Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [Ulkomaat] GP Amsterdam  (Luettu 14343 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Triack

[Ulkomaat] GP Amsterdam
« : 24.08.11 - klo 02:07 »
SM krapulasta pikkuhiljaa selviytyessä, meille tavallisille pulliaisilla ja lekapaisteille vuoden seuraava Magic-kohokohta taitaakin olla GP Amsterdam lokakuussa. Lyödään siis päämme yhteen ja aletaan hieromaan sotasuunnitelmia. Ja ennenkuin kukaan nillittää väärästä alueesta tai sitten siitä että tälle on jo ketju, sain iskältä Artulta luvan.

Tämän ketjun tarkoitus on ensinnäkin olla jonkinlainen nimenhuutoketju ja kartoittaa millainen legioona Suomalaisia damiin lähtee, sekä myös ihmetellä mitä kukin aikoo ja haluaa pelata. Jos tuntuu aiheelliselta jakaa hyviä majoitus/lentovinkkejä, niin miksipä ei niitäkin voisi jkertoa.

Vaikka lekaa yritänkin aktiivisesti seurata ja pelata, niin minulla ei juuri nyt ole kovinkaan selkeää kuvaa metasta. "Isoimmat" möröt ovat NO RUG, Hive Mind ja erilaiset UWx Stoneforge dekit, vaikka eivät välttämättä olekaan ne parhaat dekit. Tällä hetkellä metaa voimakkaasti määrittää SCG:n turnaukset, mutta näitä seuratessa on muistettava kaksi isoa asiaa:

-Euroopan meta eroaa jenkkien vastaavasta, ja vanhan mantereen metaa on perinteisesti pidetty kombokkaampana. Valitettavasti deckcheckin kuoltua paras tapa seurata Eurooppalaisia turnaustuloksia on tietääkseni http://www.thecouncil.es/tcdecks/

-SCG turnauksissa grindaavien vakinaamojen dekit ovat monestti olleet hyvin sisäsiittoisia ja täsmärakennettuja voittamaan tiettyjä muita dekkejä. Hyvänä esimerkkinä UW Mysticin läpikäymät eri variaatiot, jonka tuloksena oli dekkejä jotka eivät vaan jaksa yhtään avoimemmassa metassa. Gerry harjaa mysticillä, kirjoittaa parit artikkelit, seuraavassa eventissä on kiljoona muuta pelaamassa mysticciä, Gerry muokkaa dekkiään paremmaksi mirrorissa (tai sitten pelaa dekkiä joka voittaa UW:n) --> profit.
Toinen spekulatiivinen esimerkki:
GW Maverick (typerä nimi, kiva dekki) on jo jonkin aikaa ollut olemassa ja pärjännyt ihan kivasti etenkin Modossa (pre hivemind), mutta ei ole päätynyt ns. suureen tietoisuuteen. Paitsi nyt kun Kyle Miller topkasitti toissa openin ja Ari Lax kirjoitti dekistä artikkelin. Epäilenpä että seuraavassa openissa nähdäänkin GW dekkejä massoittain. Dekki on hyvin heikko Hive Mindiä ja muuta konboa vastaan ilman todella täsmäkohdennettua sideä, joten en näkisi että se olisi silti tällä hetkellä kuitenkaan kovin hyvä vaihtoehto jos muu meta ei ole ehtinyt rokottaa Hiv-Mindiä pois.


GP:llä voi olettaa että korttien saatavuus aiheuttaa rajoitteita dekkeihin joita ihmiset pelaa, ja esim. kalaa on varmasti enemmän kuin mitä "pitäisi". Epäilen että monen mielessä on kysymys siitä, onko Hive Mindiä (ja muuta konpoa) vastaan varauduttu riittävästi vai ei. Angel's Gracen hintakehitystä ja saatavuuttaa täytyy varmaan kohta oikeasti alkaa seuraamaan jonkinlaisena viitteenä tästä.


Itse olen tällä haavaa pelaamassa NO Bantia, NO Rugia, GW Maverickia tai jotain muuta GWx dekkiä (Zoo ja New Horizons hyvinä vaihtoehtoina). Tietysti testaus, metakehitys ja Innistrad vaikuttavat mahdollisesti paljonkin dekkivalintaan. Jos GP olisi nyt viikonloppuna, olisi edessä vaikea valinta NO Bantin ja NO Rugin välillä. Nämä dekkivalinnat lähinnä siksi, että olen niillä pitkään jo pelaillut. Periaatteessa tiimin korttipooli antaa myöten minkä tahansa lekadekin pelaamiseen, että sekään ei ole este. Myös lekaharja Louhion Junk viritelmät kiinnostaa. Miehellä vaikuttaisi olevan aika hyvä pelisilmä mitä midrangeukkodekkiä kannattaa milloinkin Suomen (Porojen) lekaturnauksissa pelata.

