:22 »
Jo on vänkäystä.

Yleisesti ottaen ammattimyyjien antamilla "tarkoilla" hinta-arvioilla voi heittää vesinokkaeläintä, oli laji myyntiartikkeli mikä tahansa. Kotiinpäin vetävät kuitenkin, olit myymässä tai ostamassa. Suomessa ei ole motlin kaltaista valtavaa tilastodataa tarjolla lokaalista vaihtokäyttäytymisestä, mutta sanoisin että koska esim. täällä niin kovin moni pitää motlia vähintäänkin suuntaa-antavana raamattunaan, eivät ne hinnat hirveästi poikkea paikallisista.

En ole itse juuri huuto.netistä hintoja katsellut, sillä suomessa ei ole tarpeeksi käyttäjiä muodostamaan luotettavaa tilastodataa. Jos korttia on myyty viidesti hintojen vaihdellessa 2-10 euron välilllä ja jokainen meni kaupaksi, vaikkakin eri ajankohtina, ei siitä oikein iloa ole kenellekään. Pidän tämän foorumin myynti- ja ostolistojen selailua suoraan parempana tapana arvioida korttien arvoja. Toki kaikki hinnat pitää silti filtteröidä omien intressien mukaisiksi.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo 14:29 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa kolatatti

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #39 : 14.03.07 - klo 14:32 »
Kokemukseni mukaan se, että vetoaa hyviin väittelysääntöihin ja julistaa itsensä väittelyn voittajaksi, osoittaa henkilön olevan vahvasti tappiolla ja tältä olevan asia-argumentit loppumassa kesken. Kolme (eli nyt kai jo neljä) yhtä vastaan -tilanne taas voi johtua ihan siitäkin yksinkertaisesta syystä, että olet väärässä ja puhut paskaa. :)

Heti kärkeen täytyy sanoa että kokemuksesi eivät kiinnosta minua pätkääkään. Enkä sitäpaitsi ole julistanut missään vaiheessa itseäni voittajaksi. Jos ei voi vedota hyviin väittelysääntöihin niin samallahan voitaisiin sitten alkaa väittelemään vaikkapa niin että se joka puukottaa vastaväittelijänsä ensin hengiltä, voittaa. Tällaisissa väittelyissä yleensä voittaa suurempi joukko.

Minun kokemuksieni mukaan taas jos foorumilla pitää olla useita henkilöitä väittelemässä yhden kanssa, osoittaa usein sitä että se koira älähtää jonka nilkkaan kalikka kalahtaa. Kaikki asiat ei ole miellyttäviä kaikkien mielestä ja siksi niihin pitää puuttua. Eikä se tarkoita ollenkaan, etteikö olisi paljonkin ihmisiä jotka ovat altavastaajan kanssa samaa mieltä asioista. Karmamiinusten pelossa monet varmaan jättävät puuttumatta asioihin.

Lainaus
Lisäksi korttien arvot perustuvat aivan selkeästi muuhunkin kuin mielikuviin. Käyttökelpoisuutta voidaan mitata vaikkapa tutkimalla eri formaattien huipputurnauksien parhaiten menestyviä pakkalistoja ja toteamalla, että Vintagessa P9 > Tarpan ja että Extendedissä fetchit ja dualit pieksevät Kamigawan/Invasionin/Coldsnapin täppiländit. Myös harvinaisuus on kortin arvottamisessa olennainen asia; Fraternal Exaltationia ei ihan joka jampalta löydykään.

Eli oletko sitä mieltä että Raren valmistuskustannukset ovat suuremmat kuin commonin? Se oli nimittäin se mitä yritin tuossa sanoa ja olen pahoillani jos mielesi ei sitä osannut oikein käsitellä. Se miten käyttökelpoinen kortti on missäkin formaatissa tietenkin luo noita mielikuvia mutta ei sen kortin ohjevähittäishinta siitä mihinkään muutu. Harvinaisuudet ja esim. Antiikki nyt erityisesti ovat hyviä esimerkkejä mielikuva-arvoista.

Lainaus
Penn & Tellerin sanoin: bullshit. Boosterin (oletetusta 4.5 euron) hinnasta ei todellakaan commonikasa muodosta 3.30 euroa. Myyjän, maahantuojan, verottajan ja WotCin katteiden jälkeen buusterin hinnasta olisi jäljellä arviolta muutama sentti.

Jos maksat boosterista 4,5 euroa ja siellä on 15 korttia niin keskimääräisen kortin hinta on sillä hetkellä 30snt. Voit väittää vastaan mutta olet väärässä. Avaamisen jälkeen tietenkin jokaisen kortin arvostus muuttuu heti tuosta 30 sentistä. Commonien arvo yleensä siinä vaiheessa laskee ja käyttökelpoisten rarejen hinta voi monikymmenkertaistua.

