Heh ne "aktiivipelaajat" jotka lähtevät nyt "exileen" sääntömuutosten myötä olivat siellä jo toista koipeansa myöten. Mitä helppokäyttöisempi ja tajuisempi peli on, sitä pienemmät ovat uusien pelaajien mahdollisuudet vittuuntua säännöistä ja siitä kun parrat jossain pöytien takaa tekevät jännyyksiä ja epäloogisuuksia stackin avulla. Vaikka tämä onkin harmillista niille, jotka tykkäävät koetella pelin rajoja ja kehittää taktiikoita äärimmilleen, ei se silti tarkoita sitä, etteikö sitä vieläkin voisi harrastaa.
Henk koht minua sääntömuutokset harmittavat, mutta vain hiukan. Wizardsin talouspuolta ei takuulla harmita.
Katson itseni aktiivipelaajaksi, joka ei ollut lopettamassa ennen m10:n julkaisemista. Enkä nytkään ole mitään totaalikatkaisua harkitsemassa: en vain aio osallistua sanktioituun magic-toimintaan, ainakaan toistaiseksi.
Itse uskon, että uusi pelaaja, joka vittuuntuu lopettamiseen asti siitä, että pidempään pelannut osaa tehdä jotain "jännyyksiä", mitä itse ei osannut tehdä, oli exilessä toista koipea myöden jo valmiiksi. Jos nyt näin monimutkaista peliä aikoo pelata, niin on syytä varautua siihen, että joutuu opettelemaan monimutkaisten sääntöjen mahdollistamat kikkailut, joskus kantapään ja hävittyjen pelien kautta. Mut ainakin on kikkailtu suohon parempien pelaajien toimesta tämän tästä. Usein sen takia, etten ole tajunnut, kuinka sääntöjä pystyy taivuttamaan kyseisessä tilanteessa. Koskaan se ei ole kuitenkaan tuntunut syyltä lopettaa lajia. Itse ainakin olen MtG:stä tykännyt - alusta saakka - juuri sen takia, että se ei ole aina niin helppokäyttöistä ja -tajuista.
Ihan varmasti m10:ssäkin muodostuu omat jännyytensä ja taktiikkansa, ja on se varmasti taitolaji vieläkin. Jos jalkapallossa maalit korvattaisiin koripallon koreilla, olisi se edelleen varmasti taitolaji, ei siinä mitään. Minun mielestäni kyse ei ole edes siitä, kuinka paljon tai vähän peli muuttuu, vaan siitä, että mennään sörkkimään jotain, mikä ei ollut rikki. Mä sain itse tarpeekseni sääntöpäivityksistä Games Workshopin kanssa asioidessa.
Aika näyttää, kuinka wizardsin kukkarolle käy. Liiketoiminta on kuitenkin jossain määrin uhkapelaamista aina, joten en menisi "
takuulla" väittämään minkään peliliikkeen vaikutuksista. Minun nähdäkseni pelin hienosti toimivat, monimutkaiset säännöt eivät olleet se syy, jos pelaajamäärät eivät kasvaneet wizardsin toivomalla tahdilla. Enemmän vikoja uskon löytyvän siitä, ettei esim. turnausjärjestäjiä ja enemmän tai vähemmän pro bono -periaatteella toimivia tuomareita tueta tarpeeksi, matalan osallistumiskynnyksen turnauksia on liian harvoin, perjantaiturnaukset alkavat niin aikaisin, ettei työssäkäyvät aina ehdi niihin ja niin edelleen. Flavorin puolesta perusfantasiaan palaaminen varmaan onkin hyvä päätös, mutta sen olisi voinut tehdä puuttumatta pelin perusmekaniikkoihin. Lorwynin happy-happy-joy-joy -teema ainakin vieroonnutti monia, ja onhan sitä muitakin settejä, joiden kaukaa haettu teema ei ole kaikkia miellyttänyt, kuten kamigawa. Printatkoon lisää lohikäärmeitä vastaan taistelevia ritareita, ei se mua ainakaan olisi haitannut.