UWx mystic dekit vaikuttavat mun silmissä heikoilta lekaan. Mystic ei ole tarpeeksi nopea tai voimakas suunnitelma että dekki voisi luottaa siihen kunnolla (toisin kuin NO), ja toisaalta Standstilleistä ja Ancestral Visionseista huolimatta dekki ei helposti jaksa oikein grindata pitkää peliä runsaista tilannekohtaisia vastauksia ja oikeiden uhkien vähyydestä (vrt. GW Maverick, yksi formaatin parhaista grindausdekeistä).

Kombo on aina yksi vaihtoehto, mutta itse olen aivan liian kokematon pelaamaan konpoilla että uskoisin saavani tarpeeksi irti niistä.


Kaikkein hienointa olisi Mental Misstepin bannaaminen 2 viikkoa ennen GP:tä, olisi siinä taas vähän mietittävää. Mutta tuskin Wizards mitään sellaista tekee, eiväthän he ennenkään ole tehneet mitään vastaavaa.

Tarkoituksella en lähtenyt avaamaan eri dekkien nimiä sen enempää koska tarkoitus ei ole olla lekasyprimer. Jos NO ei sano mitään, suosittelen tutustumaan: http://www.mtgthesource.com/forums/ ja erinäisiin SCG:n lekaprimer artikkeleihin.

tl;dr: Kerro jos olet osallistumassa GP Amsterdamiin, kerro mietteesi formaatista ja jaa meille techisi perusteluineen.
« Viimeksi muokattu: 25.10.11 - klo 17:39 kirjoittanut miinin »

Poissa Rancid-

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #1 : 24.08.11 - klo 02:09 »
Osallistun. Tän hetken preferenssi ois Hive Mind, koska en halua pelata legacya vaan voittaa.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #2 : 24.08.11 - klo 06:38 »
Todennäköisesti osallistun kun sattuu olemaan seuraava viikko lomaa. Se mitä pelaan on sivuseikka, pelaan sitä mihin saan kortit lainaan. Jos mahdollista, jotain millä voi piestä tai ainakin tehdä toisen puolen pöytää olo epämukavaksi. Eli katsoisin nyt kuitenkin mitä sieltä Innistradista tulee.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Lochness

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vuoden Partikselainen 2011 ja adminien lempilapsi
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #3 : 24.08.11 - klo 08:13 »
Itse olen lähdössä myös Damiin pelaamaan. Sotasuunnitelma on B/W Stonetempo ja lista löytyy tästä http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,64356.msg286808.html#new. Lennot ja majoitukset on maksettu joten jos joku haluaa tulla mukaan käppäilemään niin YV:tä vaan rohkeasti peliin.
"infectinfectinfect ps. kortinveto on turhaa limitedissä infectinfect"
Myydään leka/modern käyttiksiä: http://mtgsuomi.fi/listat/Lochness/om/

Poissa Vilhis

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #4 : 24.08.11 - klo 08:40 »
Ollaan lähdössä ke-ma pläänillä tiimillä minä, valkamaa, myllykoski ja 2x becker. Lennoille kävi kuten varmaan monelle muullekin, eli suora lento damiin muuttui tukholman kautta kiertäväksi. Hotellia emme ole vielä bookanneet, mutta tämä lienee enää päivien kysymys.

Pelaan aika varmasti Zoota runsailla ykkösdropeilla, ellei mitään ihmeellistä vaan tapahdu. Toinen mahdollinen aggrodeck of choise voisi olla Affinity, mutta sen suhteen olen toistaiseksi melko skeptinen. Midrangedeckeistä Junk vaikuttaa omaan pelityyliini eniten sopivalta. Tarkoituksena on myös proksailla kasaan muutamia formaatin parhaita deckejä testailuja varten, eli toisaalta jos joku decki näyttää pärjäävän paremmin niin valinta voi hyvinkin vielä muuttua.

Lainaus käyttäjältä: Gerry Thompson
In the grand scheme of things, a single loss means nothing. By putting the emphasis on winning, I set unrealistic expectations for myself. Once winning stopped being my main goal, I was able to enjoy Magic again.

Poissa Hopo

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #5 : 24.08.11 - klo 09:08 »
Lähdössä.

Meta - jos sellaista on - on Mental Misstepin ja Mysticin myötä kenties aavistuksen hidastunut. Nopea kombo tai solidi mid-lategamen grindausdekki olis tässä vaiheessa mun valinta. Aseeksi siis joku GW-iteraatio, ellen sitten Innistradin myötä kilahda reanimaattori-pläänille.

