Poromagia

Kirjoittaja Aihe: R/W Valakut Control  (Luettu 4953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Namiksu

R/W Valakut Control
« : 26.10.09 - klo 22:02 »
Elikkä punavalkoista (Valakutin ympärille pohjautuvaa) dekkiä olen tässä rakennellut. Täällä jo aika rakentava aihe pakasta, mutta haluan tietää myös,
mitä kapsissa ollaan mieltä kyseisenlaisesta pakasta. Voiko kenties pärjätä nykyisessä Standardissa vai ei.

Pakan idea:
Polttaa kaikki mitä kentällä näkee, jonka jälkeen tuhota loputkin ehkä jäljellä olevat vastustajan pihvit Valakutilla,
jonka jälkeen kaveri ammutaan Valakutin ja Walkkereiden avulla alas.
Jos taas kaveri ei pelaa paljoa pihvejä tai muitakaan ukkoja, pistetään poltot suoraan naamaan ja yritetään polttaa vastustaja
hengiltä myös Walkkereiden avulla, ja jos peli venyy enemmän niin lategamessa sitten myös Valakutilla saadaan pinnattua vauriota naamaan.

R/W Valakut Control (60 korttia)

Land: (26)
4 Valakut, the Molten Pinnacle
4 Arid Mesa
4 Naya Panorama
12 Mountain
2 Plains

Artifact: (5)
1 Obelisk of Alara
4 Armillary Sphere

Planeswalker: (7)
3 Ajani Vengeant
4 Chandra Nalaar

Instant: (14)
4 Path to Exile
4 Burst Lightning
4 Lightning Bolt
2 Lavaball Trap

Sorcery: (8 )
2 Banefire
4 Day of Judgment
2 Martial Coup

Sideboard: (15)
1 Ajani Vengeant
2 Martial Coup
2 Chandra Ablaze
3 Manabarbs
3 Celestial Purge
4 Goblin Ruinblaster

Korttivalinnoista:

Valakut, the Molten Pinnacle:
Pakan yksi WinCondition, polttaa lategamessa kaverin kavut ja polttaa vastustajan lifen alle nollan tai nollaan.

Armillary Sphere:
Saadaan lisää ländejä käteen jolla saadaan sitten Valakut pyörimään.

Ajani Vengeant:
2x Lightning Helix + Tuhoaa kaverin läänit pitkässä pelissä

Chandra Nalaar:
Todella hyvä poisto, joka toimii luultavasti ainakin pari vuoroa. Tuhoaa Baneslayer Angelin on iso plussa.
Mutta olisiko Ablaze siltikin parempi vaihtoehto?

Path to Exile:
Mahtava täsmäpoisto joka poistaa minkä vain paitsi shroudin tai Pro. Whiten.
Ei vaan kehtaisi pelata ennen nelosvuoroa, jolloin kaveri saisi manaetua jonninverran.

Burst Ligthning:
Poltto, tuhoaa pienet äijät + myöhemmin vähän suuremmatkin äijät.
Voi myös olla pelin finish.

Lightning Bolt:
Hyvä poltto, tuhoaa todella suuren osan Typen äijistä.
Voidaan pistää myös naamaan ihan OK vaurioilla.

Banefire:
Tämän pakan luultavasti paras finish. Ländiä tulee sen verran että tämä tekee helpostikin 7-10 pistettä
vaurioita päähän tai sitten tuhoaa 6 manalla Baneslayer Angelin. Riittääkö vain 2 pakkaan?


