Täytyy jonnin verran Kovelon Villeä peesailla.
- Uusi layout (RUMA)
- Planeswalkerit (Liian uusi systeemi, joskin on ne ihan kivoja tavallaan)
- Timespiral blokki (Etenkin planar chaos damnatioineen ja keen's sensineen, eikä alotussetin power-wannabeitäkään olis pitänyt painaa)
- Mythic Raret (Liian uusi systeemi)
- Ravnica blokki (Hybriidi mana on kohtuu kauhea)
- Shadowmoor blokki ( ---ll--- )
Uusi ulkoasu on mitä mainioin parannus.
Planeswalkereista olen vähän samaa mieltä kuin myyttisistä rareista, joista ajattelin käydä avautumassa toiseen ketjuun. Mielestäni tässä on tavallaan rikottu vaivannäön ja hyödyn tasapainon periaatetta. Peliin kehitettiin täysin uusi korttityyppi, joka vaati uusia omia, monimutkaisia sääntöjään, esim: "Ne ovat kuin legendoja, mutta ei nimen vaan alatyypin mukaan!" Sitten niitä tehtiin viisi, ihan heti ei tehtäne lisää, ja ominaisuudet ovat samantapaisia kuin joillain rare-lumouksilla tai -artifakteilla voisi olla. "Tässä on punainen kortti, jolla voi ampua päähän tai ukkoihin!" Tietenkään kaikki ei mennyt pieleen, vaan kortteina ne ovat oikein hyviä, hyökkäyssääntöjen ja kolmen eri ominaisuuden takia monipuolisia, ja kaiketi ihan mukavasti "taustatarinaan sopivia". Kuitenkin jää vähän sellainen tunne, että ovatko tässä nyt hinta ja hyöty mitenkään samalla planeetalla.
Time Spiral -sarjoissa ei ollut muuta vikaa kuin se, että timeshifted-systeemiä ja ulkoasua muutettiin joka sarjassa. Se oli minusta typerää. Syynä taas tuo vaivannäön ja hyödyn tasapaino. Kai sen olisi voinut toteuttaa jotenkin "yhtenäisemmin" koko blokin matkalla - tietysti pitäen menneisyys-, nykyisyys- ja tulevaisuusteemat. Esim. yksinkertaisesti kaikissa sarjoissa normaalit reunat ja violetti symboli tai jotain vastaavaa. Jatkuvat muutokset muutoksen vuoksi tuntuvat ärsyttäviltä - tietysti syistä, jotka liittyvät ihan keskeisesti siihen, miten ihmisen ajattelu ylipäätään toimii. Ei siitä sen enempää.
Myyttiset röörit käsiteltäköön muualla.
Ravnica oli parasta pitkiin aikoihin. Monivärisarjat tuntuvat olevan erityisen poikaisia, historiallista dataa on tosin vain vuosien 2000 ja 2005 paikkeilta. Älyttömän hieno saavutus oli erityisesti se, että blokki tuntui täysin eriltä kuin Invasion-blokki, vaikka välissä oli vain 5 vuotta ja teema oli lähtökohdalta täysin sama. Hybridimana on nerokas idea.
Mineraalisetä kiteytti Shadowmoorin substanssin aika mainiosti. Sarjasta voi olla paljonkin sanottavaa ja mutistavaa, mutta aivan muista syistä kuin siitä, että siinä on hybridimanaa.
-- Nute
Oulu