Jospa mäkin vihdoin avaisin sanaisen arkkuni.
Muutokset eivät muuttaneet peliä juurikaan - pelikokemus tuntui yhä samalta, vaikka jokin pieni asia muuttuisikin. Nyt on tullut pelattua yksi prelikka ja joitakin dräftejä uusilla säännöillä, yhden kerran laitettu blokkaajat jonoon niin että erilaisilla kombat trikeillä olisi voinut olla merkitystä ja pari kertaa ei lämät stäkissä tehtykään mitään -
Siege-Gang Commander taisi silti olla pelattava prelikassa. Combatti muuttui vain vähän ja tuntui siltä että nyt oli enemmän valintoja kuin aikaisemmin. Blokkaanko ja säkkäänkö ennen lämiä, blokkaanko ja treidaanko combat lämän kautta vai jätänkö blokkaamatta? Aikaisemmin valinta olisi ollut selvä, nyt ei. Ja tämä tuli eteen useammankin kerran. Hyvä pelaaja saanee tästä siis etua myös sen jälkeen, kun tähän uudistukseen ja pelin toimintaan ollaan totuttu eikä etu tule vain sääntötuntemuksesta. Kun molemmat osaavat säännöt ja peli ratkeaa pelitilanteen ja sääntöjen mahdollistamiin / aiheuttamiin valintoihin ollaan hyvällä mallilla.
Nyt combat lämät vain tapahtuvat - ei pitäisi tuntua hirveän epäloogiselta. Siitä vasta olikin puhetta kun stäkki keksittiin ja ukot pystyivät sekä tekemään combat lämää että säkkäävän itsensä johonkin asiaan - tämä ei todellakaan tuntunut kovin intuitiiviselta muutokselta casual-pelaajalle kymmenen vuotta sitten. M10 - muutos tuntuu. Ja puhe siitä että kaikki asiat pelissä toimivat samoilla tavoilla, käyttäen stäkkiä - combat lämä käytti mutta entäs phasing? Morphaus? Ländin pelaus? Licidien efektin lopettaminen? NAF'S ASPIN MAKSAMINEN?
Combat lämien stäkkiin meno jopa hämäsi joitakin - Pauli Jantunenkin (PJ!) yritti jöndätä x/2 - miestään
Sudden Shockin jo resolvattua mutta sen
Sudden Shockin lämien ollessa stäkissä. Spellien lämä nyt vain "toimi eri tavalla" kuin combat lämä, tässäkin mielessä tämä on muutos loogisempaan suuntaan.
Epäloogiselta tässä tuntuu vain tuo blokkajien jonoon asettaminen ja se, ettei tokaa miestä voi listiä ennen ekaa. No, nehän ovat jonossa, logiikka löytyi! Jos lämät olisi saanut jakaa vapaasti eikä siihen olisi enää voinut respondata niin blokkaaja olisi ollut turhan pal
Jolti altavastaajana trikkien kanssa. Parempi näin.
Väitänpä että mana burnin poisto muuttaa yksittäisiä dekkejä melkeinpä enemmän kuin combatin uudistukset - toki enemmälti muissa formaateissa kuin limitedissä ja Standardissa. Eipä enää floatata manaa upkeepistä drawiin (
Solidarity ei voi yrittää pyörähtää upkeepissa, nouseekin
Reset - no, annetaan vastustajan nostaa kortti ja jatketaan drawissa samoilla manoilla. Ei toimi.) Tämä lienee ainoa muutos josta en ehkä pitänyt, muihin suhtaudun neutraalimmin.
Lisäksi nyt phasing - asiat vain ovat pelissä mutta peli toimii ikäänkuin ne eivät olisi olemassakaan. Ja banding (ja etenkin Bands with other Dinosaurs!) on parempi kuin ennen!
Peli muuttui, se on selvä. Mutta muuttuiko se huonompaan suuntaan? Jos sillä voitti pelejä että osasi laittaa lämät stäkkiin ennen
Sakura-Tribe Elderin säkkäämistä ei peliseura tainnut olla kovin laadukasta - tuon temput osasivat kaikki vähänkin pelanneet. Mutta entäs nyt kun valinta ei olekaan selvä?
Tätä sääntömuutosta ei tehty siksi että Magic olisi paremi peli elokuussa 2009. Tämä sääntömuutos tehtiin siksi että Magic olisi kokonaisuutena parempi peli etenkin pitkän ajan kuluttua JA peli olisi helpommin uusien pelaajien opittavissa. Ja siinä mielestäni onnistuttiin.
Kunhan sääntöjä ei turhaan muuteltaisi liian usein - kymmenen vuotta merkittävien muutosten välillä ei liene liian usein, mutta NÄITÄ muutoksia ei pidä tehdä vain muutoksen takia, toisin kuin monia muita (jos Magiciin ei tulisi mitään uutta mekaniikkaa viiteen vuoteen niin pelillä ei kovin lujaa menisi)