Voisihan tuon jakaa vaikka kolmeen osaan niin että commonien arvo olisi esim. 10snt/kpl, unkkien 50snt/kpl ja raren 2e. Ajattelin nyt yksinkertaistaa että yksinkertaisetkin mielet ymmärtäisivät. Ilmeisesti kuitenkin olisi kannattanut taas kerran vääntää rautalangasta.

Lainaus
1. ...mutta niistä voi silti muodostaa objektiivisia arvioita riittävän datan perusteella.
2. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.
3. How lucky. 9-10 euroa on ihan realistinen hintatoive, olet päässyt hyötymään myyjän typeryydestä.
4. Kertoopas. Laitat kortin myyntiin -> jos menee kaupaksi, tällä hinnalla sait kortin myytyä.
5. Kaikkialla liikkuu pölhöjä, jotka maksavat liikaa paskasta.
6. Edelleen: bullshit.
7. Kortin hinta muodostuu siitä, kuinka tarpeellisena korttia voidaan yleisesti pitää.
8. Jep, tämän todistat ihan omilla puheillasikin.
9. Ja joskus ihan fiksujakin. Ja fiksut tekevät typeriä ratkaisuja. Hämmentävää, eikö totta?
10. Miksi sitten toistat?

Näistä väitteistä 2, 3, 5, 8, 9 ja 10 ovat mielestäni suhteellisen irrelevantteja varsinaisen aiheen kannalta.

1. Nimenomaan arvioita. Ja niitä tänne tehdessäni sain tätä suolausta jota en ole ansainnut.
2. State-the-obvious kiitos herra Giganttifilologia
3. Katso äskeinen postaukseni.
4. Tiedät hyvin etten tarkoittanut tuota tai olet idiootti
5. State-the-obvious

Loput noista vastauksistasi oli niin typeriä, tarpeettomia ja lapsellisia että taidan jättää niihin vastaamatta.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo 14:41 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa shazzle

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #40 : 14.03.07 - klo 14:34 »
nii, no lisätäkseni vielä, itse katson hinnat lähes suoraan MOTLista ja sitten *NEWSFLASH* Vaihdetaan.net -forumin osto/myynti listoista, täällä on jo suht asiantuntevaa possee paikalla ja se mitä farseer sanoi tuosta ankkana postailusta pitää mielestäni ihan hyvin paikkaansa, joten jos ei halua käyttää suhteettoman kauan aikaa jonkun 2e kortin metsästämiseen ja on halukas siitä 3e maksamaan saadakseen sen heti (mm. turnauspakkaan) nii se on ihan normaalia.

Mitä MOTLin hintoihin tulee, mielestäni wanhojen korttien hinnat ovat Suomessa poskellaan sillä tarjontaa on niiiiiin paljon vähemmän kuin jenkeissä, ja jos joku näkee tarpeeksi vaivaa saadakseen itselleen hyvät feedbackit ja kaiken tuon postihintojen neuvottelun yms niin sitten siinä voi onnistuakin.

Itsekin olen aika ison virran kortteja ostanut/myynyt tässä viimeisen 7kk aikana, ja ei tätä voi kyllä miksikään bisnekseksi sanoa, sillä hyvässä tapauksessa kun ostat setin jenkeistä ja vähennät postitukset, niin saat ehkä nipinnapin sen 25% "voittoa" jolloin voit pitää yhden kortin "ilmaiseksi". Syy siihen, miksi pistin nuo lainausmerkkeihin, on se, että aikaa menee tosiaan sen muutaman euron kanssa säätämiseen NIIN PALJON, ettei siitä kyllä käteen jää mitään muuta kuin KORTTEJA :D

Keräilyharrastuksena tämä on kuitenkin varsin koukuttavaa ja saahan sitä sitten rakenneltua hyviä ja erilaisia dekkejä. :)

Poissa kolatatti

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #41 : 14.03.07 - klo 14:35 »
Jos nyt selvitetään Kolatatillekin että tuo korttien hinta on tosiaan subjektiivinen, ja se on ostajan oma asia ostaako jollain hinnalla vai ei. Sinusta varmaan mm. lautapelit.fi/Safe Haven ja kaikki paikat jotka myyvät irtokortteja vedättävät

Ei tässä ollut mielestäni ollenkaan kyse siitä kuka vedättää vaan ensisijassa siitä että minun tekemät arviot torpattiin virheellisinä vaikka ne eivät sellaisia ole.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Farseer

