Poromagia

Kirjoittaja Aihe: mitäs armeijan suhteen?  (Luettu 47504 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JussiAm88

mitäs armeijan suhteen?
« : 14.01.08 - klo 09:25 »
Mitäs te olette armeijan suhteen? Menossa/en ole menossa, miksi?

Itse en voi vielä päättää. Ikää kyllä on, mutta lukio ja kunto painaa päälle; eikä sekään ole ainoa syy. Perheessäni on kulkenut jo kauan erilaisia sairauksia jotka vapauttaisi minut armeijan suorittamisesta. Näitten kuukausien sisällä olen mennyt unohtamaan miten nämä vapautukset ja lykkäykset saadaan. Onko jollain tietoa miten tämä tehtäisiin?

B-Mies, tykistö, Niinisalo (Vapautus olisi silti 1% hauskempi kuin tuo)

Poissa Dumster

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #1 : 14.01.08 - klo 09:55 »
Armeija vs sivari kysymys on näköjään sit vaihtunut armeija vs vapautus probleemaan?

Poissa VuRkka

Re: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #2 : 14.01.08 - klo 09:55 »
Tästä ois jo aihe; http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=3155.0
Ei kyllä varmaankaan liene nekroamisen arvoinen.
"Poets dream the verses of otherworldly stories.
Artificers dream the blueprints of otherplanar artifacts."

Poissa Genesis

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #3 : 14.01.08 - klo 10:17 »
Mitäs te olette armeijan suhteen? Menossa/en ole menossa, miksi?

Itse en voi vielä päättää. Ikää kyllä on, mutta lukio ja kunto painaa päälle; eikä sekään ole ainoa syy. Perheessäni on kulkenut jo kauan erilaisia sairauksia jotka vapauttaisi minut armeijan suorittamisesta. Näitten kuukausien sisällä olen mennyt unohtamaan miten nämä vapautukset ja lykkäykset saadaan. Onko jollain tietoa miten tämä tehtäisiin?

B-Mies, tykistö, Niinisalo (Vapautus olisi silti 1% hauskempi kuin tuo)

Varmaan tarkoitus oli kysyä mielipidettä armeijaan suhteen joten vastataan siihen. Eli itse kävin armeijan pois tuossa II/06 KaiPr 1.VK eli Kajaanissa, 1. viestikomppaniassa. Jotkut tuntevat paremmin nimellä "kelaperse". Intti oli kai kokemus sinäänsä, vaikka se nyt ei ole koskaan ollut mikään ihannoitava ja hieno juttu. Tuntu välistä että siellä on samat käytännöt kun kultaisella 60-luvulla :) Miksi muuttaa perinteitä kun vanhakin toimii. Niimpä niin.. Sitten ihmetellään kun keskeytysprosentit nousee vaan jokavuosi :) Olisiko aika katsoa peiliin?

Poissa Kavu

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #4 : 14.01.08 - klo 12:36 »
Itsehän kävin jo tuossa jokunen vuosi sitten vuoden viihtymässä Suomen Kuninkaallisissa Ilmavoimissa. Lepokoti-nimitys ei ole täysin perätön, mutta kyllä P-kaudella ja AUKin alkupuolella sai ihan riittävästi makua siitä mitä maavoimissa tehdään koko aika. Yllättäen ilmavoimissa myös tehdään monet asiat jopa järkevästi, jota ei armeijaan mennessä odottanut miltään asialta. Oma vuoteni oli huonosta kunnosta huolimatta varsin mukava kokemus ja jos olisin nyt uudestaan tilanteessa jossa inttiin meno on ajankohtainen, menisin edelleen Tikkakoskelle ja olisin siellä sen vuoden.

Poissa Saimu

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #5 : 14.01.08 - klo 13:47 »
Armeijassa on paljon käytäntöjä, jotka tuntuvat itsestään selvyyksiltä ja jotkut tarpeettomilta. Tietysti omana inttiaikanani törmäsin asioihin, joissa alkoi sapettamaan itsestäänselvyyksien toistaminen ja palikkameininki. Todennäköisesti joku meitä kokeneempi henkilö on kuitenkin todennut, kun rypälepommeja sataa persuksiin, refleksinomainen toiminta(satoja kertoja treenattu) ja palikka meininki tuottaa parhaita tuloksia. Myöskin on pakko huomioida, inttiin kaivetaan miehet jokaisesta kivenkolosta ja siellä on mitä uskomattomimpia toheloita osa porukasta.