Oon nyt jokusen kuukauden jauhanut omaan pelihistoriaani nähden menestyksekkäästi Iona-Retainers-kombolla terästettyä GW:tä. Iona on pommi, ja siden Elesh Norn on toinen. GW on loistava runko lähes kaikkea ei-komboa vastaan. Väreillä on hyvät hoserit about aivan kaikkea vastaan, ne vaan täytyy arvata ja hieroa oikeille paikoilleen sidelle, mikä ei tietty ole helppoa, vrt. Angel's Grace joka on joko maaginen silver bullet tai kaikista heikoin kortti ikinä, riippuen turnauksesta jossa pelaat. Komboihin varautuminen vie ison osan sidestä joten nyt on vielä pari kk aikaa löytää kriittiset overlapit kombojen ja raskaampien pöytäkontrollien väliltä jotta sideen sais jotain järkeä.

Käytännön vaihtoehdot dekiksi ovat oikeastaan joukossa Bant/GW/Dreadstill/Reanimaattori/Rock/Dredge, niille kun mulla on jonkunlainen rutiini olemassa ja päättelisin että isossa turnauksessa parasta tulosta tulee dekillä, josta itsellä on jotain käryä.

Kuten Triack uumoili, kaloilla on varmaan jonkunlainen yliedustus sekä saatavuus-, hinta-, että Hivemind-syistä. Suosittelisin siis dekkiä joka ei suoraan foldaa kaloille. Muita saletti-vastuksia lienevät zoot, UW, NO RUG ja euroopassa kun ollaan, GW. Hollantilaiset ovat muuten perinteikkäästi pelanneet paljon stormia ja paikallisia champseja onkin muistaakseni viime vuosina kombolla dominoitu.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Pikku

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #6 : 24.08.11 - klo 10:40 »
Lähdössä ja matkaan tarttuu 3 muuta Joensuusta.
Decki valinta vielä hyvinkin avoinna, mutta todennäköisimmin päädyn Hive Mindiin tai muuhun comboon.

Poissa Kalmis

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #7 : 24.08.11 - klo 10:51 »
Joensuusta on lähdössä itseni lisäksi pikku, chibi ja babu, lennot ja majotukset hoidettu. Deckeistä vielä osaa mitään veikata, hetkellä mietinnässä ovat olleet Hive mind, Dredge ja Patriootti. Pitänee tuumailla tarkemmin kuhan saa jotain selvyyttä tuleeko inistradissa korttia joka tekee yhtä ison vaikutuksen formaattiin kuin misstepin.

Poissa Saimu

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #8 : 24.08.11 - klo 10:55 »
Lähdössä ja kavut eivät ole kääntymässä.
"Et pysähdy, kun olet väsynyt - pysähdyt, kun olet maalissa."
Triathlonblogini

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #9 : 24.08.11 - klo 11:05 »
Olen lähdössä, mutta yllättäen en aio pelata. Pohjoismaisia tuomareita on tällä kertaa mukana peräti 11 :) (Suomesta minä, original flavor Arttu sekä Jani)
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Nastaboi

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #10 : 24.08.11 - klo 12:36 »
En ole näillä näkymin lähdössä, mutta muuten sama kuin Saimulta. Dekistä tulee löytymään joko neljä Jaskaa tai combo, koska en halua turhaan antaa tasoitusta vastustajalle olemalla pelaamatta parhaita kortteja.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa deviant

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #11 : 24.08.11 - klo 14:01 »
Lähdössä, jos saan aikaiseksi.

GW meatwagon, storm (2-5c), UW stonerblade, blue zoo, sligh zoo, bant blade ovat kaikki aika lupaavia vaihtoehtoja.
Ja markku, jos meta tulee taas hive mind vetoiseksi, ehdin löytämään GW:lle setupin jolla siitä matsista sai ihan passablen deckin silloisia versioita vastaan.
Tarkoitin siis tällä tuumauksella ... idioottimaiseksi laskettavaa

Poissa instiqma

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #12 : 24.08.11 - klo 14:39 »
Lähdössä olen, dekistä ei ole hirveästi tietoa. Lähes varmasti listasta kuitenkin löytyy 4x Jace, 4x Brainstorm, 4x FoW.

Poissa Der Golem

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #13 : 24.08.11 - klo 15:11 »
Pitäshän tuota yrittää lähteä. Dekistäni en tiedä vielä muuta kuin sen, että se sisältää Vendilion Cliqueita ja Brainstormeja.

Poissa Multani

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #14 : 24.08.11 - klo 16:03 »
Lähdössä. Sininen decki.
"Kun Magic -peli alkaa, pakka muodostaa kirjaston."

http://mtgsuomi.fi/listat/Multani/hw/

Poissa Walloittaja

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #15 : 24.08.11 - klo 16:41 »
Lähdössä. Sininen decki.