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #42 : 14.03.07 - klo 14:38 »
Hei kaikki. Minä olen Matti Nuortio. En ole Esko Virri. Asun Oulussa ja työskentelen Oulun yliopiston matemaattisten tieteiden laitoksella. Kortteja pyrin myymään päästäkseni dräftijämistä yms. eroon, en tehdäkseni katetta. En asu PK-seudulla, en ole itseäni päätä lyhempi, en itseäni 4 vuotta nuorempi, enkä pyöritä omaa (laitonta tai laillista) korttibisnestä. En kuulu keskustapuolueeseen enkä anna hinta-arvioita, joilla pyrin vetelemään kotiin päin omien bisnesteni takia. Toivon, että muutkin ihmiset huomaisivat eron.

En muuten kertaakaan ole täällä koittanut myydä kortteja, ja olen sen takia pitäytynyt aina mikäli mahdollista hinnoissa jotka ovat myyneet viikon parin sisään (omiini tai muiden, yleensä ei ole paljon valinnanvaraa). Jos oikeasti koittaisin vetää kotiinpäin niin nuo arviot olisivat olleet paljon suurempia, kun nytkin nuo menevät. Minulle nyt on jopa melko sama menevätkö ihmiset ostamaan jonkin yksittäisen kortin vaikka Veijolta, mutta kun useimmat ihmiset mm. shopilla yleensä kysyvät hinta-arvioitani muutenkin niin en koe että olisin sen huonompi niitä täällä antamaan.

En minä näitä hinta-arvioita täällä metsästääkseni asiakkaita (tai ääniä keskustapuolueelle sen puoleen) vaan omaksi huvikseni ja samalla tyyliin kuin suuri osa tämän foorumin kirjoittajista kommentoi dekkejä.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Farseer

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #43 : 14.03.07 - klo 14:40 »
Jos nyt selvitetään Kolatatillekin että tuo korttien hinta on tosiaan subjektiivinen, ja se on ostajan oma asia ostaako jollain hinnalla vai ei. Sinusta varmaan mm. lautapelit.fi/Safe Haven ja kaikki paikat jotka myyvät irtokortteja vedättävät

Ei tässä ollut mielestäni ollenkaan kyse siitä kuka vedättää vaan ensisijassa siitä että minun tekemät arviot torpattiin virheellisinä vaikka ne eivät sellaisia ole.

No tuotahan olen itsekin useassa viestissä painottanut ettei ole ns. absoluuttisen oikeita hintoja jotka tulevat Taivaasta (tulee mielen shopin hinnasto takavuosina). Itsekin olen tarpeen vaatiessa ostanut esim. 6 euron Crusadeita shopilta ja eräitä unkkeja kun olen tarvinnut turnaukseen. Elikkäs kortin arvoa lähimmin kuvaa se hinta mitä siitä sillä hetkellä siinä paikassa suunnilleen itselleen sopivalla vaivalla saa.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Hopo

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #44 : 14.03.07 - klo 15:02 »
(tulee mielen shopin hinnasto takavuosina).
Huvittavasti tuli mieleeni muuan kaveri, joka vielä joulukuussa -06 tsekkaili korttien hintoja markka-aikaisesta safen hinnastosta. Se oli hellyyttävää.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa The Abyss

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #45 : 14.03.07 - klo 15:04 »
Väittelyyn sen kummemmin osallistumatta otan vain yhden esimerkin. Tuolla Farseerin myyntitopicissa hän myy Extirpatea 15€ hintaan, mutta want-listallaan ilmoittaa ostavansa niitä 6€:lla. Ilmeisesti kyseisen kortin arvo sitten muuttuu peräti yhdeksällä eurolla jo pelkästään siitä, kun se siirtyy henkilöltä toiselle. Noh, partafoorumi on partafoorumi.

Poissa Laava

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #46 : 14.03.07 - klo 15:08 »
Jos nyt selvitetään Kolatatillekin että tuo korttien hinta on tosiaan subjektiivinen, ja se on ostajan oma asia ostaako jollain hinnalla vai ei. Sinusta varmaan mm. lautapelit.fi/Safe Haven ja kaikki paikat jotka myyvät irtokortteja vedättävät

Ei tässä ollut mielestäni ollenkaan kyse siitä kuka vedättää vaan ensisijassa siitä että minun tekemät arviot torpattiin virheellisinä vaikka ne eivät sellaisia ole.
Enemmistö nyt vain tuntuu olevan sitä mieltä, että olet väärässä, mutta ilmeisesti asia ei sitten niin ole. On se hyvä että meillä on täällä asiantuntija, joka tekee vain oikeita arvioita. Sinä voisitkin ottaa tämän koko osion vastuullesi, mihinkäs täällä enää muita tarvitaan.
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa Farseer

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #47 : 14.03.07 - klo 15:16 »
Väittelyyn sen kummemmin osallistumatta otan vain yhden esimerkin. Tuolla Farseerin myyntitopicissa hän myy Extirpatea 15€ hintaan, mutta want-listallaan ilmoittaa ostavansa niitä 6€:lla. Ilmeisesti kyseisen kortin arvo sitten muuttuu peräti yhdeksällä eurolla jo pelkästään siitä, kun se siirtyy henkilöltä toiselle. Noh, partafoorumi on partafoorumi.