Varmaan ketään yllättämättä armeijassa asioista löytyi enemmän mielenkiintoa ja järkeä mitä ylemmässä portaikolla mennään. Tämä pätee sekä henkilöstöön, että miehistöön. Alokasaika meni perusteiden oppimiseen ja siellä edettiin todella hidasta vauhtia. AUK:ssa jo vähän enemmän annettiin mahdollisuutta oman ajatuksen hyödyntämiseen. RUK:ssa oli aivan mahtavia ihmisiä ja siellä myös uskallettiin antaa vastuuta upseerioppilaille. RUK:n jälkeen iski sitten arki taas vasten kasvoja, kun palattiin perusyksikköön toimimaan.
Henkilökunnan suhteen armeijassa oli myöskin henkilöitä moneen junaan. Yleensä ne luutnantit olivat niitä pahimpia nillittäjiä ja korkeammalle mentäessä löytyy erittäin mukavaa ja järkevää porukkaa.

Pidin omalta kohdaltani armeijaa opettavaisena vuotena. Oppi tulemaan monenlaisten ihmisten kanssa toimeen ja jonkun verran sai kokemusta isompien ryhmien kontrolloimisesta. Suosittelen kaikille armeijaan menoa, mutta onhan niitä ihmisiä kenelle armeijassa oleminen ei sovi ollenkaan.
"Et pysähdy, kun olet väsynyt - pysähdyt, kun olet maalissa."
Triathlonblogini

Poissa Rancid-

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #6 : 14.01.08 - klo 14:12 »
Sain vapautuksen, eikä harmita yhtään.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nox

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #7 : 14.01.08 - klo 16:08 »
Olin kaks päivää ja laittovat kirjottamaan sivarihakemuksen.. Sellasta pelleilyä että oksat pois. Terveyden kannalta haitallista eikä siellä opi mitään mikä olis hyödyllistä oikeessa elämässä.

Opetellaan asioita, joita ei sodan aikana kukaan kuitenkaan tekisi. Näitä ovat esimerkiksi lakin asetteleminen päähän kulmakarvojen korkeuteen, puhutteleminen tyyliin "alikessu alokas plaaplaa" ja kaikki punkat sekä pinkat.

Armeijassa on vielä niin naurettavaa, kun alikersantit luulevat olevansa suuriakin herroja ja tekevät kaikkensa, jotta ihmisillä olisi huono olla. Unta ei varmana saa ja hyvä kun paskalle kerkiää.

Niin on vanhanaikainen tapa mennä armeijaan, että tajuaisivat jo palkka-armeijan olevan parempi ratkaisu. Loppujen lopuksi suurin uhka Venäjä kyllä lyttää Suomen nykyaikana, vaikka Suomella olisi mikä sisu perseessä. Ei siis ole edes pointtia olla "uskottavaa" puolustusta nykyaikana.

Kertokaa miten saa vapautuksen ja tottelen ;) Sivaripaperit siis jo täytettynä byöh.

Poissa one fool

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #8 : 14.01.08 - klo 16:12 »
Sain vapautuksen, eikä harmita yhtään.
Miten?

nimim. Tahtoo itsekin vapautuksen.

Poissa Rancid-

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #9 : 14.01.08 - klo 16:13 »
Atooppinen iho + mukava kutsuntalääkäri = "haluutsä B:n vai C:n paperit?"
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Laava

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #10 : 14.01.08 - klo 16:22 »
Diabetes ja luokkaan D.
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa Arcane

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #11 : 14.01.08 - klo 16:23 »
Seuraava teksti sisältää tahallista ivaa ja kirjoitusvirheitä. Jos sen ymmärtäminen on liian vaikeaa, hyppää suosiolla tämän viestin yli.  ;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Upinniemi II/08.

Järkyttävää, sotalarppaaminen alkaa jo heinäkuussa. Juuri ja juuri ehtii sentään viettämään viimeiset päivät nauttien Tuska 2008:sta, mutta sen jälkeen todennäköisesti musiikkimakuni tulee olemaan yhtä mielialani kanssa. Aggressioita. Kyynisyyttä. Vittuuntuneisuutta. Armeijaan ei huvittaisi mennä, mutta sivari ei huvita yhtään sen enempää. Taistelin pitkään näiden kahden valinnan välillä, kunnes päätin liittyä ISAM MAAM PUOLUSTAJIIN katsomaan, pärjääkö laiha laiskamato, lyhyempääkin lyhyempi ja heikohko tappi tosimiesten seurassa.

