Seitsemän - Pittistä huolimatta aivan mahtavaa rikos draamaa.
Pittistä huolimatta? Loistava näyttelijä joka tekee tässäkin leffassa hyvää duunia.
Oma lista on summittaisessa järjestyksessä. Jotkut peräkkäin olevat voisivat vaihtaa paikkojakin, jotkut eivät.
1. Fight Club
- En keksi tästä paljoakaan parannettavaa. Aika monta katselukertaa meni niin että huomasi jonkun uuden hienon detailin. Pitt, Norton, Bonham Carter, Fincher, kaikki loistoa.
2. Inception
- Tästä taas juoniaukkoja löytää jos niitä haluaa löytää. Näyttelijäkaarti vain on jotain uskomatonta, samoin Nolanin ohjaus. Syvälle menevää mainstream-actionia.
3. Requiem for a Dream
- Sarjassamme elokuvia jotka eivät olisi ihan niin korkealla jos olisin nähnyt ekaa kertaa vähän myöhemmin. Tosin silti aika korkealla.
4. Mulholland Drive
- Tämä elokuva oikeastaan teki minusta Lynch-fanin. Davidin helpoiten ymmärrettävä vaikea elokuva. Taidetta.
5. Pulp Fiction
- Näin nasuna ja tykkäsin - katsoin uudestaan aikuisena ja tajusin elokuvan suuruuden. Edelleen Tarantinon Se Elokuva.
6. Eternal Sunshine of a Spotless Mind
Jim Carreyn suurena fanina tänne kuuluu ehdottomasti joku maestron elokuva.
- Pidin Carreyn komediasta lapsena, nyttemmin en niinkään. Sen sijaan olen huomannut että mieshän osaa vakavammissa rooleissaan joskus jopa näytellä ja tässä hyvä esimerkki. Gondry-Kaufman akseli toimii täydellä teholla.
7. Magnolia
- Ehkä turhankin klassinen leffafriikin valinta, mutta tämä vain toimii. Kestää yli kolme tuntia ja pyörittää kymmentä päähahmoa eikä silti tunnu pätkääkään liian pitkältä tai hajanaiselta.
8. No Country for Old Men
Länkkäriä pitää olla.
- Dollaritrilogia jää hiuksenhienosti listalta ulos, mutta Coenien omaperäinen länkkäri toimii. Paljonko olet hävinnyt kolikonheitossa?
9. The Shawshank Redemption
- Täydellinen feelgood-elokuva. Ei oikeastaan loista millään osa-alueella niin paljoa, että ansaitsisi imdb-sijoituksensa, mutta tämän katsomisesta vain jää niin hyvä fiilis. Nimi on valitettavan huonosti suomennettu koska toisin kuin kirja (josta suomennoskin), elokuva ei spoilaa itseään ennen loppua.
10. A Serious Man
- Ateistijuutalaisten uskonnollinen musta komedia käsittämättömän tuntuisella lopetuksella ja suht tuntemattomilla näyttelijöillä? Toimiihan se.