Kaikki vinkit pakkaan ovat tervetulleita + toivon perusteluja vinkeille ;)
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo 17:49 kirjoittanut Namiksu »

Poissa jupu_

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #1 : 27.10.09 - klo 14:25 »
banefiren voisi vaihta fireballiin mikäli tiedät että vastustajalla ei ole counttereita mutta jos turnauksessa pelaat niin muuten hyvä... yhden nalaarin voisi vielä vaihtaa ablazeen

Poissa Namiksu

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #2 : 27.10.09 - klo 15:13 »
banefiren voisi vaihta fireballiin mikäli tiedät että vastustajalla ei ole counttereita mutta jos turnauksessa pelaat niin muuten hyvä... yhden nalaarin voisi vielä vaihtaa ablazeen
Banefiren pidän sisällä mainissa, koska aion pelata pakalla ainakin muutamassa FNM:ssä.

Ablazea olen miettinyt, että pitäisikö pelata, mutta ennemmin aloituskäteen haluan Nalaarin kuin Ablazen koska Nalaarin pääsee pelaamaan aiemmin,
ja että Nalaar toimii parempana poistona kuin Ablaze. Chandra on tässä pakassa suunniteltu tuhoamaan vastustajan ukot sillä välin, kun odotellaan että Valakut pääsee toimintaan. Ablaze olisi hyvä nosto, mutta tällöin kaverikin saa uudet laput ja uudet suunnitelmat, mutta toisaalta silloin vastustajan vanhat suunnitelmat menevät pieleen, luultavasti voisi Ablazea pelata SB:ssä, ja pistää sisään mahdollista controllia vastaan. Onko ideaa?

Day of Judgment on myös harkittava lappu, mutta onko enemmän järkeä pelata 2 Plainsia (Ja pelata DoJia) vai 1 Plainsia (Ja jättää DoJ pois, ja
pelata Pyroclasmia tai Earthquakea)? DoJ olisi hyvä Baneslayer Angelia, ja Sphinx of Jwar Isleä vastaan. Sphinx on heikko kohta tälle pakalle,
koska sitä ei saisi ilman DoJia tuhottua ollenkaan.

Jos DoJia pelaisi, Valakutin toimimintaantulo aika viivästyy enemmän, kuin jos pelaisi Earthquakea tai Pyroclasmia.
Kannattaako siis pelata DoJia ja kahta Plainssia (ja saisi tuhottua Sphinxin sinistä pakkaa vastaan) vai Earthquakea/Pyroclasmia (Ja pelata yhtä Plainsia)
jolloin toisaalta sitten Valakut toimisi aiemmin?

Poissa EssEss

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #3 : 27.10.09 - klo 15:21 »
Ablaze voisi olla hyvä controlleja vastaan, mutta muuten Nalaar on parempi.. Eikä minun mielestäni kannata pelata DoJia, koska Valakut tarvii saada toimintaan mahdollisimman nopeasti. Ja kyllähän sinä saat Earthquakella Sphinxin pois ja samalla vastustajaan päähänkin.

Poissa Roinisto

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #4 : 27.10.09 - klo 16:04 »
Ja kyllähän sinä saat Earthquakella Sphinxin pois ja samalla vastustajaan päähänkin.

Sphinx onkin sen verran juonikas tuuttari että se lentää.

Poissa Shere

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #5 : 27.10.09 - klo 16:08 »
Jos pidät nuo Nalaarit niin DoJia tuskin mainissa tarvitsee, baneslayeriin osuminen on pääasia ja sfinksi aika sivuseikka. Tietysti jos joku nyt alkaa sitä sfinksiä täälläpäin pelata niin asia on toinen. Nalaarit kannattaa mielestäni pitää koska sen efektillä saa lisää pulttia eikä vain vaihda kädessä olevia pultteja vähän isompaan ja se osuu siihen baneslayeriin. Controllit voitatkin sitten sidetecheillä. Luminarch Ascension voisi olla sairas siinä slotissa. Earthquakeja en välttämättä pelaisi sidellä koska maini on jo täynnä poistoa ja se ei ratkaise mitään uusia ongelmia. Pikemminkin voisit laittaa tilalle vaikka niitä DoJeja jos on tai Martial Coupeja, jotka vastaisivat myös niihin sfinkseihin. Onpas tajunnanvirtaa tämä teksti... No jos joku kommentti jotain auttaa niin hyvä