...jos en saa puolta vuotta, niin taidan suhteellisen pikaisesti anoa vaihtoa siviilipalvelukseen ja itkien juoksen äidin helmoihin nyyhkyttämään jo sitä tuskaa ja elämäni menetystä, kun hevilettini sai kyytiä.
Nahkaa ja niittejä, miehisiä riittejä.

Poissa Saimu

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #12 : 14.01.08 - klo 17:27 »
Onneksi meillä on MJH  ;D
"Et pysähdy, kun olet väsynyt - pysähdyt, kun olet maalissa."
Triathlonblogini

Poissa hembba

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #13 : 14.01.08 - klo 17:57 »
Seuraava teksti sisältää tahallista ivaa ja kirjoitusvirheitä. Jos sen ymmärtäminen on liian vaikeaa, hyppää suosiolla tämän viestin yli.  ;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Upinniemi II/08.

Järkyttävää, sotalarppaaminen alkaa jo heinäkuussa. Juuri ja juuri ehtii sentään viettämään viimeiset päivät nauttien Tuska 2008:sta, mutta sen jälkeen todennäköisesti musiikkimakuni tulee olemaan yhtä mielialani kanssa. Aggressioita. Kyynisyyttä. Vittuuntuneisuutta. Armeijaan ei huvittaisi mennä, mutta sivari ei huvita yhtään sen enempää. Taistelin pitkään näiden kahden valinnan välillä, kunnes päätin liittyä ISAM MAAM PUOLUSTAJIIN katsomaan, pärjääkö laiha laiskamato, lyhyempääkin lyhyempi ja heikohko tappi tosimiesten seurassa.

...jos en saa puolta vuotta, niin taidan suhteellisen pikaisesti anoa vaihtoa siviilipalvelukseen ja itkien juoksen äidin helmoihin nyyhkyttämään jo sitä tuskaa ja elämäni menetystä, kun hevilettini sai kyytiä.

Jos puolivuotisena haluaa niin upinniemi oli suht huono valinta... merivoimissa kun suurin osa paikoista on 9+ kk. Itse sain sieltä p-kauden jälkeen puolen vuoden paikan rannikkotykistöstä Örön loma.. Linnakesaarelta. Asiallisin paikka ikinä! Ja nyt sinne pääsee kesällä taas kertaamaan hyät muistot. Jo toisen kerran.

Poissa instiqma

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #14 : 14.01.08 - klo 18:00 »
Olin kaks päivää ja laittovat kirjottamaan sivarihakemuksen.. Sellasta pelleilyä että oksat pois. Terveyden kannalta haitallista eikä siellä opi mitään mikä olis hyödyllistä oikeessa elämässä.

Opetellaan asioita, joita ei sodan aikana kukaan kuitenkaan tekisi. Näitä ovat esimerkiksi lakin asetteleminen päähän kulmakarvojen korkeuteen, puhutteleminen tyyliin "alikessu alokas plaaplaa" ja kaikki punkat sekä pinkat.

Armeijassa on vielä niin naurettavaa, kun alikersantit luulevat olevansa suuriakin herroja ja tekevät kaikkensa, jotta ihmisillä olisi huono olla. Unta ei varmana saa ja hyvä kun paskalle kerkiää.

Niin on vanhanaikainen tapa mennä armeijaan, että tajuaisivat jo palkka-armeijan olevan parempi ratkaisu. Loppujen lopuksi suurin uhka Venäjä kyllä lyttää Suomen nykyaikana, vaikka Suomella olisi mikä sisu perseessä. Ei siis ole edes pointtia olla "uskottavaa" puolustusta nykyaikana.

Kertokaa miten saa vapautuksen ja tottelen ;) Sivaripaperit siis jo täytettynä byöh.

Enpä kyllä ihan heti keksi, miten intistä saa terveydelle haitallista (jos siis tekee hommat niinkuin ne on tarkoitettu tehtäväksi).

Vaikkakin jotkut asiat ovat kohtuullisen koomisia opetella, suurin osa niistä ihan oikeasti auttaa elämänsä äidin helmassa viettänyttä poikaa kasvamaan vähän isommaksi. Jos asenne on sii oikea. Ihmiset jotka itkevät alikessujen ilkeyttä taitaa olla jonkunlainen auktoriteettiongelma, käsittäisin. Tokihan se ajoittain vituttaa, mut ei ne pomot sitten duunissakaan välttämättä päätä silitä. Tai ole sinua kuin puoli vuotta vanhempia.