^

Mukaan lähtee myös Team Porvoo (Eetu, Miika & Micke).
« Viimeksi muokattu: 24.08.11 - klo 17:19 kirjoittanut Walloittaja »

Poissa Triack

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #16 : 24.08.11 - klo 17:12 »
Nopea ynnäys kertoo että ketjuun on tullut 20 osallistumisilmoitusta, joiden lisäksi tiedän ainakin pari (Sundberg ja Yliajo) jotka ovat osallistumassa mutta eivät ole tänne mitään huudelleet.

Vähemmän yllättäen täältä lähtee reiluhko edustus.

Poissa absurdimuukalainen

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #17 : 24.08.11 - klo 19:13 »
Oon mahdollisesti lähdössä. Zoota tai jotain sinistä varmaan pelailen.

Poissa ADraw-

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #18 : 24.08.11 - klo 21:07 »
Hyvin todennäköisesti lähdössä, lentoja tai majoitusta en tosin ole vielä varannut. NO RUG vaikuttaa todella hyvältä pakalta ja omaan pelityyliin sopivalta.

Poissa Eskomi

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #19 : 24.08.11 - klo 21:27 »
Millaisilla hinnoilla olette saaneet matkat&majoitukset järkättyä?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #20 : 24.08.11 - klo 21:40 »
Millaisilla hinnoilla olette saaneet matkat&majoitukset järkättyä?

Hotelleja on (vielä) jäljellä kaikista hintaluokista, mutta halvimmat alkaa olla buukattu. Hostellien osalta tilanne oli ainakin vielä sama. Lennot ovat edukkaammat jos pääsee palaamaan vielä maanantaina. Yksi hieno hotellivaihtoehto on tässä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Hopo

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #21 : 24.08.11 - klo 21:55 »
Millaisilla hinnoilla olette saaneet matkat&majoitukset järkättyä?

Hotelleja on (vielä) jäljellä kaikista hintaluokista, mutta halvimmat alkaa olla buukattu. Hostellien osalta tilanne oli ainakin vielä sama. Lennot ovat edukkaammat jos pääsee palaamaan vielä maanantaina. Yksi hieno hotellivaihtoehto on tässä.

Ja tässä mainio paikka kaikille turkulaisille.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Lochness

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vuoden Partikselainen 2011 ja adminien lempilapsi
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #22 : 24.08.11 - klo 21:59 »
Millaisilla hinnoilla olette saaneet matkat&majoitukset järkättyä?

Ite olen saannut majoitukset ja lennot yli kolmella sadalla eurolla.
"infectinfectinfect ps. kortinveto on turhaa limitedissä infectinfect"
Myydään leka/modern käyttiksiä: http://mtgsuomi.fi/listat/Lochness/om/

Poissa shazzle

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #23 : 24.08.11 - klo 23:46 »
justiinsa buukkasin lennot @ 140€

hel-ams-hel suorat lennot n. 2.5h per sivu, KLM:llä. Torstaista tiistaihin, eli ihan kunnon setit tulossa..! :-)

Poissa oze

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #24 : 31.08.11 - klo 01:10 »
Vois lähtee jos työnantaja on samaa mieltä mun kanssa.

Poissa Hopo

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #25 : 08.09.11 - klo 09:55 »
Puuttuuko majoitus? Laita privaviestiä.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Kavu

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #26 : 08.09.11 - klo 11:10 »
Taidetaan Jyväskylästäkin ainakin parin tyypin miehistöllä lähteä. Dekistä nyt ei vielä ennen Innistradia ole mitään hajua, mutta edellisiä kompaten sinistä tai kompoa on pakko pelata jos ei halua antaa tasoitusta.

Poissa Urposaurus

Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #27 : 13.09.11 - klo 07:47 »
Tampereelta lähtee ainakin pari pelaajaa pe-ma suunnitelmalla. Mulla monopunanengobbo, toisella kalat.
I´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #28 : 14.09.11 - klo 18:56 »
Kannattaa huomata että lennot ja majoitukset kallistuvat päivä päivältä mitä lähemmäksi tullaan turnausajankohtaa. Joten lähtijöille suosittelen toimintaa nyt eikä ylihuomenna.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: GP Amsterdam
« Vastaus #29 : 19.10.11 - klo 13:32 »
Tapahtuma lähestyy. Mahtaako kukaan muu olla tulossa perjantain iltapäivälennolla (perillä 15.35), ilmeisesti tuolla vielä ehtii tuurilla johonkin Triali flighttiin mukaan?
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.