Poissa EssEss

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #6 : 27.10.09 - klo 16:09 »
Tosiaan.. Anteeksi huolimattomuuteni. (Ja itse vielä pelaan pakkaa, jossa on Sphinxejä ja Earthquakeja  ::))

Poissa Roinisto

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #7 : 27.10.09 - klo 16:21 »
Itse pakasta:

Jotenkin tuntuu hieman takaperoiselta alkaa rakentamaan RW kontrollia sillä mentaliteetilla, että haluampa nyt väkisin tunkea tuohon ne Valakutit ja voittaa niillä. (korjaa jos olen väärässä)
Jos itse lähtisin rakentamaan punavalkeaa kontrollipakkaa, niin pelaisin kyllä 3-4 DoJia. Pakassa on sitten niin paljon poistoa, että Luminarch Ascension voisi hyvinkin toimia mainissa. Pathit ja Oblivion Ringit ovat varmastikin kivoja Thrinaxeja vastaan. :)

Poissa Bassoveikka

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #8 : 27.10.09 - klo 19:49 »
Noo... kait siinä on ideana, että Valakutin kanssa ei pahemmin tule huonoa top deckiä late gamessa, kun jokainen ländi on lightning bolt.

Olen hieman testaillut tällaista deckiä itsekin ja suurimpana ongelmana on ollut LD.  Goblin Ruinblaster syö Valakutit, sidetetty Acidic Slime vie ainoan plainsin ja Jund ramppia vastaan pelaillessa hajoilin Violent Ultimatumiin, joka vei usein sekä Valakutin, plainswalkerin, että plainsinkin. Ainoa ratkaisu, jonka siinä hätäpäissäni keksin oli nerokkaasti laittaa toinen plains sidelle ja pelata kahta plainsia - ei kyllä tuottanut yhtään voitokkaampaa peliä.

Poissa Namiksu

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #9 : 27.10.09 - klo 20:39 »
Jos pidät nuo Nalaarit niin DoJia tuskin mainissa tarvitsee, baneslayeriin osuminen on pääasia ja sfinksi aika sivuseikka. Tietysti jos joku nyt alkaa sitä sfinksiä täälläpäin pelata niin asia on toinen. Nalaarit kannattaa mielestäni pitää koska sen efektillä saa lisää pulttia eikä vain vaihda kädessä olevia pultteja vähän isompaan ja se osuu siihen baneslayeriin. Controllit voitatkin sitten sidetecheillä. Luminarch Ascension voisi olla sairas siinä slotissa. Earthquakeja en välttämättä pelaisi sidellä koska maini on jo täynnä poistoa ja se ei ratkaise mitään uusia ongelmia. Pikemminkin voisit laittaa tilalle vaikka niitä DoJeja jos on tai Martial Coupeja, jotka vastaisivat myös niihin sfinkseihin. Onpas tajunnanvirtaa tämä teksti... No jos joku kommentti jotain auttaa niin hyvä

Luminarch Ascension on ihan varteen otettava lappu, taidan pari laittaa SB:hen, kuten myös
Ablazea pari kappaletta.

Earthquaket ovat Borosia vastaan 3 manan massapoistoja joka tuhoaa lähes kaiken Borosista,
mutta varmaankin Martial Coupit/DoJit voisivat sidelle olla silti olla parempi vaihtoehto tuon
Sphinxin takia.