Se on kyllä ihan paskapuhetta, että intissä pojista kasvaisi miehiä. Enemmänkin oli havaittavissa henkistä taantumusta, kun pieruhuumori oli huumorin korkein muoto. Mutta kyllä siellä jonkun verran itsestään oppii kuitenkin, ja oppii myös ehkä huolehtimaan tietyistä asioista vaikka vähän vituttaiskin.

Tarkoituksenmukainenhan tuo laitos ei mielestäni ole millään muotoa, ei tällä koulutuksella ja kalustolla (tästä on varmaan jo kiistelty maailman tappiin asti). Silti ihan siisti kokemuksena.

...Tai enhän minä tiedä Puolustusvoimista yhtään mitään, vietin 180 päivää Rajavartiolaitoksen palveluksessa. Siellä on sitten varmaan ihan toisenlainen meininki.

Poissa Nox

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #15 : 14.01.08 - klo 18:22 »
Jo pelkästään se ettei kovallakaan pakkasella saa pitää hatun korvasuojia vaikuttaa terveyteen. Mutta tärkeämpiin terveydellisiin haittoihin lukisin fyysiset vammat, joita sattuu hepulle jos toisellekin ja kestävät vuosia parantua.

Mulla taatusti on joku aktoriteettiongelma =D Minä henkilökohtaisesti en tarvitse mitään irtautumisoppia äidistä sillä osaan elää elämääni jo omillani mutta se se varmaan on ainoa elämänoppi mitä siellä tarjotaan.. Työpaikka ja pomot ovat mielestäni kuitenkin täysin eriasia kuin pakollinen asevelvollisuus (maksetaan kunnolla, ei pelleillä eikä myöskään yövytä paikanpäällä)

Tietääkö kukaan onko mahdollista kinua lääkäriltä vapautusta, jos aloittaa siviilipalveluksen?

Poissa veijari

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #16 : 14.01.08 - klo 18:25 »
Mitäs te olette armeijan suhteen? Menossa/en ole menossa, miksi?

Itse en voi vielä päättää. Ikää kyllä on, mutta lukio ja kunto painaa päälle; eikä sekään ole ainoa syy. Perheessäni on kulkenut jo kauan erilaisia sairauksia jotka vapauttaisi minut armeijan suorittamisesta. Näitten kuukausien sisällä olen mennyt unohtamaan miten nämä vapautukset ja lykkäykset saadaan. Onko jollain tietoa miten tämä tehtäisiin?

B-Mies, tykistö, Niinisalo (Vapautus olisi silti 1% hauskempi kuin tuo)

No älä nyt ainakaan tykistöön mene jos meinaat helpolla päästä(vaikket siihen itse juurikaan voi vaikuttaa, mutta älä edes "hae" sinne)
Ennemmin jonnekkin IT:hen, Viestiin tai kuljuun. Ja tosiaan intti oli elämän hukkaan heittoa, mutta kyllä siellä sen verran oppi asioita tekemään vaikka vituttaisi että koulussa 8-5 päivät ei tunnu yhtään niin pahoilta(kotiuduin siis 4.1 ja kouluun 7.1) ja muutenkin... se joka joutuu hyökkäämään inttiä vastaan teksteillään omaa jonkinlaisen pelon siitä että joutuu tekemään vielä jotain. Paskaa se on mutta hauskaakin löytyy varsinkin kun jälkeenpäin miettii :D

Poissa Karjanvarastaja

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #17 : 14.01.08 - klo 18:37 »
Heinäkuussa Vekaralle tykittämään.

Paska polvi, ylipainoa (lääkärin, ei minun mielestä), paska kunto (viimeksi juoksin kahdeksannella) ja molemmat silmät pitkälti päälle miinus kuuden -> A:n paperit alustavasti, kutsunnoissa tipauttivat näön vuoksi B:hen. Ketään missään vaiheessa kiinnostanut polvi tai mikään muu.
Noh, puolen vuoden pelleily muutaman kanuunan kanssa ei kuulosta pahalta. 2k kävelee kooperissa ja alkua lukuunottamatta ei tehdä muuta kuin purraan ruokoa ja piehtaroidaan nurmella rekkamiehen hymy vilkkuen. Sivaria en edes ajatellut, 13 kk reissu ja parhaimmassa tapauksessa muiden perseiden pyyhkintä vanhainkodissa ei edes kieroimmissa ajatuksissani nappaa.

