Ottamatta nyt kantaa kenenkään palautteenantopolitiikkaan herää kysymys, että mikä on tämän vaihtopalautesysteemin arvo.
Ensin kortit ovat siinä määrin myöhässä, että joutuu postaamaan tänne ongelmakäyttäjäthreadiin. Sen jälkeen, kun vaihto lopulta monen viikon kuluttua saadaan päätökseen, annetaan positiivinen palaute. Mitenkähän suuresta viiveestä pitää olla kysymys, että annetaan neutraali tai negatiivinen palaute? Kaiketi näitä ei-positiivisia palautteita on lupa antaa muissakin tapauksissa kuin silloin, kun on tapahtunut totaalinen rippaus. Vaikka palautteen antamisen yhteydessä voikin mainita hitaasta vaihdosta, ei näitä aikaisempia (positiivisia) palautteita kukaan jaksa sitten enää lukea, kun niitä on kertynyt useita kymmeniä.
Kaksi viikkoa on jo pitkä aika, oli sitten "Hidas vaihtaja" -tagi tai ei. Kaksi viikkoa ei minusta oikeuta positiiviseen palautteeseen (vaikka mukana olisikin throw-in -kortteja) etenkään, jos jatkuvasti luvataan lähettää kortit seuraavana päivänä näin kuitenkaan menettelemättä.
Topicin päähenkilöllä on nyt jo ollut sen verran paljon ongelmia, että ihmettelen kyllä, miksi moinen saa vielä jatkua, tai miksi joku haluaa edelleen treidata hänen kanssaan. Jos ei ole edellytyksiä suorittaa omaa osuuttaan tarpeeksi ripeästi, tulisi vaihtelu jättää paremmalle ajalle. Ajan puutteesta ongelmien ei kuitenkaan luulisi johtuvan, jos kerran on aikaa kirjoitella monisivuisia höpötyksiä asiallisen selityksen sijaan. Sekin on merkillistä, ettei henkilöä saa yksityisviesteillä tai puhelimella kiinni.
Vältän itse vaihtoja kaikkien niiden kanssa, joilla on tuo "Hidas vaihtaja" -tagi. Täysin toimiva käytäntö ei mielestäni ole myöskään, että hidas vaihtaja lähettää korttinsa ensin. Tämä antaa periaatteessa tuolle hitaalle vaihtajalle mahdollisuuden perua vaihdon usean viikon kuluttua sen sopimisesta. Kokemuksesta tiedän, että moinen asia niin sanotusti vituttaa, kun jemmaa kortteja siinä toivossa, että toinen osapuoli on edelleen vaihdossa mukana. Ja lopulta tämä päättääkin sitten perua vaihdon vetoamalla siihen, ettei kummankaan kortit olleet vielä viety postiin. Ainoastaan kaupankäynnin yhteydessä on erittäin suositeltavaa lähettää kortit vasta sitten, kun ostaja on ne ensin maksanut.