Itse pakasta:

Jotenkin tuntuu hieman takaperoiselta alkaa rakentamaan RW kontrollia sillä mentaliteetilla, että haluampa nyt väkisin tunkea tuohon ne Valakutit ja voittaa niillä. (korjaa jos olen väärässä)
Jos itse lähtisin rakentamaan punavalkeaa kontrollipakkaa, niin pelaisin kyllä 3-4 DoJia. Pakassa on sitten niin paljon poistoa, että Luminarch Ascension voisi hyvinkin toimia mainissa. Pathit ja Oblivion Ringit ovat varmastikin kivoja Thrinaxeja vastaan. :)

Pakan ideahan on vain polttaa kaikki pöydältä, ja sitten loppupelissä voittaa Valakutilla, eli kaikki poistot miehiin, jolloin vastustaja ei pysty tappamaan olennoilla,
joka luultavasti hidastaa peliä sen verran että Valakut pääsee toimintaan. Mutta jos kaveri pelaa esim. Planeswalker controllia, pistetään kaikki poltto naamaan,
ja koitetaan myös Vengeantilla ja Nalaarilla polttaa vastus kuoliaaksi, tai sitten tuhotaan poltolla pöytään kerenneet Walkkerit.

Pakassa en pelaisi mieluiten kuin yhtä Plainsia, jotta Valakut pääsisi mahdollisimman äkkiä polttelemaan.
Vai pitäisikö silti vaihtaa 1 Mountain --> 1 Plains? Ja 4 Pyroclasm --> 4 Day of Judgment?

Noo... kait siinä on ideana, että Valakutin kanssa ei pahemmin tule huonoa top deckiä late gamessa, kun jokainen ländi on lightning bolt.

Olen hieman testaillut tällaista deckiä itsekin ja suurimpana ongelmana on ollut LD.  Goblin Ruinblaster syö Valakutit, sidetetty Acidic Slime vie ainoan plainsin ja Jund ramppia vastaan pelaillessa hajoilin Violent Ultimatumiin, joka vei usein sekä Valakutin, plainswalkerin, että plainsinkin. Ainoa ratkaisu, jonka siinä hätäpäissäni keksin oli nerokkaasti laittaa toinen plains sidelle ja pelata kahta plainsia - ei kyllä tuottanut yhtään voitokkaampaa peliä.
LD:n pelaaminen vastustajalta on paha paikka tälle dekille, koska Valakutit räjähtää, mutta meinailin ehottaa Narrow Escapeja SB:hen, jolloin ne voisin ottaa pelien välissä sisään ja pelastaa tuhoon tuomitun Valakutin, onko ideaa?

Jund on tälle dekille yksi huonoimmeista match-upeista, koska sen Pulset osuvat Walkkereihin ja Oblivion Ringeihin, Putrid Leech selviää Lightning Boltista sekä
lisää pakan heikkouksista voitte lukea myöskin täältä

E: Pakka muokattu
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo 15:33 kirjoittanut Namiksu »

Poissa Bassoveikka

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #10 : 01.11.09 - klo 09:34 »
Kävin kokeilemassa Game Dayssa Valacut Controllilla ja turpiinhan sieltä tuli. Ensimmäinen vastus pelasi Jundia, tai niin luulin aina siihen asti, kun Warp World tipahti pöytään. Yhdeksästä permanentista neljään, kun edes planeswalkerit eivät näe peliä WW:stä. Sama toisessa pelissä, WW:iin hajosi peli.

Jundille hävisin myöskin. DoJ:t sidelle, ehdottomasti.

Boros Brushwackerista tuli voitto helpon oloisesti, 2-0. Poltan sun miehet, Valakut(it)/planeswalkerit onlinelle - plan toimi hyvin. Goblin Ruinblastereita ei tosin näkynyt vastustajan sidetyksen jälkeen, ne olisivat saattaneet hankaloittaa peliä.

Viimeinen peli oli turnauksen voittajaa vastaan. Kyseessä oli Solovievia lainatakseni "Deck joka häviää kaikelle nykyisessä metassa", eli vampyyrit. Muuten olisi ihan kelpo match up, sidellä Celestial Purget ja kaikki, mutta vastuksen main deckin 2 ja siden toiset 2 Mind Sludgea söivät oman pelin täysin, ja täysi setti Duresseja sidellä ei myöskään helpota asiaa. Niitä ei näkynyt missään kriittisessä vaiheessa peliä kylläkään. Pelit menivät 2-1 vastuksen mulligoitua kakkospelissä neljään, joten oikeastaan sitäkään ei voi laskea oikeaksi voitoksi.