Paskaa hommaa molemmat, nyt nappasin tuon mielestäni helpoimman.
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo 18:48 kirjoittanut Karjanvarastaja »

Poissa Arcane

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #18 : 14.01.08 - klo 19:12 »
Jos puolivuotisena haluaa niin upinniemi oli suht huono valinta... merivoimissa kun suurin osa paikoista on 9+ kk. Itse sain sieltä p-kauden jälkeen puolen vuoden paikan rannikkotykistöstä Örön loma.. Linnakesaarelta. Asiallisin paikka ikinä! Ja nyt sinne pääsee kesällä taas kertaamaan hyät muistot. Jo toisen kerran.

Siis Upinniemeähän en käytännössä valinnut, kinuin vaan itselleni jotain, jonka saan aloitettua jo kesällä, koska minua ei huvita opiskella tai/ja tehdä töitä puolta vuotta ja jättää hommat kesken metsässä rymyämisen vuoksi.

Ja toisaalta se, että vaatisin puoli vuotta, oli osa vitsiä. Tottakai toivon, että pääsisin vain puolella vuodella, mutta armeijaan menen ylipäätään katsomaan, sopiiko homma minulle ja kestänkö sielä. Jos kestän, niin kyllä sen vuoden voi maksimissaan olla, että "ei tarvitse ikinä enää". Jos en kestä, niin eiköhän sieltä tule lähdettyä tarpomaan pois jo muutaman viikon sisällä.
Nahkaa ja niittejä, miehisiä riittejä.

Poissa ilpo

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #19 : 14.01.08 - klo 19:22 »
Intissä on varmasti johtajia moneen lähtöön, mutta tähän mennessä olen jo havainnut valtavasti hyvän johtamisen merkkejä (joita siis myös intissä opetetaan ja toteutetaan) myös siviilielämässä. Intissä johtajakaudella käydyt keskustelut skappareitten kanssa kyllä helpottaa ja auttaa vaivattomampaan ja avoimempaan keskusteluun myös siviilielämässä, jos pomo on hyvä johtaja. Lisäksi intin ja aukin käyneenä osaa havaita pomojen tekemiä onnistumisia ja virheitä varmasti helpommin ja kehityskeskusteluissa niihin voi jopa puuttua, jos on tarvetta. Mulle oli älytön yllätys, kuinka hyviä syväjohtajia postin pomot ovat, enkä yllättyisi, jos vaikka olisivat intin johtajakoulutuksen saaneita. Sekin jo nimittäin auttaa toimimaan ihmisten kanssa.

Mitä tulee itse inttiin, ei siitä kahdessa päivässä saa selkeää käsitystä ei sitten millään. Pidän armeijaa pelleilynä pitävää ihmistä retardina, varsinkin jos häikäisevä kokemus perustuu pariin ekaan päivään, jolloin kaikki on uutta ja kummallista. Voin kertoa, että kaikelle on intissä syynsä. Ainoastaan alikessujen jäynät voi mennä yli, mutta elämä on. Suurin osa alikessuista on kuitenkin hyviä tyyppejä ja vaikuttaa aluksi vittumaisilta, kun ovat niin tarkkoja kaikesta. Sillä on kuitenkin selkeä syy, jota voi ihan itse miettiä. Voin avittaa sen verran, että sana "kuri" liittyy kaikkeen toimintaan.

Palkka-armeija ei ole Suomessa vaihtoehto, sillä nykyisellä budjetilla palkka-armeija ei riitä kuin pääkaupunkiseudun turvaamiseen lyhyeksi aikaa. Alikehittyneistä mielipiteistä ei sen enempää. Tykkäsin intistä ja menisin uudestaan, jos vain voisin. Kertauksia odotellessa.

Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa luma

Re: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #20 : 14.01.08 - klo 19:49 »
Upinniemessä laivaradio-alikersanttina, TJ 172 8) reilu kuukausi sitten hajosi jalka AuK:n marssitaitokilpailussa, ja sen jälkeen on hajonnut lähinnä pää siihen ettei saa tehdä oikeastaan yhtään mitään, päivät menee punkassa rötvätessä (mitä nyt joskus joku oppitunti tunkee väliin). Ylihuomenna tosin tuomiopäivä kun lääkäri päättää uusien röntgenkuvien perusteella mitä jalan kanssa tehdään.