Jeps, sen verran tuohon etten ole kovin aktiivisesti tuota päivitellyt, joskin tuon kortin osalla oli haistettavissa jo aikoja sitten että sen hinta tulisi laskemaan. Miksi maksaisin kortista tuon enempää kun arvioin että sen hinta laskee suunnilleen tuolle tasolle, ja miksi olisin tuolloin myynyt halvemmalla kun tuotakin siitä kortista maksettiin. Markkinatalous rullaa ajallaan, ja itse asiassa usein sieltä huudosta saa paremmin ns. päivän hinnat tietoonsa (joskin nyt siellä ei ole planar chaosta mutta voit vanhojakin selata jos niin kiinnostaa). Se tästä off-topicista, jatketaan privassa jos vielä kiinnostaa valittaa.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa kolatatti

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #48 : 14.03.07 - klo 15:44 »
Joo, parin väärinkäsityksen takia pääsi asia taas kerran paisumaan käsistä. Pahoittelut niille joiden mielen olen pahoittanut tässä topiksissa.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: korteille arvoa
« Vastaus #49 : 15.03.07 - klo 15:23 »
"Kortilla on arvoa tasan sen verran kuin siitä joku maksaa."

-Edited Wanha Partamiehen Sananlasku
« Viimeksi muokattu: 15.03.07 - klo 16:15 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Omnicun

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #50 : 15.03.07 - klo 15:54 »
"Kortilla on arvoa tasan sen verran kuin siitä joku on valmis maksamaan."

-Wanha Partamiehen Sananlasku
No huh huh. Tuskin se arvo yhden ostajan perusteella määräytyy. Jos minä sanon että maksan YawgmothŽs Willista 3 €, niin onko siinä kortin senhetkinen arvo?  :P
Arvo on ennemminkin se mitä suurin osa porukasta on koritsta valmis maksamaan.

Poissa Fumba

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #51 : 15.03.07 - klo 15:58 »
"Kortilla on arvoa tasan sen verran kuin siitä joku on valmis maksamaan."

-Wanha Partamiehen Sananlasku
No huh huh. Tuskin se arvo yhden ostajan perusteella määräytyy. Jos minä sanon että maksan YawgmothŽs Willista 3 €, niin onko siinä kortin senhetkinen arvo?  :P
Ei ole. Jos suostut maksamaan Squiresta 200e ja ostamaan niitä useamman kuin yhden, 200e on Squiren sen hetkinen arvo.

Poissa miinin

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #52 : 15.03.07 - klo 16:11 »
"Kortilla on arvoa tasan sen verran kuin siitä joku on valmis maksamaan."

-Wanha Partamiehen Sananlasku
No huh huh. Tuskin se arvo yhden ostajan perusteella määräytyy. Jos minä sanon että maksan YawgmothŽs Willista 3 €, niin onko siinä kortin senhetkinen arvo?  :P

Jos sinulle joku sen tuohon hintaan myy, niin kyllä. Tuota sananlaskua voisi tarkentaa sen verran, että jonkun täytyy se myös suostua siihen hintaan myymään.

Poissa Polari

Vs: korteille arvoa
« Vastaus #53 : 15.03.07 - klo 23:38 »
Melkein minkä tahansa lyhyen ja ytimekkään sanonnan pystyy pilaamaan paikkaamalla sen kattamaan kaikki mahdolliset tilanteet. Jos kortin pystyy helposti myymään hinnalla X, sen arvo on vähintään X. Jos taas niitä saa ostettua hintaan Y, sen arvo on korkeintaan Y. Jos oikein haluaa nussia pilkkua niin kumpaankin pitää vielä lisätä muuttujat sen mukaan kuinka helposti, kuinka nopeasti, kuinka monta jne jne nuo kortit saa liikutettua noita hintoja tarjoaville ihmisille. Sen sijaan jos tämä tauhka eliminoidaan ja keskitytään olennaiseen, päästään takaisin alkuperäiseen lausahdukseen, "Kortilla on arvoa tasan sen verran kuin siitä joku maksaa."
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)