Summa summarum: deckillä on todellisia haasteita voitettavanaan, mikäli se haluaa kehittyä kunnon turnausdekiksi.

Lista jolla pelasin:

14 Mountain
1 Plains
4 Valakut, the Molten Pinnacle
4 Naya Panorama
4 Arid Mesa

4 Armillary Sphere

4 Lightning Bolt
4 Burst Lightning
4 Path to Exile   
2 Oblivion Ring
3 Pyroclasm
2 Obelisk of Alara
1 Earthquake
2 Fireball

4 Chandra Nalaar
3 Ajani Vengeant   

Sideboard (jäi raakileeksi, kun en ehtinyt hamstrata lappuja lainaan ajoissa)
3 Martial Coup
3 Pithing Needle
1 Banefire
1 Pyroclasm
1 Goblin Ruinblaster
4 Celestial Purge
1 Oblivion Ring
1 Plains

Poissa Namiksu

Vs: R/W Valakut Control
« Vastaus #11 : 01.11.09 - klo 21:08 »
Viimeperjantaisessa FNM:ssä olin ihan tyytyväinen omaan pakkaani, vaikka tulokset olikin 2-3.

  Cruel Control: 0-2
Controlli counteroi planeswalkerit, jonka jälkeen pelaa Baneslayer Angelin joka ottaa PtE:stä, jonka jälkeen vastustajan Cruel ottaa edun pelistä --> Baneslayer, ei poistoa näyttää. Valakut näkyi molemmissa peleissä mutta teki kummassakin joko 3 tai 6 vauriota yhteensä. Sekä ensimmäinen että toinen peli meni samalla tavalla.

  Urw Control: 2-0
Counteroi kaiken mahdollisen mitä minulta löytyi, kunnes pelasi Sphinxin (of Jwar Isle), johon itse pelasin omalla vuorollani Martial Coupin josta sitten sain 5 tokenia, jotka saivat sen jälkeen
DoJista. Tämän jälkeen sain tupla Valakutit ja ne aktivoituivat, jonka jälkeen eka peli olikin ohi Banefiren kanssa, piti vain ootella että pelasi toisen Sphinxin ettei saanut
pelattua Swerveä Banefireen.

Toisessa pelissä Goblin Ruinblasterit tuhosivat kaverin manoja, jonka aikana Valakut sitten aktivoitui ja loppujen lopuksi poltti vastustajan hengiltä. Välissä pöydässä olisi
käynyt Manabarbs, mutta se sai countterista.

  Warpworld.dec: 1-2
Ensimmäisessä pelissä kaverin ukot ottavat poistosta, ja permanentteja taisi kertyä kaverille 9, jolla kaveri warppasi  2 lääniä ja 7 ukkoa,
itse warppasin 14 permanentista 7 lääniin (olin pelannut Martial Coupin ennen WW:tä), jonka jälkeen Lavaball Trap, kaverin pöytä tyhjäksi,
ja ensimmäinen peli ohi.

Toisessa pelissä poltot päähän ja kaveri warppaa jossain 6-7 vuorolla 2 Ob Nixilistä ja 3-5 lääniä. GG peli 2.

Kolmas peli, sama toistui kuin toisessa, mutta olin pelannut Manabarbsin ennen WW:tä, jolloin kaveri tippui pelatessaan WW:n 3 elämään, jolloin pelkkä Lightning Bolt olisi riittänyt, mutta eipä ollut näyttää.