Intin alkupuolista sen verran, että kyllähän kaikki silloin tuntui paskalta, mutta nyt on jopa ruvennut kaipaamaan ryynäämistä kesäisessä metsässä, ja marssejakin katsoo ihan uudella tavalla :)

Poissa jobim

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #21 : 14.01.08 - klo 20:01 »
Kaksi kuukautta Paskaa.
Neljä kuukautta Voicea.

Poissa pyyhttu

Re: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #22 : 14.01.08 - klo 20:09 »
Intin suorittaminen/sivari tai sitten vapautuksen anominen on aika henkilökohtainen juttu jota kannattaa funtsia aika tarkkaan ettei jälkikäteen kaduta. Jos on saletti ettei sovi porukkaan joko vakaumukseltaan tai terveydeltään (huom. ei kunnoltaan) niin se kannattaa tehdä heti selväksi.
Mikäli armeijan harmaat pukee päälle niin ehdottomasti suosittelen ettei lykkää sitä yhtään enempää kuin välttämättä on tarvis; jos kaikki muut on ~18 vuotiaita ja itse 25-vuotias opiskelut suorittanut ja siinä sivussa perheen hankkinut niin voi aika käydä todella pitkäksi.
Ja mikäli on pientäkään hajua mitä meinaa opiskella/tehdä työkseen palveluksen jälkeen niin tästä kannattaa mainita jo kutsunnoissa ja kysyä jos tarjolla on jotain tätä tukevaa palvelusta. Kun tarjolla on mielenkiintoista tekemistä alokaskauden jälkeen niin ei hajota enää niin pahasti ja saa sisältöä&kokemuksia elämään.

Itse kävin Porin Prikaatin kansainväliset valmiusjoukot ja ajoin E-kortin maksutta. Tänä aikana laitoin myös paperit Niinisaloon ja onnenpotkuna pääsin heti intin jälkeen vuodeksi ulkomaille rauhanturvatehtäviin joka toi taas mukanaan muuta kivaa...

Lainaus käyttäjältä: ilpo
Tykkäsin intistä ja menisin uudestaan, jos vain voisin. Kertauksia odotellessa.

Jos ei malta kertauksia odottaa ja haluaa keräillä kertausvuorokausia varastoon niin mpk ry:n sivuilta löytyy vaihtelua arkeen. Tuolta kun olen valinnut mielenkiintoiset kurssit ja käynyt niitä kavereiden kanssa niin ei ole varsinaisiin "pakkoaikataulutettuihin" kertauksiin joutunut (tosin sodanajan kokoonpanon inttikavereita ei näin pääse näkemään).

 

Poissa miinin

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #23 : 14.01.08 - klo 20:11 »
Jo pelkästään se ettei kovallakaan pakkasella saa pitää hatun korvasuojia vaikuttaa terveyteen. Mutta tärkeämpiin terveydellisiin haittoihin lukisin fyysiset vammat, joita sattuu hepulle jos toisellekin ja kestävät vuosia parantua.

Ja näitä on tilastollisesti kuinka monella? Omasta saapumiserästäni ei yksikään inttikaveri saanu minkäänlaista pysyvää vammaa tai muutakaan haitallista fyysistä muistoa. Mitä taas tulee korvasuojiin, niin jos ulkona vietetty aika venyy sellaiseksi, että siitä on terveydelle haittaa, niin kyllä niitä korvaläppiä saa pitää.

Mulla taatusti on joku aktoriteettiongelma =D Minä henkilökohtaisesti en tarvitse mitään irtautumisoppia äidistä sillä osaan elää elämääni jo omillani mutta se se varmaan on ainoa elämänoppi mitä siellä tarjotaan.. Työpaikka ja pomot ovat mielestäni kuitenkin täysin eriasia kuin pakollinen asevelvollisuus (maksetaan kunnolla, ei pelleillä eikä myöskään yövytä paikanpäällä)

Sanoisin ihan näin ikää vilkaisten, että kyllä sitä irtautumisoppia äidin helmoista vielä tarvitaan - se että elät "omaa elämää" tarkoittaa paljon muutakin kuin sitä, että asutaan omassa asunnossa ja lauotaan kovia mielipiteitä asioista, joista ei tiedetä mitään. Auktoriteettiongelmatkin ihan empiirisen kokemuksen perusteella liittyvät pelottavan usein siihen, ettei sitä omaa identiteettiä, paikkaa yhteiskunnassa ja omia mielipiteitä ole vielä löytynyt. Ja miten ihmeessä voit tietää mikä on se elämänoppi, jota armeijassa tarjotaan, jos kokemus rajoittuu kahteen päivään ja kuulopuheisiin? O_o Ja kyllä sillä armeijan "pelleilyllä" on valtaosan ajasta ihan tarkoituskin: toistoja tarvitaan, osa ihmisistä on vain niin käsittämättömiä paisteja, että asia ei mene kerralla, kahdella tai viidelläkymmenellä yritykselläkään jakeluun. Myös turhien ja typerien asioiden tekemisellä on oma merkityksensä: sotilailla täytyy olla stressinsietokykyä, koska oletettava taistelutilanne vaatii toimimista äärimmäisissä olosuhteissa - ei siihen saa valmiuksia kirsta lukemalla. Ja kyllä niitä muuten löytyy työpaikkojakin, joissa yövytään paikan päällä.

Ja ei, en todellakaan ole yli-innokas äärimilitaristi tai muutenkaan juurikaan armeijan etujen puolestapuhuja, vaan tykistössä aloittanut rakuuna-vässykkä - asioiden leimaaminen ilman mitään tietoa tai käytännön kokemusta aiheesta nyt vain on ihan jäätävän hönöä.

Poissa Vilhis

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #24 : 14.01.08 - klo 21:33 »
Sivari takana.

Siviilipalveluksen alkujakso Lapinjärvellä oli melko mukavaa. Seuraavana loogisesti pätevä päättely:

Premissi 1. Lapinjärvelle saapuu paljon (melko samanhenkisiä) nuoria miehiä.
Premissi 2. Nuoret miehet tykkäävät juoda (paljon) olutta.

Siis: Lapinjärvellä juodaan (paljon) olutta. Tämä oli totta ainakin omassa koulutuserässäni.

Palvelusjakson jälkeinen pitkä työjakso oli itselläni erittäin mukava: Opin autoillessa tuntemaan Tampereen hyvin ja sain päivä+ruokarahojen turvin parasta palkaa, mitä olen ikinä ennen saanut(ainut työkokemus tuota ennen oli kaupungin kesätyö). Sivaripaikan ilmapiiri oli mukava ja integroiduin hetkessä tasa-arvoiseksi työyhteisön jäseneksi.

Lisäksi olen sivarin jälkeen jo toista kertaa töissä samaisessa paikassa(Tampereen yliopisto) opintojeni ohella  :)
Lainaus käyttäjältä: Gerry Thompson
In the grand scheme of things, a single loss means nothing. By putting the emphasis on winning, I set unrealistic expectations for myself. Once winning stopped being my main goal, I was able to enjoy Magic again.

Poissa Nox

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #25 : 14.01.08 - klo 21:40 »
Ja taas tulee miinin ja kertoo miten asiat ovat kaikessa viisaudessaan. Jos oikein katsoin ikääsi oli se 22v. Tuolla elämänkokemuksellako luulet nousseesi muiden yläpuolelle?

Kahdessa päivässä ja kokeneemmilta kysymällä pystyy tehdä yllättävän hyvän analyysin siitä mitä armeija tulee olemaan. Ymmärrän kyllä tuon, että alkuun otetaan luulot pois ja opetetaan kuria. Ilpo herra näyttää kuka on retardi ja opettelee perustelemaan vastauksiaan. Miten suojelet maassa, jonka populaatio ei riitä yhtään minkään puolustamiseen? Sä kuulut ilmeisesti tohon vanhanaikaiseen ihmisväestöön, joka näkee suomalaisen sisun voittavan minkä sodan tahansa.

Joo tekstissäni oletin sen olevan ainoa elämänoppi, jota armeijassa saa ja kuulemani mukaan se on täysin totta. Ainoa asia jolla armeija itseään mainostaa onkin tuo johtajakoulutus. Sinä vilkaiset ikääni ja vedät todella kummia analyysejä tietämyksestäni?!Tuo on todella älykästä pakko sanoa. Olet minua noin kaksi vuotta vanhempi(käyttäjätunnuksesi mukaan) ja luulet olevasi jo kaiken kokenut 40v. (annat itsestäsi sen kuvan. Pakko mainita, jotta et tarttuisi tähän niin helpolla)

Se että tartuit minun tekstissäni terveysseikkojen todennäköisyyksiin on yhtä typerää kuin se, että minä tarttuisin prosenttilukuun, joka kattaa mainitsemasi työpaikat, joissa nukutaan yötä.