  Red/Green/Black Aggro: 1-2
Ekassa pelissä kaveri pelasi Goblin Guiden joka sai sitten jossain vaiheessa poistosta, jonka jälkeen tuli myös Hellspark Elemental, johon tuli PtE.
Kaverin kolmas vuoro menikin pelatessa Blightning. Tämän jälkeen pelasin Ajani Vengeantin jolla pidin sitten Dragonskull Summittia täpissä, eikä tämän jälkeen kaveri saanut pelkällä punaisella manalla pelattua mitään eikä päässyt myöskään pelaamaan Bloodbraid Elffejä, koska ei löytynyt vihreätä manaa.

Toinen peli kaveri jyräsi tyystin Hellspark Elementaleilla, Goblin Guidella ja Hell's Thundereilla, Blightningilla ja yhdellä Bloodbraid Elffillä varustettuna.
Kolmas peli = Toinen peli, poistot ei vaan riittänyt.

   UW Control: 2-1
Ensimmäisessä pelissä pöytään lätkähti Jace, ja jossain vaiheessa Sphinx of Jwar Isle, jotka sitten poistin Jacen poltolla ja Sphinxin Martial Coupilla.
Itselläni pöytään tuli Ajani Vengeant ja Chandra, ihmeellistä että mikään ei tosin ottanut countterista. Tämän jälkeen Valakut aktivoitui ja poltti vastustajan.

Toinen peli: Kaveri pelasi tällä kertaa myös Flashfreezejä, jolloin countteria oli enemmän. Sphinx of Jwar Isle tuli pöytään vuorolla 7-9 mutta ei ollut valitettavasti näyttää Martial Couppia, jolloin Sphinx ajoi minut kumoon.

Kolmas peli: Aikalailla samanlainen kuin ensimmäinen, paitsi että Goblin Ruinblaster tuli ärsyttämään kaverin controllointia -->piti sinisen manan loitolla, kun manojen värit kusi, myös Ajani Vengeant auttoi tässä asiassa. Peli loppui kun tupla Valakutit ampuivat kaverin kumoon. Banefire tukenaan tietysti.

_____________

Sitten itse dekin lista jolla pelasin:

  Valakut Control: (60)

Lands: (27)
2 Plains
13 Mountain
4 Arid Mesa
4 Valakut, the Molten Pinnacle
4 Naya Panorama

Artifact: (4)
4 Armillary Sphere

Planeswalker: (7)
3 Ajani Vengeant
4 Chandra Nalaar

Sorcery: (7)
3 Martial Coup
2 Earthquake
2 Banefire

Instant: (15)
3 Lavaball Trap
4 Burst Lightning
4 Lightning Bolt
4 Path to Exile

_____________

Sideboard: (15)
2 Chandra Ablaze
4 Celestial Purge
3 Manabarbs
4 Goblin Ruinblaster
2 Earthquake

_____________

Valakutin aktivoimista ei tuntunut haittaavan että pelasin WW costisia spellejä, koska jos niitä WW spellejä ei tullut
ei tarvinnut etsiä toista Plainssia, mutta jos tuli, sitten etsittiin, ja spellin pelaamisesta saatiin pöytä tyhjäksi, josta sitten
paljon lisää aikaa siihen, että Valakut kerkiäisi aktivoitua, eli en näe miinuspuolia että pelaan Martial Couppia tai DoJia
mainissa.

SB:lla tai MD:ssä olevista Eartquakeista loppujen lopuksi en ikinä hyötynyt, enkä niillä mitään tehnyt, ne vaihtuvat siis pois.

MD:n muutokset:
- 2 Earthquake
- 1 Lavaball Trap
- 1 Martial Coup
- 1 Mountain

+ 1 Obelisk of Alara
+ 4 Day of Judgment

SB:n muutokset:
- 2 Earthquake
- 1 Celestial Purge

+ 1 Ajani Vengeant
+ 2 Martial Coup

Kertokaa mielipiteenne, onko tällaisissa muutoksissa minkäänmoista ideaa?

E: Pakka muokattu alotusviestissä
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo 17:50 kirjoittanut Namiksu »