Ps. Tupani alikessut olivat todella mukavia. Ja nuo palkka-armeijan kannattamattomuuslaskelmat tekisi mieli nähdä (en ketään vastaan tässä hyökkää vaan ihan uteliaisuuttani haluaisin nähdä). Ruotsiin on tulossa kuulemani mukaan palkka-armeija ja kummastuttaa ettei suomeen se onnistu :O
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo 21:51 kirjoittanut Nox »

Poissa one fool

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #26 : 14.01.08 - klo 21:51 »
Nyt mä kekasin miten vältän armeijan! Muutan Hurriländiään ja vaihdan kansalaisuuteni.  ;D

Poissa veijari

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #27 : 14.01.08 - klo 22:02 »
Kahdessa päivässä ja kokeneemmilta kysymällä pystyy tehdä yllättävän hyvän analyysin siitä mitä armeija tulee olemaan. Ymmärrän kyllä tuon, että alkuun otetaan luulot pois ja opetetaan kuria. Ilpo herra näyttää kuka on retardi ja opettelee perustelemaan vastauksiaan. Miten suojelet maassa, jonka populaatio ei riitä yhtään minkään puolustamiseen? Sä kuulut ilmeisesti tohon vanhanaikaiseen ihmisväestöön, joka näkee suomalaisen sisun voittavan minkä sodan tahansa.

Kuinka kuutamolla voi aikuinen(?) mies olla? Tuo alleviivattu kohta on täysin epäolennaista dataa. Fakta on se että Suomi on niin köyhä maa ettei kukaan tänne tule, niin kauan kuin meillä on armeija(huomaa ehto). Ja 2 päivässä ja muilta kysymällä et saa kyllä yhtään mitään kuvaa siitä mitä intissä tapahtuu, et vaikka kuinka googlaisit... Ei siellä ole yhtään sellaista kun ihmiset puhuu.

Poissa Nox

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #28 : 14.01.08 - klo 22:12 »
Hah tarvitseeko meidän aloittaa juupas eipäs kamppailu tästä kahden päivän kokemuksesta sekä hyvien ystävien tiedoista(ei siis internetistä)? Äläkä kerro mulle mikä on epäolennaista dataa ja mikä ei kun omassa tekstissäsikin sitä on. Juu ei armeijaa tarvitse lakkauttaa eikä sen kieltäytymisestä pitäisi rangaista vuoden sivarilla tai vankilalla. Köyhä maa niin mitä sieltä hakemaan :/.

edit: ei vatikaanivaltiotakaan vallata, vaikka se on täysin puolustuskyvytön ja köyhä ;).
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo 22:15 kirjoittanut Nox »

Poissa miinin

Vs: mitäs armeijan suhteen?
« Vastaus #29 : 14.01.08 - klo 22:17 »
Diipadaapaa, mutua, diipadaapaa, tän kuulin kaverilta!

Ehei, en todellakaan sano, että olisin merkittävissä määrin kokeneempi elämän suhteen tai että olisin itsekään päässyt sieltä äidin helmoista irti - sen verran kuitenkin pystyn sanomaan, että armeijan käyminen auttoi siinä prosessissa huomattavasti ja myös sen, että kahden päivän ja kuulopuheiden perusteella et pysty siitä sanomaan yhtään mitään. Intti on sellainen kokemus, että se täytyy kokea itse, sitä ei voi kuulopuheilla käsittää ja väite kokonaiskäsityksen luomisesta kahdessa päivässä vie uskottavuuden kaikelta mitä aiheesta sanot.

"Joo tekstissäni oletin sen olevan ainoa elämänoppi, jota armeijassa saa ja kuulemani mukaan se on täysin totta." tähän voisi kysellä lähdettä? Se mitä siitä kuulee on hyvin kaukana totuudesta - kokeilepa, sittenpähän näet.

Millä tapaa pystyt rinnastamaan terveysseikat ja työpaikat, joissa nukutaan yötä? Mistä olet kuullut (omaan kokemukseen tuskin perustuu), ettei korvaläppiä saisi käyttää? Sanoisin, että armeijassa huolehditaan varusmiesten terveydestä vähintäänkin kiitettävällä tavalla - ja jokainen on oikeutettu itse hakemaan tarvitessaan apua lääkäriltä, jos siltä tuntuu.

(niin juu, ikäsi lisäksi vilkaisin myös kirjoituksiasi, jotka kertovat huomattavasti enemmän, kuin ikäsi)
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo 22:24 kirjoittanut miinin »